Bukefalos 28 år!

Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Weekend i Moskva, bu eller bä?
Jag har varit i Ryssland tidigare (St Petersburg, skulle gärna åka tillbaka), partnern inte. Planerar att åka över valborg.
 
Greklandsproffs! Jag kommer att åka till Aten i tjänsten i slutet av mars, och kommer att ha åtminstone en ledig heldag att göra vad jag vill med. Vad ska jag göra? Var ska jag bo? Några områden som bör undvikas? Vad ska jag tänka på i övrigt? Jag har aldrig varit i Grekland och känner mig märkligt nervös, vilket sannerligen inte är likt mig.
Har inte varit i Aten på 15 år men - även om Plaka och Monastiraki är mest turistifierade är det där jag skulle välja. Psirri är ett finare område med lite flashigt nattliv men är inte riktigt lika centralt. Undvik absolut området kring Omoniatorget om du inte vill sitta och knarka på trottoaren.

Hotell som folk gillar brukar vara Attalos, Akropolis view, Adonis. Har också sett tips om Byron, Carolina, Omiros och Hermes. (Har dock aldrig kollat upp dem själv, förutom Adonis som var fullt när jag ville boka där för många år sedan).
 
Jag skulle vilja ha tips på vart vi skulle kunna åka i augusti.

Önskemål är:
*Barnvänligt
*Direktflyg från Göteborg
*Sol och bad
*I den billigare änden av skalan
*Gärna Grekland eller portugal, inom Europa iaf

Vi har tidigare varit på kefalonia och hade gärna åkt dit igen, men tyvärr verkar det falla bort på att det inte verkar finnas direktflyg och de lägsta priserna (vad jag lyckas hitta iaf) på charter börjar liksom på smärtgränsen för vår budget.

Portugal faller lite på att det inte finns direktflyg, men jag har hört att det i sommar ska finnas något bolag som flyger till algarve. Lyckas dock inte hitta, när kan det tänkas släppas för bokning?

Så, det känns som vi behöver vidga vyerna lite på resemål, men det finns ju så galet många alternativ:nailbiting:
Chartern till Grekland brukar vara billigast med Airtours så ett tips är att börja titta där.
 
Har inte varit i Aten på 15 år men - även om Plaka och Monastiraki är mest turistifierade är det där jag skulle välja. Psirri är ett finare område med lite flashigt nattliv men är inte riktigt lika centralt. Undvik absolut området kring Omoniatorget om du inte vill sitta och knarka på trottoaren.

Hotell som folk gillar brukar vara Attalos, Akropolis view, Adonis. Har också sett tips om Byron, Carolina, Omiros och Hermes. (Har dock aldrig kollat upp dem själv, förutom Adonis som var fullt när jag ville boka där för många år sedan).
Lysande, tack! Jag föredrar parkbänkar när jag ska knarka, så jag ska absolut undvika det där torget! :D
 
Chartern till Grekland brukar vara billigast med Airtours så ett tips är att börja titta där.
Helt plötsligt började det dyka upp lite fler resor, bl.a med airtours som arrangör, t.o.m några till kefalonia, från gbg dessutom :)

Nya alternativ som dykt upp, är Thassos och zakynthos. Har du (eller någon annan i tråden) varit på någon av dem?
 
Helt plötsligt började det dyka upp lite fler resor, bl.a med airtours som arrangör, t.o.m några till kefalonia, från gbg dessutom :)

Nya alternativ som dykt upp, är Thassos och zakynthos. Har du (eller någon annan i tråden) varit på någon av dem?
Varken Thassos eller Zak för min del. Men jag skulle nog välja Thassos av de två. Många är väldigt nöjda med den. På Zakynthos finns en del trista festarorter.
 
En fråga till, sugen på att dra rutten genom Schweiz. Ngn som åkt tåg upp till Jungfraujoch? Är det värt pengarna? Jag är sjukt sugen men blir ju dyrt, både pga dyrt boende, dyrt att köra in i Schweiz och dyrt land i allmänhet samt dyra tågbiljetter.

Otroligt sent svar men har inte läst ikapp tråden förrän nu :p

Vi var i Interlaken sommaren 2011 och åkte då upp till Jungfraujoch. Tyvärr var det molnigt på toppen just den dagen vilket gjorde att vi inte såg någonting alls av utsikten. Så vi stannade inte så länge högst upp, åt på restaurangen bara och gick lite på glaciären och tittade på isskulpturer i någon grotta. Mycket turister. Vi åkte tåget lite längre ner och fick där en väldigt fin och dramatisk utsikt över en liten alpby och fina berg. Nere i Interlaken finns vackra turkosa alpsjöar :up:

En vacker molnfri dag är det nog helt fantastisk utsikt därifrån! Och ja, allt är dyrt i Schweiz. Tågen går dock alltid i tid och bara man har betalt för en viss destination så får man åka vilket tåg man vill som går den dagen.
 
Otroligt sent svar men har inte läst ikapp tråden förrän nu :p

Vi var i Interlaken sommaren 2011 och åkte då upp till Jungfraujoch. Tyvärr var det molnigt på toppen just den dagen vilket gjorde att vi inte såg någonting alls av utsikten. Så vi stannade inte så länge högst upp, åt på restaurangen bara och gick lite på glaciären och tittade på isskulpturer i någon grotta. Mycket turister. Vi åkte tåget lite längre ner och fick där en väldigt fin och dramatisk utsikt över en liten alpby och fina berg. Nere i Interlaken finns vackra turkosa alpsjöar :up:

En vacker molnfri dag är det nog helt fantastisk utsikt därifrån! Och ja, allt är dyrt i Schweiz. Tågen går dock alltid i tid och bara man har betalt för en viss destination så får man åka vilket tåg man vill som går den dagen.
Tack! Precis det där fick oss att avstå i år, får bli lite mer tid i Italien på vägen hem istället. :-D
 
@LillaMy84 Apollo åker väl direkt till Karpathos? Det är en billigare ö med fina stränder.
Jag hade gärna åkt till Thassos, men kanske inte i augusti med barn eftersom det lär finnas massa getingar där då.
Zaky lockar mig däremot inte alls. Fina stränder, men inte så mycket mer om man ska tro många greklandsfantaster. Mycket brittiska ungdomar som åker dit för att festa.
 
@LillaMy84 Apollo åker väl direkt till Karpathos? Det är en billigare ö med fina stränder.
Jag hade gärna åkt till Thassos, men kanske inte i augusti med barn eftersom det lär finnas massa getingar där då.
Zaky lockar mig däremot inte alls. Fina stränder, men inte så mycket mer om man ska tro många greklandsfantaster. Mycket brittiska ungdomar som åker dit för att festa.
Jag börjar bli snurrig av alla namn på öar, rena grekiskan ju.. :angel::laugh:

Ska absolut kika närmare på karpathos :up:

Getingar slipper vi gärna, är det något särskilt som gör att de finns på Thassos i augusti?

Lefkas, kan det vara nåt?
 
Jag börjar bli snurrig av alla namn på öar, rena grekiskan ju.. :angel::laugh:

Ska absolut kika närmare på karpathos :up:

Getingar slipper vi gärna, är det något särskilt som gör att de finns på Thassos i augusti?

Lefkas, kan det vara nåt?
Ön har en stor honungsproduktion och augusti-september lär ska vara värst med bin och getingar. Vi hade massa getingar i augusti i fjol på Skopelos. En morgon när vi var ensamma på frukosten räknade jag att vi samtidigt hade 14 getingar vid vårt bord, när det var mer folk hade man "bara" 1-3 getingar att hålla reda på att de inte satte sig på ens macka :crazy: De ställde ut stora fläktar och eldade kaffesump, men det hjälpte bara lite. Otroligt nog störde de oss bara på frukosten. Jag vet inte om Thassos har lika mycket getingar, men Ving varnar för getingar även där.
 
Jag vill gärna ha tips på saker att göra och se i Cornwall och uppåt. Vi har tre dagar och två nätter på att ta oss från St Austell till Bristol, och jag kan inte riktigt bestämma mig vilken väg vi ska ta! (Vi kommer från Devon till St Austell.)
 
Hur funkar det med pengar i Grekland (Aten)? Bör jag ta med mig så mycket kontant som möjligt, eller funkar Visakort? Jag har för mig att det var en period som det inte fanns så att man kunde ta ut i bankomat, men det är kanske över nu?
 
Hur funkar det med pengar i Grekland (Aten)? Bör jag ta med mig så mycket kontant som möjligt, eller funkar Visakort? Jag har för mig att det var en period som det inte fanns så att man kunde ta ut i bankomat, men det är kanske över nu?

Ska inte vara någr problem att ta ut i bankomater, kunnat göra det på alla öar jag varit på senaste åren :) Och i Aten kan jag tänka mig att det går att betala med kort på många ställen. Ute på öarna kan det vara bra med kontanter, men brukar tjäna på att ta ut i bankomat på plats.
Vi brukar bara växla en liten del innan vi åker, för att ha tills vi kommer till en bankomat och kan ta ut mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 470
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 793
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 981
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp