Bukefalos 28 år!

Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag ser att du ändrat uppfattning i frågan sen sist : )

KL

Nu har ju domen fällts och det blev 60 dagars dagsböter, som ska överklagas.

Jag är inte förvånad. Det är bara politik i sån här skit. Brotten förtjänar grövre straff än så, men det är en känslig fråga. 17. 500 kr - det är ju som att spotta i havet. en skam att komma undan med det. Jag är generad.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Nu har ju domen fällts och det blev 60 dagars dagsböter, som ska överklagas.

Jag är inte förvånad. Det är bara politik i sån här skit. Brotten förtjänar grövre straff än så, men det är en känslig fråga. 17. 500 kr - det är ju som att spotta i havet. en skam att komma undan med det. Jag är generad.

Kan inte annat än att hålla med:grin: Det ÄR pinsamt...17500 i paralell med vad han dessutom kört in i år är en fis i rymden... Satt just och funderade på vilket straff jag, som amatör ute i skogarna, skulle fått om jag hade kört ström i mina hästar..? Förmodligen livstidsavstängning från allt vad trav heter och förmodligen inte heller bara 60 dagsböter a 290:-:crazy:

Finns bara ett ord att summera det med!

Skandal.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

*KL*

Silbersky: Saknas
teknisk bevisning

Är allt jag kan säga.:crazy:

Ingen är dömd för djurplågeri. Enbart för brott mot djurskydds lagen. DVS det inte finns tillräckliga bevis för att kunna fälla samt blev han frikänd på 7 av 9 punkter.
Jag vill se vad en ny utredning har att tillgå i hovrätten.
 
Senast ändrad:
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag är besviken på straffet, men VÄLDIGT nöjd med att han dömdes överhuvudtaget. Nu gäller det bara att hovrätten säger detsamma. Sen hoppas jag att Fegis STC ger en påföljd som känns. Det måste dom för sportens anseendes skull. Annars är travsporten på riktigt djupt vatten.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Påföljden lär inte bli särskilt kraftfull. Det kommer att bli "business as usual" när allting har lagt sig. Inte mig emot.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det känns onekligen skumt att penningstraffet blev lägre för alla inblandade än det blev för RB som blev dömd för en drivning??? :confused::confused:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det känns onekligen skumt att penningstraffet blev lägre för alla inblandade än det blev för RB som blev dömd för en drivning??? :confused::confused:


Men efter att ha funderat lite har jag konstaterat att RB tar ut högre lön ur sitt företag = betalar mera i skatt! :idea:

Själva dagsböterna var ju lägre även om penningstraffet blev högre.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Jag ser att du ändrat uppfattning i frågan sen sist : )

KL

Nu har ju domen fällts och det blev 60 dagars dagsböter, som ska överklagas.

Jag är inte förvånad. Det är bara politik i sån här skit. Brotten förtjänar grövre straff än så, men det är en känslig fråga. 17. 500 kr - det är ju som att spotta i havet. en skam att komma undan med det. Jag är generad.

I vilken fråga har jag ändrat uppfattning? :confused:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Sedan kan man ju fråga sig vem som inte skulle se det som djurplågeri, om de med egna ögon sett en två-åring komma in i stallet dyblöt av svett, darrande och ögonvitorna rullandes :cry::cry:
DET blir jag förbannad på :devil::devil:

Jag säger inte att det var ok så länge han höll på med de gamla rävarna så som tex Gidde, men när de började ge sig på även de små som inte ens hade gått lopp än, det är helt för :devil::devil:.
Den flesta gamla rävarna fattade ju sammanhanget ganska snabbt, men hur ska en unghäst som inte ens varit i löp fatta vad som händer??

Och nej jag har inte sett det själv, men vidkänner en person som jobbat på gården och sett vad som skett. Och det har förekommit försök att få dit "KUNG ÅKE" tidigare, men pga hur det sett ut runt om där ute har det inte gett något resultat. Och Åke är inte direkt någon sympatisk person, och därför har det inte varit lockande att göra sig ovän med honom utan bevis och samtidigt jobba kvar på gården. Det räcker väl bara med att se hur GP försökte lösa sig ur problemet??
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

I vilken fråga har jag ändrat uppfattning? :confused:

jag kunde inte låta bli, det var ju ett sånt herrans liv på dig när grisföseri frågan tog fart, att han minsann aldrig kunnat göra ngt sånt, det skulle märkas på hästarna osv osv. Ta nu detta på rätt sätt - BRA att du ändrat uppfattning : )
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

jag kunde inte låta bli, det var ju ett sånt herrans liv på dig när grisföseri frågan tog fart, att han minsann aldrig kunnat göra ngt sånt, det skulle märkas på hästarna osv osv. Ta nu detta på rätt sätt - BRA att du ändrat uppfattning : )

Nej du, helt fel.. :crazy:
För det första är det du påstår inte ens nära en åsikt jag någonsin haft och Jag har hela vägen varit 100% säker på att han är skyldig!

Så där har du totalt missuppfattat vad jag skriver eller blandat ihop mig med någon annan!

Denna tråden startade jag 2004 och den handlade om Åke och källan var personal.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=528855
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

mycket märkligt. :crazy: Tråden jag hänvisar till var en tråd som drog igång i samband med att kalla fakta och alla vittnen trädde fram. där var du rätt påstridig ang. att folk inte skulle döma honom och att det verkade konstigt. :crazy:

skit samma, om jag missuppfattat ngt är det ju bara bra.Ursäkta i så fall :crazy: God Jul!
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

mycket märkligt. :crazy: Tråden jag hänvisar till var en tråd som drog igång i samband med att kalla fakta och alla vittnen trädde fram. där var du rätt påstridig ang. att folk inte skulle döma honom och att det verkade konstigt. :crazy:

skit samma, om jag missuppfattat ngt är det ju bara bra.Ursäkta i så fall :crazy: God Jul!

Nej, faktiskt så har du fortfarande fel... jag var aktiv i trådarna efter kalla fakta, där jag bla. diskuterade drivningar och utrustning, men när det gäller Åke, Calle och Glenn så har jag varit övertygad sen, ja, 2004 då jag hörde vad som pågick..

Men men, nu har vi rätt ut det :)
God jul!
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

håller med humlan...hon har stått fast vid samma sen 2004....
Jag blev alldeles :eek: När du sa hon haft en annan åsikt ...No Way :rofl:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

kl

Håller med om att straffet är lågt. Men om licensen dras in, och han inte heller får licens i USA (vad det verkar) - ja då får nog Åke lite mer ont i magen.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

kl

Håller med om att straffet är lågt. Men om licensen dras in, och han inte heller får licens i USA (vad det verkar) - ja då får nog Åke lite mer ont i magen.

Påföljden har bestämts med beaktande av dels att det har gått lång tid sedan brotten begicks och dels att det finns grundad anledning att anta att Åke och de övriga kommer att drabbas av synnerliga hinder i sin fortsatta yrkesutövning.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det görs ingen ny utredning i andra instans per automatik. Det måste i så fall tillkomma något som man inte hade kunnat utreda redan i första instans. Numera brukar man inte ens höra om vittnen och de åtalade, utan titta på videoinspelningar av förhören från tingsrätten.

*KL*

Silbersky: Saknas
teknisk bevisning

Är allt jag kan säga.:crazy:

Ingen är dömd för djurplågeri. Enbart för brott mot djurskydds lagen. DVS det inte finns tillräckliga bevis för att kunna fälla samt blev han frikänd på 7 av 9 punkter.
Jag vill se vad en ny utredning har att tillgå i hovrätten.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

En tingsrätt hade inte dömt en amatör till strängare straff. Vid tingsrätten är man inte lika imponerade av att man heter Åke Svanstedt och kan köra jättesnabbt med en häst runt en oval bana som andra kanske kan vara.

Kan inte annat än att hålla med:grin: Det ÄR pinsamt...17500 i paralell med vad han dessutom kört in i år är en fis i rymden... Satt just och funderade på vilket straff jag, som amatör ute i skogarna, skulle fått om jag hade kört ström i mina hästar..? Förmodligen livstidsavstängning från allt vad trav heter och förmodligen inte heller bara 60 dagsböter a 290:-:crazy:

Finns bara ett ord att summera det med!

Skandal.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 838
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 283
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp