Rally-folk! (del 2)

Känner att jag har bra koll på allt just nu, nästa helg ska jag och hundarna tydligen tävla rally. :rofl: Corinne är jag inte orolig för men det är Fenna som inte känns 100% när det kommer till fokuset. :cautious: Kan bli spännande!
 
Jag undrar vart min motivation tagit vägen? Känns som vi nått en platå i träningssammanhang och jag har inte motivationen att ta oss vidare just nu. Dela har hon skaffat sig en näsa likt en blodhund :arghh: Hon letar vilt och det är svinjobbigt, från att vart ganska lite nosig till att bli nästan som besatt. Sen har jag tränat för mycket med godis i handen som en reaktion på det och ja visst då funkar det men sen åker man på tävling = inget godis i handen = näsan åker ner. Har börjat träna med godiset i munnen och "spottar" ut det, hoppas att det kommer ge resultat i förlängningen.

Tävling 6/6, enkel start. Har förhoppningen att vi kniper sista i avancerad men vi kör vidare i avancerad tills jag känner att vi fått stabilitet i starterna. Vi har gjort 6 starter hittills i avancerad på kort tid vilket givit 4 okvalificerade och 2 kvalificerade (90 & 94p) och jag vet att hon är klar om hon får upp näsan och håller fokuset.

Går en kurs nu i avancerad mästare med 1,5h restid. Kursen är bra men jag är liksom inte sugen vilket gör att jag mest bara kör sådant vi bemästrar för att jag just nu inte orkar träna sånt vi behöver träna. Slipar lite hemma för att inte tappa (och tränar det vi behöver träna på, lyckas så gott som alltid. Ingen störning hemma) och när vi värmer upp för agilityn. Är det två ggr kvar men är fasiken inte sugen på att åka :arghh:
 
Var på vår allra första träningstävling ikväll. Jag vände åt fel håll i 360 grader och hunden glömde plötsligt vad "ligg" betyder. Men vi hade bra kontakt hela vägen trots okända hundar och att vi var på ett helt nytt ställe.
Lovande start på vår tävlingskarriär.
 
Tävlade fortsättningsklass igår och fick ihop 86 poäng. Jag var så jäkla klantig och drog på oss en felövning annars hade resultatet varit ännu bättre. Det var en rolig men utmanande bana där man gick igenom frestelsen 3 gånger med bara en skylt mellan varje passage så det gällde att hålla rätt på vart man var.
 
Vi körde årets första rallylydnad idag. På första starten gjorde matte fel på första skylten :angel:, -10 poäng. I övrigt bara småfel så vi slutade på 75 poäng.
Andra starten var herr labbe supertrött. Tack och lov var det rörelse hela tiden, ingen stanna-skylt och en hel del spring, så vi sprang ihop 91 poäng.
Nu tror jag faktiskt vi är klara med nybörjarklass. Nästa gång får det bli fortsättning, frågan är bara när :D.
 
Tävlade fortsättningsklass igår och fick ihop 86 poäng. Jag var så jäkla klantig och drog på oss en felövning annars hade resultatet varit ännu bättre. Det var en rolig men utmanande bana där man gick igenom frestelsen 3 gånger med bara en skylt mellan varje passage så det gällde att hålla rätt på vart man var.
Ni var jätteduktiga! Frestelsen var både utmanande med ko och kanin, och tufft att den återkom 3 gånger. Jag är glad att S nöjde sig med att döda kossan en gång :p
 
Ni var jätteduktiga! Frestelsen var både utmanande med ko och kanin, och tufft att den återkom 3 gånger. Jag är glad att S nöjde sig med att döda kossan en gång :p

Tack!
Det var inte lätt med kossan för S. Men jag blir så glad när jag ser henne på banan, hon är så lycklig och hennes utstrålning är underbar.
 
Jag undrar vart min motivation tagit vägen? Känns som vi nått en platå i träningssammanhang och jag har inte motivationen att ta oss vidare just nu. Dela har hon skaffat sig en näsa likt en blodhund :arghh: Hon letar vilt och det är svinjobbigt, från att vart ganska lite nosig till att bli nästan som besatt. Sen har jag tränat för mycket med godis i handen som en reaktion på det och ja visst då funkar det men sen åker man på tävling = inget godis i handen = näsan åker ner. Har börjat träna med godiset i munnen och "spottar" ut det, hoppas att det kommer ge resultat i förlängningen.

Åh vad skönt med någon som känner lika gällande nosandet och motivationen. Chanel är helt sanslös med nosande för tillfället.
 
Tack!
Det var inte lätt med kossan för S. Men jag blir så glad när jag ser henne på banan, hon är så lycklig och hennes utstrålning är underbar.
Tack! Ja, hon gillar verkligen rallyn, och jag med! Men vi behöver öva på att inte visa fullt så mycket glädje inne på banan :D Positivt "problem" :love:
 
Tränade precis lite rallylydnad med Ebrah för första gången på länge. Hon var jättejätteglad! Jag testade att köra helt "ljudlöst", dvs, i stället för att säga olika kommandon så använde jag bara handtecken. Det gick nästan bättre än när jag pratar med henne. Om det var pga att jag var tyst eller för att hon blev extra glad åt att äntligen få träna låter jag vara osagt än så länge, men det var spännande och jag ska helt klart testa att köra tyst igen. Nu känner jag mig tävlingssugen, men det där med tävlingar får vänta tills Aysu är klar med sina dyra veterinärbesök och efterföljande rehab...
 
Jag har en rallytävling inbokad, Vallentuna den 17:e. Är ganska säker på att vi kommer kunna ta uppflyttningspoäng.

Så nu ska jag hitta lite tävlingar att anmäla mig och Tinja till :D
Rallytävlingar är mycket dyrare än agilitytävlingar :cautious:
 
Jag har en rallytävling inbokad, Vallentuna den 17:e. Är ganska säker på att vi kommer kunna ta uppflyttningspoäng.

Så nu ska jag hitta lite tävlingar att anmäla mig och Tinja till :D
Rallytävlingar är mycket dyrare än agilitytävlingar :cautious:
Är hon frisk till dess då?
Nyss skrev du ju att hon var stel och inte hade muskler kvar på något ställe? Ska du verkligen tävla då?:confused:
 
Är hon frisk till dess då?
Nyss skrev du ju att hon var stel och inte hade muskler kvar på något ställe? Ska du verkligen tävla då?:confused:
Men skärpning!
Hon har en muskelgrupp i höger bak som tappat massa efter en gammal skada, som antagligen läkt för länge sedan! Är man skadad, även om det är en liten skada så som en sträckning, så avlastar man, utan att nödvändigtvis börja halta för det. Denna avlastning av höger + överbelastning av vänster (som sedan gått vidare till höger fram och sedan vänster fram) har gjort att hon har korta muskler (plus en svullen biceps) och inte kan dra fram bakbenen och bak frambenen lika mycket som hon borde kunna. Hon har fortfarande 100% rörlighet bakåt i bakbenen och 100% rörlighet framåt i frambenen. Hon är inte trasig, hon är i obalans!

Hon får springa och leka precis som vanligt, hon ska ha minst en timmes promenad i skog och mark om dagen, jag måste bara stretcha henne efteråt för att hjälpa att länga musklerna så de kan byggas upp igen så hon blir jämn i kroppen, för då kan hon sluta överbelasta vänstersidan. Under tiden ska hon inte göra extremt påfrestande saker så som rivstarter, höga hopp, snabba inbromsningar - alltså typ agility, kasta boll, apportering.

Att gå bredvid mig på en jäkla rallyplan är ju knappast ansträngande!
 
Men skärpning!
Hon har en muskelgrupp i höger bak som tappat massa efter en gammal skada, som antagligen läkt för länge sedan! Är man skadad, även om det är en liten skada så som en sträckning, så avlastar man, utan att nödvändigtvis börja halta för det. Denna avlastning av höger + överbelastning av vänster (som sedan gått vidare till höger fram och sedan vänster fram) har gjort att hon har korta muskler (plus en svullen biceps) och inte kan dra fram bakbenen och bak frambenen lika mycket som hon borde kunna. Hon har fortfarande 100% rörlighet bakåt i bakbenen och 100% rörlighet framåt i frambenen. Hon är inte trasig, hon är i obalans!

Hon får springa och leka precis som vanligt, hon ska ha minst en timmes promenad i skog och mark om dagen, jag måste bara stretcha henne efteråt för att hjälpa att länga musklerna så de kan byggas upp igen så hon blir jämn i kroppen, för då kan hon sluta överbelasta vänstersidan. Under tiden ska hon inte göra extremt påfrestande saker så som rivstarter, höga hopp, snabba inbromsningar - alltså typ agility, kasta boll, apportering.

Att gå bredvid mig på en jäkla rallyplan är ju knappast ansträngande!


Jag kan dock förstå att folk undrar, du ju själv skrivit att hon är svullen, stel och är inflammerad samt att hon är muskelfattig i hela ena sidan. För mig känns det konstigt att träna/tävla någonting alls som kräver precision när hunden är obalanserad i kroppen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 095
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 311
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp