Bukefalos 28 år!

Jag har också nästan uteslutande dåliga erfarenheter av dalmatinerns mentalitet. De enda gångerna jag någonsin blivit -jagad- av aggressiv lös hund har det varit prickiga rackare. Både till häst och till fots. Samtliga lösgående gårdshundar.
En god vän har dock en trevlig hane som är utbildad terapihund, men han verkar drunkna i havet. Och är en rescue dessutom, så ingen bakgrund. Rätt som det är är han hälften labbe eller något. ^^
 
Irländsk setter? Lite mer högbenta och spensligare än retivers.
Jag har bara erfarenhet från 4 st men springa kunde de! Två tävlade i lydnad. De tillhörde min ridlärare och hängde med i stallet hela dagarna och på ridturer.
De är ju fågelhund och har inte "stickaeftervilt-jakten".
Hur de skulle funka med höns vet jag inte.
Finns kanske någon här som kan fylla i lite om dem.
 
Det förekommer individer med jaktinstinkt, men jag skulle säga att den är måttlig. De allra flesta staffar jag känner har inga problem att vara lösa i naturen. Min ena har lite jaktinstinkt men är inga problem att bryta. Hon tycker att det är lite kul att skrämma upp fåglar men är absolut ingen jaktidiot och lyssnar bra när man säger åt henne att hon inte får.
Min hane som älskar lurecoursing och springer efter trasan som en galning har aldrig jagat något levande, han har inget som helst intresse av vilt. Han är extremt följsam och håller sig alltid nära när man är ute. Även om man går i grupp och dom andra hundarna drar iväg så stannar han direkt som det blir mer än typ 15 meter ifrån mig och vänder tillbaka.
Staffarna kan vara frusna. Men dom 3 jag haft så måste jag ändå säga att det är ytterst få dagar under året där vädret stoppar oss från att vara ute. Och skulle det vara så att det är -20 så kanske man kan leva med att hunden inte måste följa med på ridtur just den dagen. Men ett täcke är en bra investering, det vill dom ha när det är kallt.

Jag var hundvakt ganska mycket åt en amstaff/pitbullkorsning och han var helt enkelt underbar, såsom jag älskade den hunden! Men tyvärr fungerade han inte på mina fjäderfän alls så jhan var tvungen att vara kopplad hela tiden. Nu var han ju en korsning men kan tänka mig att det är såklart är individuellt också. Jag vill ha en hund som jag vet är totalt ointresserad av allt vilt så jag kan slappna av och njuta av turen ist.
 
Irländsk setter? Lite mer högbenta och spensligare än retivers.
Jag har bara erfarenhet från 4 st men springa kunde de! Två tävlade i lydnad. De tillhörde min ridlärare och hängde med i stallet hela dagarna och på ridturer.
De är ju fågelhund och har inte "stickaeftervilt-jakten".
Hur de skulle funka med höns vet jag inte.
Finns kanske någon här som kan fylla i lite om dem.

Fast ändå jakthund...de har väl dessutom ganska mycket jakt i sig?
 
Jag var hundvakt ganska mycket åt en amstaff/pitbullkorsning och han var helt enkelt underbar, såsom jag älskade den hunden! Men tyvärr fungerade han inte på mina fjäderfän alls så jhan var tvungen att vara kopplad hela tiden. Nu var han ju en korsning men kan tänka mig att det är såklart är individuellt också. Jag vill ha en hund som jag vet är totalt ointresserad av allt vilt så jag kan slappna av och njuta av turen ist.

Fast alla hundar, oavsett ras, kan naturligtvis svara på retning från vilt. Det är stort ansvar att rida med lös hund - inte för att jag tror att du inte vet det men som det läggs fram i just det här inlägget låter det mer som önskedröm än verklighet.
Tycker personligen Corson verkar lite tung och frusen. ^^ Men det har andra betydligt bättre koll på.
 
Man bör väl i rasvaltrådar rekommendera en ras, inte en individ i den ras man ska rekommendera. (Om nu den hunden inte är till salu). Vet man inte till 100% hur rasen är (baserat på fler än de få individer man själv har träffat) så skriver man det. "Jag vet inte helt säkert men jag tror kanske att en ***** hade fungerat för att...." eller "De hundar som jag har träffat av rasen ****** verkar matcha det du söker, den uppfattningen får man även om man läser om rasen på skk" osv. Inte så svårt eller omständligt.

Och om man har en hund av en ras där den hunden matchar personens önskemål så bör man fundera, innan man föreslår rasen, på om alla individer i den rasen är som ens egen hund? Exempel: Jag är frestad att föreslå bedlingtonterrier. För att det är en följsam, socialt sval och cool hund med mentalitet som en hink med tung vit väggfärg, dvs aldrig några stormar på den byttan. Atletiska som bara den, aktiva när de vill men ... När det kommer till kritan så är det ju pretty much en vinthundsblandis med terrier i botten. De kan säkert sticka på både vilt och tamdjur, och de är ju snabba nog att hinna ikapp flyende djur. Därav tänker jag inte rekommendera rasen, även om det säkert finns individer som funkar med höns och utekatter. Som säkert kan vara lösa utan att sticka iväg och så vidare. Men det är ju svårt att hitta just den individen som eventuellt rasförslag skulle vara baserat på om jag hade föreslagit rasen.
 
Fast ändå jakthund...de har väl dessutom ganska mycket jakt i sig?

Jag vet faktiskt inte. De är ju en stående fågelhund så de ska ju inte ränna efter som ett jihu.
Att komma undan jakt helt är nästan omöjligt.Det finns ju så mycket olika typer av jakt. Även Golden och Labbe är i grund och botten jakthundar. Tom min Dvärgschnauzer jagar i liten mån om han får chansen. Schäfrarna ska vi inte prata om :o
Stirra dig inte blind på ordet jakt utan vilken typ av jakt som rasen utför.

Du har även Gordon Setter.

Har vi något Setterfolk på buke som kan mer?
 
Jag kom på en ras som jag aldrig träffat på en enda individ med ett uns jakt i - Keeshound!
Men de känns inte som de passar in för övrigt på önskemålen. De är på tok för hemmakära för att hänga med på långturer. Men de är fantastiska gårdshundar.
 
Men herregud! :rofl:
Var det för långa ord i mitt förra svar till dig eller vad är problemet?

"För övrigt handlar det inte om moderering och vem som "får" skriva i trådar. Jag skrev att jag undrade hur man vågade uttala sig med en kännedom om en ras som begränsar sig till en enda individ."
Tycker du att syrliga kommentarer är roliga? Läs vad jag skrivit innan du uttalar dig.
Jag har skrivit att det är individuellt hur de beter sig. Individuellt betyder enskild, personlig. Motsatsen är generellt. Jag har inte skrivit att det är generellt utan indivduellt.

Därutöver har jag kopierat rasbeskrivningen från borderterriersällskapets sida. Jag har inte skrivit den själv. Länk finns med. Har du missat länken?
Här är den igen i så fall:
http://www.borderterriersallskapet.com/
 
Jag vet faktiskt inte. De är ju en stående fågelhund så de ska ju inte ränna efter som ett jihu.
Att komma undan jakt helt är nästan omöjligt.Det finns ju så mycket olika typer av jakt. Även Golden och Labbe är i grund och botten jakthundar. Tom min Dvärgschnauzer jagar i liten mån om han får chansen. Schäfrarna ska vi inte prata om :o
Stirra dig inte blind på ordet jakt utan vilken typ av jakt som rasen utför.

Du har även Gordon Setter.

Har vi något Setterfolk på buke som kan mer?

@YorkWann
Förut fanns det en med Engelsk Setter men kommer inte ihåg nicket och vet inte om hen är aktiv längre.
 
Du har även Gordon Setter.

Har vi något Setterfolk på buke som kan mer?

Jag har ju inte setter, men stående fågelhund. Irländaren är ganska delad, på jaktvariant eller utställningsvariant, utställningsvarianten har alldeles för mycket päls för att funka till nån som helst vettig aktivitet. Utställningsvariant är ganska splittrad mentalt vad jag sett, jaktlust, fast ändå inte.
Gordon setter brukar vara ganska krävande, de jag känner som haft dem vittnar om många gråa hår.

Grejen med setter är att de såklart ska vara följsamma, men de jobbar LÅNGT från föraren under jakt, så de drar i väg långa repor, det ska de göra.
 
Tycker du att syrliga kommentarer är roliga? Läs vad jag skrivit innan du uttalar dig.
Jag har skrivit att det är individuellt hur de beter sig. Individuellt betyder enskild, personlig. Motsatsen är generellt. Jag har inte skrivit att det är generellt utan indivduellt.

Därutöver har jag kopierat rasbeskrivningen från borderterriersällskapets sida. Jag har inte skrivit den själv. Länk finns med. Har du missat länken?
Här är den igen i så fall:
http://www.borderterriersallskapet.com/

Långt ifrån alla rasbeskrivningar är speciellt ärliga. Ffa så blir det rätt tokigt på arbetande raser där vissa avlar mot arbete (som sig bör) och andra försöker få fram nån sällskaps eller utställningsvariant.
 
Jag har ju inte setter, men stående fågelhund. Irländaren är ganska delad, på jaktvariant eller utställningsvariant, utställningsvarianten har alldeles för mycket päls för att funka till nån som helst vettig aktivitet. Utställningsvariant är ganska splittrad mentalt vad jag sett, jaktlust, fast ändå inte.
Gordon setter brukar vara ganska krävande, de jag känner som haft dem vittnar om många gråa hår.

Grejen med setter är att de såklart ska vara följsamma, men de jobbar LÅNGT från föraren under jakt, så de drar i väg långa repor, det ska de göra.

Där föll den ;)
 
Fast alla hundar, oavsett ras, kan naturligtvis svara på retning från vilt. Det är stort ansvar att rida med lös hund - inte för att jag tror att du inte vet det men som det läggs fram i just det här inlägget låter det mer som önskedröm än verklighet.
Tycker personligen Corson verkar lite tung och frusen. ^^ Men det har andra betydligt bättre koll på.

Självklart kan allt hända men med rätt hund och såklart träning är det detta jag vill uppnå. Rider ju även med våra shettisar lösa i skogen och har haft hund med förr men han var inte säker alls på vilt så han fick stanna hemma sen.
 
Jag kom på en ras som jag aldrig träffat på en enda individ med ett uns jakt i - Keeshound!
Men de känns inte som de passar in för övrigt på önskemålen. De är på tok för hemmakära för att hänga med på långturer. Men de är fantastiska gårdshundar.

Och de har alldeles för mycket päls och dessutom svansen som en kringla...
 
Ts vill inte ha en spets, förstår jag, men jag kommenterar ändå.

Någon skrev att eurasier har mycket jaktlust. Minns inte formuleringen. Eurasier ska inte ha någon jaktlust, men det stämmer inte = sant. De kan sticka efter en katt eller jaga upp en ekorre i ett räd, men de förföljer inte vilt i timtals och långa sträckor som jakthundar gör. De sticker kanske 50 - 100 m el lite drygt det ibland, men återkommer till ägaren i regel efter en eller ett par minuter. (Undantag kan finnas, tex unga hanar. De ska man inte alls ha lösa, så att man inte riskerar att de får smak på att ränna iväg, enl min tiks uppfödare.)

En duktig hundförare kan ha dem lösa och de vet att de inte får sticka (har sett hur min hunds uppfödare gör och de lyder, fast de är flera) Jag är inte så duktig, så min kan sticka en liten bit, men hon återkommer fort. Hon är mån om att veta var jag eller den som är ute med henne är, så hon vill ha koll. Hon får vara lös i skog och mark under den tid man får ha hundar lösa. Det enda jag är rädd för är vargen.

Hon gillar att jaga sork och möss. Gräver efter dem och slänger med dem i luften som en katt. (typiskt för rasen att de gör så) Hon äter inte sork eller möss. Hon är väldgt kräsen och äter inget äckligt utomhus. (också typiskt - de kan vara kräsna) Nackdelen är att de inte alltid är så lätta att muta. De är mycket kloka och lättlärda -när de vill.

Eurasier är en sällskapshund som blir så aktiv som man gör den. Den kan slappa några dagar om du är sjuk och den hänger med på det mesta bara den får vara med dig. Den älskar sin ägare/flock mer än allt annat på jorden. Den kan följa efter dig inomhus och ligger vid dina fötter var du än sitter. Jag tycker det är mysigt, men det går säkert att ta bort det om man vill.

Ingen skällig ras och mycket lättskött päls. Smuts rinner av, den går omvägar runt smutsiga lerpölar, den luktar inte hund och den behöver sällan badas. Jag schamponerar min 2 ggr/år, men en gång skulle räcka. Den fäller mycket 2 ggr/år, men inte särskilt mycket däremellan. Borstas en gång i veckan. Om du vill ha en lättskött trogen och kramgo vän som kan vara din skugga överallt om den får, så är den perfekt. Om du vill tävla i hundsporter kommer den inte att vinna första pris.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 028
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 845
Senast: Narcissa
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 418
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp