Bukefalos 28 år!

Rally-folk! (del 2)

Hej!

Jag har just börjat Rallyn och är rätt ute med hur man tränar in olika imoment och att komma ihåg skyltarna.

Hur gör ni för att komma ihåg skyltarna, om ni inte har dom framför er vid träning?
Finns det nånstans billigt att få skyltarna (o hållare)?

Det skulle juh va bra o veta några tips och trix hur man tränar olika saker. Till exempel funderar jag på hur ni har fått till ståendet? Eller hur ni får hunden att komma till er högra sida när hunden sitter rakt framför er (vänster sida är myyyycket starkt)? Eller hur har ni fått hunden att gå bakom ryggen på er?Och sen backandet vid sidan... (goldisen min vill alltid vika utåt...)?
Och i vilket skede lägger ni till kommandon?

Det billigaste sättet att skaffa skylthållare och skyltar är att bli medlem på din brukshundklubb och träna där :p
Nä men jag tränar utan skyltar när jag tränar hemma, kan alla skyltar i huvudet liksom. De finns annars på SBKs hemsida i både vanligt och fickformat att skriva ut.
Vill jag träna på att passera/fronta skyltar, bana eller kombinationer åker jag till klubben.
Det är viktigt att träna med tävlingslika skyltar så jag skiter i att göra egna som ändå inte är likadan och inte lika hållbara. Plus att jag har brist på förvaring och ändå inte plats att bygga upp en bana hemma.
 
Skyltarna finns på sbk och du kan skriva ut dom därifrån. Jag har skrivit ut och gjort som en minikortlek som jag brukar ha i fickan om jag bara vill typ dra en skylt och träna på. Har sett att en del använder dvdfodral eller servetthållare från ikea som skylthållare

Bekostar själv lamineringen av skyltarna, vilket inte är så billigt då lamineringspappret är jättedyrt.

Hur har du fått en minikortlek? Låter som en superide´! :bow:

Min fantasi är som bortblåst då jag inte får min hjärna att koppla ihop varken dvdfodral eller servetthållare som skylthållare...?
 
Finns appar till telefonen man kan ladda ner där alla skyltar finns i. I början innan jag kunde alla skyltar utantill så bestämde jag mig för ett par stycken och tränade på dessa.


Först och främst, i från fronposition ska hunden alltid tillbaka till vänster sida. Nu kan min hund gå från front till höger ändå men kollar man på skyltarna är alla moment där hunden ska vara i fronposition sidbytande till vänster.

Jag tränade in stå mer ost klistrad i handen. Rekommenderar inte det :laugh:
klicker, godis och tålamod hade jag kört med nu. Kanske lockat upp med godis framför näsan. Ett annat alternativ är nostarget men då får man nått att jobba bort sen (klistra ingen ost på targeten bara :cautious:)

Bakombyte har jag fått till, från början genom att jag hade handtarget. Hon skulle följa handen och det även bakom ryggen. I början får man alltid godis.

Backandet tycker jag sättet krav på bakbenskontroll. Min hund backar bättre efter att vi jobbade hårdare med bakbenskontrollen. Vi jobbar också med att backa i vinkel.

Jag började med att backa längs med vägg. Ett par gånger varje dag. Sedan backade vi mellan koner (liten hund) men går ju att köra mellan ett träd eller ett brukshinder eller vad som. Ett steg i början sen öka. Jag försöker överträna och backa långt för att få det säkrare.

Jag vet inte hur långt ni kommit men jag får känslan av att ni kanske inte är jättelångt gångna i träningen? Ursäkta om jag har fel :) Att träna högerhandling är jättebra tidigt, men har vänstersidan stort värde så lägg tiden på att belöna upp högern innan du tränar ingångar och svårare saker till högern. Gör det lätt och roligt. Tycker pallenövning stärkt våran högerfot massvis, rekommenderar det.

Tack för dina tips! :)

Vad för appar är det frågan om (android)?

Ahaa... kanske vi ändå skulle behöva för hans bakbenskontroll få in en högersväng från frontposition....

Vi har tidigare kölrt nostarget med handen och det märks nu när jag försöker få in ståendet när han är bredvid mig. Han vill bara dutta/frysa i handflatan. Dessutom kan jag inte något steg framåt, för då kommer han med. Lockande med en godisbit framför näsan funkar inte, han bara stårr och ser på en "e du dum vah!!!"... Vi har juh i och för sig kört rätt mycket störning på så sätt att han inte får ta nåt som kommer vid nosen/munnen...

Vanligt backande (med ansiktet mot mig och bakåt) har vi fått rätt bra kontroll på, även om det inte är heeelt rakt. Det har vi kämpat på med i många år. Paletten ville inte falla in. Körde in det med att klicka in varje steg med bakbenen och kastade godiset mellan frambenen.
Vi är heeelt nya med rallyn. Har för nån månad sen börjat, dock har han vissa grejer han kan helt eller till en del från att jag har kört det som tricks med han, så som backandet. Vi ska ta ETT steg i taget o kämpa vidare dåh! :D

Det skulle annars oxå va bra för han att köra bägge sidor. Har kört med "platta" som han ska stiga på och snurra/sitta vid sidan, helt gått till basics med han , när det gäller högersidan. Det jag nu är lite osäker på hur jag ska göra är hur jag ska få till att han kommer ett steg framåt i högerpsoition, än han nu är. Han vill bli ett steg för långt bakom...
 
Det billigaste sättet att skaffa skylthållare och skyltar är att bli medlem på din brukshundklubb och träna där :p
Nä men jag tränar utan skyltar när jag tränar hemma, kan alla skyltar i huvudet liksom. De finns annars på SBKs hemsida i både vanligt och fickformat att skriva ut.
Vill jag träna på att passera/fronta skyltar, bana eller kombinationer åker jag till klubben.
Det är viktigt att träna med tävlingslika skyltar så jag skiter i att göra egna som ändå inte är likadan och inte lika hållbara. Plus att jag har brist på förvaring och ändå inte plats att bygga upp en bana hemma.

Tja, tyvärr så kör man inte i min bruksklubb just nu nån rally.

Var hittar du fickformatet (att skriva ut) på SBKs hemsida?
Hittar det nämnligen inte... Är inte medlem.

Det har nu kommit sånt somjag inte ens tänkt på att man behöver träna på, att passera/fronta skyltarna. Va smart! Och det är faktiskt klokt nog at tinte ha några annorlunda skylthållare än de som används i tävlingar. Tack! :)
 
Bekostar själv lamineringen av skyltarna, vilket inte är så billigt då lamineringspappret är jättedyrt.

Hur har du fått en minikortlek? Låter som en superide´! :bow:

Min fantasi är som bortblåst då jag inte får min hjärna att koppla ihop varken dvdfodral eller servetthållare som skylthållare...?
Billigare än att köpa skyltarna iaf :p
Det går att välja fickformat på sbk´s sida. Skrev ut, klippte ut :) sen finns/fanns det en rallylydnadskortlek att köpa också :)
Fickformat
 
Billigare än att köpa skyltarna iaf :p
Det går att välja fickformat på sbk´s sida. Skrev ut, klippte ut :) sen finns/fanns det en rallylydnadskortlek att köpa också :)
Fickformat
Tja... är faktiskt inte säker på den saken... Tyvärr.
Finns de andra klasserna med, antar jag...? (så som du skickade pdf:en)
Nu fick jag inte reda på vart man hittar dom... :p
Där som jag ser så finns det ingen kortlek att köpa.
 
Tja... är faktiskt inte säker på den saken... Tyvärr.
Finns de andra klasserna med, antar jag...? (så som du skickade pdf:en)
Nu fick jag inte reda på vart man hittar dom... :p
Där som jag ser så finns det ingen kortlek att köpa.
Jo det är billigare att göra själv. Ska du köpa på ex tassashop är det 8-900 för alla skyltar.
Alla skyltar finns som pdf på sbks sida. :)
Kortleken har jag hittat någon annanstans, jag kommer inte exakt ihåg. Du får googla :)
 
Dubbla klasser idag. Vi kom runt med 76 resp 65 poäng! Supernöjd med tanke på de enorma mängderna kaninbajs på banan (:wtf:) och vår uteblivna förberedelse (pga valp). Men känslan var grym och när hon väl är med mig så är det såå enkelt! :love:

Nu är jag sugen på 2*2 i falkenberg. Någon mer som ska dit?
 
Tävlade nattävling på ÖBK i natt och tog äntligen titeln RLD F. Nu tar vi paus från rallyn och kör lite andra grenar.

Åh äntligen! Grattis :bump::bump::bump:

Jag anmälde Dahlia till fyra rallystarter i mästarklass i juli. Dock risk att vi blir bortlottade från en start av fyra då det fanns maxgräns på tävlande på den ena tävlingen.
Alla tävlingar är för samma domare, dvs min tränare :p Fusk kanske ni tänker, men hon är en av de hårdaste domarna och gör alltid krångliga banor så snarare skjuter jag mig själv i foten :laugh:
 
Åh äntligen! Grattis :bump::bump::bump:

Jag anmälde Dahlia till fyra rallystarter i mästarklass i juli. Dock risk att vi blir bortlottade från en start av fyra då det fanns maxgräns på tävlande på den ena tävlingen.
Alla tävlingar är för samma domare, dvs min tränare :p Fusk kanske ni tänker, men hon är en av de hårdaste domarna och gör alltid krångliga banor så snarare skjuter jag mig själv i foten :laugh:

Tack, det var efterlängtat att äntligen få till det.

Vet vad du menar med att det kan vara svårare att tävla för sin instruktör. Det går dåligt varje gång vi tävlar för en viss domare som jag även gått en del kurser för. På kurs går det bra, andra domare får vi höga poäng av men för den domaren/instruktören får vi aldrig till det på tävling. Fick till och med som kommentar i ett protokoll att jag skulle välja en annan domare om jag vill ha poäng, givetvis skrivet med glimten i ögat och jag skrattade högt när jag läste det :D
 
Var på uppstart av rallysatsningskursen igår. Betty kändes jättefin i träningen men var ett riktigt grottmongo i alla delar där hon behövde ligga och vara passiv. Vet inte vad det var med henne, märkbart stressad var hon iallafall så tänkte först att hon var bajsnödig men icke.

En gång i månaden ska vi träffas men missar gången i augusti och september. Gillar Therese som har kursen, hon har ett väldigt bra sätt att undervisa på tycker jag.
 
Funderar allvarligt på att avboka tävlingsdebuten som är om mindre än två veckor.
Slyngel + spökålder + ev löp på gång är ingen bra kombination för vovvens koncentration. Vi klarar max fem skyltar utan godis för tillfället :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 324
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 260
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 258
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp