Rally-folk! (del 2)

Preppa stockar och stenar med godis så hon får kliva upp och balansera. Leverpastej i springor är bra, går inte blixtsnabbt att sopa i sig så de får stå en stund och trixa.
Simning bör vara med flytväst. Om hon inte är överdrivet förtjust i att bada är det bra att vara två så kan man skicka hunden emella sig och belöna, tex en står på brygga och en i land. Annars så fäst en lina i flytvästen och gå på brygga och låt henne simma bredvid.
Gillar hon apportering kan du kasta en leksak. Se bara till att hon startar i vattnet och inte på land så hon inte gör slitsamma rivstarter.
Uppletande i lingon och blåbärslis är också toppen. Traska i vattenfyllda diken är också bra.
Skojade mest om att du skrev banansövningar, men jag bugar och tackar för alla tips! Hennes flytväst är på landet så får ta hem den nästa gång jag är ute.
 
Skojade mest om att du skrev banansövningar, men jag bugar och tackar för alla tips! Hennes flytväst är på landet så får ta hem den nästa gång jag är ute.

Jag har dyslexsi så huvudsaken är att hyffsat rätt bokstäver är med när jag skriver. Jag är inte så noga med i vilken följd de kommer eller om någon byts ut:D
 
Har börjat kikat runt lite på rallytävlingar för Corinne, från ingenstans är jag jättetaggad att tävla henne så det är bäst att passa på. :angel:
 
Idag har vi tävlat dubbla starter i fortsättningsklass. Första banan bröt jag halvvägs och gick ut och belönade, Minn var mycket påverkad av värmen och la sig ner så fort hon fick chansen. I alla halter la hon sig oavsett om jag sa sitt, stå eller ligg. Så jag tyckte det var lika bra att bryta eftersom hon inte hade roligt och inte ville vara med. Är nöjd med det beslutet. Tävlar för framtiden och det är bättre att äta godis och ha det trevligt än att tjata och släpa sig runt banan.

Andra starten gick bättre och jag fick med henne runt hela banan, hon var fortfarande seg och gjorde några missar. Känslan var bättre än första starten men inte helt bra. Vi fick ihop 72 poäng så strax under kvalificeringsgränsen.

Tyvärr är känslan nu efteråt besvikelse. Jag är absolut inte besviken på Minn eller domarna eller nått sånt utan jag är besviken på att jag inte hittar nycklarna. Vi kämpar på och vi kommer komma igen men idag tillåter jag mig att vara besviken.
 
Var på allmän träning på klubben i tisdags och allt gick bra. Massor med hundar, skott och lite generell röra. Och hon lyssnade hela tiden (på banan i alla fall). Ligg var lite svårt men det är ju tillåtet att visa vägen med handen och då kan hon ju. Och idag här hemma kunde hon "ligg" igen.

Så jag fick ett ryck och skaffade konto på sbktävling och anmälde oss till nybörjarklass i mitten av juli. Tre starter på två dagar.

Oooops...
 
Senast ändrad:
Idag har vi tävlat dubbla starter i fortsättningsklass. Första banan bröt jag halvvägs och gick ut och belönade, Minn var mycket påverkad av värmen och la sig ner så fort hon fick chansen. I alla halter la hon sig oavsett om jag sa sitt, stå eller ligg. Så jag tyckte det var lika bra att bryta eftersom hon inte hade roligt och inte ville vara med. Är nöjd med det beslutet. Tävlar för framtiden och det är bättre att äta godis och ha det trevligt än att tjata och släpa sig runt banan.

Andra starten gick bättre och jag fick med henne runt hela banan, hon var fortfarande seg och gjorde några missar. Känslan var bättre än första starten men inte helt bra. Vi fick ihop 72 poäng så strax under kvalificeringsgränsen.

Tyvärr är känslan nu efteråt besvikelse. Jag är absolut inte besviken på Minn eller domarna eller nått sånt utan jag är besviken på att jag inte hittar nycklarna. Vi kämpar på och vi kommer komma igen men idag tillåter jag mig att vara besviken.
Tråkigt när känslan inte är bra. Men var det någon som kunde filma er idag? Har du kört vidare med boll eller godis? Tänker att det "bara" är att kämpa vidare med det som gör er gladast :)
Jag tycker ni kan hänga på samma kurs som vi i sommar :up:
 
Tråkigt när känslan inte är bra. Men var det någon som kunde filma er idag? Har du kört vidare med boll eller godis? Tänker att det "bara" är att kämpa vidare med det som gör er gladast :)
Jag tycker ni kan hänga på samma kurs som vi i sommar :up:

Ingen film på nått idag.

Inför första starten körde jag godis, testade ett nytt upplägg men det funkade uppenbarligen inte alls. Tar med mig den erfarenheten. Inför andra starten fick jag igång henne lite med boll. Det svåra är att hitta balansen att hon inte ska ta slut i leken när det är varmt.

Får se om det blir kurs eller inte, ska fundera på det. Det som får mig att tveka är att det kan bli väldigt varmt då och då är det ingen idé för hon fixar inte att jobba i värmen på de sättet och då känns det dumt att utsätta henne för det. Just nu är jag helt opepp överlag men jag vet att det kommer gå över.
 
Idag har vi tävlat dubbla starter i fortsättningsklass. Första banan bröt jag halvvägs och gick ut och belönade, Minn var mycket påverkad av värmen och la sig ner så fort hon fick chansen. I alla halter la hon sig oavsett om jag sa sitt, stå eller ligg. Så jag tyckte det var lika bra att bryta eftersom hon inte hade roligt och inte ville vara med. Är nöjd med det beslutet. Tävlar för framtiden och det är bättre att äta godis och ha det trevligt än att tjata och släpa sig runt banan.

Andra starten gick bättre och jag fick med henne runt hela banan, hon var fortfarande seg och gjorde några missar. Känslan var bättre än första starten men inte helt bra. Vi fick ihop 72 poäng så strax under kvalificeringsgränsen.

Tyvärr är känslan nu efteråt besvikelse. Jag är absolut inte besviken på Minn eller domarna eller nått sånt utan jag är besviken på att jag inte hittar nycklarna. Vi kämpar på och vi kommer komma igen men idag tillåter jag mig att vara besviken.

Du kanske inte ska tävla när det är varmt helt enkelt? Det fungerar ju jättebra annars!
 
Du kanske inte ska tävla när det är varmt helt enkelt? Det fungerar ju jättebra annars!

Har tänkt på det jag också men man vet ju aldrig hur vädret är. Funderar på att anmäla till en nattävling som startar kl 22 för då lär det inte vara varm. Är väl mygg istället men lättare att använda myggmedel än ändra på vädret.
 
Har tänkt på det jag också men man vet ju aldrig hur vädret är. Funderar på att anmäla till en nattävling som startar kl 22 för då lär det inte vara varm. Är väl mygg istället men lättare att använda myggmedel än ändra på vädret.

Nej precis, och såklart kan ju vädret skifta snabbt också! Jag tycker hundarna också är mer påverkade av värmen i början av våren/sommaren innan dom vant sig. Men jag undviker också att tävla varma dagar just för att jag vet att de inte presterar fullt lika bra. Vår och höst brukar vara bäst, och sen finns det ju inomhus under vintern :)

Brukar du blöta ner henne innan om det är varmt? Senast jag tävlade med Dahlia gick vi ner till sjön innan starten så hon fick bada, alternativt sköljer jag hundarna med slang eller vattenflaska. På en hel del BK finns vattenslang :D
 
@snorp jobbigt att värmen påverkar så mycket. Finns ett par nattävlingar så det är ju bra iallafall.

Jag har lagt om våran tävlingssäsong så nu maj-juni har vi nästan inga tävlingar. Ska åka på en i början av juni (planerad disk om hon inte går som en klocka) och sen rasspecialen i juli men den är inofficiell. I augusti har jag tänkt göra nån start och sen i september kör vi igång på allvar igen och högsäsongen har vi november-februari (vi gillar inomhustävlingar)
 
Nej precis, och såklart kan ju vädret skifta snabbt också! Jag tycker hundarna också är mer påverkade av värmen i början av våren/sommaren innan dom vant sig. Men jag undviker också att tävla varma dagar just för att jag vet att de inte presterar fullt lika bra. Vår och höst brukar vara bäst, och sen finns det ju inomhus under vintern :)

Brukar du blöta ner henne innan om det är varmt? Senast jag tävlade med Dahlia gick vi ner till sjön innan starten så hon fick bada, alternativt sköljer jag hundarna med slang eller vattenflaska. På en hel del BK finns vattenslang :D

Jag blötte magen och ljumskarna på henne innan vi startade. Stoppade tassarna i vattenskålen ett antal gånger för att svalka henne.
 
@snorp jobbigt att värmen påverkar så mycket. Finns ett par nattävlingar så det är ju bra iallafall.

Jag har lagt om våran tävlingssäsong så nu maj-juni har vi nästan inga tävlingar. Ska åka på en i början av juni (planerad disk om hon inte går som en klocka) och sen rasspecialen i juli men den är inofficiell. I augusti har jag tänkt göra nån start och sen i september kör vi igång på allvar igen och högsäsongen har vi november-februari (vi gillar inomhustävlingar)

Ja det är jobbigt att hon är så påverkad av värmen, hon har inte fattat att hon är en australiensk ras :crazy: ;)

Har bara 2 HtM-tävlingar inbokade nu, den ena på söndag och den andra 10 juni. Men det blir nog att jag anmäler till nattävlingen och hoppas att det går bättre då. Den tävlingen är dessutom nära.
 
Ja det är jobbigt att hon är så påverkad av värmen, hon har inte fattat att hon är en australiensk ras :crazy: ;)

Har bara 2 HtM-tävlingar inbokade nu, den ena på söndag och den andra 10 juni. Men det blir nog att jag anmäler till nattävlingen och hoppas att det går bättre då. Den tävlingen är dessutom nära.

Haha ja och som dessutom ska valla i hetta :D

Får önska dig lycka till :) vart i landet bor nu (om man får vara nyfiken)?
 
Haha ja och som dessutom ska valla i hetta :D

Får önska dig lycka till :) vart i landet bor nu (om man får vara nyfiken)?

Ja precis, rasen ska kunna valla från morgon till kväll i värmen, men inte hon :p

Tack. Man får absolut vara nyfiken, jag bor i Vallentuna, strax norr om Stockholm.

Har anmält till nattävlingen nu så hoppas jag att det går bättre då.
 
Ja precis, rasen ska kunna valla från morgon till kväll i värmen, men inte hon :p

Tack. Man får absolut vara nyfiken, jag bor i Vallentuna, strax norr om Stockholm.

Har anmält till nattävlingen nu så hoppas jag att det går bättre då.

Aha då var det lite långt till den nattävlingen jag tänkte på :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 170
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
869
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 180
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 929
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp