Resetråden

Knuffar upp den här tråden och jublar lite över att jag idag bokat sommarens stora äventyr :banana: Tillbaka, efter fem år, till Östeuropa och dena gång till Balkan. Start i Belgrad och sen vidare till Sarajevo och Dubrovnik. Sist en liten omväg via Wien för att hälsa på en vän i Bratislava. Ska bli så jävla kul att komma iväg på en lite längre resa för första gången på länge :love:
 
Knuffar upp den här tråden och jublar lite över att jag idag bokat sommarens stora äventyr :banana: Tillbaka, efter fem år, till Östeuropa och dena gång till Balkan. Start i Belgrad och sen vidare till Sarajevo och Dubrovnik. Sist en liten omväg via Wien för att hälsa på en vän i Bratislava. Ska bli så jävla kul att komma iväg på en lite längre resa för första gången på länge :love:

Jag älskar både Sarajevo och Wien och är väldigt sugen på att se mer av Balkan, så jag är avundsjuk!
 
Jag älskar både Sarajevo och Wien och är väldigt sugen på att se mer av Balkan, så jag är avundsjuk!

Åh, har du några megabra Sarajevotips? Har googlat runt och det verkar ju finnas massor - vi har svårt att solla :D Wien ska bli jättekul också, har varit där en gång för 10 år sedan med min farmor så det ska bli spännande att se staden "på sina egna villkor" sas.
 
@Araminta

"Tyvärr" har jag bara varit i Sarajevo tillsammans med dåvarande pojkvännen som var bosnier så han skötte allt och jag bara hängde med så jag har lite dålig koll. En höjdpunkt för mig var i alla fall när vi åkte ut till ett litet museum strax utanför stan (tog en taxi) som handlade om belägringen av Sarajevo (nästan fyra år lång!) och där bitar av en tunnel som användes för att smuggla in mat fanns bevarad. I vårt fall blev besöket lite extra roligt då vår taxichaffis var supertrevlig och själv hade smugglat varor i de där tunnlarna under belägringen så han parkerade sin taxi utanför museet och tog och agerade guide till oss istället (dock på bosniska). Jag vet därför inte riktigt om stället är värt att se utan supertrevlig chaufför :p

Sen så är det ett måste att äta cevapi (om man äter kött dvs)! Cevapin tillreds lite olika på olika ställen i landet och den i Sarajevo är riktigt bra (enligt mitt kräsne ex).

Gud vad långt det blev, men Bosnien är jättefint, människor är otroligt vänliga (även om alla då inte talar engelska) och maten är enkel men god :)
 
@Human Wow! Vilken underbar taxichaufför! :love: Jag tror att jag sett tips om den där tunneln någonstans så det känns absolut något som vi borde få med oss. Det och en massa god mat :d Stort tack! :bow:
 
Blev så många resor förra året att jag var rätt trött på det i början av året. Jag gillar inte så mycket att flyga egentligen men blir samtidigt väldigt rotlös hemma och det är väl i det läget jag hamnat i nu. Det blir en resa till Malta ganska snart, april-maj, då barnen får följa med. Troligen bland de sista gångerna vi åker dit, då mannen snart har klart med sitt svenska uppehållstillstånd. Även om jag älskar Malta känner jag att det kan vara kul att se något annat.

Vi har pratat om att hälsa på mannens bror som bor i norra Slovakien. Eftersom jag både vill till Krakow och Wien tar vi det i samma veva (flyger till Krakow, tar buss till Piestany där han bor och sedan tar vi buss till Wien som vi åker hem ifrån) men när vi ska ha tid och möjlighet till detta vet jag inte riktigt.

I vinter har jag jobbrelaterade resor inbokade då jag troligen ska till både Palestina och Västsahara, sedan fick jag häromdagen reda på att jag får ett stipendium för att läsa arabiska i Kairo i en månad. Jag hoppas åka i slutet av september och stanna borta i sex veckor och räknar med att barnen följer med. Men visst, det är mycket planering och även om stipendiet täcker omkostnader för resa, skola och logi för mig så kostar det ju lite mer, hoppas dock kunna sälja en del artiklar också så det går plus minus 0 för oss.

Sedan hoppas jag verkligen jag och dottern kan göra om förra årets julshoppingresa till London. Vi hade så mysigt i tre dagar. Bästa resan ever :heart Trodde det skulle bli jättejobbigt att resa med en femåring ensam i London men oj vilken underbar resa vi hade.
 
Ytter resplaner för våren. Jag har lyckats få ledigt en dag från min utbildning så på torsdag flyger jag till Norge för en weekend med skidåkning :D
Sen ska min utbildning ha en distansvecka i april så jag försöker få med så många som möjligt på en weekendresa då. Jag kan tänka mig nästan vad som helst men gärna Krakow och då passa på att besöka Auschwitz.
 
NU har vi äntligen fått tummen ur och bokat resan.
Det blev Alvor 11-20 augusti. Bara att boka boende kvar... :cautious: tack för tips jag fick om airbnb!
 
Vi hade tänkt åka till Lissabon (och någon av orterna vid kusten), det hat varit min plan länge. Men så fick resesällskapet inte veta sin semester förrän typ nu, så boendet vi hade tänkt var bokat.

Så nu bokade vi nyss en vecka på Sicilien, känns helt okej det också jag hade gärna velat vara borta i 10 dagar för att hinna mer, men får inse att det är ett under att jag får hund/hästvakt under en vecka och nöjer mig med en vecka:up:
Att kolla runt är ett måste, tips på vad som ej får missas?
 
Blir en utlandsresa för mig och pojkvännen i höst. Står mest mellan Barcelona, Rom eller Paris, tips? :) Och tips på aktiviteter förutom sightseeing.

Är f.ö så sjukt flygrädd, hatar det. :arghh:
 
Idag blev det lite halvt spontant bestämt att jag och en kompis ska åka till Rom nästa vecka :D Jag är så taggad så jag knappt kan sitta still! Rom har varit mitt drömresmål i 10 års tid så det ska bli så grymt härligt!
Jag har också en vecka på Rhodos bokad med några tjejkompisar första veckan i juni, ska bli himla gött det med :D
 
Nu har vi bokat biljetter för Kanadaresan :) Toronto, Winnipeg, Calgary, sen kör vi bil genom Canadian Rockies och stannar troligen flera gånger på vägen (finns så mycket att se där!) för att till sist hamna i Vancouver innan vi beger oss hemåt igen. 4 veckor :)
 
Nu har vi bokat biljetter för Kanadaresan :) Toronto, Winnipeg, Calgary, sen kör vi bil genom Canadian Rockies och stannar troligen flera gånger på vägen (finns så mycket att se där!) för att till sist hamna i Vancouver innan vi beger oss hemåt igen. 4 veckor :)
Jag vet inte riktigt om jag vill se en massa bilder eller inga alls :p Gud så roligt det låter! Jag hoppas på en recension sen :D
 
Blir en utlandsresa för mig och pojkvännen i höst. Står mest mellan Barcelona, Rom eller Paris, tips? :) Och tips på aktiviteter förutom sightseeing.


Är f.ö så sjukt flygrädd, hatar det. :arghh:

Jag hade valt först Barcelona, sen Rom. Dock inte varit i någon av städerna, men mer sugen på någon av ovanstående än på Paris.

Vad det gäller flygningen så - I hear you.
Jag hatar att flyga, men gör det rätt ofta lik förbannat. Tycker det är svinjobbigt, men utstår det pga älskar att resa!
 
Blir en utlandsresa för mig och pojkvännen i höst. Står mest mellan Barcelona, Rom eller Paris, tips? :) Och tips på aktiviteter förutom sightseeing.

Är f.ö så sjukt flygrädd, hatar det. :arghh:
Och jag hade, tvärtemot Sleepan, valt Paris. Men så har jag en förkärlek till Frankrike, tycker det är ett trevligt ställe!
 
Kom förövrigt hem efter en vecka i Cannes i lördags. Svensk sommarvärme i mitten av april är inte helt fel, 20 grader och sol hela veckan! :up: Även om det inte var så mycket nöjesresa utan en stor del av tiden gick åt till möten och heminredningsbutiker (skitkul att åka utomlands och spendera en heldag på Ikea, till exempel :grin:) så hanns det med en del utomhusvistelse och sol också (samt musslor, vin, ost och musslor).

Så nu får det bli lite lugnt på musselfronten innan återresan i juni. :D
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 289
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 267
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp