Bukefalos 28 år!

Rally-folk! (del 2)

Funderar allvarligt på att avboka tävlingsdebuten som är om mindre än två veckor.
Slyngel + spökålder + ev löp på gång är ingen bra kombination för vovvens koncentration. Vi klarar max fem skyltar utan godis för tillfället :(

Du känner ju själv men alternativet är att åka dit, belöna efter fem skyltar eller där det känns lagom och kör ett par skyltar till sen belöna och avbryt :)
 
Så var debuten gjord! Jag insåg att vi inte tränat bland andra hundar sen jag blev sjuk, och innan dess hade det inte heller blivit så mycket. Så bestämde mig för att se det som träning :)
Första starten gick ungefär som förväntat, han var mer intresserad av annat, vi fick behålla 40p :p här fick jag domarens pris :D
Andra starten var det som en ny hund! Jag sabbade - 10p felö, kom i samma sekund på det när jag tog fel ingång efter sitt framför. Nåja. Det blev 70p och kvalificerande :banana:
 
Vi debuterade idag!
Första starten sprang jag igenom banan typ pga nervositet och gjorde slarvfel i farten. Men vi fick 78 poäng iaf. Till andra starten lugnade jag ner mig och vi fick 94 poäng. Så himla kul! Vi som bara tränat 5 ggr nu, innan uppehållet förra vintern... Men nu fick jag lite blodad tand, att ta ett till godkänt och börja träna på avancerad sen.
 
Av fyra starter i mästarklass framöver har jag blivit bortlottad från en.
Vore kul om i alla fall en tävling av tre ger över 90 poäng, vi satsar på championatet men har inte bråttom.
Vi är absolut på rätt nivå så att sätta det målet för dessa tre tävlingar känns inte orimligt.
Måste bara ta oss i kragen och träna lite mer regelbundet nu sista veckorna. Har pga tidigare sjukskrivning inte haft råd att boka in fler tillfällen med min tränare just nu :(
 
De här gäller juh all träning egentigen, inte bara rallyn... Jag har GRYMMA problem med att få till någon träning på egen hand. Kanske nån känner igen sig (hur de va i början?)... Och att få till nån planering sen då... huuuuh!

Hur har ni börjat när ni börjat planera era träningar, både helhetsmässigt och uppdelat i mindre delar (t.ex. en enskild skylt)?

Ber om ursäkt om detta finns någonstans, försökte söka...
 
De här gäller juh all träning egentigen, inte bara rallyn... Jag har GRYMMA problem med att få till någon träning på egen hand. Kanske nån känner igen sig (hur de va i början?)... Och att få till nån planering sen då... huuuuh!

Hur har ni börjat när ni börjat planera era träningar, både helhetsmässigt och uppdelat i mindre delar (t.ex. en enskild skylt)?

Ber om ursäkt om detta finns någonstans, försökte söka...

Jag är ingen stjärna på planering heller men vi har ju tagit oss en liten bit iallafall.

Tränar rallybana/slinga 1, ibland 2 ggr i veckan och sen enskilda moment lite då och då. När jag tränar bana eller slinga (5-8 skyltar) vill jag ha med det vi håller på och slipar/befäster i den enskilda moment träningen, det vi har befäst men behöver mängd träna och det vi kan typ alltid. Kör jag slinga med låt säga 8 skyltar är ett moment under befästning, tre som vi behöver mängdträna och fyra som vi garanterat kan.

När jag började var jag så fokuserad på att vi skulle vara startklara till ett visst datum att jag tränade mycket hela nybörjarbanor. Jag rekommenderar att filma er, mycket. Och håll koll på dina fötter. Sen beror det på, har du en följsam hund? Som inte nosar? Som inte är lättstörd? Finns mycket sånt att träna på också. Jag tränar oftare uthållighet i fotgåendet än skyltar för stunden då min lätt tappar koncentrationen tex.

Vi har gått igenom alla moment i rallyn och vet våra svagheter. Dom jag helst inte jobbar på för det går så dåligt :angel:


Bäst av allt är att bara ta sig i kragen och åka o träna helt enkelt. När jag hade svacka i vintras körde jag temaveckor där vi fokuserade på olika saker ett par veckor. Typ stadga, backa, hopp, frestelsen etc. Kan ju vara en bra idé också om det känns svårt.
 
Jag är ingen stjärna på planering heller men vi har ju tagit oss en liten bit iallafall.

Tränar rallybana/slinga 1, ibland 2 ggr i veckan och sen enskilda moment lite då och då. När jag tränar bana eller slinga (5-8 skyltar) vill jag ha med det vi håller på och slipar/befäster i den enskilda moment träningen, det vi har befäst men behöver mängd träna och det vi kan typ alltid. Kör jag slinga med låt säga 8 skyltar är ett moment under befästning, tre som vi behöver mängdträna och fyra som vi garanterat kan.

När jag började var jag så fokuserad på att vi skulle vara startklara till ett visst datum att jag tränade mycket hela nybörjarbanor. Jag rekommenderar att filma er, mycket. Och håll koll på dina fötter. Sen beror det på, har du en följsam hund? Som inte nosar? Som inte är lättstörd? Finns mycket sånt att träna på också. Jag tränar oftare uthållighet i fotgåendet än skyltar för stunden då min lätt tappar koncentrationen tex.

Vi har gått igenom alla moment i rallyn och vet våra svagheter. Dom jag helst inte jobbar på för det går så dåligt :angel:


Bäst av allt är att bara ta sig i kragen och åka o träna helt enkelt. När jag hade svacka i vintras körde jag temaveckor där vi fokuserade på olika saker ett par veckor. Typ stadga, backa, hopp, frestelsen etc. Kan ju vara en bra idé också om det känns svårt.
Hur kör du uthållighet i fotgåendet? Det låter som nått vi behöver träna på... :angel:
 
Hur kör du uthållighet i fotgåendet? Det låter som nått vi behöver träna på... :angel:

I början var det stillastående att hon skulle hålla fokus på mig. Sen tog vi det till att börja gå, i början korta sträckor och nu långa. Oftast går jag bara rakt fram men ibland för att överraska kan det komma spring, backa och svängar också :D
Antingen belönar jag med godis i fart eller så belönar jag plötsligt genom att baka bakåt och berömma ljudligt samt skicka iväg leksak (den typen av belöning funkar bäst för oss, hon blir lite på tårna då att när som helst kan belöningen komma). Ibland har jag belöningen under armhålan, i motsatt hand, externt etc. Varierar rätt friskt. Men med leksak belönar jag alltid bakåt för hon tenderar till att krypa framåt i fotgåendet.

Går ju att köra bland utlagda leksaker/godbitar eller runt folk också.

Men börja stillastående :up:
 
Har sett i en startlista (inte den tävlingen jag ska vara med i) att det är "anonymt ekipage" med. Jag gissar att det kanske är någon med skyddad identitet. Eller kan det vara något annat?
 
Har sett i en startlista (inte den tävlingen jag ska vara med i) att det är "anonymt ekipage" med. Jag gissar att det kanske är någon med skyddad identitet. Eller kan det vara något annat?

Behöver inte vara nån med skyddad identitet. Har en kompis som är anonymt ekipage på Sbk tävling, hen har inte skyddad identitet.
 
Behöver inte vara nån med skyddad identitet. Har en kompis som är anonymt ekipage på Sbk tävling, hen har inte skyddad identitet.
Vad vara anledningen till att man får vara anonym? Eller kan man bara välja det själv?
Du behöver förstås inte svara om det pekar ut din kompis.
 
Vad vara anledningen till att man får vara anonym? Eller kan man bara välja det själv?
Du behöver förstås inte svara om det pekar ut din kompis.

Jag vet faktiskt inte om man kan fylla i det själv eller om man måste kontakta Sbk tävling för att fixa det.

Jag vill inte gå in på just min kompis fall men har hört om folk som valt att vara anonyma i samband med sjukskrivning för att slippa tjafs med försäkringskassan. Nu vet jag inte om det är nån från fk som kollar på sbk tävling eller om de ens skulle bry sig men om det känns bättre för nån att göra så då är det väl upp till dem.
 
Vad vara anledningen till att man får vara anonym? Eller kan man bara välja det själv?
Du behöver förstås inte svara om det pekar ut din kompis.

Man väljer själv. Min kompis är det för att hon inte vill skylta öppet med vilken/vilka tävlingar hon ska åka på framöver plus att hon har en tjej som varit väldigt efterhängsen och anmält till samma tävlingar när hon sett att min vän är anmäld. Tror man gör sig anonym under inställningar.
 
Jag är ingen stjärna på planering heller men vi har ju tagit oss en liten bit iallafall.

Tränar rallybana/slinga 1, ibland 2 ggr i veckan och sen enskilda moment lite då och då. När jag tränar bana eller slinga (5-8 skyltar) vill jag ha med det vi håller på och slipar/befäster i den enskilda moment träningen, det vi har befäst men behöver mängd träna och det vi kan typ alltid. Kör jag slinga med låt säga 8 skyltar är ett moment under befästning, tre som vi behöver mängdträna och fyra som vi garanterat kan.

När jag började var jag så fokuserad på att vi skulle vara startklara till ett visst datum att jag tränade mycket hela nybörjarbanor. Jag rekommenderar att filma er, mycket. Och håll koll på dina fötter. Sen beror det på, har du en följsam hund? Som inte nosar? Som inte är lättstörd? Finns mycket sånt att träna på också. Jag tränar oftare uthållighet i fotgåendet än skyltar för stunden då min lätt tappar koncentrationen tex.

Vi har gått igenom alla moment i rallyn och vet våra svagheter. Dom jag helst inte jobbar på för det går så dåligt


Bäst av allt är att bara ta sig i kragen och åka o träna helt enkelt. När jag hade svacka i vintras körde jag temaveckor där vi fokuserade på olika saker ett par veckor. Typ stadga, backa, hopp, frestelsen etc. Kan ju vara en bra idé också om det känns svårt.
Tack för ditt svar!!!! :D

Låter juh ändå som om du har fått in nån sort av rutin i din träning.

Funderar på detta...
Kör jag slinga med låt säga 8 skyltar är ett moment under befästning, tre som vi behöver mängdträna och fyra som vi garanterat kan. .

Hur har du kommit till att träna så här? Hur planerar du vilka skyltar ska komma med i varje slinga och varför just de? Hur kan du "veta" skillnaden mellan vilka skyltar/beteenden som är befästning, mängdtränning och garanterat kan?

Det har jag lärt mig att det behövs verkligen att man filmas, eller att nån ser på en när man tränar. Filmning är juh bra, för då kan även den som ser på, bevisa va man gör tokigt.

Vi har haft GRYMMA problem med störningar och snusande. Hunden min är en utåtagerande hund och vi har haft såna problem med andra hundar att jag hittills inte velat träna något tillsammans med någon (/grupp). Efter att den äldre hunden gick bort i mars har goldisens beteende ändrat massor och nu är han inte längre lika snabb med att reagera på allting. Dock är "normala" störningar jättesvåra för han. Speciellt människor. Vad för typ av störningar ska man träna på, förutom för "koner" och människor?
Hur har du tränat/eller hur skulle du träna störningar/nosandet?

Temaveckor känns som en bra idé. Plus jag käanske verkligen borde sätta in en särskild dag i veckan jag borde träna. Känns så "ondöigt" att gå ut på backen o köra några varv med något moment. Är det det likväl...

Har ingen särskild plan eller klubb att träna med just nu...
 
Alla har vi juh varit nybörjare i all form av träning... hur har ni andra börjat med er planering av träningen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 324
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
911
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 260
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 258
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp