B

Bibbina

Hej!
Jag har äntligen råd, tid och möjlighet att skaffa hund:laugh: Men jag kan inte bestämma mig för vilken ras, mycket för att jag nog inte vet vad jag borde ha.
Kanske kan någon ge lite tips och råd?

Jag bor i villa med stor trädgård och massor av fin natur runt hörnet. Har jobbat tidigare men ska nu studera 2 år framåt. Ekonomin är stabil ändå.
Har inte mer hundvana än att jag är uppvuxen med en mellanschnauzer hane. En snäll och stabil hund men som hade en del egna ideér.
Jag är gärna ute och går men inte flera timmar varje dag utan ca 1-1,5 timma. Plus rastningar förstås.

Jag vill:
- Träna lydnad och ev tävla lite
- Testa på andra aktiviteter som agility och tex spår men bara för skoj och omväxling
- Ev ställa ut

Storlek på hunden spelar ingen roll, har alltid varit förtjust i stora hundar men på senare tid har jag känt att storleken inte spelar nån roll. Ang päls så bör det inte vara en alltför långhårig hund men strävhårig/raggig är helt okej.
Hunden bör uppskatta eller åtminstonde inte ogilla folk då jag har en stor släkt jag gärna umgås med och många vänner. Vill också kunna ha hunden lös ute(efter att ha tränat inkallning såklart)så det bör inte finns jakt i hunden antar jag.

Är väldigt förtjust i vinthundarnas utseende och temperament men vad jag förstått är det ingen ras som lämpar sig för träning i lydnad? Åtminstonde inte för en nybörjar hundägare.

Tacksam för all hjälp!:)
 
Sv: Ras?

Gillar du vinthundarna så ta en kik på whippet. Visst, det är inte den mest lättmotiverade hunden, men det finns flera som tävlar/tränar lydnad och agility på låg nivå. Vi har en hane på 6 år som jag det sista året har tränat i både och, dock inte tävlat, främst pga att han har skadat sig. Min uppfödare har tävlat LK2 med hans pappa.
 
Sv: Ras?

En Bullmastiff ;) En hund som vaktar sitt territorium, älskar sin familj, glad, lydig och inte behöver springa flera timmar om dagen för att må bra utan promenader, lite mental aktivering och en tomt att hålla koll på räcker gott och väl för att den ska må bra! Vill du så kan du ju både tävla/träna lydnad, skydd, ställa ut med mera. En mkt allsidig ras.
Rasen och hundarna är otroligt lättlärda och förarveka! Inte alls så tuffa som de ser ut ;)

Är du inte med på den typ av hund så kanske Pudel är något för dig? Där har du alla storlekar ;)
 
Sv: Ras?

Ja en golden eller flatt naturligtvis. Hänger med på allt. Skaffade själv en golden (omplacering) hade aldrig tränat med hund efter 8 månader startade vi vår första tävling (efter 3 månaders träning) Så kan det gå.

Slår ett extra slag för golden då dom inte är lite fliddriga som en flatt. (oftast)

Finns annars massor med raser men tipset är en retriever eller en brukshund kanske en pudel. Är tanken att träna o tävla så är det lättare med en lättmotiverad/förig hund än en som har för mycket egen vilja. En spaniel kanske.

Ja det finns massor med raser. Varför inte en Mudi. Om du vill ha en skugga. Men kanske inte en bra nybörjar hund.
 
Sv: Ras?

Ja jag har kikat åt det hållet, dom är så vackra!
Men det känns som att jag kanske borde ha en "enklare" hund att träna med i början. Så att jag inte tröttnar pga en svårmotiverad hund utan kan få lära mig och ha roligt.
 
Sv: Ras?

Bullmastiff blev lite väl "maffigt" för mig som mest dras åt vinthundar;)
Pudel däremot har jag funderat på, de ska vara väldigt allsidiga har jag hört?
 
Sv: Ras?

Flat har jag också tittat lite på, sambons vän har en och det är en otroligt glad och trevlig hund. Lite svårt med "av"-knappen bara:p Dock inte värre än att det går att hantera det så att säga. Fast den hunden har ett enormt motionsbehov, med bara 1 timmes promenad en dag hade hon nog kreverat. Men det kanske inte är rastypiskt?

Goldens är vackra men lite väl maffiga för mig. Har iofs nog mest sett utställningsvarianten, jakt goldens kke är lite lättare? men hur ser det ut med motionsbehovet där?
 
Sv: Ras?

Tycker du helt allvarligt att TS ska skaffa sig en brukshund? :crazy: Jag tycker snarare det låter som att hon passar med en lite aktivare sällskapshund.

Inget ont till TS alltså!
 
Sv: Ras?

Du kan inte tänka dig en schnauzer igen då?
Eller kanske en dvärgschnauzer, lite lättare än sin större släkting men lika aktiv.
 
Sv: Ras?

Både flat och jaktgolden kräver mer än dina kriterier, det är mina erfarenheter. Det är hundar som vill jobba för att må bra! :)
 
Sv: Ras?

Ja det skulle jag absolut kunna. Men den där "kan när jag vill och annars struntar jag i det" attityden är väl ganska rastypisk? Träna lydnad med mammas hund är som att stånga huvvet i väggen...Det kan gå jättebra hela träningspasset sen bestämmer sig herrn för att "näää nu vill jag inte mer" och totalvägrar göra nåt, oavsett hut mycket man motiverar.
 
Sv: Ras?

Har fått det intrycket med, den flatten jag träffat skulle som sagt blivit heltokig av at bara få gå nån timme...Hon är ute med husse och jobbar hela dagarna, och behöver ändå mer träning senare.
 
Sv: Ras?

Det är olika vissa behöver massor men det finns även de som inte behöver så mycket men skrev ju själv det att de kunde vara lite för fliddriga. Har själv en flatt. Som kräver mycket men han klarar även att ta det lungt o en 1½ timmes promenad räcker ofta för honom. Nu vintertid tränar vi inget speciellt. Han får springa lös o det verkar räcka för honom.

Ja vad skulle det vara för fel på en brukshund? Man behöver ju inte ta den extremaste man träffar. Finns väl massor med brukshundar som nöjer sej med promenader o lite träning.

Jag är av den uppfattningen att hunden blir som du gör den för det mesta.
 
Sv: Ras?

Ja, det är väl ingen jätte lätttränad hund men den är absolt inte svår tycker jag. Nu har jag bara erfarenhet av tikar (både schnauzer och dvärg) och jag tycker att ingen av mina varit så att de helt plötsligt inte vill. Dock får man ibland tänka lite annorlunda men det vet du ju redan om du har tränat en schnauzer ;)
Överlag tycker jag att dvärgarna är lite lättare, mer följsamma och mer lättemotiverade. Däremot har ju schnauzern oftast lite mer motor.
 
Sv: Ras?

Jag tycker också du ska satsa på någon aktivare sällskapshund. Många kan man faktiskt komma upp högt med och träna mycket med även fast de nöjer sig med mindre.

En Dvärg-, Mellanpudel kanske kan vara något? De är ju väldigt lättlärda, alerta och roliga hundar :).
Eller en Cocker spaniel? Finsk Lapphund kanske också kan vara något.
Eller en Shetland sheepdog, där finns ju också en ganska stor variation bland linjerna vad det gäller aktivitetsbehov och vilja.
Eller en Pumi, kanske lite för krävande?

Flat och jaktgolden tycker jag låter som att de skulle kunna bli lite för mycket, det är ju ändå arbetshundar.

Schnauzer och Dvärgchnauzer har ju ofta väldigt mycket egen vilja. Även om vissa nog gärna arbetar både väl och mycket, så är de ganska självständiga och envisa.

Mudi som också har nämnts är ändå en ganska aktiv ras och lite "speciell".
 
Sv: Ras?

Jag är av den uppfattningen att hunden blir som du gör den för det mesta.

Fel. Det är genetiken bakom som styr hur hunden blir. Visst finns det olika aktivitetskrävande bruksraser men överlag kräver de alla mer än vad TS kan/vill ge. En schäfer blir ingen vidare soffliggarhund bara för att jag vill att den ska bli det.

Det är dessutom svårt att veta om hunden blir "extrem" eller inte när man köper en valp eller unghund, som jag gissar att TS ska göra även om det också beror på linjerna. Överlag är ju flat och jaktgolden krävande raser och det blir lite skevt att föreslå en sådan ras bara för att man själv råkar ha en individ som nöjer sig med mindre.

No offence.
 
Sv: Ras?

Pumi skulle jag undvika, har en hel del häromkring och de är inte roliga nån av dem.
Enmanshundar, som vaktar sin flock med aggressiva tendenser, skälliga, hoppiga, behöver ha mycket motion och hjärngympa.

En fd arbetskamrat har en pumitik som nu är 12 år, hon är okej - men matte har fått jobba något kopiöst för att få henne lugnare och hyfsat lätthanterlig. Men sätt henne i händerna på en främmande så funkar det definitivt inte.
Och matte medger att hon inte skulle ha köpt pumin som ras om hon hade vetat, dessutom har rasen blivit mer eller mindre sönderavlad sedan hon köpte för 12 år sedan.

En annan pumi kommer en dag att gå till attack om matte på något sätt släpper uppmärksamheten.
Den har redan gjort utfall mot mig trots att jag då inte ens hade Izor med mig! Den gjorde det dessutom snett bakom min rygg, så jag såg den i ögonvrån (jag tog inte miste, för han morrade samtidigt, och det var inget gulligt småmorr).
 
Sv: Ras?

Hehe! Jo, jag tänkte nästan det, där av min lilla ";)" i början. Men jag tror att du skulle vänja dig vid en sån här dreggelklump :love:
2zf2340.jpg


Pudel är allsidig, visserligen en vattenhund i grund och botten, men jag undrar om hälften av alla pudlar klarar av ett jaktpass idag? Tyvärr tror jag inte det.
Kolla runt:idea: Ring rasklubben?
 
Sv: Ras?

Håller med dig helt och hållet! Många raser har formats i århundraden för att ha en STARK genetiskt bunden egenskap, och gener går inte att träna bort. Visserligen kan man "tygla" några av raserna, men långt ifrån alla, och frågan är; Är en hund som inte får utlopp för sina behov en lycklig hund? Jag tror inte det...
 
Sv: Ras?

Kanske en lagotto? eller en Lancashire heeler? Borderterrier? Norwichterrier? Softie (Irish softcoated wheaten terrier)? Welsh springer spaniel? Pudel?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 516
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 769
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 747
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 526
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp