Bukefalos 28 år!

Rally-folk! (del 2)

Alltså, hur ska jag få Qarusell att vara kvar på min högra sida? Hon bara byter sida mitt i allt ihop.. Hon är 4 år och har typ aldrig gått på min högra sida.

Jag ska testa en eller två starter i fortsättning då fjolåret slutade med två diskningar på grund av att hon blev rädd för något under första starten den dagen men om hon klarar av att tävla rally igen så vill jag ju upp i avancerad.. Jag skulle vilja starta i avancerad klass :p.
 
Alltså, hur ska jag få Qarusell att vara kvar på min högra sida? Hon bara byter sida mitt i allt ihop.. Hon är 4 år och har typ aldrig gått på min högra sida.

Jag ska testa en eller två starter i fortsättning då fjolåret slutade med två diskningar på grund av att hon blev rädd för något under första starten den dagen men om hon klarar av att tävla rally igen så vill jag ju upp i avancerad.. Jag skulle vilja starta i avancerad klass :p.

Lär in höger precis som du lärt in fot. Du måste börja helt från början och från grunden. Hon byter sida för att hon inte har ett stabilt högerfot och alltså inte vet var hon ska göra.
Tänk att du har en ny hund eller valp du ska lära in fortgående på, bara att det är på höger sida istället. För oss har det tagit lång tid och hon har fortfarande inte alls ett lika bra högerfot som vänsterfot även om det räcker för tävling men inte SM.
Det är taskigt mot hunden att starta avancerad klass innan hon har ett stabilt högerfot, det leder bara till frustration hos henne och kan skapa minskad motivation och en ond cirkel!
De flesta går upp för tidigt i avancerad klass, enligt min rallytränare som också är mycket aktiv domare. Jag kan bara hålla med för det syns så tydligt på tävling! (Jag gjorde samma misstag).
 
Jag har haft riktigt fina träningar nu sedan vi drog igång och det känns så himla skönt. Nu ska vi inte starta förrän i slutet av juli och jag tror det är bra att hon får hela sommaren på sig att komma tillbaka :) Vi behöver hemmafixa lite med bakdelskontrollen för den har blivit lite sämre av vilan :angel:
 
Dahlia och jag hade ett riktigt bra träningspass för min tränare i onsdags, trots varmt och fuktigt i luften.
Vi tränade på att fronta bytesskyltar i olika tempon, en lång sektion med sitt framför/stå framför och alla varianter av dom efter varandra, även det i olika tempon.
Samt en lång sektion med hopp-backa-spring-backa-sitt kvar, spring ifrån, kalla in också det i olika tempon.
Sen tog vi och övade bärande av föremål som börjar sitta riktigt fint!
Allt såklart både på höger och vänster sida.
Formen verkar komma tillbaka, även om bakdelskontrollen alltid är något sämre på höger än vänster.

Det som känns så himla bra är att vi förra träningen för två veckor sedan kom på att Dahlia lyssnar mest på mina handtecken och inte röstkommandon (har kört både och) så nu har jag kunnat skala bort så mycket kommandon vilket har gjort allt tusen gånger enklare för mig särskilt när det kommer många sidbytes och snurr-skyltar efter varandra. Nu behöver jag liksom inte hålla reda på alla ord och säga rätt kommando utan kan bara köra på och behöver inte tänka efter innan.
Så mycket skönare och det blir så mycket bättre och flyter på på ett helt annat sätt.

Winzi ska tävla i fortsättning imorgon. Vi blev klara i höstas men är inte redo för avancerad klass ännu då vi haft fokus på lydnaden hela året som gått. Men kände mig tävlingssugen så anmälde när ändå hemmaklubben ska ha tävling. Hon kan ju alla fortsättningsskyltar så det borde inte bli några större problem.
 
Vi har inte räknat mer än en yttepyttegång inför söndagens premiär i fortsättningsklass. Jaja, får gå in med öppet sinne och hoppas de inte har för roliga gosedjur i 8:ans frestelse :p.
 
Nu har vi varit på vår första tävling. Det gick ungefär som jag hade förväntat mig. Vi fick 65 poäng trots att Reka var totalt okoncentrerad. Det räckte till en 15:e placering av 21 deltagare.

Banan låg inte så bra heller. Precis intill staket där det på andra sidan sprang både hundar, barn och folk med diverse packning.

Något tips på hur man kan träna för att få henne att fokusera på mig när vi går banor?
 
Nu har vi varit på vår första tävling. Det gick ungefär som jag hade förväntat mig. Vi fick 65 poäng trots att Reka var totalt okoncentrerad. Det räckte till en 15:e placering av 21 deltagare.

Banan låg inte så bra heller. Precis intill staket där det på andra sidan sprang både hundar, barn och folk med diverse packning.

Något tips på hur man kan träna för att få henne att fokusera på mig när vi går banor?
Man får börja som med all annan träning, hemma i lugn och ro för att sedan utöka störningarna runtom.
Åka på gemensamma träningar på tex en bk eller på kurs är också bra.
 
Dahlia och jag hade ett riktigt bra träningspass för min tränare i onsdags, trots varmt och fuktigt i luften.
Vi tränade på att fronta bytesskyltar i olika tempon, en lång sektion med sitt framför/stå framför och alla varianter av dom efter varandra, även det i olika tempon.
Samt en lång sektion med hopp-backa-spring-backa-sitt kvar, spring ifrån, kalla in också det i olika tempon.
Sen tog vi och övade bärande av föremål som börjar sitta riktigt fint!
Allt såklart både på höger och vänster sida.
Formen verkar komma tillbaka, även om bakdelskontrollen alltid är något sämre på höger än vänster.

Det som känns så himla bra är att vi förra träningen för två veckor sedan kom på att Dahlia lyssnar mest på mina handtecken och inte röstkommandon (har kört både och) så nu har jag kunnat skala bort så mycket kommandon vilket har gjort allt tusen gånger enklare för mig särskilt när det kommer många sidbytes och snurr-skyltar efter varandra. Nu behöver jag liksom inte hålla reda på alla ord och säga rätt kommando utan kan bara köra på och behöver inte tänka efter innan.
Så mycket skönare och det blir så mycket bättre och flyter på på ett helt annat sätt.

Winzi ska tävla i fortsättning imorgon. Vi blev klara i höstas men är inte redo för avancerad klass ännu då vi haft fokus på lydnaden hela året som gått. Men kände mig tävlingssugen så anmälde när ändå hemmaklubben ska ha tävling. Hon kan ju alla fortsättningsskyltar så det borde inte bli några större problem.
Åh, kan du inte filma när ni tränar? Jag vill gärna se någon som tränar utan att ha speciellt mycket verbala kommandon. Märker på mina hundar att de verkligen gillar när jag är helt tyst och kör på handtecken, men så fort vi tränar så som jag tänker tävla så kommer verbala kommandon igen... Kanske jag också skulle testa att vara tyst (annat än när jag berömmer då)...
 
Något tips på hur man kan träna för att få henne att fokusera på mig när vi går banor?

Träna på att göra fler och fler moment i rad utan belöning mellan. Variera hur många moment ni kör. Någon gång kanske ett moment och belöning, en annan gång 5 moment innan belöning, sedan kanske 3 innan belöning, eller 10, 15, 12, 30... När det alltid går att köra så många som det är på tävling, helst fler, då kan man tro att det fungerar helt ok på tävling också. Fungerar inte 15 moment utan belöning mellan på träning, då kommer det inte göra det på tävling heller.

Sedan, för att klara av själva tävlingsmiljön, så är det ofta nödvändigt att träna i olika miljöer. Det behöver INTE vara att träna på olika brukshundklubbar även om tävlingarna alltid är på sådana. Träna på en gräsmatta, i ett bostadsområde ni går förbi, vid en busshållplats, i skogen, på en väns tomt, på en tågstation, bredvid en hästhage... Ju fler olika miljöer som fungerar problemfritt, desto lättare blir det att lyckas på tävling.
 
Jag har hittat en tävling som vi kan vara med på, i oktober :p Så länge som Aysu behöver regelbunden rehab så blir det inga rallytävlingar för Ebrah, men det hindrar ju inte att vi tränar! Jag ska verkligen försöka att träna ordentligt hela sommaren, så kan vi gå in på rallyplanen i höst och faktiskt få kvalificerande resultat. Då kan jag också hoppas på ett RLD N innan året är slut, vilket vore tokigt kul.

Idag tränade vi pyttelite i skogen, använde en fin pinne som belöning. Ebrah tyckte att det var superkul :D Funderar på att gå ut på gräsmattan utanför huset och träna lite med båda två senare idag.
 
Åh, kan du inte filma när ni tränar? Jag vill gärna se någon som tränar utan att ha speciellt mycket verbala kommandon. Märker på mina hundar att de verkligen gillar när jag är helt tyst och kör på handtecken, men så fort vi tränar så som jag tänker tävla så kommer verbala kommandon igen... Kanske jag också skulle testa att vara tyst (annat än när jag berömmer då)...

Ska se om jag kan få till att någon filmar :)
Jag använder ju verbala kommandon också, framförallt fot och sidan säger jag ofta men i alla vänd ifrån, vänd emot, snurra, helt om bakom/framför, front osv skyltar kör jag bada handtecken! Så mycket enklare!
 
Just det, tävlingen igår gick galant.
Åkte dit med förhoppning om pallplats och det blev det för vi vann hela klassen :D:banana:
Duktig Winzi :love:
En riktigt trevlig bana med bland annat frestelsen två gånger och ett hopp i långsamt tempo. Nu kommer vi ha fokus på lydnade igen ett tag men samtidigt lägga in lite högerträning så vi kan starta avancerad klass.
Kommer dock inte göra misstaget jag gjorde med Dahlia och starta avancerad innan högerfot sitter. Hellre vänta tills nästa år än skynda på.
Kanske kan köra några privatträningar även med Winzi om jag har råd.
 
Just det, tävlingen igår gick galant.
Åkte dit med förhoppning om pallplats och det blev det för vi vann hela klassen :D:banana:
Duktig Winzi :love:
En riktigt trevlig bana med bland annat frestelsen två gånger och ett hopp i långsamt tempo. Nu kommer vi ha fokus på lydnade igen ett tag men samtidigt lägga in lite högerträning så vi kan starta avancerad klass.
Kommer dock inte göra misstaget jag gjorde med Dahlia och starta avancerad innan högerfot sitter. Hellre vänta tills nästa år än skynda på.
Kanske kan köra några privatträningar även med Winzi om jag har råd.
Grattis! :banana:
 
Hej!

Jag har just börjat Rallyn och är rätt ute med hur man tränar in olika imoment och att komma ihåg skyltarna.

Hur gör ni för att komma ihåg skyltarna, om ni inte har dom framför er vid träning?
Finns det nånstans billigt att få skyltarna (o hållare)?

Det skulle juh va bra o veta några tips och trix hur man tränar olika saker. Till exempel funderar jag på hur ni har fått till ståendet? Eller hur ni får hunden att komma till er högra sida när hunden sitter rakt framför er (vänster sida är myyyycket starkt)? Eller hur har ni fått hunden att gå bakom ryggen på er?Och sen backandet vid sidan... (goldisen min vill alltid vika utåt...)?
Och i vilket skede lägger ni till kommandon?
 
Hej!

Jag har just börjat Rallyn och är rätt ute med hur man tränar in olika imoment och att komma ihåg skyltarna.

Hur gör ni för att komma ihåg skyltarna, om ni inte har dom framför er vid träning?
Finns det nånstans billigt att få skyltarna (o hållare)?

Det skulle juh va bra o veta några tips och trix hur man tränar olika saker. Till exempel funderar jag på hur ni har fått till ståendet? Eller hur ni får hunden att komma till er högra sida när hunden sitter rakt framför er (vänster sida är myyyycket starkt)? Eller hur har ni fått hunden att gå bakom ryggen på er?Och sen backandet vid sidan... (goldisen min vill alltid vika utåt...)?
Och i vilket skede lägger ni till kommandon?
Skyltarna finns på sbk och du kan skriva ut dom därifrån.
Jag har skrivit ut och gjort som en minikortlek som jag brukar ha i fickan om jag bara vill typ dra en skylt och träna på.

Har sett att en del använder dvdfodral eller servetthållare från ikea som skylthållare
 
Hur gör ni för att komma ihåg skyltarna, om ni inte har dom framför er vid träning?
Finns appar till telefonen man kan ladda ner där alla skyltar finns i. I början innan jag kunde alla skyltar utantill så bestämde jag mig för ett par stycken och tränade på dessa.
Det skulle juh va bra o veta några tips och trix hur man tränar olika saker. Till exempel funderar jag på hur ni har fått till ståendet? Eller hur ni får hunden att komma till er högra sida när hunden sitter rakt framför er (vänster sida är myyyycket starkt)? Eller hur har ni fått hunden att gå bakom ryggen på er?Och sen backandet vid sidan... (goldisen min vill alltid vika utåt...)?
Och i vilket skede lägger ni till kommandon?

Först och främst, i från fronposition ska hunden alltid tillbaka till vänster sida. Nu kan min hund gå från front till höger ändå men kollar man på skyltarna är alla moment där hunden ska vara i fronposition sidbytande till vänster.

Jag tränade in stå mer ost klistrad i handen. Rekommenderar inte det :laugh:
klicker, godis och tålamod hade jag kört med nu. Kanske lockat upp med godis framför näsan. Ett annat alternativ är nostarget men då får man nått att jobba bort sen (klistra ingen ost på targeten bara :cautious:)

Bakombyte har jag fått till, från början genom att jag hade handtarget. Hon skulle följa handen och det även bakom ryggen. I början får man alltid godis.

Backandet tycker jag sättet krav på bakbenskontroll. Min hund backar bättre efter att vi jobbade hårdare med bakbenskontrollen. Vi jobbar också med att backa i vinkel.

Jag började med att backa längs med vägg. Ett par gånger varje dag. Sedan backade vi mellan koner (liten hund) men går ju att köra mellan ett träd eller ett brukshinder eller vad som. Ett steg i början sen öka. Jag försöker överträna och backa långt för att få det säkrare.

Jag vet inte hur långt ni kommit men jag får känslan av att ni kanske inte är jättelångt gångna i träningen? Ursäkta om jag har fel :) Att träna högerhandling är jättebra tidigt, men har vänstersidan stort värde så lägg tiden på att belöna upp högern innan du tränar ingångar och svårare saker till högern. Gör det lätt och roligt. Tycker pallenövning stärkt våran högerfot massvis, rekommenderar det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 332
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 497
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp