Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till er som röstar på Berlin: "ska" man bo i ngn viss del av Berlin?

Vill ha gångavstånd till det mesta ;) och så får det vara lite lugnare områder, dock inget krav. Men inte för "ruffigt" ;) Hittat hotell bla i "mitte" området, är det ok?
Du skulle nog kunna gilla Kastanienallee. Där finns ypperliga frukostar på kaféerna också.
 
Till er som röstar på Berlin: "ska" man bo i ngn viss del av Berlin?

Vill ha gångavstånd till det mesta ;) och så får det vara lite lugnare områder, dock inget krav. Men inte för "ruffigt" ;) Hittat hotell bla i "mitte" området, är det ok?

Berlin är stoort! Upplevde att det var lite väl långt att gå mellan gamla Östcentrum (Mitte t.ex.) och gamla Västcentrum. Vi bodde i Mitte och höll oss mest i gamla öst. Kan varmt rekommendera DDR-museet som jag tror kan passa även barn samt har tips om en väldigt bra koreansk restaurang om det är av intresse.
 
Olika delar har olika charm... sist bodde jag nära Savigny-Platz, det var trevligt. Tunnelbana/S-Bahn tar dig snabbt mellan olika stadsdelar. Kastanienalle är jättefint. Har också bott i Ingolstadt - osäker på om det heter så. Lite off men bra hotell o nära tbana.
 
Berlin är stoort! Upplevde att det var lite väl långt att gå mellan gamla Östcentrum (Mitte t.ex.) och gamla Västcentrum. Vi bodde i Mitte och höll oss mest i gamla öst. Kan varmt rekommendera DDR-museet som jag tror kan passa även barn samt har tips om en väldigt bra koreansk restaurang om det är av intresse.
En sån där typisk standardgrej som Checkpoint Charlie är nog spännande för ett barn i @voltis dotters ålder, tror jag?

Jag var inte så road av DDR-museet, men de uppbyggda miljöerna är nog spännande för barn.
 
Berlin är stoort! Upplevde att det var lite väl långt att gå mellan gamla Östcentrum (Mitte t.ex.) och gamla Västcentrum. Vi bodde i Mitte och höll oss mest i gamla öst. Kan varmt rekommendera DDR-museet som jag tror kan passa även barn samt har tips om en väldigt bra koreansk restaurang om det är av intresse.
Väst o öst säger mig inte så mkt :)
Tänkte väl mest att man kan promenera tex till checkpoint c, brandenburger tor och liknande. Kan ju även åka kommunalt, men inte hela tiden ;)
 
Sökte på karta o det såg ut att ligga en bit utanför centrala berlin?
Det beror lite på vad man vill vara nära tänker jag, men absolut så ligger det inte där de flesta sights är. Men området är underbart trevligt och man har otroligt många bra restauranger och caféer och barer. Finns inget bättre i Berlin tycker jag :).
 
Bryssel - någon som varit där?

Ska dit på jobb i mitten av september och tar gärna emot lite tips om fina ställen att besöka när det finns tid över?, hur är det med kontakter/VISA?, och annat viktigt. Den som vill dela med sig av erfarenheter tackar jag i förväg. :)
 
Bryssel - någon som varit där?

Ska dit på jobb i mitten av september och tar gärna emot lite tips om fina ställen att besöka när det finns tid över?, hur är det med kontakter/VISA?, och annat viktigt. Den som vill dela med sig av erfarenheter tackar jag i förväg. :)
Det är en relativt liten central stadskärna kring Grand Place. Fina smågator och flera gågator med "turistshopping", t ex Tintin-butiken. Manneken pis finns ett stenkast från Grand place. Gillar man fina hus från Jugend/art nouveau så har man kommit rätt.
Jobbrelaterat är ofta knutet till kontorskvarteren i EU-kvarteren som ligger en bit från centrum. Men man tar sig snabbt dit med tunnelbanan.
Bryssels flygplats är en av de bästa ur shoppingsynpunkt, som att landa på NK (märks att det är många som spenderar en stor del av sitt liv i väntan på flyg här, finns också flera ganska bra ställen att fika eller äta på).
 
Åh, vad kul att någon tycker det! Vi har bokat boende där för 3 nätter i september.
Har bott i Mitte tidigare (och en gång i Kreuzberg för evigheter sen) och tänkte att det är kul att se ett nytt område.
Vad roligt! Det är ett supertrevligt område verkligen, underbart fint :). Hoppas ni kommer trivas!
 
Bryssel - någon som varit där?

Ska dit på jobb i mitten av september och tar gärna emot lite tips om fina ställen att besöka när det finns tid över?, hur är det med kontakter/VISA?, och annat viktigt. Den som vill dela med sig av erfarenheter tackar jag i förväg. :)
Jag gillade seriemuseet! Det var verkligen värt ett besök :)
Manneken pis var däremot rätt menlös :D

Sen åkte vi till Brügge vilket var fantastiskt fint. Det är ju inte nästgårds men det går ändå fort med tåg och har du typ en dag över så är det verkligen värt att åka dit.

Värt att veta, vilket jag blev lite chockad över, är att den militära närvaron i stan är hög. Mycket militärer på tågstationen tex som går runt med vapen. Inte riktigt vad jag är van vid direkt så det var lite olustigt.
 
Senast ändrad:
Till er som röstar på Berlin: "ska" man bo i ngn viss del av Berlin?

Vill ha gångavstånd till det mesta ;) och så får det vara lite lugnare områder, dock inget krav. Men inte för "ruffigt" ;) Hittat hotell bla i "mitte" området, är det ok?
Berlin har flera lokala "centrum", det märks fortfarande att det var delat på så sätt. Själv gillar jag Mitte/området kring Stadtmitte. Det är fina kvarter och man har gångavstånd, eller bra kollektivtrafik, till många sevärdheter. Checkpoint charlie, hela Friedrich strasse, Unter den Linden, Brandenburger tor, Museum Insel, Judiska museet etc.

Några tips:
*Pergamon museet på Museum insel, de uppbyggda miljöerna från antikens mellanöstern är verkligen bra gjorda.
*På stadsplanekontoret finns modeller över staden som är tillgängliga för allmänheten. Man kan tydligt se skillnaden i hur staden utvecklades under delningen och hur det fortfarande påverkar hur staden ser ut. Finns officiella modeller och en som har gjorts av barn. https://www.stadtentwicklung.berlin.de/planen/stadtmodelle/index_en.shtml
*Tempelhof - den nedlagda flygplatsen. Man kan gå guidade visningar i byggnaderna som ser ut som om det sista planet nyss landat, massor av mer eller mindre hemliga rum (en del menar att ingen vet hur många det finns), bagagehanteringen inifrån etc. Eller varför inte en pick-nick på landningsbanan? Mycket intressant, inte bara ur historisk synpunk.
*Någon av de platser där rester av muren finns kvar.
*Chokladbutiken Rausch vid Gendarmenmarkt
*Judiska museet
* Vila benen på en afternoon tea på hotel Adlon på Unter den Linden (nära Brandenburger tor), överkomlig lyxkänsla
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 343
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 817
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp