Rally-folk! (del 2)

Jag kan dock förstå att folk undrar, du ju själv skrivit att hon är svullen, stel och är inflammerad samt att hon är muskelfattig i hela ena sidan. För mig känns det konstigt att träna/tävla någonting alls som kräver precision när hunden är obalanserad i kroppen.
Rally är varken ansträngande eller en precisionssport. Det är ju typ bara vardagsrörelser i en speciell ordning.

Vi har fått den hjälp vi behöver och förhoppningsvis kommer kroppen vara i balans på typ en månad med god motion och stretching. Några månader till på det med fortsatt stretching så kommer hon förhoppningsvis vara i ultimat kondition.
 
Men skärpning!
Hon har en muskelgrupp i höger bak som tappat massa efter en gammal skada, som antagligen läkt för länge sedan! Är man skadad, även om det är en liten skada så som en sträckning, så avlastar man, utan att nödvändigtvis börja halta för det. Denna avlastning av höger + överbelastning av vänster (som sedan gått vidare till höger fram och sedan vänster fram) har gjort att hon har korta muskler (plus en svullen biceps) och inte kan dra fram bakbenen och bak frambenen lika mycket som hon borde kunna. Hon har fortfarande 100% rörlighet bakåt i bakbenen och 100% rörlighet framåt i frambenen. Hon är inte trasig, hon är i obalans!

Hon får springa och leka precis som vanligt, hon ska ha minst en timmes promenad i skog och mark om dagen, jag måste bara stretcha henne efteråt för att hjälpa att länga musklerna så de kan byggas upp igen så hon blir jämn i kroppen, för då kan hon sluta överbelasta vänstersidan. Under tiden ska hon inte göra extremt påfrestande saker så som rivstarter, höga hopp, snabba inbromsningar - alltså typ agility, kasta boll, apportering.

Att gå bredvid mig på en jäkla rallyplan är ju knappast ansträngande!
Jag gick bara på vad du skrev innan i veckan. Du får göra vad du vill med din hund, men när du har skrivit som du gjort så får du kanske stå ut med frågor.
Jag har ju ingen aning om hur er träning/rehab ser ut och vad du får & inte får göra - men du sa ju själv att hon visat smärta/stelhet hos vet och att hon har muskelskador. Det är liksom det enda jag har att gå på.
Då tycker jag personligen att det är dumt att tävla innan hunden är frisk - hur enkel tävling det än är.

Fö, om hon plogar pga skadan så riskerar du att befästa det ju mer fritt följ du kör eftersom det rörelsemönstret blir ett muskelminne sas. (För det är väl fritt följ med i rally). Det är ett ärlig råd alltså, så du slipper får mer att träna bort sen när hon är jämt musklad :)
 
Rally är varken ansträngande eller en precisionssport. Det är ju typ bara vardagsrörelser i en speciell ordning.

Vi har fått den hjälp vi behöver och förhoppningsvis kommer kroppen vara i balans på typ en månad med god motion och stretching. Några månader till på det med fortsatt stretching så kommer hon förhoppningsvis vara i ultimat kondition.
Om hon har det minsta lilla problem bak i lår, ljumskar (har för mig du nämde detta) skulle jag inte gå en meter fritt följe. Det är bak som tar mest stryk i form av förslitning.

Över lag skulle jag inte gå fritt följe alls med en hund som ansågs muskelfattig el snedbelastar sig. Det sliter mer än vad många tror.
 
Nu har jag anmält mig och Reka till vår första tävling. Den 17 juni i Höganäs, en och en halv vecka efter att kursen är slut.

Hon har gått bra de senaste gångerna vi har varit på kurs, så förhoppningsvis ska vi klara oss i mål med något poäng kvar.
 
Nu har jag anmält mig och Reka till vår första tävling. Den 17 juni i Höganäs, en och en halv vecka efter att kursen är slut.

Hon har gått bra de senaste gångerna vi har varit på kurs, så förhoppningsvis ska vi klara oss i mål med något poäng kvar.
Men åh! Då kanske jag får anmäla oss dit iaf. :D
 
Jag gick bara på vad du skrev innan i veckan. Du får göra vad du vill med din hund, men när du har skrivit som du gjort så får du kanske stå ut med frågor.
Jag har ju ingen aning om hur er träning/rehab ser ut och vad du får & inte får göra - men du sa ju själv att hon visat smärta/stelhet hos vet och att hon har muskelskador. Det är liksom det enda jag har att gå på.
Då tycker jag personligen att det är dumt att tävla innan hunden är frisk - hur enkel tävling det än är.

Fö, om hon plogar pga skadan så riskerar du att befästa det ju mer fritt följ du kör eftersom det rörelsemönstret blir ett muskelminne sas. (För det är väl fritt följ med i rally). Det är ett ärlig råd alltså, så du slipper får mer att träna bort sen när hon är jämt musklad :)

För övrigt får man inte ens tävla med en skadad hund.
 
Men skärpning!
Hon har en muskelgrupp i höger bak som tappat massa efter en gammal skada, som antagligen läkt för länge sedan! Är man skadad, även om det är en liten skada så som en sträckning, så avlastar man, utan att nödvändigtvis börja halta för det. Denna avlastning av höger + överbelastning av vänster (som sedan gått vidare till höger fram och sedan vänster fram) har gjort att hon har korta muskler (plus en svullen biceps) och inte kan dra fram bakbenen och bak frambenen lika mycket som hon borde kunna. Hon har fortfarande 100% rörlighet bakåt i bakbenen och 100% rörlighet framåt i frambenen. Hon är inte trasig, hon är i obalans!

Hon får springa och leka precis som vanligt, hon ska ha minst en timmes promenad i skog och mark om dagen, jag måste bara stretcha henne efteråt för att hjälpa att länga musklerna så de kan byggas upp igen så hon blir jämn i kroppen, för då kan hon sluta överbelasta vänstersidan. Under tiden ska hon inte göra extremt påfrestande saker så som rivstarter, höga hopp, snabba inbromsningar - alltså typ agility, kasta boll, apportering.

Att gå bredvid mig på en jäkla rallyplan är ju knappast ansträngande!

Hon kan inte ha hundra procent rörlighet om man inte kan dra fram eller bak benen så mycket som man ska. Det kallas nedsatt range of motion (ROM) och anger just rörligheten. Så där har du fått något om bakfoten eller frysion förklarar fel eftersom det hör ihop/är samma sak.
Har man nedsatt ROM har man inte den rörlighet i den leden som man ska ha. Sedan kan de bero på en mängd olika orsaker som tex artros, muskel-/senskada, inflammationer etc.
Jag hoppas verkligen att hon blir bra igen!
 
Jag skippar väl tävlingen då..
Får nog hålla mig undan från buke, känns inte som att jag kommer kunna dela med mig av livet :( Känns som att det kommer bli hets om jag så lite som går ut på promenad med henne :cry:
 
Jag skippar väl tävlingen då..
Får nog hålla mig undan från buke, känns inte som att jag kommer kunna dela med mig av livet :( Känns som att det kommer bli hets om jag så lite som går ut på promenad med henne :cry:
Men alltså. Givetvis kan du dela med dig av livet - men du måste väl förstå att man reagerar när du ena dagen skriver om din skadade hund och sen ska tävla med den?
Det är ju ingen som varit elak eller otrevlig mot dig liksom. Du gör ju som du vill givetvis ang buke men det är faktiskt lite fult att bete sig som att folk är ute efter dig.

Kan typ garantera dig att ingen kommer kommentera att du är ute på promenad med henne.
 
Jag skippar väl tävlingen då..
Får nog hålla mig undan från buke, känns inte som att jag kommer kunna dela med mig av livet :( Känns som att det kommer bli hets om jag så lite som går ut på promenad med henne :cry:

Men du, det är ju skillnad på ett fotgående och promenad :) Det vet ju du också. Och jag kan förstå om det rycker i tävlingstarmen, jag är likadan. Men tar det bara en månad ish att få henne återställd, ta den månaden så du inte riskerar att få något mer. Vet inte hur smärttålig hon är men i ett fotgående om hon är kort i musklerna finns det ju risk för obehag och det är ju inget du vill förknippa med träning :) Så fortsätt vara öppen, det är ju en ventil för dig som du behöver om jag förstått rätt. Jag håller med tidigare talare baserat på vad du skrivit och handlar det om så kort tid med rehabilitering så ta det balett den tiden. Ni har all tid i världen att träna och tävla sen :love:

Jag kollade upp Betty för ungefär en månad sedan. Då var hon lite spänd (ytterst lite) i ena skinkan, ena sidan av nacken och ryggen. Marginellt, behövde inte komma tillbaka eller nått sånt. Hon är 1,5 år och detta är enbart utav fotgående då vi inte tränat något annat innan än rallylydnad och lite brukssök :) det är med andra ord resultatet av ungfär 1 års träning i fotposition. Så visst påverkar det :)
 
Men alltså. Givetvis kan du dela med dig av livet - men du måste väl förstå att man reagerar när du ena dagen skriver om din skadade hund och sen ska tävla med den?
Det är ju ingen som varit elak eller otrevlig mot dig liksom. Du gör ju som du vill givetvis ang buke men det är faktiskt lite fult att bete sig som att folk är ute efter dig.

Kan typ garantera dig att ingen kommer kommentera att du är ute på promenad med henne.
Klart jag blir ledsen när jag trodde att det fortfarande fanns något vi kunde träna och tävla tillsammans i även under tiden hon ska stretchas, och så känner jag mig korkad istället när folk säger åt mig att jag har fel.

Hon kommer ha så jäkla tråkigt. Skogspromenader i all ära, men hon vill ju jobba :( Godissök funkar väl, men kommer bli väldigt ensidigt.
 
Klart jag blir ledsen när jag trodde att det fortfarande fanns något vi kunde träna och tävla tillsammans i även under tiden hon ska stretchas, och så känner jag mig korkad istället när folk säger åt mig att jag har fel.

Hon kommer ha så jäkla tråkigt. Skogspromenader i all ära, men hon vill ju jobba :( Godissök funkar väl, men kommer bli väldigt ensidigt.

Spåra?
 
Klart jag blir ledsen när jag trodde att det fortfarande fanns något vi kunde träna och tävla tillsammans i även under tiden hon ska stretchas, och så känner jag mig korkad istället när folk säger åt mig att jag har fel.

Hon kommer ha så jäkla tråkigt. Skogspromenader i all ära, men hon vill ju jobba :( Godissök funkar väl, men kommer bli väldigt ensidigt.

Äsch ta tiden nu till att muskla upp och få henne 100% bra ist. Du kommer få en hund som håller mycket längre.
Hunden behöver ju inte ha tråkigt för det. Våra hundar älskar fystäningen. Det hela handlar ju om vad man gör i träningen. Nu är det dessutom en kanonfin tid till att nyttja naruren med vatten, ris, stockar och stenar för olika typer av fys och banansövingar som stärker.

Sen är det inte till onto att en hund har lite tråkigare en kort period :)
 
Äsch ta tiden nu till att muskla upp och få henne 100% bra ist. Du kommer få en hund som håller mycket längre.
Hunden behöver ju inte ha tråkigt för det. Våra hundar älskar fystäningen. Det hela handlar ju om vad man gör i träningen. Nu är det dessutom en kanonfin tid till att nyttja naruren med vatten, ris, stockar och stenar för olika typer av fys och banansövingar som stärker.

Sen är det inte till onto att en hund har lite tråkigare en kort period :)
Banansövningar... :rofl: Vill du förklara lite mer ingående? :p

Jo klart Tinja älskar skogspromenader, vi har väldigt mycket bra skog med terräng här. Bor även precis vid en sjö... Fast Tinja har inte riktigt förstått tjusningen med att bara simma runt än :o
 
Typ det enda jag inte tycker om att göra. Jag blir bara frustrerad för jag vet inte hur jag lär henne på ett bra sätt :( Annars hade det varit jättebra..

Viltspår är lätt att lära. Klövar är det faktiskt många djurbutiker som har i frysen, eller kolla med en jägare. Blod finns i frysdisken eller blodpulver i djurbutiken. Lägg ett kort spår, kanske 100 m rakt fram med både leksak och godis i slutet (+kluven såklart). Låt det ligga typ 30 min. Visa henne på spåret. Låt henne få tid på sig att undersöka. Det blir starka lukter av både klöv, blod och ditt spår så något brukar de börja nosa upp. Sen går du bara hela spåret mot slutet. Uppmana henne och peka på spåret om hon stannar upp, även om hon inte spårar första gången så gå längs med spåret ända till slutet där det blir världens bästa belöning!
När du gjort så några gånger kommer hon börja fatta grejen.
För min ena hund krävdes det 2-3 sådana spår innan poletten trillade ner. Hon stod bara och vädrade och kikade efter rådjuret hela tiden och fattade inte att hon skulle följa något på marken :p Nu är en jätteduktig!
 
Viltspår är lätt att lära. Klövar är det faktiskt många djurbutiker som har i frysen, eller kolla med en jägare. Blod finns i frysdisken eller blodpulver i djurbutiken. Lägg ett kort spår, kanske 100 m rakt fram med både leksak och godis i slutet (+kluven såklart). Låt det ligga typ 30 min. Visa henne på spåret. Låt henne få tid på sig att undersöka. Det blir starka lukter av både klöv, blod och ditt spår så något brukar de börja nosa upp. Sen går du bara hela spåret mot slutet. Uppmana henne och peka på spåret om hon stannar upp, även om hon inte spårar första gången så gå längs med spåret ända till slutet där det blir världens bästa belöning!
När du gjort så några gånger kommer hon börja fatta grejen.
För min ena hund krävdes det 2-3 sådana spår innan poletten trillade ner. Hon stod bara och vädrade och kikade efter rådjuret hela tiden och fattade inte att hon skulle följa något på marken :p Nu är en jätteduktig!
Ja, viltspår kanske kan vara något :) De säljer klövar i djurbutiken i närheten. Ska testa.
 
Banansövningar... :rofl: Vill du förklara lite mer ingående? :p

Jo klart Tinja älskar skogspromenader, vi har väldigt mycket bra skog med terräng här. Bor även precis vid en sjö... Fast Tinja har inte riktigt förstått tjusningen med att bara simma runt än :o
Preppa stockar och stenar med godis så hon får kliva upp och balansera. Leverpastej i springor är bra, går inte blixtsnabbt att sopa i sig så de får stå en stund och trixa.
Simning bör vara med flytväst. Om hon inte är överdrivet förtjust i att bada är det bra att vara två så kan man skicka hunden emella sig och belöna, tex en står på brygga och en i land. Annars så fäst en lina i flytvästen och gå på brygga och låt henne simma bredvid.
Gillar hon apportering kan du kasta en leksak. Se bara till att hon startar i vattnet och inte på land så hon inte gör slitsamma rivstarter.
Uppletande i lingon och blåbärslis är också toppen. Traska i vattenfyllda diken är också bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 171
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
870
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 180
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 938
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp