Bukefalos 28 år!

Råttis-tråden

Sv: Råttis-tråden

Jag kan typ ingenting om katter utan nu antar jag att det är som hos råttor, och då kommer den spricka av sig själv så småningom. När den gjort det så tömmer och rengör du med koksaltlösning varje dag tills det läkt, ev åker till vet om den inte läker så du kan få antibiotika utskrivet. Personligen hade jag åkt till vet redan nu dock, de kan öppna upp den och tömma och det är lika bra att få det gjort om katten har ont av den. Det är nog ändå inte något direkt nöje att tömma en varböld som gör ont på en katt som förmodligen kommer bli väldigt ilsken :p

Och, bara för att betona - jag kan alltså inte ett skvatt om katter, det är möjligt att de fungerar som råttor när det kommer till abcesser men jag kan mycket väl ha fel här också - så ta det jag skrivit med en nypa salt och rådfråga veterinär iaf :)

okej, tack för svaret :) vi tänkte vänta en dag bara för att se om den går ner . sen ska vi ringa :)
 
Sv: Råttis-tråden

okej, tack för svaret :) vi tänkte vänta en dag bara för att se om den går ner . sen ska vi ringa :)


Kan det inte vara ett bettskada? Baloo hade ju sånt, så fick klippa bort pälsen där blöta upp sårskorpan så den lossnade och tvätta ur hela såret från var. Det blir som en ficka under huden då katter har löshud. Så prova att blöta upp skorpan så den lossnar och få ur all var. Rengör det sen 2 ggr dagligen så kommer det läka fin fint.

Oftast kan ett annat djur bitit så en hörntand trängt in i huden på katten och det blir sedan en infektion där. Det är väldigt vanligt på ute katter att det blir så.
 
Sv: Råttis-tråden

Jag ska berätta något roliga :D
Pia-moni du kommer döda mig xD

Idag var jag och kära mor och hämtade en rått pojke, underbar kille på 5 veckor. Just nu sitter han i karantän. (vill inte få in smitta till mina andra älsklingar) Tanken är att han ska sedan gå tillsammans med Mimo.

Ska fota honom någon dag här för behöver hjälp med hans färg. Han är verkligen vildråttsfärgad. Ser ut som en vildråtta. Han är från en uppfödare jag inte minns namnet på men mellan landa på djurmagasinet igår där jag hämtade honom idag :D *lycklig*

:bump:
 
Sv: Råttis-tråden

Kan det inte vara ett bettskada? Baloo hade ju sånt, så fick klippa bort pälsen där blöta upp sårskorpan så den lossnade och tvätta ur hela såret från var. Det blir som en ficka under huden då katter har löshud. Så prova att blöta upp skorpan så den lossnar och få ur all var. Rengör det sen 2 ggr dagligen så kommer det läka fin fint.

Oftast kan ett annat djur bitit så en hörntand trängt in i huden på katten och det blir sedan en infektion där. Det är väldigt vanligt på ute katter att det blir så.

men sår skårpan försvann i dag , men det är redan läkt :O asså det är ett ytligt sår bara...
 
Sv: Råttis-tråden

men sår skårpan försvann i dag , men det är redan läkt :O asså det är ett ytligt sår bara...

Baloos var också bara ytlig, men det blev infekterat. Jag trodde den hade en knöl som typ det var en varböld, det var därför :) Baloo hade ett sånt i sommras nämligen :)
 
Sv: Råttis-tråden

Såhär alltså?
knycket-1.jpg

Isf är han agouti :)

Yes, det finns bara toppörad och dumbo. Dumbobärare kan man stöta på också men det råkar bara vara en toppörad som bär på dumbogenen.
 
Sv: Råttis-tråden

Såhär alltså?
knycket-1.jpg

Isf är han agouti :)

Yes, det finns bara toppörad och dumbo. Dumbobärare kan man stöta på också men det råkar bara vara en toppörad som bär på dumbogenen.

Ja exakt så... åhhh vilken snygging du har. Asså jag är helt tok kär i så vildråttsfärgade råttor (agouti) eller stora svarta... *drömmer mig bort*


Vad är era drömfärger / favoritfärger på råttor?

Aha, då har jag upptäckt att jag skrivit fel på min hemsida xD Skrev standard där men det ska ju vara toppörade givetvis xD Man lär så länge man lever. Och jag har bestämt mig att jag ska lära mig detta om färger en gång för alla xD

Tusen tack för hjälpen :heart:heart:heart
 
Sv: Råttis-tråden

du får lägga upp en bild på han !! :)






och det med basta !
 
Sv: Råttis-tråden

Min stora favoritfärg är pearl. En stor, slät pearlhane vore helt underbart att få tag på nån gång i livet, gärna en så ljus som möjligt :love:

Även s-bew är riktigt läckert, både som slät och rex :d

Ljusa råttor med svarta ögon är öht grymt läckert, det blir så fin kontrast mellan päls och ägon liksom ^^
 
Sv: Råttis-tråden

Viva
Du får gärna pm:a dina frågor till mig om intresse finnes så tråden inte byter riktning :)
Tack men jag har redan fått svar. Du borde antagligen inte säga att du är reggad SRS när du bara registrerar dina råttor i SRS, vem som helst kan nämligen registrera sina råttor men för att bli SRS registrerad uppfödare krävs kunskap.
(Förlåt för sidospåret men verkar inte vara den enda i tråden)
 
Sv: Råttis-tråden

Phu... Sjuk idag :(
Men endå åkte jag och mor och köpte toalett, men dom har bytt märke :cry: Fast jag tror detta märket dom har nu (Remiss) är lika bra, fast det verkade vara mjukare på något sätt. Se om det är lika bra som toalett annars får jag leta ny leverantör...

Jag har också varit duktig och städat alla burarna... Jobbigt som bara den när man inte är helt kry heller :/ Just nu har jag burar överallt... Så blir det ibland :rofl:


Jag blev sjukt kär. En tjej som föder upp ba eubk med BLÄS :heart omg jag vill ha :rofl: Jag hoppas man kommer få se mer av dom, det är min absoluta favvorit färg och dröm att få avla fram. :bow:
 
Sv: Råttis-tråden

Tack men jag har redan fått svar. Du borde antagligen inte säga att du är reggad SRS när du bara registrerar dina råttor i SRS, vem som helst kan nämligen registrera sina råttor men för att bli SRS registrerad uppfödare krävs kunskap.
(Förlåt för sidospåret men verkar inte vara den enda i tråden)

Om du tar reda på fakta innan blir det nog lättare för dig :bump:

Amen på det
 
Sv: Råttis-tråden

Fast Viva har ju rätt där. Kan du inte ens grundläggande färger (som agouti, mer grundläggande än så blir det inte) så kan du knappast ha varit godkänd på SRS uppfödarprov ens (hoppas jag iaf, för sånt tycker jag att man ska kunna med tanke på att det finns även färgbundna gener att ha i åtanke när man föder upp) och då kan du ju inte påstå att du är/varit reggad uppfödare i SRS heller, då ljuger du ju.
 
Sv: Råttis-tråden

haha jag har kunnat alla färger på kaniner för några år sen , men kommer inte i håg nånting nu typ :D:O Höll på med kanin uppfödning då. men har glömt massa efter jag sluta med de ;)
 
Sv: Råttis-tråden

knapp

Ojsan hoppsan, jag har skrivit fel färg på calippo på första sidan, han är ingen silver mink utan en dark pearl.
Tänkte bara jag skulle rätta till det:p Ibland är man snurrig:P

För övrigt håller jag med viva och zebran, färger borde man kunna om man föder upp (minst), sen tog jag en kik på din hemsida också och det låter ju inte vidare seriöst att avla på råttor med okänd bakgrund:grin:
 
Sv: Råttis-tråden

Det ÄR faktiskt fakta. Man blir inte SRS-registrerad uppfödare om man avlar på råttor med okänt bakgrund och inte kan grundläggande färger. Du registrerar möjligtvis dina råttor men det kan vem som helst göra. Men du är välkommen att PM:a ditt uppfödarprefix så kan jag dubbelkolla med SRS.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: IngelaH
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 039
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 990
Senast: lilstar
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 186
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp