Bukefalos 28 år!

Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det jag menar är att Åke affären har fått större rubriker än mycket annat som är grövre brott i min mening.

Fast så är det väl alltid? En kändis som kört för fort får en superrubrik på förstasidan av kvällstidningarna - avsevärt större än den arbetslöse mannen i Säffle som spöade frun och barnen en kväll... fast det sista är ett mycket värre brott. Offentliga personer får alltid sina handlingar granskade i offentlighetens ljus. På gott och ont.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

-KL-

11/6-03 körde en numera avliden vän till mig en häst i träning hos ÅS, Arrow Tilly ,på Solvalla. Han värmde som vanligt och till loppet fick han "tipset" om att dutta pisken bakåtvänd i svansroten 400 kvar. Och smacka. Bergfeldt frågade aldrig rakt ut varför men han hade sina aningar. Hästen vann loppet med 1 längd o tog ett par raka i starterna efter.

April 2008 fick jag hem min utleasade Tap In märr från en kvinnlig fd lärling hos ÅS, som fö har vittnat i rättegången ang att hon skulle ha framfört ett hot om Hells Angels till en annan tjej från Glenn H. Visst min märr var lite annars innan men hon gick att duscha bakdelen på utan problem innan..Om det är en tillfällighet eller inte kan inte jag svara på.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Var det lärlingen som leasade henne ? Då är ju hon ansvarig för handlingen, jag kånner en tjej som jobbat hos Åke hon fick väldigt sällan köra sin egen häst på arbetstid och den erfarenheten har jag själv åxå när jag jobbade hos proffs att min egen häst kom på undantaget.

Det med bakåt vänd pisk i svansroten används väldigt ofta och är mycket effektift till och med utan el. Det problemet har disskuterats ofta på funktionärsmöten då den drivningen är ful men syns inte.

Sixten
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det med bakåt vänd pisk i svansroten används väldigt ofta och är mycket effektift till och med utan el. Det problemet har disskuterats ofta på funktionärsmöten då den drivningen är ful men syns inte.

Sixten

Angående den drivningen så är den 100 gånger bättre på vissa hästar än att vifta med spöet Jag tycker inte det är något fel med den drivningen alls, och fram för allt SYNS INTE utåt dvs inget tjafs från djurens rätt eller liknande samhälles parasiter. Den skadar inte hästen den utsätter inte hästen för stress. Det är för mycket tjafs om SK "djurskydd" tar inte hästen någon skada av att göra något så borde det rimligtvis vara tillåtet. Lite OT men.

Skulle man lyssna på alla som ska klaga på hästsport och fram för allt trav/galopp sport så skulle hästarna få springa i 2.00 tempo och kuskarna sitta stilla i hög hatt.... :grin::grin:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Vänta nu?
Skadar det inte hästen att få skaftet på pisken dunkat i svansroten?

Kom över så ska jag testa på dig, ska vi se hur du tycker det känns :mad:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Var det lärlingen som leasade henne ? Då är ju hon ansvarig för handlingen, jag kånner en tjej som jobbat hos Åke hon fick väldigt sällan köra sin egen häst på arbetstid och den erfarenheten har jag själv åxå när jag jobbade hos proffs att min egen häst kom på undantaget.

Det med bakåt vänd pisk i svansroten används väldigt ofta och är mycket effektift till och med utan el. Det problemet har disskuterats ofta på funktionärsmöten då den drivningen är ful men syns inte.

Sixten

Kanske det, men det var en plan med det hela. Och hästen pep iväg ganska rejält på två steg (såg själv loppet).

Jodå att egna hästen kommer på undantag det vet jag eftersom jag haft det så själv.
Självklart hade lärlingen ansvaret, sa jag att det var ÅS nånstans? Nee. Hästen tränades på Balltorp.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Och driva med tömmarna som i Norge? Nä tack, helst inte:grin: Hästarna skulle knappast må bättre av det. Däremot ska man hålla sig till reglementet, annars ska det bestraffas hårt.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Kanske dax att slopa pisken helt i sveige med? :idea:

Pisken har en hel del andra funktioner och precis som Cambrie säger så är drivningarna utan pisk inget att föredra.
Rätt använd är pisken som ryttarens skänkel och vikt.
Komunikation med hästen.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Man kan la smacka eller?

Man får inte för oljud i lopp, det vill säga att 15 kuskar som smackar o tjoar på sina hästar är långt sämre än att vinkla fram ett spö och lägga det på hästen.
Hästarnar ligger ganska tätt i lopp och man vill ju ha komunikation med sin egen häst, inte att de ska dra för att någon smackar på en annan häst.

Håll skillnad på drivning och drivning, en regelrätt drivning är bra en förbjuden bestraffas och travet skärpte bestraffningarna för drivning i år.

Sök på äldre trådar finner du långa ingånde trådar :)
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Bättre att bestraffa de som gör regelvidriga drivningar (och det görs också, både av STC och i grova fall avgörs det i rätten)... Att som humlan säger ha 11 kuskar som sitter och för oljud runt sig låter oerhört stresssande för hästarna...
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Man får inte för oljud i lopp, det vill säga att 15 kuskar som smackar o tjoar på sina hästar är långt sämre än att vinkla fram ett spö och lägga det på hästen.
Hästarnar ligger ganska tätt i lopp och man vill ju ha komunikation med sin egen häst, inte att de ska dra för att någon smackar på en annan häst.

Håll skillnad på drivning och drivning, en regelrätt drivning är bra en förbjuden bestraffas och travet skärpte bestraffningarna för drivning i år.

Sök på äldre trådar finner du långa ingånde trådar :)

Men visst för dom väl en massa oljud ändå? Är det inte så att det för ett jäkla väsen i sista kurvan? Strunt samma, jag vet på tok för lite om detta för att lägga mig i en diskution. Men jag kan hålla med om att det är bättre att driva med pisken än att rycka i tömmarna. (Även på en stor ardenner med ett timmerlass)
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Bättre att bestraffa de som gör regelvidriga drivningar (och det görs också, både av STC och i grova fall avgörs det i rätten)... Att som humlan säger ha 11 kuskar som sitter och för oljud runt sig låter oerhört stresssande för hästarna...

Ca hur ofta delas dessa bestraffningar ut?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men visst för dom väl en massa oljud ändå? Är det inte så att det för ett jäkla väsen i sista kurvan? Strunt samma, jag vet på tok för lite om detta för att lägga mig i en diskution. Men jag kan hålla med om att det är bättre att driva med pisken än att rycka i tömmarna. (Även på en stor ardenner med ett timmerlass)

Även här är det skillnad på oljud och ljud...
Du får hejja på din häst med ljud på lagom nivå, som smackningar och hejja hejja.. men du får inte skrika som en besatt och vråla på dem ;)

Tycker absolut du ska fråga och fundera och det är trevligt med frågor av folk som vill lära sig och lyssnar, istället för massa påhopp :love:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Även här är det skillnad på oljud och ljud...
Du får hejja på din häst med ljud på lagom nivå, som smackningar och hejja hejja.. men du får inte skrika som en besatt och vråla på dem ;)

Tycker absolut du ska fråga och fundera och det är trevligt med frågor av folk som vill lära sig och lyssnar, istället för massa påhopp :love:

Fast jag har aldrig hoppat på travet. Tycker det är kul med trav. Hittar till Axevalla lite då och då på sommaren. :love: Hamnade på Åbytravet en gång med. En halvtokig Bukefalist lurade dit mig. Men där var det så stort så jag bara hittade vilse hela tiden. :(
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Ca hur ofta delas dessa bestraffningar ut?

När någon inte följer reglerna..

Från travronden:
http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=36638
Ett av loppen som kördes var ett rikstotoförsök i klass II, där Moon Night och Micael Stjernström vann före Mantorpkollegans Charles Degiorgio Courage Pay. Båda kuskarna åkte på 2.000 kronor för oregementsenlig drivning.

Lopp 4
Jörgen Axén (Staro Emmilou) 1.500 kronor i böter för att inte ha rapporterat korrekt barfotainformation.

Lopp 8
Micael Stjernström (Moon Night) och Charles Degiorgio (Courage Pay) vardera 2.000 kronor i böter för felaktig drivning.

Lopp 10
Kent Gustavsson (Wild And Sweet) och Per-Olof Svantesson (Svante S.S.) vardera 900 kronor i böter för snäv körning (mot Wourth W.I.C. respektive Trans Amber).

Vill du ser mer, så sök på Skamvrån på travrondens site

Ang. reglementet 2010:
http://www.travsport.se/
- Måldomarna har efterlyst reglementstext avseende de körsvenner som i samband med drivning rycker/saxar med tömmarna och STC beslöt därför göra ett tillägg i texten (kursiv): Vid drivning på annat sätt än med körspö får körsvennen inte sparka mot hästen, driva med bakvänt spö, boxa, driva eller rycka hårt med tömmarna.(62 §)
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Även här är det skillnad på oljud och ljud...
Du får hejja på din häst med ljud på lagom nivå, som smackningar och hejja hejja.. men du får inte skrika som en besatt och vråla på dem ;)

Tycker absolut du ska fråga och fundera och det är trevligt med frågor av folk som vill lära sig och lyssnar, istället för massa påhopp :love:

Det var faktiskt en sak jag funderade på...... Får man lixom sniska till den andres kuse om man tycker att den ska flytta lite på sig? Eller får man bara andvända spöt på sin egna häst? Hittar inget om det.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det var faktiskt en sak jag funderade på...... Får man lixom sniska till den andres kuse om man tycker att den ska flytta lite på sig? Eller får man bara andvända spöt på sin egna häst? Hittar inget om det.

Men snälla Åke, naturligtvis inte...:eek:'
Och nej, man får inte slå en annan kusk heller...
Man får inte heller knuffas eller trycka ut/in eller köra för snävt på andra ekipage...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp