Bukefalos 28 år!

Men tror du på allvar att jaktlusten blir mindre bara för att en viss individ inte får jaga?
Hundar blir inte vad vi gör dem till.
Hur kan du tro något sånt?
Jaktlusten är ett driv, en arbetslust som kan användas/omvandlas till agility, spår, sök, etc
 
OK, förklara hur du vill ha det. Vilka tycker du ska ha mandat att svara i rasvalstrådar i ett forum?
Tycker du att Buke bör ställa samma krav på medlemmarna i rasvalstrådar, som kraven är på den person som är ansvarig för en ras i en rasklubb? (typ valphänvisare/omplaceringsanvarig)
:banghead:

Ser du inget mellanting mellan föda upp i 20 år och hänvisa till en enda individ som man träffat - då tror jag det är lönlöst att vi fortsätter samtalet.

Att säga "den enda jag träffat var jättetrevlig och lättlärd" osv - det är en sak. Men att rekommendera en ras utifrån en individ (som dessutom inte alls verkar rastypisk) - det är något annat.

För övrigt handlar det inte om moderering och vem som "får" skriva i trådar. Jag skrev att jag undrade hur man vågade uttala sig med en kännedom om en ras som begränsar sig till en enda individ.
 
Hur kan du tro något sånt?
Jaktlusten är ett driv, en arbetslust som kan användas/omvandlas till agility, spår, sök, etc

Jag tror inte. Men jag vet att intresset för att nosa/driva djur inte kan bytas mot agility eller en annan aktivitet! Det är ju två totalt skillda saker. Det kan kompliteras men det kommer inte ta bort lusten. Den dagen hunden hittar ett spår av rådjur eller vilken typ av djur den bör jaga, ja då får man ha stenhård lydnad för att bryta lusten.

Åter igen, det är ett arv. Hundar blir inte vad vi gör dem till.
 
Tyvärr sitter många jakthundar i hundgårdar och skäller dagarna i ända. Jag har sett alltför många jägare som aktiverar sin jakthund alldeles för lite. Min åsikt är att de med sällskapshundar ofta är mer engagerade i sin hunds välmående.

Ändå vill du ta en jaktras och göra den till sällskapshund :confused:
 
:banghead:

Ser du inget mellanting mellan föda upp i 20 år och hänvisa till en enda individ som man träffat - då tror jag det är lönlöst att vi fortsätter samtalet.

Att säga "den enda jag träffat var jättetrevlig och lättlärd" osv - det är en sak. Men att rekommendera en ras utifrån en individ (som dessutom inte alls verkar rastypisk) - det är något annat.

För övrigt handlar det inte om moderering och vem som "får" skriva i trådar. Jag skrev att jag undrade hur man vågade uttala sig med en kännedom om en ras som begränsar sig till en enda individ.
Ok, har träffat flera med liknande egenskaper. Orkar inte dra alla exempel. Dock har jag inte 20 års erfarenhet av rasen.

Det finns de som föreslår en ras efter att bara ha läst om den. Moderator ska alltså gå in och radera, menar du?
Forumet dör ut om man ställer höga krav på alla som svarar i en tråd. De flesta hundforum är döda numera. Vill du att Buke också ska dö?
 
Ok, har träffat flera med liknande egenskaper. Orkar inte dra alla exempel. Dock har jag inte 20 års erfarenhet av rasen.

Det finns de som föreslår en ras efter att bara ha läst om den. Moderator ska alltså gå in och radera, menar du?
Forumet dör ut om man ställer höga krav på alla som svarar i en tråd. De flesta hundforum är döda numera. Vill du att Buke också ska dö?
Har du slutat misshandla din fru? Ligger i samma klass som din retorik.
 
Jag tror inte. Men jag vet att intresset för att nosa/driva djur inte kan bytas mot agility eller en annan aktivitet! Det är ju två totalt skillda saker. Det kan kompliteras men det kommer inte ta bort lusten. Den dagen hunden hittar ett spår av rådjur eller vilken typ av djur den bör jaga, ja då får man ha stenhård lydnad för att bryta lusten.

Åter igen, det är ett arv. Hundar blir inte vad vi gör dem till.
Självklart finns jaktlusten kvar. Du förstår inte hur jag menar. Jag menar att hunden inte behöver må dåligt för att den inte får jaga om den får jobba med något annat som är krävande.

Jaktlusten kan vara stark, men om hundföraren är skicklig och bestämmer att hunden inte får jaga, så gör den oftast inte det. Ingen garanti förstås. Man får välja platser. Jag tycker inte man ska ha någon hund lös på ställen där den riskeras att skadas av trafik oavsett jaktlust eller ej.
Jag har sett många jägare med lösa jakthundar som inte lämnar husse/matte eftersom de inte får.
 
Moderator ska alltså gå in och radera, menar du?
Forumet dör ut om man ställer höga krav på alla som svarar i en tråd. De flesta hundforum är döda numera. Vill du att Buke också ska dö?

Men herregud! :rofl:
Var det för långa ord i mitt förra svar till dig eller vad är problemet?

"För övrigt handlar det inte om moderering och vem som "får" skriva i trådar. Jag skrev att jag undrade hur man vågade uttala sig med en kännedom om en ras som begränsar sig till en enda individ."
 
Självklart finns jaktlusten kvar. Du förstår inte hur jag menar. Jag menar att hunden inte behöver må dåligt för att den inte får jaga om den får jobba med något annat som är krävande.

Jaktlusten kan vara stark, men om hundföraren är skicklig och bestämmer att hunden inte får jaga, så gör den oftast inte det. Ingen garanti förstås. Man får välja platser. Jag tycker inte man ska ha någon hund lös på ställen där den riskeras att skadas av trafik oavsett jaktlust eller ej.
Jag har sett många jägare med lösa jakthundar som inte lämnar husse/matte eftersom de inte får.

Det är ju ganska ointressant om hunden hålls nöjd om den ändå inte passar in på det TS söker.
Nu bad TS om tips på en hund utan jaktinstinkt och var lätt att ha med lös på ridturer i skogen. Då är väl ingen jaktras lämplig? TS ville heller inte ha en skallande hund och även där faller BT som har skallandet som en del av sitt arbete.

Ts kanske inte vill träna sig blodig på att hunden inte ska sticka på vilt. De jägare som tränat sina hundar så väl har ju gjort det för att underlätta livet med en jakthund som de behöver ha.
 
Det sa jag ju inte heller. Jag sa att de inte kräver lika mycket som en kelpie.

Har läst lite mellan raderna i denna tråd och jag får upfattningen att många här tror att vår kommande hund inte ska bli aktiverad. Självklart kommer den att bli ganska mycket aktiverad, både mentalt och fysiskt. Jag har alltid tidigare gått en del kurser med hundarna jag haft och således även denna. Däremot kommer vi inte att kunna lägga 3 timmar eller mer exklusivt för bara hunden utan utöver den hjärngympa och motion med mig så blir det till att följa med på ridturer, familjens aktiviteter, vara med på gården osv. Vi vill absolut inte ha en soffpotatis utan en aktiv hund som kan hänga med på det mesta. Däremot vill vi inte ha en väldigt mentalt krävande hund som behöver många timmar dagligen enbart med själva hunden som fokus.
 
Det är ju ganska ointressant om hunden hålls nöjd om den ändå inte passar in på det TS söker.
Nu bad TS om tips på en hund utan jaktinstinkt och var lätt att ha med lös på ridturer i skogen. Då är väl ingen jaktras lämplig? TS ville heller inte ha en skallande hund och även där faller BT som har skallandet som en del av sitt arbete.

Ts kanske inte vill träna sig blodig på att hunden inte ska sticka på vilt. De jägare som tränat sina hundar så väl har ju gjort det för att underlätta livet med en jakthund som de behöver ha.

Helt rätt uppfattat @Voff !! Självklart kommer vi att träna en del med hunden för att få bra lydnad osv men vi vill inte behöva träna enormt mycket bara för att få hunden att inte jaga.
 
Har läst lite mellan raderna i denna tråd och jag får upfattningen att många här tror att vår kommande hund inte ska bli aktiverad. Självklart kommer den att bli ganska mycket aktiverad, både mentalt och fysiskt. Jag har alltid tidigare gått en del kurser med hundarna jag haft och således även denna. Däremot kommer vi inte att kunna lägga 3 timmar eller mer exklusivt för bara hunden utan utöver den hjärngympa och motion med mig så blir det till att följa med på ridturer, familjens aktiviteter, vara med på gården osv. Vi vill absolut inte ha en soffpotatis utan en aktiv hund som kan hänga med på det mesta. Däremot vill vi inte ha en väldigt mentalt krävande hund som behöver många timmar dagligen enbart med själva hunden som fokus.

Låter som en sällskapsras med normal andning och mellan till stor i storleken skulle passa bra. Jag hade golden förut och dom var alltid supertrevliga att ha med i stallet och dom var duktiga och stannade hemma och jagade inte en massa vilt med ganska lite träning. Jag hade utställningsvarianten, men hade tur med trevliga hundar!
 
Låter som en sällskapsras med normal andning och mellan till stor i storleken skulle passa bra. Jag hade golden förut och dom var alltid supertrevliga att ha med i stallet och dom var duktiga och stannade hemma och jagade inte en massa vilt med ganska lite träning. Jag hade utställningsvarianten, men hade tur med trevliga hundar!

Tack för ditt svar! :)
 
Jag undrar var ni har träffat alla dessa dåliga dalmatiner? Jag har haft rasen i snart 15 år och har träffat ett hundratal genom åren, bland dessa kanske 10 st som varit lite knepiga.
Och jag har inte träffat EN som inte blivit avlivad pga dåligt psyke, eller sjukdom :(
 
Åååå jag älskar staffar!!! Även amstaff. Hur är det med dessa hundars jaktinstinkt? Är de följsamma och lättlärda?

Det förekommer individer med jaktinstinkt, men jag skulle säga att den är måttlig. De allra flesta staffar jag känner har inga problem att vara lösa i naturen. Min ena har lite jaktinstinkt men är inga problem att bryta. Hon tycker att det är lite kul att skrämma upp fåglar men är absolut ingen jaktidiot och lyssnar bra när man säger åt henne att hon inte får.
Min hane som älskar lurecoursing och springer efter trasan som en galning har aldrig jagat något levande, han har inget som helst intresse av vilt. Han är extremt följsam och håller sig alltid nära när man är ute. Även om man går i grupp och dom andra hundarna drar iväg så stannar han direkt som det blir mer än typ 15 meter ifrån mig och vänder tillbaka.
Staffarna kan vara frusna. Men dom 3 jag haft så måste jag ändå säga att det är ytterst få dagar under året där vädret stoppar oss från att vara ute. Och skulle det vara så att det är -20 så kanske man kan leva med att hunden inte måste följa med på ridtur just den dagen. Men ett täcke är en bra investering, det vill dom ha när det är kallt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 507
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 016
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 845
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 417
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp