Bukefalos 28 år!

Resetråden

Jag ska till Kroatien en vecka i juni. Åker med familjen, men de ska segla och jag gör mig inte så bra lång tid på en sån båt, så blir någon dagstur bara, resten av tiden är tänkt att jag ska upptäcka landet på egen hand. Någon som har några tips? Landar i split och åker därifrån, men behöver inte stanna där så att säga. Hotell, vandrarhem och andra trevliga boenden tas också gärna emot.
 
Igår kom vi hem från Playa Paraiso, Teneriffa. Hotell Riu Buena Vista. Mycket bra hotell med fräschaste All inclusive vi varit på. Sen blev semestern som en kryssning, vi lämnade bara hotellet för att gå på strandpromenaden ;) Men eftersom vi åkte med barn så gjorde det inget, vi var nöjda med poolhäng! Superbra väder med 22-23°C och sol varje dag :up:
Både Tui och hotellet hade bra underhållning för både vuxna och barn varje dag. Helt klart ett ställe jag rekommenderar om man vill ha en veckas slapparsemester!
 
@starcraft Älskar Kroatien :love: Bilade längst med kusten för några år sedan. Vi utgick från ön Krk och åkte ner till Dubrovink. Min generella uppfattning är att det blev mer turistigt ju längre ner vi kom, men jag tror att Kroatien i och för sig blivit mer och mer turistigt överlag sen jag var där. Men jag gillade verkligen Split! Det var en fin stad. Tips är att gå upp på "berget"/kullen bredvid staden när det börjar skymna så har du jättefin utsikt över hela staden. Dessutom har du ju mycket bra utgångspunkt för utflykter till öarna ju :)

Annars rekommenderar jag verkligen Plitvicka Jezera om man gillar natur. Otroligt vacker nationalpark. Tror vi spenderade en hel dag där. Ligger en bit inåt landet men vi tyckte det var så värt den detouren :love:

Markarska riverian var klart bästa badområdet. Magiska stränder! Tror öarna kan vara likvärdiga men vi var bara på en. Tycker de orörda stränderna var i klass med (om inte vackrare) de stränderna som fanns på små paradisöar i Malaysia. Men det är (vit) klappersten i Kroatien såklart, men jag älskar klappersten. Jag vet tyvärr inte vad de små stränderna hetat, men en lite större som förvisso var en del folk på men ändock otroligt vacker är Punta Rata i Brela. När jag var där var det mest lokalbefolkningen som badade där för stranden låg lite gömd även om den befinner sig i Brela som är en liten turistort.

Överlag bara himla härligt att köra längst med Jadranska Magistrala, kustvägen, den är hur vacker som helst. Slår highway one i mitt tycke :D
 
Senast ändrad:
@cherie stort tack för dina tips! Ska definitivt kolla närmre. Har oxå tidigare hört att runt Dubrovnik är det både turistigt och betydligt dyrare än norröver. Men det låter helt klart som jag verkligen har något att se fram emot! :) Och jag hoppas i och med segelbåten som min familj hyr att man på så sätt kan nå någon ö eller strand som inte exakt alla andra är på.
 
@cherie stort tack för dina tips! Ska definitivt kolla närmre. Har oxå tidigare hört att runt Dubrovnik är det både turistigt och betydligt dyrare än norröver. Men det låter helt klart som jag verkligen har något att se fram emot! :) Och jag hoppas i och med segelbåten som min familj hyr att man på så sätt kan nå någon ö eller strand som inte exakt alla andra är på.

Det gör ni säkert! Tyckte inte det var jättesvårt att hitta några pärlor. Tips är att ha badskor också, för det kan göra ont att gå på klapperstenen när man ska bada :) Båda pga de är varma och annars också.
 
Jag har precis varit i London en sväng och ska dit i påsk igen.
Sen funderar jag på att åka till Tokyo!
 
Jag åker till Washington DC på lördag, egentligen för en jobbkonferense MEN jag ska också besöka Vita Huset! Min ansökan som jag skickade in i november blev beviljad så nästa tisdag kl 11 lokal tid ska jag få strosa runt i maktens korridorer. Jag har drömt om att få se Vita Huset sedan jag i tidiga tonåren satt klistrad framför TV-serien "The West Wing" så det ska verkligen bli supercoolt.

Om någon annan har varit i Washington och har några tips får ni gärna hinta :).
 
Verkar kunna bli en tripp till Cannes i vår, någon som har tips på saker att se och göra? Eller bara nåt man inte får missa? Bara varit på andra håll i Frankrike tidigare och senaste var över 10 år sen så har ingen som helst koll på Cannes.
 
@starcraft Om du/ni ska till Bol på Brac så kan jag rekommendera er att bo på Villa Ana! Supertrevliga, jätte-serviceminded människor som har det, hemlagad mat o genuint tycker jag! Billigt också!


-----------

För min del blir det eventuellt en tågluff längs spanska sydkusten och Portugal i sommar (som jag startade en egen tråd om, hade glömt denna tråden) så tar gärna emot tips!


//r
 
Nej men vad roligt att du gillar stan så mycket! Jag säger det, det är typ bästa äta-dricka-strosastan som finns :D. Och kul att du gillade min pita också :D.


Åh, där har jag aldrig varit. Kan du återkomma med en rapport sen? Vi satsar på att svänga förbi där under året :).

Creperiet var supermysigt också! Så tack för tipsen :)

Vi gillade verkligen Valencia! Skilde sig mycket i känsla och stil från Madrid dock. Så roligt när städer är så olika varandra. Jag gillar alltid när man kan cykla mycket i städer och det var ju väldigt poppis här ;)
 
Verkar kunna bli en tripp till Cannes i vår, någon som har tips på saker att se och göra? Eller bara nåt man inte får missa? Bara varit på andra håll i Frankrike tidigare och senaste var över 10 år sen så har ingen som helst koll på Cannes.
Har inte varit i Cannes, men om ni inte vill hålla er bara i själva Cannes kan man enkelt och billigt utforska franska rivieran med tåget som går längs med kursen, typ Nice, Monaco/monte carlo mm.
 
Har inte varit i Cannes, men om ni inte vill hålla er bara i själva Cannes kan man enkelt och billigt utforska franska rivieran med tåget som går längs med kursen, typ Nice, Monaco/monte carlo mm.
Nä, det blir nog en kortare visit enbart i Cannes, då det är en resa i syfte med lägenhetsfix, så inga övriga resor. :)
 
Här planeras en resa till Kanada i sommar :) Eventuellt svänger vi inom USA vid något tillfälle, resans rutt är inte bestämd än. Men härom dagen fixade jag inresetillstånd till båda länderna, skönt att ha det gjort. Maken däremot är kanadensisk medborgare men har inget pass så det måste fixas först. Så vi lär få gå skilda vägar i passkontrollerna, så typiskt :p

Men ja, resan kommer börja planeras lite mer ordentligt snart. Sitter någon på fantastiska Kanada-tips så kör på! :D Lite koll har vi ju i och med makens familj men det är alltid kul att få input :)
 
Igår kom vi hem från Playa Paraiso, Teneriffa. Hotell Riu Buena Vista. Mycket bra hotell med fräschaste All inclusive vi varit på. Sen blev semestern som en kryssning, vi lämnade bara hotellet för att gå på strandpromenaden ;) Men eftersom vi åkte med barn så gjorde det inget, vi var nöjda med poolhäng! Superbra väder med 22-23°C och sol varje dag :up:
Både Tui och hotellet hade bra underhållning för både vuxna och barn varje dag. Helt klart ett ställe jag rekommenderar om man vill ha en veckas slapparsemester!

Där var vi v 45 och det enda jag ångrar var att vi inte bokade 2 veckor där!!!
 
gud vad spännande med kanada @zassoo ! vi har länge pratat om att satsa på att flytta dit fastän vi inte ens varit där :p. men det verkar verkligen så himla suveränt fint och trevligt!
 
Ja vi var väldigt nöjda och känner att det är ett ställe vi gärna återvänder till! :)

Vi åkte både till Loro Park och till Siam Park, så jag hade gärna haft några dagar till på hotellet! Dessutom hade jag gärna åkt på någon båttur men vi bestämde att vi får åka tillbaka en annan gång istället, man kan inte bara flänga runt, då är det inte semester =)
 
Vi åkte både till Loro Park och till Siam Park, så jag hade gärna haft några dagar till på hotellet! Dessutom hade jag gärna åkt på någon båttur men vi bestämde att vi får åka tillbaka en annan gång istället, man kan inte bara flänga runt, då är det inte semester =)
Vi kände att det var för långt till Loro Parque, och dottern gillar inte vattenrutschkanor så Siam Park blev onödigt :D Däremot ångrar jag lite att jag inte kollade upp Jungle park mer, men det får bli mer research hemifrån nästa gång helt enkelt!
 
Vi kände att det var för långt till Loro Parque, och dottern gillar inte vattenrutschkanor så Siam Park blev onödigt :D Däremot ångrar jag lite att jag inte kollade upp Jungle park mer, men det får bli mer research hemifrån nästa gång helt enkelt!

Loro Park var helt klart värd resan!!!
Trots att minsta dottern blev åksjuk o kräkte ner mig o henne... =(

Jungle Park blev vi avrådda ifrån av en i hotelreceptionen...
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 166
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 648
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Psykisk (o)hälsa
  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp