Rally-folk! (del 2)

Rallydebuten gick som väntat - inte alls :D
Det var lite varmt och hon tittade på allt annat och lyssnade inte på matte. Och när hon sen inte ens fick godis när hon faktiskt lyssnade ibland så gav hon upp. Hon lade sig på sidan och ville inte gå. Så vi utgick...
Behöver uppenbarligen träna störning och på nya platser. Samt utan godis...
 
Hur har du kommit till att träna så här? Hur planerar du vilka skyltar ska komma med i varje slinga och varför just de? Hur kan du "veta" skillnaden mellan vilka skyltar/beteenden som är befästning, mängdtränning och garanterat kan?
Vill att hunden ska lyckas, är från en tränare jag fått grundidén. Tycker inte att det är någon idé att bara köra svårt eller lätt, lagom utmaning ska det vara.

Hur jag bestämmer vilka moment som ska vara med: plockar lämpliga skyltar så jag får ihop en slinga (bygger även hela banor och tänker nog inte så mycket på hur jag gör). Vilka moment som är svåra/medel/enkla baserar jag på hur säker hon är i utförandet. Som runda kon och ställande under gång är sånt där vi har lägre säkerhet = det är där vi får problem på tävling och träning men hon kan utföra de när vi enbart tränar det enskilda momentet men det är nyligen inlärda och därav har en osäkerhet. Sen har jag backa vid sidan, bärande av föremål som jag lärt in för länge sedan och hon sätter det 8/10 ggr men behöver träna det mer.


Vad för typ av störningar ska man träna på, förutom för "koner" och människor?
Hur har du tränat/eller hur skulle du träna störningar/nosandet?

Har ju inte sett din hund men låter som att ni behöver träna med andra människor och gärna på en klubb ibland. Annars är det lätt att det funkar bra hemma men sen kommer man ut på tävling och där luktar det både spännande i marken och är massa att titta på.

Jag kör med köttbullar på plan ibland :laugh: men skulle egentligen behöva dra en viltklöv över plan för det är den typen av doft vi har problem med :meh:
 
ÄNTLIGEN så fick vi till vårt tredje godkända i nybörjarklass! :love: Om vi hade bra känsla förra tävlingen så var den fantastisk den här gången! Hon var astaggad men hade ändå fokus på mig och hon gjorde sina galna vänstersvängar och var såå glad! Så skönt att slippa dammsugaren som jag brukar få dras med på tävling. :p Känns som att poletten har trillat ner nu. Vi fick 85p i första klassen och 82p i andra bara för att vara på säkra sidan. :D

Nu är jag äntligen taggad på att träna igen! Även om det bevisligen fungerar att vila sig i form.. :angel:

b7NyAA0.jpg

TfPCGBv.jpg

xSbADz0.jpg

MMpoAUB.jpg


Vi åkte hemifrån kl 13 och var hemma 23.45. Tur att det var värt det! :D
 
Vi skrapade ihop 68p, med minus 10 felö på skylten ligg och som kommenterar la sig. :rofl: jag och husse är övertygade att han bara la sig en gång. :confused:
Den äldre fick 67p dammsugare tillbaka :down:
Den yngre gjorde två starter fick 58p i den andra fast det kändes bättre.
Det var otroligt många hundar med näsan i backen idag. Skönt att inte vara ensam iaf :grin:

Nåja, nya tag. Nästa tävling den 11/8. :banana:
 
ÄNTLIGEN så fick vi till vårt tredje godkända i nybörjarklass! :love: Om vi hade bra känsla förra tävlingen så var den fantastisk den här gången! Hon var astaggad men hade ändå fokus på mig och hon gjorde sina galna vänstersvängar och var såå glad! Så skönt att slippa dammsugaren som jag brukar få dras med på tävling. :p Känns som att poletten har trillat ner nu. Vi fick 85p i första klassen och 82p i andra bara för att vara på säkra sidan. :D

Nu är jag äntligen taggad på att träna igen! Även om det bevisligen fungerar att vila sig i form.. :angel:

b7NyAA0.jpg

TfPCGBv.jpg

xSbADz0.jpg

MMpoAUB.jpg


Vi åkte hemifrån kl 13 och var hemma 23.45. Tur att det var värt det! :D

Åh vad kul! Stort grattis och bra jobbat :bump::banana:
 
Här fick vi stryka oss från dagens start och nästa veckas dubbla starter då Dahlia gjorde illa ryggen i onsdags när hon skulle hoppa efter en pinne :cry:

Hon går på smärtis och muskelavslappnande och är som vanligt nu men vill såklart inte starta henne så kort inpå och sen är det ju ändå tävlingskarens. Fortsätter med bara smärtis i 14 dagar sammanlagt från och med imorgon och sen hoppas jag att hon fortsätter vara bra även utan.
 
ÄNTLIGEN så fick vi till vårt tredje godkända i nybörjarklass! :love: Om vi hade bra känsla förra tävlingen så var den fantastisk den här gången! Hon var astaggad men hade ändå fokus på mig och hon gjorde sina galna vänstersvängar och var såå glad! Så skönt att slippa dammsugaren som jag brukar få dras med på tävling. :p Känns som att poletten har trillat ner nu. Vi fick 85p i första klassen och 82p i andra bara för att vara på säkra sidan. :D

Nu är jag äntligen taggad på att träna igen! Även om det bevisligen fungerar att vila sig i form.. :angel:

b7NyAA0.jpg

TfPCGBv.jpg

xSbADz0.jpg

MMpoAUB.jpg


Vi åkte hemifrån kl 13 och var hemma 23.45. Tur att det var värt det! :D

Åh vad roligt! Grattis!
 
Vi har varit på rallykurs i veckan :) Jättekul och galenpannan var jätteduktig med att gå på höger sida och gör många av momenten lika bra på höger som vänster :love:
Men föraren är inte helt tydlig med sina viftande händer... så nu har vi svårt för vissa moment som tidigare suttit helt ok. Jag borde verkligen börja träna bort hand-stöd och gå mer på rösten. Jag har inte ens namn på alla moment :o

Idag debuterade vi avancerad :p Det gick helt ok, fram till hoppet. Då var galenpannan lite för glad och tog ett ärevarv. Tyvärr utanför banden, så vi blev diskade :p rundan var egentligen inte så lång, men hoppet låg nära bandet. Jaja, vi hade kul i varje fall, fick härliga kommentarer om positiv hund och matte :heart
 
Vi har varit på rallykurs i veckan :) Jättekul och galenpannan var jätteduktig med att gå på höger sida och gör många av momenten lika bra på höger som vänster :love:
Men föraren är inte helt tydlig med sina viftande händer... så nu har vi svårt för vissa moment som tidigare suttit helt ok. Jag borde verkligen börja träna bort hand-stöd och gå mer på rösten. Jag har inte ens namn på alla moment :o

Idag debuterade vi avancerad :p Det gick helt ok, fram till hoppet. Då var galenpannan lite för glad och tog ett ärevarv. Tyvärr utanför banden, så vi blev diskade :p rundan var egentligen inte så lång, men hoppet låg nära bandet. Jaja, vi hade kul i varje fall, fick härliga kommentarer om positiv hund och matte :heart

Det var kul att hinna träffa er lite under veckan. Att hon tog en runda efter hoppet kom väl kanske inte som nån jätteöverraskning kan jag tänka mig :bump: ;) Kul att du bestämde dig för att starta ändå.
 
Vi skrapade ihop 68p, med minus 10 felö på skylten ligg och som kommenterar la sig. :rofl: jag och husse är övertygade att han bara la sig en gång. :confused:
Den äldre fick 67p dammsugare tillbaka :down:
Den yngre gjorde två starter fick 58p i den andra fast det kändes bättre.
Det var otroligt många hundar med näsan i backen idag. Skönt att inte vara ensam iaf :grin:

Nåja, nya tag. Nästa tävling den 11/8. :banana:
Heja! Ni kommer igen. Hade ju hoppats ni skulle dyka upp den 6e så vi kunde hälsa denna gånge dock. Men vi får ta det en annan gång :)
 
Det var kul att hinna träffa er lite under veckan. Att hon tog en runda efter hoppet kom väl kanske inte som nån jätteöverraskning kan jag tänka mig :bump: ;) Kul att du bestämde dig för att starta ändå.
Haha, nej, det var inte helt oväntat. Men faktiskt första gången på tävling! Får försöka träna bort det på en gång, behöver ju inte bli en vana ;)
Jättekul att se er! Min(n) favorit-kelpie :love:
 
Heja! Ni kommer igen. Hade ju hoppats ni skulle dyka upp den 6e så vi kunde hälsa denna gånge dock. Men vi får ta det en annan gång :)
Jag har tjatat på husse men han ville inte spendera sista semesterdagen tillika födelsedagen på rallytävling :confused: konstiga prioriteringar :meh:
Så blir den 11/8 i byske istället. Men jag har planer på Skellefteå och Piteå i höst! :D
 
Haha, nej, det var inte helt oväntat. Men faktiskt första gången på tävling! Får försöka träna bort det på en gång, behöver ju inte bli en vana ;)
Jättekul att se er! Min(n) favorit-kelpie :love:

Ja det är absolut lika bra att få bort det på en gång. Ingen bra idé hon kommit på.

Då har vi samma favorit-kelpie ;):p:love:
 
Jag har tjatat på husse men han ville inte spendera sista semesterdagen tillika födelsedagen på rallytävling :confused: konstiga prioriteringar :meh:
Så blir den 11/8 i byske istället. Men jag har planer på Skellefteå och Piteå i höst! :D
Äsch då! Men då ses vi förhoppningsvis i höst sen :)
 
Fenna är anmäld till Klubb KM i Rally (samt några andra grenar), får hoppas vi får högre siffror än vad vi fick sist, om jag kommer över 22p är jag nöjd. :rofl: Måste ta tag i rallyträningen i höst igen så vi kan tävla under vintern och förhoppningsvis plocka en liten titel. :p
 
Ikväll tränade jag lite kort med båda dårarna. Aysu är så bra nu att hon kunde vara med och göra sådant som inte är speciellt påfrestande för knät :banana:

Ebrah var glad och igång. Jag hade fokus på att finslipa fotpositionen och att faktiskt ligga kvar en stund när jag sa "ligg". Upptäckte några "fel" hos mig själv också, eller rättare sagt punkter där jag kan vara tydligare med vad Ebrah ska göra för att hon lättare ska utföra allt på ett bra sätt. Tyvärr filmade jag inte (hade ingenstans att ha mobilen), men jag ska anteckna lite på lämpligt ställe för att komma ihåg allt till nästa gång.

Aysu... hon var SÅ glad av att få vara med igen :D Inga lägganden och inte allt för många snäva svängar. Knappt något sättande heller. Däremot fick hon gå fot på båda sidor om mig (med byte framför), snurr på båda sidor om mig, gå runt bakom mig, stå stilla... Hon var så galet duktig och hur glad som helst :love: Jag längtar verkligen efter att tävla henne igen.

Nu ska jag sätta mig och läsa momentbeskrivningar för att kunna strukturera upp allt lite bättre.

Känner mig också elak/orättvis mot Ebrah, för jag måste erkänna att det är roligare att träna med Aysu... Jag VET att det är för att Aysu kan mer, för att grunderna sitter, för att vi kan fokusera på nya och svårare moment och inte riktigt behöver hålla på med stadgan (mer än att påminna någon extra gång). Det blir roligare träningspass som jag kan variera mer. Med andra ord lär det bli mycket roligare att träna Ebrah sedan, när vi väl kommer till ungefär den nivå som Aysu är på nu. Men jag måste motivera oss båda på något vis...

Tyvärr är ju det här sådant som går som en röd tråd genom allt jag gör, alltid. Jag vill kunna allt från start och det som inte går att få till på en i mina ögon svår nivå, det blir ointressant. Jag vet också att jag förut inte tyckte att det var sådär hysteriskt kul att träna med Aysu heller, för "hon kunde ju ingenting". Vissa perioder kändes det så. Nu när hon istället "kan allt" så är det jättekul.

Vad sjutton gör man? Vi kan ju. Vi utvecklas och vi lär oss. Vi har ofta kul ihop när vi väl gör saker och Ebrah är oförskämt glad vad jag än hittar på (så länge jag engagerar mig ordentligt).

Dum matte.
 
Vilken tur att den här tråden kom upp för mig nu! Hade glömt att det var sista anmälningsdag för nästa tävling idag, men nu är det anmält :up: Tack för det Buke!
Passade även på att anmäla till en dubbel start 2 veckor efter det. Nån gång ska vi ta oss runt :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 143
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 170
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp