Bukefalos 28 år!

Rättegången mot Svanstedt

Sv: Rättegången mot Svanstedt

Man får bara använda spöt på sin egna häst. Sniskar du till en annan häst för att få den att flytta på sig så räknas de som tränging.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

kl
OT

åke är en snäll prick. Som nu bytt användarbild och klart efterlängtad :love:

Om vi nu gemensamt ligger i lite så kanske h*n börjar med trav på riktigt :idea:

AM
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

kl
OT

åke är en snäll prick. Som nu bytt användarbild och klart efterlängtad :love:

Om vi nu gemensamt ligger i lite så kanske h*n börjar med trav på riktigt :idea:

AM

Gulle dig :love: Men att åke skulle börja med trav är nog ingen större risk i alla fall. åke nöjer sig att sitta bakom en ardennerröv då och då.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Man får inte för oljud i lopp, det vill säga att 15 kuskar som smackar o tjoar på sina hästar är långt sämre än att vinkla fram ett spö och lägga det på hästen.
Hästarnar ligger ganska tätt i lopp och man vill ju ha komunikation med sin egen häst, inte att de ska dra för att någon smackar på en annan häst.

Håll skillnad på drivning och drivning, en regelrätt drivning är bra en förbjuden bestraffas och travet skärpte bestraffningarna för drivning i år.

Sök på äldre trådar finner du långa ingånde trådar :)

Tänkte lite på detta och kom fram till att det är nog en bra regel. Jag menar det kan ju bli katastrof om nu tex Vejos kuse börjar galoppera och Adielsson leder och smackar som en galning.. Vejo vrålar prooooo, prooo pållen och så saktar Adielssons kuse av och Vejos ökar. :eek: Bra regel när man har tänkt till en stund! :laugh:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

...eller grannkusken sitter o smackar sig blå då jag har en häst som är het som en spis.....
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

KL

Någon som vet varför det är ett sådant tidsmässigt jättegap mellan det att rättegången avslutades, tills det att domarna kungörs?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men det är väl inte så jättelänge sen rättegången avslutades?

Och de där dagarna emellan används till att se över materialet och komma fram till ett domslut. Det är många saker som måste vägas in innan man kan komma fram till ett domslut, det tar lite tid helt enkelt.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

*kl*

På tal om drivningar och bestraffningar så har en vän till mig blivit kallad till bandomaren efter ett lopp och fått försvara sig för att h*n kört för passivt...
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

*kl*

På tal om drivningar och bestraffningar så har en vän till mig blivit kallad till bandomaren efter ett lopp och fått försvara sig för att h*n kört för passivt...

Det betvivlar jag. Det bör ha varit Måldomaren i så fall.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

:angel:

Jag velade mellan att skriva måldomare eller bandomare och så föll lotten på bandomare.. Jag har inte så jättebra koll på vilken uppgift som tillhör vilken roll inom travet kan jag ju erkänna på en gång:D
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

KL

Någon som vet varför det är ett sådant tidsmässigt jättegap mellan det att rättegången avslutades, tills det att domarna kungörs?

Rätten bestämde under några timmar efter sista förhandlingsdagen hur de ska döma. Nu grejar ordföranden sannolikt med annat under tiden som notarien under står vånda försöker hålla julstressen i schack och plitar på ett förslag till hur domen ska utformas.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Det nämndes att det var så pass mycket bevis att gå igenom att de ville ha den tiden på sig. Det var nog åklagaren som sade det eller Åkes advokat:)
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

...eller grannkusken sitter o smackar sig blå då jag har en häst som är het som en spis.....

Det är ju en teknik som MÅNGA använder i lopp om din häst är lugn på insidan och "grannens" häst är stekhet så smackar man gärna lite extra så han/hon måste ger sig av. Detta utan att föra speciellt mycket oväsen. Lite fult kanske men inte skulle jag tveka att göra det i ett lopp om det kan ge en liten fördel. Vissa regler är till för att brytas så enkelt är det.:devil::devil:
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Men aldrig att jag lämnar denna sporten. Jag vet iaf att jag inte misshandlar mina hästar..

Så länge det är pengar med i bilden så kommer det att finnas skit. Folk vill tjäna så mycket som möjligt, även om det blir på djurens bekostnad.

Det finns självklart de som inte tänker på pengarna och har det som hobby, fast dem kanske vi aldrig får se vinna de stora pengarna heller.
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Så länge det är pengar med i bilden så kommer det att finnas skit. Folk vill tjäna så mycket som möjligt, även om det blir på djurens bekostnad.

Det finns självklart de som inte tänker på pengarna och har det som hobby, fast dem kanske vi aldrig får se vinna de stora pengarna heller.

Det är kanske "off-topic", men eftersom du tar upp det...

Är det bara negativt att det finns pengar inom travet?

Jag tycker det är ett argument som man ofta får från "utsidan". I mina ögon är det faktiskt också mycket som är positivt för hästarna också att det finns möjligheter att "tjäna" pengar inom travsporten.

- Att det finns pengar gör att man måste vara seriös för att vara framgångsrik. Det går inte att tumma på hästarnas välmående, om de ska nå framgångar.

- Att det finns pengar gör att hästägarna har råd att ge hästarna den bästa vården. De flesta som håller på kalkylerar inte med att det ska komma in pengar. Om det kommer in pengar, stoppas de åter till hästarna. Nya täcken, ett extra besök av massören m.m. En hästbil, om det går riktigt bra o.s.v.

Visst finns det avarter även inom travet. Det är ett "tvärsnitt" av befolkningen som håller på med travet än så länge. Tyvärr kommer det en klick som missköter sig hit, precis som det gör i hela samhället och inom andra häst och djurgrenar. Det är väl inte alla som är lämpade att ha hundar heller, även om de inte har dessa för att tjäna pengar...
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Så länge det är pengar med i bilden så kommer det att finnas skit. Folk vill tjäna så mycket som möjligt, även om det blir på djurens bekostnad.

Inte bara svar till den jag citerat...

Jag blir lite trött...varför verkar det bara finnas två kategorier i det stora flertalet av belackarnas värld???

1. De som vill tjäna pengar och gladeligen skulle slå sina hästar gula och blå om det hjälpte det minsta...

2. De som ömmar för djuren och har trav som en ren hobby.

I realiteten finns väl de flesta mitt emellan dessa kategorier. Man tränar för att det är roligt och för att man älskar hästar, man månar om djuren och vill dem väl och är väldigt glad om de dessutom springer in en slant då och då. Och man kanske visst det drömmer om att ha en sådan där vinstmaskin till häst som faktiskt går plus också...

Är det verkligen fel?
 
Sv: Rättegången mot Svanstedt

Inte bara svar till den jag citerat...

Jag blir lite trött...varför verkar det bara finnas två kategorier i det stora flertalet av belackarnas värld???

1. De som vill tjäna pengar och gladeligen skulle slå sina hästar gula och blå om det hjälpte det minsta...

2. De som ömmar för djuren och har trav som en ren hobby.

I realiteten finns väl de flesta mitt emellan dessa kategorier. Man tränar för att det är roligt och för att man älskar hästar, man månar om djuren och vill dem väl och är väldigt glad om de dessutom springer in en slant då och då. Och man kanske visst det drömmer om att ha en sådan där vinstmaskin till häst som faktiskt går plus också...

Är det verkligen fel?

Klockrent!!! :bow::bow::bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 840
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 296
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp