Råttis-tråden

C

Challe99

Hejsan

Jag undrar om det finns fler här som har råttor?
Jag själv bedriver uppfödning av just tamråttor och har gjort det i närmare 4 år nu.

Jag älskar att komma i kontakt med andra som har råttor som sällskap eller föder själva upp råttor.

Så har du en eller flera råttor eller du kanske drömmer om att få ha en råtta, snälla skriva allt här :)

Visa gärna bilder också.

Berätta om dig och din/dina råttor vad du har för mål osv.


:laugh:
 
Sv: Råttis-tråden

Alltså jag kanske är jättepetig nu, men det riktigt osar okunskap när du skriver just en råtta, och om du har sån okunskap som det ser ut som så borde du inte föda upp. Men som sagt, jag kanske är jättepetig...

Hur som helst, on topic - jag har råttor, 2 honor och 4 hanar håller mig sällskap här hemma. Jag har inga direkta mål annat än att ständigt lära mig mer och att mina råttor ska leva långa lyckliga liv i harmoniska flockar. Jag vill föda upp men det är inget direkt mål för mig, utan det kommer när det kommer helt enkelt, jag har inte bråttom utan vill lära mig mycket mer först. Ffa genetiken som är sååå jäkla svår - jag tycker att det är rent ut sagt idiotiskt att föda upp utan koll på genetiken (nu menar jag inte bara hur ungarna ser ut om man parar den med den utan snarare high white/megacolon, letala gener och sånt tjafs) så då tänker jag ju inte göra det själv heller, liksom. Så kort sagt, det får ta den tid det tar.

Gaah, det här blev långt. What can I say, jag är sjukt uttråkad...
 
Sv: Råttis-tråden

Jag har två tamråttor, två honor..

Några direkta mål har jag väl inte, mer än att ha roligt med dem (underbara husdjur ju!).

2rttor.jpg


Hm, kan dock ställa en fråga här, om det är nån kunnig som läser.. Mina råttor får knölar! Först hade den vita råttan en knöl, under huvudet, som kom, försvann, och återkom; ett antal gånger. Dock är den nu helt borta.. Men nu har den mörka råttan fått en enorm knöl på magen! De verkar inte ha ont eller så av knölarna, de far runt som vildingar ändå, äter och dricker.
Nån som har en aning om vad det kan vara? Eftersom knölarna ibland försvinner, och sedan kommer tillbaka?
 
Sv: Råttis-tråden

Kan ju berätta lite om min. Jag hade två tamråttshonor men nu finns bara en kvar. Min förra dog av vad jag tror var en tumör, hittade henne bara död i huset de hade en kväll:crazy: Så nu jag bara en kvar (jo jag vet att de ska vara minst två, men med tanke på att min börjar bli gammal skaffar jag inte en till då denna sen kommer bli själv). Hon heter Agnes och är c.a 3 år gammal. Min första tamråtta, jag har inte lyckats få henne sådär heltam. Det går att ta henne men hon tycker inte om det. Hon föredrar att gå på upptäcktsfärd på egen hand:p Jag har inte heller något mål utan har henne som sällskap. Är förvånad av att hon fortfarande är så pass pigg och lever för hon ser helgammal ut:angel: Men håller med om att de är härliga djur, så sociala och roliga.
 
Sv: Råttis-tråden

Alltså jag kanske är jättepetig nu, men det riktigt osar okunskap när du skriver just en råtta, och om du har sån okunskap som det ser ut som så borde du inte föda upp. Men som sagt, jag kanske är jättepetig...

Hur som helst, on topic - jag har råttor, 2 honor och 4 hanar håller mig sällskap här hemma. Jag har inga direkta mål annat än att ständigt lära mig mer och att mina råttor ska leva långa lyckliga liv i harmoniska flockar. Jag vill föda upp men det är inget direkt mål för mig, utan det kommer när det kommer helt enkelt, jag har inte bråttom utan vill lära mig mycket mer först. Ffa genetiken som är sååå jäkla svår - jag tycker att det är rent ut sagt idiotiskt att föda upp utan koll på genetiken (nu menar jag inte bara hur ungarna ser ut om man parar den med den utan snarare high white/megacolon, letala gener och sånt tjafs) så då tänker jag ju inte göra det själv heller, liksom. Så kort sagt, det får ta den tid det tar.

Gaah, det här blev långt. What can I say, jag är sjukt uttråkad...

Som sakt är det ju svårt för dig att veta. Det handlar inte om okunskap utan om ren vettighet. Som du kanske ser i tidigare meddelande.

Jag har en hane som levt själv hela sitt liv innan han kom till mig. Givetvis försöket ja succesivt att ge honom en vän, en annan hane. Men detta gick inte helt efter planerna utan slutade i att dom höll på att ha ihjäl varandra. Detta beror på att han präglas av enstörighet och inte alls trivs i sällskapet av en annan råtta. Nu har jag gjort som så att jag placerat buren med honom intill en annan bur så dom ser och hör varandra. Alla råttor trivs tyvärr inte i sällskap med andra. Detta beror oftast på att dom redan som små bott ensam utan en artsfränd och ser dom som sina fiender som inkräktar på dess revir. Oftast är det råttor som sålts från djuraffärer där dom inte gett ut information.

Det var därför jag skrev en eller flera råttor. Det var inte av oseriöshet. Jag är fullt medveten om att dom oftast vill bo tillsammans men inte alla. Det beror på dess ålder och hur dom bott sedan dom är små.

Själv säljer jag mina älsklingar minst två och två om inte köparen kan påvisa att bebisen kommmer att få sällskap och att dom succesivt får vänja sig med varandra.

Jag får verkligen en klump i magen av dig, vad vet du om min uppfödning? Du vet inte ens vad den heter om den är regad osv. Men så är det jag följer jordbruksverkets lagar och är regad Srs. Jag vet vad jag syslar med.
Vist man kan aldrig kalla sig full lärd för det blir man aldrig, men jag är mycket noga med att följa stadgard, regler och fakta om råttor.

Hoppas du förstår mig bättre nu :bow:
 
Sv: Råttis-tråden

Jag kan berätta lite om mina råttor :laugh:

Jag föder som sakt upp tamråttor, hur man känner igen en råtta från mig är att mina råttor är större än den normala tamråttan. Mitt mål är som sakt att få fram stora råttor med bra extriör samt lång levnadstid. Jag har ett genom snitt på mina råttor runt 4 år men fick en uppfödning där en individ blev 5 år gammal då jag födde upp råttor när jag var mindre. Min uppfödning med mitt regade namn är 4 år gammal bara. Men innan dess så har jag erfarenhet av uppfödning i ungeför 15 år och har samarbetat med andra uppfödare under den tiden osv.

Jag avlar enbart på friska individer med bra extriör poäng.
Och jag brukar ha 1-2 kullar per år. Då är det inte samma hona som får ungar utan det är olika. En hona får enbart en kull hos mig då det tar oerhört mycket på dom när dom diar upp en kull.

Just nu består mina besättningar av 13 individer 6 pojkar och 7 flickor.
För att klara av så stora besättningar i olika grupper så klart så krävs stora burar. Och detta tar plats, men det har jag löst genom att dom bor i ett helt rum.

Varje individ får egentid på dagarna då jag tränar agillity, dykning och simning med dom, dom har även en speciell matta som dom kan vara ute i grupp på och leka.

För träning har jag en special bestäld "magnege". Den kommer hela vägen från tyskland.

Jag älskar att umgås med mina älsklingar och jag har aldrig haft problem med att fått någon såld. Men varje gång någon av dom åker till en nya ägare känns det i hjärtegropen. Men jag är mycket noga med vart dom hamnar.

Givetvis följer jag stadgarna om att aldrig sälja en råtta ensam, jag brukar ha rabaterat vid köp av två individer. Om någon köper bara en råtta måste dom bevisa att den kommer få sällskap, då jag är mycket noga.

Det var lite om min uppfödning :)
 
Sv: Råttis-tråden

I vilket tidigare inlägg ska jag se att du har kunskap menar du? :confused:

Jag tror du har missuppfattat mig. Ja, jag är väl medveten om att det finns råttor som inte funkar med andra råttor. Jag har en ensam grabb själv just nu och har haft några ensamråttor tidigare som inte funkat i flock. Det som fick mig fundersam var det du skrev i första inlägget, "drömmer om en råtta" osv - men som jag sa, jag kanske bara är jättepetig.

Under vilket prefix är det du föder upp? Nyfiken i en strut här :p Pm:a gärna om du inte vill outa dig ;)
 
Sv: Råttis-tråden

va...simning och dykning. Hur går det btill, och gillar dom det?
 
Sv: Råttis-tråden

Knapp


Till ts: Berätta mer om din uppfödning, hur du tänker när du väljer råttor till avel. Samarbetar du med andra uppfödare, om inte varifrån får du råttorna du avlar på? Någon gång måste man köpa in nya:)
Hur gammla är honor resp. hanar när du avlar på dem och vilken vikt ligger de på?
Du skriver att du är regristrerad uppfödare, i SRS menar du då?
Om du är det är ju inte namnet på din uppfödning hemligt?
Varför skriver du här och inte på något av råttforumen om du nu är regristrerad uppfödare?
Många frågor, men jag menar inget illa, är bara nyfiken:)


Lite om mina råttor nu då:)
Jag har 8 råttor just nu (2 dog förra veckan pga ålder.:cry:)
3 honor och 5 hanar.

Bilder:

Zon`s lakrits
Black striped roan
lakrits2.jpg



Zon`s Calippo och morfar Klas(som tyvärr dog förra veckan)
Silver mink bareback missmarked och silver mink irish missmarked

CalippoochKlas.jpg



Forts i nästa...
 
Sv: Råttis-tråden

I detta huset behöver man inte diska grytan efter att man gjort gröt:p
Nogger, Vanilj, Klas, Calippo och Ernst.

Rttornatarhandomdisken.jpg



Ernst
Black striped roan

Ernst2.jpg




Zon`s black Russian
silver black american berkshire missmarked

Russinet6.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Underbara bilder :love:

Jag måste fota mina och ladda in på datorn så ni får se :)

Som sakt är jag inte så ofta på internet, men följer både ratpower och råttor i fokus flitigt :) Jag ska försöka svar på några frågor här som jag minns. Men som sakt är inte tråden riktad för frågor till mig och min uppfödning utan tråden är för alla som vill visa sina råttor, berätta om dom osv.

Jag avlar på friska sunda råttor och min avelshane är 1 år och har för 3 veckor sedan fått sin första kull. Min hona vägde 420 gram innan hon blev dräktig. Hon är 7 månader gammal och har fått sin första och sista kull. Jag sammarbetar med marieberg som är regad i vsdk och medlem i srs.

Det finns olika sporter man kan tävla med sin råtta i. Ett är agility och går till på samma sätt som hundagility bara att i rått-agility är hindrena mycket mindre och står på ett bord och man med hjälp av händerna lockar råttan över hindrena.

Sedan finns det en sport som heter ärtdykning där råttan dyker ner i en balja och ska söka reda och hämta en ärta på botten. Den råtta som klarar detta snabbast vinner. För att träna på detta finns det enormt bra instruktionsfilmer på youtube. Den som är intresserad kan jag pm länkarna till. (Om man inte får lägga ut länkar här)

Sedan har vi utställningar där man kan ställa ut sin råtta. Då måste du har en råtta som är registrerad i SRS och du själv måste vara medlem för att du ska få stäla ut din råtta på utställningar annordnade av SRS.

Hoppas ni är nöjda :)
Fortsätt gärna att skriva om era råttor.

Denna tråden är öppen för allt utom att man ska kritisera någon annan då tråden enbart ska vara rolig att kika i och ge utbyte av possitiva saker
 
Sv: Råttis-tråden

Varför undviker du att svara på vilken av SRS uppfödare du är? Vi är ju flera som är nyfikna nu.
Vad är VSDK för förening förresten? Har aldrig hört talas om den och hittar inte när jag googlar. De enda föreningar jag känner till som upptar råttor är SRS och SSV.
Och slutligen, en liten fråga till - vem är du på ifokus? Jag hänger där jag med, om än inte så aktivt längre, så jag blir nyfiken på om jag sett till dig där nånting. gulzebra heter jag där iaf.

Nåväl, ska väl visa upp mina sötnosar jag med - var beredd på att bli avis för sötare än såhär blir man inte! :angel:

Här är Dinkeli Dunkeli Doja, aka "Dojis", min ensamma hane
dojis.jpg


Korpens Vingar, aka "Knycket", hane
knycket-1.jpg


Skalman, aka "Prutten", hane
DSC066081.jpg


Wallraff, hane
86413_1249405116.jpg


Och så mina två tanter, Capricciosa...
capricciosa2-1.jpg


...och Margherita
margherita-4.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Av stor erfarenhet så lämnar jag inte ut någon personlig information så över internet. Det hoppas jag accepteras. Och absolut inte här på Bukefalos.

Det är något som får tas i PM sådana fall, så välkommen att skriva dit
:)

"Knycket" Var en riktig snygging :) Är väldigt förtjust i helfärgade "rått-liknande" råttisar. Om man finne ha skulle jag vilja ha en kloakråtta :P Men som tur är får man ju inte ha dom i tamenskap, annars hade jag nog haft hela huset med dom :rofl:

Margherita är hon dumboörad dubbelrex? Ser inte så bra på bilden, men hon ser lite tunnhårig ut, eller är det bilden som spökar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råttis-tråden

Idag när jag städade till mina pojkar så fick de en liten överraskning, kattgräs.
Det var kul tyckte dem:D
Ernst och Vanilj. (knutan på Ernsts sida är en tumör som snart ska opereras bort, tänkte bara skriva det så ni inte undrar)

SDC12631.jpg


Och som vanligt när man ska fota när råttorna gör något kul kommer de springandes och vill ut, men de är söta ändå:)

SDC12634.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Okidok, då kommer det ett pm för nyfikenhet är något som såna som jag dör av :angel:

Ohja, Knycket är en riktig goding :love:

Yes, Margherita är dumbo dubbelrex ja :) Dubbelrexavel är egentligen inget jag stödjer, men så räddade en bekant en dräktig hona från zoo och lilla Margerita (och Capricciosa, de är syskon) blev resultatet. Jag har alltid varit nyfiken på dubbelrex så då passade jag på, när jag kunde köpa en utan att stödja sån avel hehe :D
 
Sv: Råttis-tråden

Jag har idag 2 råttor men har tidigare fött upp lite i mindre skala.

Köpte mina första råttor för jag vet inte hur många år sedan.
Det var iaf 2 hanar som fick heta Gibson och Vodka (vodka var min dåvarandes sambos råtta och även han som namngav den) :D
De levde väldigt länge och väl, de blev ca 3 1/5 år gamla. Gick bort samma kväll.

Råttan jag minns mest är Doris, en liten liten flicka som inte haft det så bra innan. Hon blev trygg hos mig och fick en härlig tid resten av sitt liv.
Den vackraste råttan var Gloria, som var burmese. Hon var supermysig.

Idag har jag som sagt 2 pojkar som sambon har döpt till Massey & Ferguson.
Har tyvärr inga bra bilder, får försöka ordna det:)

Jag tycker iaf att råttor är fantastiskt kloka djur, nyfikna och sociala! Underbara :love:
 
Sv: Råttis-tråden

Gud vilken smart ide dramatik_87, med kattgräs, det har inte jag ens tänkt på att man kan ge, man har suttit och väntat här på sommaren, det är så skönt att ta med dom ut på gräsmattan, jag ska nog ta och överraska mina älsklingar med det också :D :bump:

gul_zebra Samma här, men för några år sedan fick jag ta hand om en nakenråtta. Tyvärr blev han bara 1 1/2 år. Han var uppfödd hos en uppfödare som födde upp nakenråttor, men jag fick aldrig veta vem den uppfödaren var. Skallepär som han hette var hur go som helst men krävde väldigt mycket omvårdnad. Det var så hemskt att se när han putsade sin päls som han inte hade. Men han var älskad, enormt mycket.
 
Sv: Råttis-tråden

Gaah, nakenråttor som är så fulsöta :love: Är riktigt nyfiken på de också, fast här kommer det inte in nån naken genom dörren ens med tanke på alla smittor de kan bära runt på. Blev av med en hel flock på 6 råttor för några år sen när jag fick hem en smitta, det vill man inte gärna vara med om igen om man säger så :(

Pm:et är skickat förresten :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 006
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 842
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp