Resetråden

För min del blir det Japan iår igen, åker runt påsk. Trodde inte att jag skulle komma iväg redan iår igen, men turen var med mig :D Jag hade det jättekul och jättebra förra året, men den här resan blir allt som den förra inte blev; mycket mer påkostad ;) Ingenting ska snålas på, inget alls! Jättekul också att den här gången åka under en av de bästa perioderna.

Jag har inte lagt upp så mycket reseplaner än, men vi flyger till Kyoto, spenderar några dagar där (jag tänker mig arashiyama, Osaka och själva Kyoto) innan vi åker vidare till Tokyo. Den jag åker med har aldrig varit där förut, så jag tänkte visa tex. Skytree och lite annat sånt som kan vara kul att uppleva. Vi ska också se Fuji Shibazakura Festival och jag tänkte att vi skulle åka till Nikko, men annars har jag inte lagt upp så mycket planer. Resesällskapet gillar storstad och shopping, jag gillar fin natur, så vi ska få till en perfekt blandning av båda tänkte jag :)
 
För min del blir det Japan iår igen, åker runt påsk.
Smyger in...
Japan... Häftigt, dela gärna med dig av lite bra att ha tips, det är ett av mina drömresmål och även Australien, men efter som maken får krupp av att sitta på ett flygplan i all evighet, så får jag nog vänta innan jag förslår Japan som resmål. Våra senaste resor har varit till NY, San Francisco, och Hongkong och Prag så i år blir det att besöka Moskva..
 
Smyger in...
Japan... Häftigt, dela gärna med dig av lite bra att ha tips, det är ett av mina drömresmål och även Australien, men efter som maken får krupp av att sitta på ett flygplan i all evighet, så får jag nog vänta innan jag förslår Japan som resmål. Våra senaste resor har varit till NY, San Francisco, och Hongkong och Prag så i år blir det att besöka Moskva..

Jag älskar att flyga! Verkligen älskar det! När jag flyger till Japan mellanlandar vi i Finland och sen direkt därifrån. Den längsta flygningen blir ungefär 10 timmar. Det hade gärna fått vara längre för min del :D Så mysigt att "krypa upp" i sin stol, kunna välja mellan mängder av nya filmer, tv-serier, spel, bli serverad mat (som visserligen inte är så god), glass, snacks. Bara sitta still i stolen, lyssna på musik och njuta :love: Åh så jag längtar till den där flygresan, hehe :angel:

Japan är jättehärligt tycker jag. Invånarna är så trevliga och hjälpsamma. Sist när jag åkte tåg mellan Tokyo och Kyoto (tar runt fyra timmar) hamnade jag bredvid en äldre kvinna som pratade med mig hela resan, pekade ut landmärken när vi åkte förbi det och berättade om ställena tåget stannade på. Det finns massor med vackert att se och uppleva, samtidigt som det finns storstad och shopping. Deras tåg och tunnelbanesystem är jättebra och enkelt att förstå, så det var lätt att ta sig fram.

Det som är bra att ladda upp med innan är väl att komma ihåg att i Japan är det mest kontanter som gäller, och kort tas det definitivt inte överallt. Ta med en stor plånbok, deras minsta mynt är värt ca 0.08 kronor och sånna får man mängder av. Ska man åka taxi är det viktigt att man har adressen skriven med tecken och inte med våra bokstäver. Bra att ha telefonnummer till hotellen också då de har ett ganska invecklat adressystem så det kan vara svårt för taxichafförerna att hitta :D
 
Japan står på min lista i år eller nästa @Mumfie , fyll gärna på med recension och fler tips när du varit iväg! :up:

Åh vad roligt! Japan är verkligen ett härligt land att semestra i. Jag har gillat Japan länge men åkte förra året med någon som inte kunde något alls om det, men det gick jättebra ändå. Hon fick kämpa med pinnarna (jag sa att hon skulle träna innan, hon var övertygad om att det skulle finnas bestick överallt. Det gjorde det såklart inte ;)). Det är inte så dyrt i Japan som man kan tro. Vi var där två veckor och jag växlade in 5000 kr, hade några hundra kvar när jag kom hem. Då åt vi ändå frukost, lunch och middag, plus köpte godis och chips, gick på disney land, skytree, hyrde roddbåt osv :D Jag kan se om jag kan få upp lite bilder imorgon när jag har tillgång till dator :)

Annars att tänka på.. Rummen är små i Japan, mycket människor på liten yta. Viktigt när man bokar hotell att kolla på storleken på säng. Om det står dubbelrum kan det vara en 100-110 cm säng. Är det en riktig dubbelsäng står det ofta att rummet är för tre personer ;) Vi promenerade väldigt mycket, många timmar om dagen, så bra skor kan vara bra att ha. Jag gick i ett par tio år gamla ballerina och min vän i i den enklaste varianten av strandsandaler, det går det med men vi fick båda slänga skorna sen för de var söndergådda :rofl: Är man vegetarian eller vegan är det bra att gå på ställen som är helt vegetariska eller vegetarian friendly. De är experter på att ha i tex. Köttbuljong i en "vegetarisk" rätt och förståelsen för vegetariskt kan vara sådär :D

Skor får man inte ha på sig överallt inne, inte ens i alla butiker och dylikt. Man får titta runt lite och se hur det ser ut innan man går in, så man inte gör fel. Det brukar vara en upphöjning innanför dörren och det är som en skogräns. Det finns också speciella toatofflor som endast får användas inne på toan :D

Resten upptäcker man väl efterhand. Folk är väldigt artiga hela tiden och det går hyfsat att kommunicera. En del pratar bra engelska, många pratar ingen engelska alls, men det brukar lösa sig ändå. Allting är tvärt om, man står till vänster i rulltrappan och går till höger, så man är lätt ivägen innan man vänjer sig. Det är oartigt att snyta sig, men inte att snörvla. Det finns maskiner på gatorna i princip överallt där man tex kan köpa en flaska kallt vatten för 100 yen (~ 8kr), supersmidigt. Jag gillar maskinerna som säljer glass också :D Vi var där i juni, uppemot 30 grader varmt, och folk gick i långa byxor och tillochmed med jackor. Vi gick i shorts och klänning, men det var ingen som kollade snett på oss ändå trots att vi inte passade in hehe. Vi åkte till en jättefin konstgjord strand där vi (efteråt) upptäckte att det var förbjudet att bada. Det kändes lite konstigt att vara på en fullpackad strand där alla sitter med tjocka, heltäckande kläder på sig och själv ha bikini.. :p

Nu blev det här jättelångt, förlåt! Jag skulle rekommendera alla att googla runt lite eller köpa en reseguide innan man åker, där står det viktigaste att veta. Resten upptäcker man efterhand :D
 
Jag älskar att flyga! Verkligen älskar det! När jag flyger till Japan mellanlandar vi i Finland och sen direkt därifrån. Den längsta flygningen blir ungefär 10 timmar. Det hade gärna fått vara längre för min del :D Så mysigt att "krypa upp" i sin stol, kunna välja mellan mängder av nya filmer, tv-serier, spel, bli serverad mat (som visserligen inte är så god), glass, snacks. Bara sitta still i stolen, lyssna på musik och njuta :love: Åh så jag längtar till den där flygresan, hehe :angel:
Ska man åka taxi är det viktigt att man har adressen skriven med tecken och inte med våra bokstäver. Bra att ha telefonnummer till hotellen också då de har ett ganska invecklat adressystem så det kan vara svårt för taxichafförerna att hitta :D

Ja flygresan är halva nöjet med resan gillar oxå att flyga, även om man får en del träsmak av att sitta ett flertal timmar, men maken min är inte av samma åsikt så denna gång blir flygresan något kortare med dryga 3 timmar.
Detta med adresser, tecken mm känner jag igen från Hongkong, där hade jag önskat att jag övade mer på min mandarin än engelskan och speciellt när vi åkte fel med tunnelbanan men det var en upplevelse i sig det oxå
 
Precis kommit hem efter en vecka på La Gomera. Vilken fantastisk liten ö!

IMG_0563_zpsrzbam796.jpg

IMG_0379_zpsbveeoucg.jpg

IMG_0500_zpso7x6wjmj.jpg

IMG_0646_zpsgvg3sez3.jpg
'
 
Senast ändrad:
Vi var där i juni, uppemot 30 grader varmt, och folk gick i långa byxor och tillochmed med jackor. Vi gick i shorts och klänning, men det var ingen som kollade snett på oss ändå trots att vi inte passade in hehe. Vi åkte till en jättefin konstgjord strand där vi (efteråt) upptäckte att det var förbjudet att bada. Det kändes lite konstigt att vara på en fullpackad strand där alla sitter med tjocka, heltäckande kläder på sig och själv ha bikini.. :p
Vet du varför de bar heltäckande kläder trots värmen? Är det för att skydda mot solens strålar tro?
 
Vet du varför de bar heltäckande kläder trots värmen? Är det för att skydda mot solens strålar tro?

Ja, precis, de undviker solen. På vissa ställen fanns det också skyltar om att man skulle vara medveten om mygg (zika antar jag) men det var nog mycket för oss turister som generellt sätt är mer lättklädda.
 
Kom igår hem från Fuerteventura. Vi hade det jättefint! Bjuder på en bild när jag red längsmed den för dagen blåsiga Cotillokusten:

17505177_10210383613004806_1797218916819120882_o.jpg


Att rida genom det karga landskapet, med de där gigantiska bergen i bakgrunden, var verkligen en upplevelse utöver det vanliga!
 
Hallå tråden! Spånar lite på att kanske åka iväg över jul/nyår. Vi är bekväma av oss så det är (förmodligen) charter som gäller. Vi åker helst från Göteborg och då finns det att välja på Kanarieöarna, Mexico och Dominikanska Republiken. Teneriffa har vi varit på; kan tänka oss det igen och ev kombinera med La Gomera. Kommentarer och tips önskas! Är charter till Mexico/Dom. Rep. något att ha? Verkar vara mycket all inclusive. Andra tips? Thailand är inte intressant.
 
Hallå tråden! Spånar lite på att kanske åka iväg över jul/nyår. Vi är bekväma av oss så det är (förmodligen) charter som gäller. Vi åker helst från Göteborg och då finns det att välja på Kanarieöarna, Mexico och Dominikanska Republiken. Teneriffa har vi varit på; kan tänka oss det igen och ev kombinera med La Gomera. Kommentarer och tips önskas! Är charter till Mexico/Dom. Rep. något att ha? Verkar vara mycket all inclusive. Andra tips? Thailand är inte intressant.
Charter till Dom Rep är bara vara på hotellet och äta all inclusive. Kanske åka på någon arrangerad utflykt. Det är svårt att ta sig någon annanstans än hotellområdena/direkt närliggande strand om man inte hyr bil och det är vad jag förstått det som inget som svenska charterbolag generellt rekommenderar. Då får man ta tag i det på egen hand i så fall. Det finns jättefina ställen på dom rep om man har bil men trafiken är rätt så intensiv.
 
Hallå tråden! Spånar lite på att kanske åka iväg över jul/nyår. Vi är bekväma av oss så det är (förmodligen) charter som gäller. Vi åker helst från Göteborg och då finns det att välja på Kanarieöarna, Mexico och Dominikanska Republiken. Teneriffa har vi varit på; kan tänka oss det igen och ev kombinera med La Gomera. Kommentarer och tips önskas! Är charter till Mexico/Dom. Rep. något att ha? Verkar vara mycket all inclusive. Andra tips? Thailand är inte intressant.
Vad vill ni göra på semestern?
La Gomera har massor av natur att uppleva :)
 
Azorerna är också fulla av vacker natur, likaså Madeira. Vet dock inte hur vädret är vid årsskiftet på de ställena.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 154
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 088
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp