Real women have curves?

Lite svårt att formulera mig nu men försöker iaf.

En sak jag tänkt mycket på är att det verkar "ok" att använda orden ätstörning och anorexi för att beskriva en person och att man direkt då tänker på ett visst sätt om den personen utefter det. Och att det är uppenbart att man tycker att personen i fråga inte är fin. Och det är som att sjukdomen skulle vara något man valt, att man är ytlig eller korkad eller en "dum blondin som bara valt att svälta sig lite för skojs skull för att man vill följa normen". Men det är ju så helt fel, varför använder man ens en sjukdom som beskrivning när man vill förklara hur en person ser ut? Man säger ju inte att "ojoj den där människan ser ut att ha diabetes" eller "hon där kanske har magsår".

Jag blir ledsen när jag ser tidningar som skriver om kändisars ätstörningar och kroppar, när det görs till spännande nyheter som folk älskar att vältra sig i, siffror och bilder på magra kroppar som säljer många nummer av tidningarna.

Jag har själv anorexi, haft ätstörningar i 9 år varav 7 med anorexi. När jag ser dessa löpsedlar, hör hur man i TV serier och filmer och när människor i ens närhet kommentarer andras kroppar eller personer på TV negativt för att de är smala så blir jag ledsen. För om de äcklas av de där tjejerna, vad tycker dom då inte om mig? Samhället kanske inte tänker så mycket på hur ofta man kommenterar smala tjejers kroppar, eftersom fokus ligger mycket på överviktiga. Men när man väl börjat tänka på det märker man hur ofta det faktiskt är.

Jag har fått höra från släktingar att jag borde oroa mig för vad folk tänker om mig om jag går ut i kortbyxor för att mina lår är så smala eller att jag borde dölja andra delar av min kropp. Jag har blivit tillsagd att ta på mig mer kläder och i flera månader på ett behandlingshem fick jag inte gå utan långärmade tröjor för att min magra kropp var för provocerande. Fick till slut dispens till att ha t-shirt när jag en dag var så varm att jag valde att gå ut på balkongen och ställa mig i regnet för att svalka mig.

Jag har fått höra att jag ser ut som en koncentrationslägerfånge, en skata, en kråka,en skrika, benig, äcklig, avtändande, har för små bröst, mager, ingen rumpa, läskiga ben och armar, att mitt ansikte är fult pga smalheten, att jag inte är fin när jag är så smal, att mina blodådror ser läskiga ut, att håret är risigt, att ingen kille kommer vilja vara med mig om jag inte går upp i vikt, att folk tycker jag är läskig och att de blir rädda när de ser mig. Det har spridits rykten om att jag är döende i cancer osv osv. Fick höra senast idag att jag är söt men att jag måste gå upp mer i vikt för att bli sötare. Hur många fler exempel behövs för att säga hur mycket man får höra som väldigt smal?

Man kommenterar också allt jag äter eller inte äter. Väldigt svårt att få ett normalt förhållande till mat och att äta bland andra när varje tugga man tar kontrolleras. Kontrolleras verkligen "kurviga" kvinnors matintag på samma vis?

Min mammas vänner har diskuterat mig och frågat henne om min vikt, något jag aldrig ens nämnt för min mamma då det inte är det som varit viktigt utan hur jag mått.

Jag har gått upp massor i vikt nu, från sjukligt mager till mer normal smal, fortfarande underviktig men inte döende liksom. Jag har också märkt att om jag som smal men som ser mig som tjock klagar över mitt utseende, att något är fel så är det inte ok. Just för att jag då enligt normen inte borde ha något att klaga på och då är min kroppsnoja och oro plötsligt löjlig och dum. Istället för stöttande kommentarer eller hjälp på traven med tankarna får man då ibland höra att man måste skärpa sig, lägg av med det där, inga sådana där dumheter osv. Inte den hjälpen man behöver.

Jag vet att överviktiga också kommenteras, har själv varit på lite större än optimalt, väldigt vältränad och sen anorektiker så jag har sett alla sidorna och folks respons. Nu är jag i en fas då kroppen växer och vikten ökar, som den ska (vilket också måste kommenteras så klart :/ ), och jag kanske börjar få kurvor men trots att jag är smal så är kurvorna ändå inte rätt för kilona har visst inte satt sig så som idealet är. Hur ska jag se ut för att bara få vara ifred? Utan någons kommentarer, blickar eller tyckande?

Kan också tilläga att det som väldigt smal också är svårt att hitta kläder, speciellt jeans och byxor går oftast inte att hitta i så små storlekar så man får klä sig pösigt och inte alls i de kläderna man vill.

Nu blev det långt och kanske lite rörigt men så här tänker och känner jag kring folks beteende och kommentarer om smala människor. Jag ser inte mig själv som en av dom men eftersom jag blivit behandlad som det och vet rent siffermässigt att jag nog räknas som smal så ville jag skriva det.
 
Bildgoogla först "real men" därefter "real women" så tror jag att du ser skillnaden jag trycker på.

Testade nu, och nog fan var det skillnad. Dessutom, när jag googlade på "real women" fick jag som förslag att söka på "real women have curves". Nu vet jag inte hur googlesökningarna fungerar, kanske visste google att jag varit i den här tråden osv, men ja, det blev lite trist.
 
Väldigt bra skrivet Qelina. Håller tummarna för att du trots människors knasiga syn på dig osv på något vis kan få en sund relation till din kropp och mat.
 
En sak jag tänkt mycket på är att det verkar "ok" att använda orden ätstörning och anorexi för att beskriva en person och att man direkt då tänker på ett visst sätt om den personen utefter det. Och att det är uppenbart att man tycker att personen i fråga inte är fin. Och det är som att sjukdomen skulle vara något man valt, att man är ytlig eller korkad eller en "dum blondin som bara valt att svälta sig lite för skojs skull för att man vill följa normen". Men det är ju så helt fel, varför använder man ens en sjukdom som beskrivning när man vill förklara hur en person ser ut? Man säger ju inte att "ojoj den där människan ser ut att ha diabetes" eller "hon där kanske har magsår".

Jag blir ledsen när jag ser tidningar som skriver om kändisars ätstörningar och kroppar, när det görs till spännande nyheter som folk älskar att vältra sig i, siffror och bilder på magra kroppar som säljer många nummer av tidningarna.

Jag har själv anorexi, haft ätstörningar i 9 år varav 7 med anorexi. När jag ser dessa löpsedlar, hör hur man i TV serier och filmer och när människor i ens närhet kommentarer andras kroppar eller personer på TV negativt för att de är smala så blir jag ledsen. För om de äcklas av de där tjejerna, vad tycker dom då inte om mig? Samhället kanske inte tänker så mycket på hur ofta man kommenterar smala tjejers kroppar, eftersom fokus ligger mycket på överviktiga. Men när man väl börjat tänka på det märker man hur ofta det faktiskt är.
Nu när du nämner det så är det väldigt nedslående att se hur samhället använder sig av vissa sjukdomar, fysiska eller psykiska, i det här fallet ätstörningar, för att skapa rubriker, sälja nummer, och ge negativa associationer. Det är ju användandet av det stereotypa som gör det svårt för människor att bli sedda som just människor och inte tex en vandrande ätstörning - som folk inbillar sig att en sådan är och ser ut.

Det du beskriver i resten av ditt inlägg är ju för övrigt hemskt det med, att folk övht kan uttrycka sig så om en annan människa! Tycker du formulerar dig väldigt bra, och du ringar ju in problemet som vi nog alla har oavsett vikt, men vissa mer än andra, att bli sedd som en kropp som kan kommenteras och dömas lite hur som helst.
 
Jag har blivit tillsagd att ta på mig mer kläder och i flera månader på ett behandlingshem fick jag inte gå utan långärmade tröjor för att min magra kropp var för provocerande.
Nu vet jag inte om du var på ett behandlingshem specifikt för personer med ätstörningar, men dessa brukar i alla fall ha en klädkod för att minska risken att patienter ska jämföra sina egna kroppar med andras. Klädkoden finns där för att underlätta allas tillfrisknanden.
 
Det har skrivits en del om vilka fördelar det ger att vara smal och till viss del stämmer det förstås att smalhet är premierat, men för att vara ett privilegium är det väldigt torftigt.

Jag menar det vita privilegiet och det manliga privilegiet tex gör det möjligt att ses som människa, med ett flertal egenskaper, men som smal är du bara ännu en (visserligen kanske betraktad som attraktiv) kvinnokropp. Du är fortfarande objektifierad och det är fritt fram att kommentera dig.

Dessutom måste du vara rätt sorts smal, kanske måste du operera dig för att uppnå idealet. Det är inte som att födas med en hudfärg eller ett kön som man behåller och lever relativt gott på resten av livet, den här typen av kroppsliga ideal är snarare konstruerade för att aldrig göra en nöjd, du kan alltid bli smalare eller "bättra på" dina proportioner, i bakgrunden eller i framtiden vilar ett alternativt scenario där din kropp inte längre speglar idealet. Industrier är byggda på vårt missnöje och vår osäkerhet, samhället uppmuntrar det, så kanske är du inte nöjd med hur du ser ut ens när du "borde" vara det. Det är alltid någon som kan ta sig friheten att bedöma hur bra/dåligt du passar in i samhället med din kropp - för det är ju det du är, en kropp. Vilket underbart privilegium att få vara en kvinnokropp, eller hur?

Så visst köper jag att det kan ge vissa fördelar att vara smal, men i jämförelse med andra privilegier är det inte mycket att hänga i granen.
 
Lite svårt att formulera mig nu men försöker iaf.

En sak jag tänkt mycket på är att det verkar "ok" att använda orden ätstörning och anorexi för att beskriva en person och att man direkt då tänker på ett visst sätt om den personen utefter det. Och att det är uppenbart att man tycker att personen i fråga inte är fin. Och det är som att sjukdomen skulle vara något man valt, att man är ytlig eller korkad eller en "dum blondin som bara valt att svälta sig lite för skojs skull för att man vill följa normen". Men det är ju så helt fel, varför använder man ens en sjukdom som beskrivning när man vill förklara hur en person ser ut? Man säger ju inte att "ojoj den där människan ser ut att ha diabetes" eller "hon där kanske har magsår".

Jag blir ledsen när jag ser tidningar som skriver om kändisars ätstörningar och kroppar, när det görs till spännande nyheter som folk älskar att vältra sig i, siffror och bilder på magra kroppar som säljer många nummer av tidningarna.

Jag har själv anorexi, haft ätstörningar i 9 år varav 7 med anorexi. När jag ser dessa löpsedlar, hör hur man i TV serier och filmer och när människor i ens närhet kommentarer andras kroppar eller personer på TV negativt för att de är smala så blir jag ledsen. För om de äcklas av de där tjejerna, vad tycker dom då inte om mig? Samhället kanske inte tänker så mycket på hur ofta man kommenterar smala tjejers kroppar, eftersom fokus ligger mycket på överviktiga. Men när man väl börjat tänka på det märker man hur ofta det faktiskt är.

Jag har fått höra från släktingar att jag borde oroa mig för vad folk tänker om mig om jag går ut i kortbyxor för att mina lår är så smala eller att jag borde dölja andra delar av min kropp. Jag har blivit tillsagd att ta på mig mer kläder och i flera månader på ett behandlingshem fick jag inte gå utan långärmade tröjor för att min magra kropp var för provocerande. Fick till slut dispens till att ha t-shirt när jag en dag var så varm att jag valde att gå ut på balkongen och ställa mig i regnet för att svalka mig.

Jag har fått höra att jag ser ut som en koncentrationslägerfånge, en skata, en kråka,en skrika, benig, äcklig, avtändande, har för små bröst, mager, ingen rumpa, läskiga ben och armar, att mitt ansikte är fult pga smalheten, att jag inte är fin när jag är så smal, att mina blodådror ser läskiga ut, att håret är risigt, att ingen kille kommer vilja vara med mig om jag inte går upp i vikt, att folk tycker jag är läskig och att de blir rädda när de ser mig. Det har spridits rykten om att jag är döende i cancer osv osv. Fick höra senast idag att jag är söt men att jag måste gå upp mer i vikt för att bli sötare. Hur många fler exempel behövs för att säga hur mycket man får höra som väldigt smal?

Man kommenterar också allt jag äter eller inte äter. Väldigt svårt att få ett normalt förhållande till mat och att äta bland andra när varje tugga man tar kontrolleras. Kontrolleras verkligen "kurviga" kvinnors matintag på samma vis?

Min mammas vänner har diskuterat mig och frågat henne om min vikt, något jag aldrig ens nämnt för min mamma då det inte är det som varit viktigt utan hur jag mått.

Jag har gått upp massor i vikt nu, från sjukligt mager till mer normal smal, fortfarande underviktig men inte döende liksom. Jag har också märkt att om jag som smal men som ser mig som tjock klagar över mitt utseende, att något är fel så är det inte ok. Just för att jag då enligt normen inte borde ha något att klaga på och då är min kroppsnoja och oro plötsligt löjlig och dum. Istället för stöttande kommentarer eller hjälp på traven med tankarna får man då ibland höra att man måste skärpa sig, lägg av med det där, inga sådana där dumheter osv. Inte den hjälpen man behöver.

Jag vet att överviktiga också kommenteras, har själv varit på lite större än optimalt, väldigt vältränad och sen anorektiker så jag har sett alla sidorna och folks respons. Nu är jag i en fas då kroppen växer och vikten ökar, som den ska (vilket också måste kommenteras så klart :/ ), och jag kanske börjar få kurvor men trots att jag är smal så är kurvorna ändå inte rätt för kilona har visst inte satt sig så som idealet är. Hur ska jag se ut för att bara få vara ifred? Utan någons kommentarer, blickar eller tyckande?

Kan också tilläga att det som väldigt smal också är svårt att hitta kläder, speciellt jeans och byxor går oftast inte att hitta i så små storlekar så man får klä sig pösigt och inte alls i de kläderna man vill.

Nu blev det långt och kanske lite rörigt men så här tänker och känner jag kring folks beteende och kommentarer om smala människor. Jag ser inte mig själv som en av dom men eftersom jag blivit behandlad som det och vet rent siffermässigt att jag nog räknas som smal så ville jag skriva det.

Usch. Det är nog det enda vettiga jag kan formulera som reaktion på din text. :(

Jag VET att det är absolut jättevärst för den drabbade, men jag vill komma med några förklaringar (men inte ursäkter) till iaf mitt beteende.

Det är JÄTTESVÅRT att veta vad som är rätt och fel när man umgås med en person som har ätstörningar. Jag har aldrig haft någon ätstörning, och eftersom jag inte haft någon så har jag satts i gruppen "de som ändå inte fattar". Det innebär att man inte vill prata med mig, för jag har ju inga liknande erfarenheter. Jag vet inte vad som är rätt och fel. Däremot så bryr jag mig så innerligt om den här personen, jag VILL att den ska må bra. Jag vill att den ska äta, vara pigg och bara inte svimma sådär plötsligt hela tiden.

Jag vill inte se min vän tyna bort, jag vet inte vad jag kan göra, jag vet inte vad jag får göra, men jag vill göra allt i min makt för att vännen ska bli fri från sin sjukdom. Jag vill ta tag i den där jävla sjukdomen och dra bort den från min vän , slänga den i ett djupt hål som ingen någonsin kommer undersöka.

Ingen har någonsin sagt vad man får och inte får göra när det kommer till ätstörningsproblematiken. Den med ätstörningar anförtrodde sig i mitt fall bara till andra med liknande historik. Man är som vän bredvid väldigt maktlös, även om man vill så väldigt väldigt mycket.


Jag säger inte att kommentarerna är rätt, jag säger inte att de inte svider som fan och förstör hela ens tillvaro. Jag säger att någon kan ha kläckt ur sig dem av kärlek.


OCH sist men inte minst vill jag berätta att det inte är så roligt att stå bredvid när kompisen som är 20 cm längre och 10 kg lättare står och pratar om sina feta lår, sina bilringar eller sitt gäddhäng. Klart man blir sårad.




(Förlåt om jag använder "ätstörning" på fel sätt. Jag använder det för att beskriva det jag sett, vilket inte har någon större variation. Du får gärna komma med ett bättre sätt att uttrycka sig på)
 
Usch. Det är nog det enda vettiga jag kan formulera som reaktion på din text. :(

Jag VET att det är absolut jättevärst för den drabbade, men jag vill komma med några förklaringar (men inte ursäkter) till iaf mitt beteende.

Det är JÄTTESVÅRT att veta vad som är rätt och fel när man umgås med en person som har ätstörningar. Jag har aldrig haft någon ätstörning, och eftersom jag inte haft någon så har jag satts i gruppen "de som ändå inte fattar". Det innebär att man inte vill prata med mig, för jag har ju inga liknande erfarenheter. Jag vet inte vad som är rätt och fel. Däremot så bryr jag mig så innerligt om den här personen, jag VILL att den ska må bra. Jag vill att den ska äta, vara pigg och bara inte svimma sådär plötsligt hela tiden.

Jag vill inte se min vän tyna bort, jag vet inte vad jag kan göra, jag vet inte vad jag får göra, men jag vill göra allt i min makt för att vännen ska bli fri från sin sjukdom. Jag vill ta tag i den där jävla sjukdomen och dra bort den från min vän , slänga den i ett djupt hål som ingen någonsin kommer undersöka.

Ingen har någonsin sagt vad man får och inte får göra när det kommer till ätstörningsproblematiken. Den med ätstörningar anförtrodde sig i mitt fall bara till andra med liknande historik. Man är som vän bredvid väldigt maktlös, även om man vill så väldigt väldigt mycket.


Jag säger inte att kommentarerna är rätt, jag säger inte att de inte svider som fan och förstör hela ens tillvaro. Jag säger att någon kan ha kläckt ur sig dem av kärlek.


OCH sist men inte minst vill jag berätta att det inte är så roligt att stå bredvid när kompisen som är 20 cm längre och 10 kg lättare står och pratar om sina feta lår, sina bilringar eller sitt gäddhäng. Klart man blir sårad.




(Förlåt om jag använder "ätstörning" på fel sätt. Jag använder det för att beskriva det jag sett, vilket inte har någon större variation. Du får gärna komma med ett bättre sätt att uttrycka sig på)


Det låter ändå som att du har en bra inställning till det där med dina kompisar som är sjuka, även om du inte förstår eller vet hur det är verkar du måna om dom och försöka visa att du bryr dig. Om du vill kan du fråga din vän hur hen vill bli bemött, vad som hjälper, hur du kan stötta, vad som är hjälpsamt att säga eller vad som blir jobbigt. Det har några av mina vänner gjort och det uppskattas mycket för det finns många minor att trampa på när man umgås med någon som har en ätstörning.

Förstår att det är jätte svårt att se på. Eftersom jag gått i massor av behandlingar så känner jag ju många sjuka och har träffat många, plus att flera i min vänskapskrets är eller varit sjuka förut och den där oron är jätte jobbig och tung att bära. Att se någon antigen tyna bort eller veta att personen har problem åt det bulimiska hållet och tar ut sitt dåliga mående på maten på det sättet är hemskt. Att se någon hela tiden närma sig döden. Det blir en så stor frustration när man vet att det egentligen "bara" är att äta, att det är så uppenbart att personen är sjuk, att hen behöver äta mer och gå upp i vikt, att det är bra med regelbundenhet i ätandet och att man behöver äta andra saker än man gör nu eller att det är farligt att hetsäta och kräkas. Utifrån sett verkar det ju så logiskt och enkelt. Men inuti personen döljs så mycket annat, där pågår något starkt och hemskt och ångesten gnager och bryter ner en. Där inuti finns ingen logik, man kan se det utifrån och tänka att det är så för andra men inte för en själv.

Sen angående det där med att det blir jobbigt när en kompis säger så om sig själv när den är så smal och att man jämför sig med den sjuka då så kan jag säga att när det gäller mig så ser jag mig själv som mycket större än mina kompisar. Jag lovar att deras kommentarer inte har ett dugg med dig att göra. Både för att personen har en helt skev kroppsuppfattning och för att personen är så upptagen med sitt självhat att hen antagligen inte ens tänker på hur du ser ut och om hen gör det ser hen någon fin person som är omtyckt. Antagligen tycker din kompis som sagt att hon eller han är dubbelt så stor som dig eller ännu ännu större.

Jag har blivit arg på vården ibland då jag blivit tvångsinlagd pga min låga vikt samtidigt som mina kompisar fått gå runt och vara smala. Varför måste jag som är så tjock bli inlagd och gå upp i vikt när de som är så mycket smalare än mig får gå runt och vara det i friheten? Kan också tillägga att jag i veckan var och handlade kläder och då köpte ett linne till mig i storlek L på mamma avdelningen, det är den bilden jag har av mig själv trots att jag siffermässigt är underviktig.

@Kaos Det var behandlingshem för ätstörningar och jag vet att det är så som du skriver men det blev kontraproduktivt då reglerna inte gällde alla utan bara oss som var riktigt magra. De andra fick klä sig hur de ville. Då blev det ju jobbigt för de andra av den anledningen istället, det blev som ett bevis på att de var "stora" att de fick ha t-shirt eller linne.

Och jag vet det där triggers men jag tycker ändå det är fel, när jag först fick "skäll" för att jag hade t-shirt var jag säker på att det var för att jag var så tjock och äcklig och efter några dagar var jag tvungen att fråga en i personalen om det var därför de sagt till mig, för att jag äcklade de andra. Och även om de sa att det var tvärtom så spädde det ju på mitt dåliga självförtroende att behöva täcka mig själv, oavsett anledning så var det inte hjälpsamt att få höra att min kropp var fel, att jag inte fick visa den, jag hade ju redan så svårt med det. Och det är INTE normalt att behöva sitta i tjocka kläder i maj/juni...Men jag förstår regeln och tanken bakom är bra men det kan också bli fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 873
Senast: Gunnar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 137
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 840
Senast: SiZo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp