Bukefalos 28 år!

Råttis-tråden

Sv: Råttis-tråden

Jag har aldrig träffat en nakenråtta som putsar "päls som den inte har"? :o

Jag vet inte om det var han som lärt sig av andra råttor eller om det är ett beteende dom har. Han gjorde det iallafall, precis som dom andra råttorna gjorde.

gul_zebra Jaa fyy för smittor, jag fick in öronskabb i min gamla flock. Det var inte roligt alls. Och hur svårt att bli av med som helst, och dyrt blev det :(
 
Sv: Råttis-tråden

Hömm, din vet råkar inte ha hört talas om Stronghold? :p En liten droppe i nacken och poff, klart. Fast det kanske är annorlunda med öronskabb? Har haft skabb på mina typ 3-4 gånger genom åren men det har varit "vanlig" skabb som försvunnit när jag behandlat med Ivomec eller Stronghold :)

Btw, det är väl rätt självklart att nakenråttor också putsar sig. Det är ju inte bara pälsen som ska rengöras, utan även huden ;)
 
Sv: Råttis-tråden

Hömm, din vet råkar inte ha hört talas om Stronghold? :p En liten droppe i nacken och poff, klart. Fast det kanske är annorlunda med öronskabb? Har haft skabb på mina typ 3-4 gånger genom åren men det har varit "vanlig" skabb som försvunnit när jag behandlat med Ivomec eller Stronghold :)

Btw, det är väl rätt självklart att nakenråttor också putsar sig. Det är ju inte bara pälsen som ska rengöras, utan även huden ;)


Jag försökte med stronghold men det bet inte på den skabben jag fått in, jag var i kontakt med gnagar avdelningen på kålmården och fick utskrivet något genom deras vetrinär, (tyvärr minns jag inte vad det hette) Man badade dom, kletade på någon salva på öronen och gjorde rent allt i buren in i minsta detalj. Det var jätte dyrt och jobbigt, men det blev bra som tur var. Därefter har jag karantän på alla individer som kommer in. Jag är livrädd för att få in någon smitta på mina älsklingar.
 
Sv: Råttis-tråden

Jag har tre tåttor :)
Vienna
Lilja
Bibbi

det är en familj. Bibbi är mamman och de andra två är systrar. Har de mest som husdjur med tränar lite med dem ibland också :)

Här är en bild på en ny badad Vienna

systemkamerafebruari-10188.jpg
 
Sv: Råttis-tråden

Jag har tre tåttor :)
Vienna
Lilja
Bibbi

det är en familj. Bibbi är mamman och de andra två är systrar. Har de mest som husdjur med tränar lite med dem ibland också :)

Här är en bild på en ny badad Vienna

systemkamerafebruari-10188.jpg

Vi får träna tillsammans någon dag :D
Du måste se bebisarna dom är så otroligt gulliga nu :heart :bump:
 
Sv: Råttis-tråden

Men så är det jag följer jordbruksverkets lagar och är regad Srs.
Ursäkta att jag frågar men registrerar du dina råttor i SRS eller är du en SRS-registrerad uppfödare? Det är en ganska stor skillnad.

Själv har jag i alla fall fem egna råttor men igen av dem är till avel. Det finns tillräckligt med oönskade råttor för att jag ska kunna fylla mina burar flera gånger om ändå. :love:


Gammal bild på Europa, hon närmar sig 2-års strecken nu.



Marie-Louise a.k.a. Tjockis. :angel:


Unni när hon först kom till mig tillsammans med sin bror.


Gry även kallas Grynet tillsammans med Marie-Louise.


Mattes Busfrö heter Frö.
 
Sv: Råttis-tråden

Sötingar :love:

Obs! specificera ingen i tråden då det inte går ut på en enskildindivid utan tråden är till för att prata råttisar och visa sina egna älsklingar. :)
 
Sv: Råttis-tråden

Viva

Du får gärna pm:a dina frågor till mig om intresse finnes så tråden inte byter riktning :)
 
Sv: Råttis-tråden

Nu är äntligen bilderna i datorn :bump:



petson9.jpg

Petson

tina9.jpg

Tina

myran2.jpg

S. Myran

mimo1.jpg

Inakorderings killen Mimo
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råttis-tråden

Hm, kan dock ställa en fråga här, om det är nån kunnig som läser.. Mina råttor får knölar! Först hade den vita råttan en knöl, under huvudet, som kom, försvann, och återkom; ett antal gånger. Dock är den nu helt borta.. Men nu har den mörka råttan fått en enorm knöl på magen! De verkar inte ha ont eller så av knölarna, de far runt som vildingar ändå, äter och dricker.
Nån som har en aning om vad det kan vara? Eftersom knölarna ibland försvinner, och sedan kommer tillbaka?

Jag hittade lite fakta om knölar som verkar stämma in på dina råttor, hoppas det är till någon hjälp :grin:

Knölar
Symptom: Knölar, vårtor uppstår på råttan. Orsak: Bara för du hittar en knöl på råttan behöver det inte vara en tumör. Det kan också vara fettknölar, varbölder eller vårtor. Åtgärd: Fettknölar brukar försvinna av sig själv men kan annars opereras bort. Varbölder brukar spricka upp när varet är moget och kan tömmas av veterinär. Man brukar även fräta bort kapseln där varet samlas så inte nya varbölder bildas. Vårtor brukar inte vara plågsamt för råttan men de kan opereras eller brännas bort.


Jag tar även med fakta om cancer så du kan nog känna dig ganska lugn :bow:

Cancer
Symptom: Knölar uppstår på råttan. Orsak: Den exakta orsaken är svår att säga. Gener kan spela en stor roll, vissa råttor har helt enkelt lättare för att får cancer än andra. Åtgärd: Många cancerknölar kan opereras bort, rådfråga en veterinär. Om inte tumören sitter på ett olämpligt ställe kan råttan annars leva en längre tid med denna.

Du kan finna mer och bra fakta om vanliga sjukdomar här http://www.ratpower.se/?p=33

Lycka till :bump:
 
Sv: Råttis-tråden

Åh, tack för informationen!

Har kollat runt lite om det är innan, jag blev ju livrädd när jag upptäckte att en av dem fått en knöl. Jag tycker bara det är så konstigt.. Först fick min ljusa råtta alltså en knöl, under huvudet. Den kom, och blev ganska stor på bara en natt!! Var kvar i ca 2-3 dagar, sedan helt plötsligt försvunnen. Tog nån vecka, sedan kom den tillbaka lika plötsligt, och försvann hastigt efter nån dag. Detta har väl hänt kanske 5 gånger, rådfrågade i djuraffären där jag köpte råttorna, och de kunde inte ge exakt svar på vad det kunde vara (trodde också det kunde vara fettknölar), men sa att så länge råttan inte verkar må dåligt av det och inte bryr sig, så kan den vara. NU har inte den råttan haft några mer knölar (den sista kanske den hade för ett par månader sen), och ingenting syns där knölen varit (var på samma ställe varje gång).

Dock fick min andra råtta en knöl för ett tag sen! (Som jag skrev i tidigare inlägg.) En stor knöl på magen, kom också helt hastigt, och växte sig ganska stor på nån dag. Denna knölen försvinner dock inte som de på min andra råtta gjorde! Råttan är dock helt som vanligt, pigg och glad, äter och dricker som den ska. Ser dock att knölen är i vägen när den tex ska tvätta sig..

Så frågan är, är det ok att bara låta knölen vara? Så länge råttan inte verkar må dåligt över den? Känns nästan mer osäkert att ta den till veterinären och att de ska söva den än att låta den vara :crazy:



Nån som varit med om nått liknande?
 
Sv: Råttis-tråden

Sån knöl som försvinner, kommer tillbaka, försvinner osv har jag varit med om på en råtta. Det var en helt vanlig fettknöl, inget farligt alls och inga som helst problem sålänge de dyker upp på "rätt" ställen :)

Den nuvarande knölen, har råttan ett sår på den? Om den har det - kläm inte på knölen, är det en varböld så kan man spräcka den inåt och poff, blodförgiftning. Vänta isf tills knölen spricker av sig självt (var beredd på att det kan lukta riktigt riktigt illa), när den gjort det tömmer och rengör du med koksalt varje dag (pilla bort sårskorpan som bildas när du ska rengöra) tills det läkt. Om det behövs får du åka till veterinär för att få antibiotika utskrivet. Det är rätt vanligt tack vare råttors väldigt bra läkkött, sår läker utifrån och in och när det läkt på utsidan sitter bakterierna kvar på insidan och bildar en varböld.

Är det inte en varböld så har du valen att låta den vara, operera eller avliva. Finns inte så mycket mer än så att göra utan du får titta på hur råttan mår, hur pass hindrad råttan är, om knölen växer osv. Är råttan ung är det kanske värt det att prova operation, är den gammal kanske det inte är värt det, tex. Det ska nämnas dock att man inte kan veta vad det är för sorts knöl förrän man redan opererat bort den (om man är villig att betala för biopsin vill säga) och somliga knölar kommer gärna tillbaka även efter operation. Samtidigt är det svårt att få bort varenda liten cell av tumören iom att råttor är så små.

Hur som helst, knölar öht är rätt vanligt och det är ingen större idé att vara rädd för de. Alla som håller på med råttor stöter på knölar förr eller senare, ffa om man har honor då de tyvärr ofta får juvertumörer. Ett exempel jag har är en hona jag hade för några år sen, hon fick en knöl på ena bakbenet som blev typ 6-7 cm i diameter och gick runt benet, som att hon hade ett tjockt ben helt enkelt. Hon var lite hindrad när hon klättrade, men hon klättrade glatt på ändå och hade kvar vartenda litet uns av livsglädje. Hon avlivades vid drygt 2 års ålder då tumören var så pass stor att hon fick skavsår på den - trots det var hon ändå en väldigt glad liten råtta ända in i döden. Så ja, det jag vill åt är helt enkelt att en råtta kan leva ett bra liv även med tumörer - tur det med tanke på att de är så pass vanliga! De flesta tumörer jag stött på har dock inte blivit så stora som på den honan, och de har haft så pass bra placeringar att råttorna oftast levt med de tills de dött av någon helt annan orsak utan att de någonsin varit till besvär för råttorna :)

Kort sagt - sånadär obesvärliga knölar är en ren barnlek jämfört med vissa andra saker man kan stöta på om man har otur :p
 
Sv: Råttis-tråden

Sån knöl som försvinner, kommer tillbaka, försvinner osv har jag varit med om på en råtta. Det var en helt vanlig fettknöl, inget farligt alls och inga som helst problem sålänge de dyker upp på "rätt" ställen :)

Den nuvarande knölen, har råttan ett sår på den? Om den har det - kläm inte på knölen, är det en varböld så kan man spräcka den inåt och poff, blodförgiftning. Vänta isf tills knölen spricker av sig självt (var beredd på att det kan lukta riktigt riktigt illa), när den gjort det tömmer och rengör du med koksalt varje dag (pilla bort sårskorpan som bildas när du ska rengöra) tills det läkt. Om det behövs får du åka till veterinär för att få antibiotika utskrivet. Det är rätt vanligt tack vare råttors väldigt bra läkkött, sår läker utifrån och in och när det läkt på utsidan sitter bakterierna kvar på insidan och bildar en varböld.

Är det inte en varböld så har du valen att låta den vara, operera eller avliva. Finns inte så mycket mer än så att göra utan du får titta på hur råttan mår, hur pass hindrad råttan är, om knölen växer osv. Är råttan ung är det kanske värt det att prova operation, är den gammal kanske det inte är värt det, tex. Det ska nämnas dock att man inte kan veta vad det är för sorts knöl förrän man redan opererat bort den (om man är villig att betala för biopsin vill säga) och somliga knölar kommer gärna tillbaka även efter operation. Samtidigt är det svårt att få bort varenda liten cell av tumören iom att råttor är så små.

Hur som helst, knölar öht är rätt vanligt och det är ingen större idé att vara rädd för de. Alla som håller på med råttor stöter på knölar förr eller senare, ffa om man har honor då de tyvärr ofta får juvertumörer. Ett exempel jag har är en hona jag hade för några år sen, hon fick en knöl på ena bakbenet som blev typ 6-7 cm i diameter och gick runt benet, som att hon hade ett tjockt ben helt enkelt. Hon var lite hindrad när hon klättrade, men hon klättrade glatt på ändå och hade kvar vartenda litet uns av livsglädje. Hon avlivades vid drygt 2 års ålder då tumören var så pass stor att hon fick skavsår på den - trots det var hon ändå en väldigt glad liten råtta ända in i döden. Så ja, det jag vill åt är helt enkelt att en råtta kan leva ett bra liv även med tumörer - tur det med tanke på att de är så pass vanliga! De flesta tumörer jag stött på har dock inte blivit så stora som på den honan, och de har haft så pass bra placeringar att råttorna oftast levt med de tills de dött av någon helt annan orsak utan att de någonsin varit till besvär för råttorna :)

Kort sagt - sånadär obesvärliga knölar är en ren barnlek jämfört med vissa andra saker man kan stöta på om man har otur :p



Jo jag undrar en sak, du verkar kunna det där med varbölder. Min katt har fått en böld på ryggraden och det är ett sår högst upp alltså trodligen en varböld. Har har ont om jag tar på den och jag undrar kommer den spricka själv eller måste jag in till veterinär och spräcka den ? för såret är läkt är bara en skorpa kvar .
 
Sv: Råttis-tråden

Jag kan typ ingenting om katter utan nu antar jag att det är som hos råttor, och då kommer den spricka av sig själv så småningom. När den gjort det så tömmer och rengör du med koksaltlösning varje dag tills det läkt, ev åker till vet om den inte läker så du kan få antibiotika utskrivet. Personligen hade jag åkt till vet redan nu dock, de kan öppna upp den och tömma och det är lika bra att få det gjort om katten har ont av den. Det är nog ändå inte något direkt nöje att tömma en varböld som gör ont på en katt som förmodligen kommer bli väldigt ilsken :p

Och, bara för att betona - jag kan alltså inte ett skvatt om katter, det är möjligt att de fungerar som råttor när det kommer till abcesser men jag kan mycket väl ha fel här också - så ta det jag skrivit med en nypa salt och rådfråga veterinär iaf :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: IngelaH
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 039
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: lilstar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 186
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp