Bukefalos 28 år!

Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur funkar det med pengar i Grekland (Aten)? Bör jag ta med mig så mycket kontant som möjligt, eller funkar Visakort? Jag har för mig att det var en period som det inte fanns så att man kunde ta ut i bankomat, men det är kanske över nu?
Det har alltid gått att ta ut, det var bara Forex som spred lögner ett tag.
 
Okej, nu tänkte jag skriva lite om Kuba, Havanna!

Havanna är fantastiskt! Och ja man kan ta ut i bankomat med mastercard ;)
Vi har haft runt 30 grader varje dag, men det fläktar behagligt. De varmaste dagarna har vi åkt till stranden. Playa Este är Havannas "egen" strand bara en liten bit utanför stan. Bussar går från Park Central och de kostar typ 45 kr tur och retur. Obs detta är alltså turistpris. Vi åkte en dag förra veckan till Varadero och ja stranden är ju amazing, men det är väldigt turistigt typ "mallis-feeling" så vi hänger hellre Playa Este. Det är ju inte så att den stranden går av för hackor heller ;)

Det finns två officiella valutor på Kuba. Turister använder cuc och locals använder peso. Kuba är ett fattigt land så även om det läggs på rätt saftigt på "turistvalutan" får man mycket för pengarna. Säkerligen kan man pruta rejält om man vill, men jag har inte känt behovet av det då det bara känns fel.

Det är väldigt lite "kommers" på Kuba mot för vad vi är vana vid. Det finns små turistbutiker med typ souvenirer för turister i gamla stan men det är glest med tex matvarubutiker. Ofta har butikerna nästan inget utbud, en butik hade bara fyra olika varor tex, men man hade ställt upp typ flera hundra burkar konserver av samma sort. Det är svårt att köpa tex hygienartiklar, kläder osv. En kvinna kom fram till oss och tiggde och vi trodde hon ville ha pengar, men hon ville ha tandkräm.
Vi träffade ett ungt kubanskt par som sa att det är svårt att få tag i kläder, de tar gärna emot kläder även om de är trasiga eller smutsiga.

Havanna är fantastiskt med alla vackra gamla husfasader, färger, salsatoner överallt. Folk spontandansar på gatan, tar ut bord och stolar och hänger på gatan, spelar spel och umgås till sena nätter. Samtidigt är husen många gånger förfallna, elledningar hänger utanför husen och ser mer eller mindre livsfarliga ut. Inte helt förvånande försvinner elen då och då. Vattnet kan också vara av ibland och vattentrycket är extremt lågt, speciellt om man bor ovanför bottenplan.

Runt Park Central finns lyxhotell. Anrika Hotel Inglaterra gillar vi mest, det andas liksom forna dagar. Lite förfallet, men charmigt. De har livemusik dagligen och lokalbefolkningen dansar då på gatan utanför.

Vi har bott hos en tjej i centrala Havana där det mest är lokalbefolkning. Hon pratar bara spanska så vi kör spansk ordbok, gester och det funkar rätt bra faktiskt! :D
Här är folk nyfikna och frågar vart vi kommer ifrån osv. Visst, det är en del cat-calling också men man känner sig inte otrygg på ngt sätt.
Klassikern var snubben som åkte förbi i sin veteranbil (yes det är överallt, som i turistbroschyrerna) och ropade:
"heyyy, taxi?"
När han inte fick behör testade han:
"boyfriend"?

:rofl:

Jo just det. En annan rolig grej är wifi-t. Det är öhm bristfälliigt ;) Wifi-spotsen är få och fungerar... fint sagt, sådär ;) För att få access måste man också köpa ett wifikort med en kod på. Dessa säljs på hotell tex, men säljer ofta slut. Då finns det en svart marknad i parkerna där snubbar med lite "shady" framtoning säljer dom ofta med lite saltade priser.

Finns hur mkt som helst att säga, men om ngn undrar ngt är det bara att fråga.

Och ja jag älskar Havanna/Kuba! :D
 
Okej, nu tänkte jag skriva lite om Kuba, Havanna!

Havanna är fantastiskt! Och ja man kan ta ut i bankomat med mastercard ;)
Vi har haft runt 30 grader varje dag, men det fläktar behagligt. De varmaste dagarna har vi åkt till stranden. Playa Este är Havannas "egen" strand bara en liten bit utanför stan. Bussar går från Park Central och de kostar typ 45 kr tur och retur. Obs detta är alltså turistpris. Vi åkte en dag förra veckan till Varadero och ja stranden är ju amazing, men det är väldigt turistigt typ "mallis-feeling" så vi hänger hellre Playa Este. Det är ju inte så att den stranden går av för hackor heller ;)

Det finns två officiella valutor på Kuba. Turister använder cuc och locals använder peso. Kuba är ett fattigt land så även om det läggs på rätt saftigt på "turistvalutan" får man mycket för pengarna. Säkerligen kan man pruta rejält om man vill, men jag har inte känt behovet av det då det bara känns fel.

Det är väldigt lite "kommers" på Kuba mot för vad vi är vana vid. Det finns små turistbutiker med typ souvenirer för turister i gamla stan men det är glest med tex matvarubutiker. Ofta har butikerna nästan inget utbud, en butik hade bara fyra olika varor tex, men man hade ställt upp typ flera hundra burkar konserver av samma sort. Det är svårt att köpa tex hygienartiklar, kläder osv. En kvinna kom fram till oss och tiggde och vi trodde hon ville ha pengar, men hon ville ha tandkräm.
Vi träffade ett ungt kubanskt par som sa att det är svårt att få tag i kläder, de tar gärna emot kläder även om de är trasiga eller smutsiga.

Havanna är fantastiskt med alla vackra gamla husfasader, färger, salsatoner överallt. Folk spontandansar på gatan, tar ut bord och stolar och hänger på gatan, spelar spel och umgås till sena nätter. Samtidigt är husen många gånger förfallna, elledningar hänger utanför husen och ser mer eller mindre livsfarliga ut. Inte helt förvånande försvinner elen då och då. Vattnet kan också vara av ibland och vattentrycket är extremt lågt, speciellt om man bor ovanför bottenplan.

Runt Park Central finns lyxhotell. Anrika Hotel Inglaterra gillar vi mest, det andas liksom forna dagar. Lite förfallet, men charmigt. De har livemusik dagligen och lokalbefolkningen dansar då på gatan utanför.

Vi har bott hos en tjej i centrala Havana där det mest är lokalbefolkning. Hon pratar bara spanska så vi kör spansk ordbok, gester och det funkar rätt bra faktiskt! :D
Här är folk nyfikna och frågar vart vi kommer ifrån osv. Visst, det är en del cat-calling också men man känner sig inte otrygg på ngt sätt.
Klassikern var snubben som åkte förbi i sin veteranbil (yes det är överallt, som i turistbroschyrerna) och ropade:
"heyyy, taxi?"
När han inte fick behör testade han:
"boyfriend"?

:rofl:

Jo just det. En annan rolig grej är wifi-t. Det är öhm bristfälliigt ;) Wifi-spotsen är få och fungerar... fint sagt, sådär ;) För att få access måste man också köpa ett wifikort med en kod på. Dessa säljs på hotell tex, men säljer ofta slut. Då finns det en svart marknad i parkerna där snubbar med lite "shady" framtoning säljer dom ofta med lite saltade priser.

Finns hur mkt som helst att säga, men om ngn undrar ngt är det bara att fråga.

Och ja jag älskar Havanna/Kuba! :D
@tornblomma
Jag och pojkvännen funderar på Kuba till sommaren.
Har du lust att svara på några frågor? :)
Hur reste ni dit? Bolag? Pris? Visum?
Hur löser man boende lättast? Måste det bokas i förväg eller löser man det bäst på plats?
Hur är prisnivån? Är det som Europa, Israel eller Asien liksom :D
Hur ser möjligheterna ut att resa runt i landet?

Kommer säkert på massor med fler frågor, men vill inte överrösta dig :angel:
 
Vi ska till Umbrien i mitten av juni! 12 dagar, och kommer hyra hur nära Perugia.
Någon som har tips på vad man måste se och göra?
Vingårdar, genuina italienska byar osv. :)

Där är vackert! Jag kan tipsa om Gubbio, en välbevarad medeltida stad :) Äldsta i Umbrien.
Grotte di Frasassi är värt ett besök om ni gillar droppstensgrottor.
 
@tornblomma
Jag och pojkvännen funderar på Kuba till sommaren.
Har du lust att svara på några frågor? :)
Hur reste ni dit? Bolag? Pris? Visum?
Hur löser man boende lättast? Måste det bokas i förväg eller löser man det bäst på plats?
Hur är prisnivån? Är det som Europa, Israel eller Asien liksom :D
Hur ser möjligheterna ut att resa runt i landet?

Kommer säkert på massor med fler frågor, men vill inte överrösta dig :angel:

Inga problem! :D
Vi åkte inte charter utan plockade ihop vår resa. Det går inga direktflyg men smidigaste sättet var en mellanlandning. Vi bokade med KLM och reste via Amsterdam dit och Paris hem. Det funkade bra! Blev lite sena på hemvägen i Paris, men det kan ju vara en engångsgrej. Tur och retur gick resan på runt 6 500 kr om jag minns rätt, men då bokade vi i god tid innan.
Visum kan du fixa på Kubanska ambassaden, det är billigaste alternativet om du tar dig dit. Jag var lat och gjorde det på "Alla Visum" då de har kontor centralt. Det kostade typ 650 kr. De har också en hemsida, där man kan beställa online.

Det finns hotell i Havanna (de flesta ligger vid Park Central och har bra läge till allt). Det är hotell i ”lyxsegmentet” dvs 5-stjärniga men bestänk ändå att standarden ändå kan variera. Personligen skulle jag - om jag valt att bo på hotell - valt Hotel Ingleterra. Lite nedgånget men tänk anrik old style och lite maffia-feeling! De hade ofta riktigt bra band som spelade både på markplan och takterrassen!
Övriga hotel tex hotel park central är kanske ”lyxigare” och modernare men saknar charm tycker jag.

Vi bodde "hemma hos"! Kan verkligen rekommendera detta då man kommer närmare ”det riktiga Havanna då”. Överallt ser man att folk hyr ut rum och du kan säkert bara gå och knacka på :D
Tänk dock på att folk är fattiga, standarden är låg, elen går ibland, det är inte säkert att du har vatten i kranen 24/7 men bara man är lite beredd på det så. Som sagt, standaren är inte vad man är van vid, men vårt boende var rent och hon som hade det var jättetrevlig och omtänksam. En morgon gjorde hon frukost till oss nere i hennes kök. Tänk på att många inte pratar engelska, så en snabbkurs i spanska och en ordbok kan vara nödvändigt! :D
Räkna inte med att kunna köpa tex tandkräm, schampoo eller sunscreeen där, du måste ta med det.

Kuba är kanske inte första resmålet man åker till om man inte rest förut, allt är lite speciellt och saker fungerar ganska olika från mer "turistanpassade" resmål, men jag kan verkligen rekommendera det!
Tänk på att du inte har tillgång till wifi där mer än sporadiskt, så kolla upp saker innan och ta printscreen. En kartbok kan också vara bra att ha eftersom du inte kan förlita dig till google maps.

Som jag skrev tidigare så har Kuba två valutor, lokalbefolkningen handlar i peso medan du som turist handlar i cuc. Såklart är det dyrare för dig iom detta men Kuba är ändå ett relativt "billigt" land. Har inte varit så mkt i Asien så jag kan jämföra dock. Äter du på en bra restaurang minst 2 rätter och dricker drinkar till så hamnar du kanske runt 150-200 kr. Prisnivån kan dock variera väldigt mycket, troligen beroende på hur mkt turister som brukar besöka ;) Prisnivån är inte heller relaterad till kvaliten på maten många gånger. En dag åt vi middag och drack varsin drink och betalade i svenska kr ca 60 kr. Den måltiden var en av de bästa under resan.
Man åker inte till Kuba för fantastisk mat :p Maten kan verkligen variera i kvalitet. Lita inte på "random tips", jag kan PM:a dig ett par bra ställen om du vill sen!

Det kan vara svårt eller typ omöjligt att få tag i matvaror om du vill laga egen frukost, fråga din värd vart de handlar, det finns väldigt då matvarubutiker och utbudet är minst sagt begränsat. Vi valde att äta frukost på hotellen runt Park Central. Som turist kan du gå in där och betala för frukosten. På Inglaterra kostade den 8 cuc dvs runt 75 kr.

Ang att resa runt så finns det bussar, gå in på hotellen runt Park Central och boka där. Du kan också hyra bil, men jag hade personligen inte känt mig helt bekväm med att köra runt på de vägarna och i den trafiken. Oklara trafikregler ;)
 
Just det @G-uldlock tänk på att sommaren är gererellt varm och fuktig och det kan dyka upp orkaner/oväder under orkansäsong.
Nu under den "kubanska vintern" är det runt 30 grader och generellt soligt (vi hade sol eller växlande molninghet varje dag). På sommaren blir det varmare, fuktigare och regnigare.
 
Är det casas particulares du menar?

Ja sorry det menar jag! De finns överallt! Kolla efter en vit skylt med blått tecken som de sätter upp på dörren eller hänger ut på balkongen :D
Förr fick inte privatpersoner ha den typen av "verksamhet" men numera är det okej, och det utnyttjas minst sagt flitigt!
Även privata restauranger i stil med "äta hemma hos" sk "Paladares" är också numera lagliga. Även här kan folk bara hänga ut en liten skylt så räkna inte med att det ser ut som en "restaurang" alla gånger :D
 
Tack så jättemycket @tornblomma
Ska samtala med pojkvännen hur vi gör. Resvana är vi allt, och vi är ute efter ett udda resmål. Samtidigt så blir jag tveksam just till sommaren pga vädret. Får fundera lite.

Tips på udda resmål som passar i juli för två som känner att Europa är "avklarat" ?
 
Tack så jättemycket @tornblomma
Ska samtala med pojkvännen hur vi gör. Resvana är vi allt, och vi är ute efter ett udda resmål. Samtidigt så blir jag tveksam just till sommaren pga vädret. Får fundera lite.

Tips på udda resmål som passar i juli för två som känner att Europa är "avklarat" ?

Israel! Om ni kan tänka er VARMT! :D
 
Jag ska tillsammans med min familj åka till London några dagar veckan efter påsk. En av dagarna ska min man besöka Harrypotter museet tillsammans med vår 10- åring. Under tiden så ska jag och vår snart 3-åring roa oss tillsammans. Vårt hotell ligger typ granne med Bourogh- market d v s hyfsat nära London-eye. Första gången i London för oss, men det finns kanske små guldkorn som treåringen kan uppskatta. Typ som trevlig lekpark barnvänligt lunchställe, eller litet utflyktsmål.
 
Jag ska tillsammans med min familj åka till London några dagar veckan efter påsk. En av dagarna ska min man besöka Harrypotter museet tillsammans med vår 10- åring. Under tiden så ska jag och vår snart 3-åring roa oss tillsammans. Vårt hotell ligger typ granne med Bourogh- market d v s hyfsat nära London-eye. Första gången i London för oss, men det finns kanske små guldkorn som treåringen kan uppskatta. Typ som trevlig lekpark barnvänligt lunchställe, eller litet utflyktsmål.

Ar vadret bra sa kanske Southbank racker? Typ en esplanad som gar langs med floden och borde ga forbi ganska nara hotellet om ni ar vid borough market. Trevlig miljo att ga i, med utsikt over staden pa andra sidan floden, en del att titta pa (gammalt militarskepp ligger ankrat, tower bridge etc), och eftersom ni gar vasterut sa kommer ni till Southbank centre dar det finns massa barnvanliga restauranger och ofta utstallningar och aktiviteter. Runt pa baksidan finns ocksa en matmarknad dar du kan kopa mat om 3 aringen inte ar sa sugen pa sitta still inomhus.
Gar du vidare kommer du upp tilll London Eye och akvariet, som kanske ocksa ar nagot en trearing kan uppskatta?

Allt ar dock vaderberoende! Ar vadret lite trakigt att det ett sakert kort att aka till nagot av museumena i South Ken, bade NHM och Science Museum har barnvanliga miljoer
 
Tack så jättemycket @tornblomma
Ska samtala med pojkvännen hur vi gör. Resvana är vi allt, och vi är ute efter ett udda resmål. Samtidigt så blir jag tveksam just till sommaren pga vädret. Får fundera lite.

Tips på udda resmål som passar i juli för två som känner att Europa är "avklarat" ?
Det är ju många trevliga platser som har regnperiod just under sommaren, men om ni tycker Europa är avklarat finns det ju hur mycket som helst att se och uppleva i USA. Vi flög senast till LA, hyrde en bil och körde längs kusten till San Fransisco, sen vidare genom Yosemite, Las Vegas och tillbaka. Någon eller några nätters stopp lite här och där på vägen. En fantastisk resa! Nästa gång är planen att ta en roadtrip längs östkusten.
 
Resa bokad till Skottland, Edinburgh :) Men blir inte klok på hur det är med mediciner i Storbritannien. Jag tar antipressiva och mannen har blodtrycksmediciner. Inget av dessa är narkotikaklassat så det behövs inget sådant intyg vad jag förstår.
Finns några andra bestämmelser att tänka på eller räcker det att ta med medicinen för veckan i original-asken med apotekslappen på, där det står att medicinen är utskriven till mig. Packad i en sån där enliters påse var tanken, i handbagaget.
 
Hörni det här med visum (hjälp en fullständigt aningslös).

1) Till Vietnam behöver man typ foto av passet och inscannat porträttfotografi. Det där fotot - räcker det att ta i en fotoautomat? Frågar ty på fotoaffären kostar tjänsten 250:- och jag är snål.

2) I ansökan står det att man måste skriva in religion. För oss i det sekulariserade landet - har det här någon betydelse?
 
@Egonson_ det är bara narkotikaklassad medicin som kan vara känsligt. Och påsen behöver du bara till vätskor.

Om du reser med incheckat bagage, ha medicinerna i handbagaget ifall väskan skulle komma på vift.

Då så, då verkar det inte vara några större bekymmer.

Japp tänkte samma sak, medicinerna vill man ju ha med sig även om bagaget tar en egen svängom ut i världen.
 
Jag kommer att passera Rom om några veckor. Det är första gången jag är där och jag har bara en och en halv dag på mig så jag inser att jag måste prioritera. På min lista såhär långt och utan direkt inbördes ordning:
1. Colosseum
2. Forum Romanum
3. Äta glass
4. Pantheon
5. Spanska trappan

Jag vet att det finns mycket mer att göra och se (Rom liksom!) men jag vill inte hetsa runt och trängas alltför mycket bara för att. Men, vad borde jag lägga till? Helst kulturellt, folkligt eller udda, jag studsar inte av iver för Vatikanen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 335
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 470
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 792
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 981
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp