Bukefalos 28 år!

Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Passar på att fråga ;)
Fått flygbiljetterna elektroniskt, och kan även checka in i appen. (norwegian)
Kan jag då på flygplatsen gå direkt till säkerhetskontrollen och sen till gaten?
Vi ska inte checka in ngt bagage.
 
@Mineur Jag älskar Oxford! Perfekt stad att strosa omkring i. Jag gillar att promenera där, besöka de fina universiteten och att allmänt bara hänga i parkerna. Man kan punta såklart också, om man gillar sånt.

När jag var där senast (hundra år sen) var favvorestaurangen ett ställe som heter Eagle and Child (kallas The bird and the baby av folk), en pub med bra mat och schysst stämning. Var från början stall och pub och sen var det bl.a. Tolkiens favoritpub att hänga på. Så det är mitt tips! :)
Åh, coolt med puben! Dit ska vi absolut försöka ta oss.


@Ninnurur Jag kom faktiskt på att min chef har bott och pluggat i Oxford i flera år, så jag har fått en massa tips från honom nu under morgonen också. Så du behöver inte besvära dina föräldrar med att be om tips (ifall du inte absolut vill alltså), men tusen tack ändå! :)
 
risken att bli nekad rum lär ska vara mindre vid eventuella överbokningar.

Är det så? Jag brukar resonera tvärtom fast vet inte om det är rätt. Mina längre vistelser bokar jag alltid direkt med hotellet, men när jag bokar enstaka nätter gör jag det via booking/annan sedan några år. Anledningen är att jag blev blåst pga överbokning när jag kom till ett ställe där jag bokat en natt direkt med hotellet.

Sedan dess använder jag booking för enstaka nätter, för att kunna skvallra dit om jag blir blåst.

@voltis Jag bokar alltså själv direkt med hotellen men det finns trots allt en fördel med booking: ofta kan man boka av helt utan kostnad alldeles inpå vistelsen om det skulle bli nödvändigt. Kolla upp hur hotellet har det med avbokningsregler om du bokar själv. En del har typ fri avbokning fram till 30 dagar innan, X antal kronor för 15 dagar innan, ännu mer 5 dagar innan osv.
 
Är det så? Jag brukar resonera tvärtom fast vet inte om det är rätt. Mina längre vistelser bokar jag alltid direkt med hotellet, men när jag bokar enstaka nätter gör jag det via booking/annan sedan några år. Anledningen är att jag blev blåst pga överbokning när jag kom till ett ställe där jag bokat en natt direkt med hotellet.

Det har jag hört av en vän som jobbar inom hotellbranschen i Sverige. Det kanske bara gäller Sverige.
 
Passar på att fråga ;)
Fått flygbiljetterna elektroniskt, och kan även checka in i appen. (norwegian)
Kan jag då på flygplatsen gå direkt till säkerhetskontrollen och sen till gaten?
Vi ska inte checka in ngt bagage.

Svar ja, nästan alltid med några få undantag (vissa resmål)
 
Har någon varit på Brac i Kroatien? Vi älskar grekiska öar och bestämde oss för att ta en vecka i Kroatien och en i Grekland istället för två i Grekland som vi gjort de senaste 10 åren.

Hur är den lokala maten i Kroatien överlag? Kommer den ens i närheten av det underbara grekiska eller italienska köket?
 
Är det så? Jag brukar resonera tvärtom fast vet inte om det är rätt. Mina längre vistelser bokar jag alltid direkt med hotellet, men när jag bokar enstaka nätter gör jag det via booking/annan sedan några år. Anledningen är att jag blev blåst pga överbokning när jag kom till ett ställe där jag bokat en natt direkt med hotellet.

Sedan dess använder jag booking för enstaka nätter, för att kunna skvallra dit om jag blir blåst.

@voltis Jag bokar alltså själv direkt med hotellen men det finns trots allt en fördel med booking: ofta kan man boka av helt utan kostnad alldeles inpå vistelsen om det skulle bli nödvändigt. Kolla upp hur hotellet har det med avbokningsregler om du bokar själv. En del har typ fri avbokning fram till 30 dagar innan, X antal kronor för 15 dagar innan, ännu mer 5 dagar innan osv.

Hade bara en vecka kvar av fri avbokning med Booking o flygbiljetter köpta så blev sak samma i slutändan, har gjort upp m hotellet o bokat via dom nu :)
 
Jag kommer att passera Rom om några veckor. Det är första gången jag är där och jag har bara en och en halv dag på mig så jag inser att jag måste prioritera. På min lista såhär långt och utan direkt inbördes ordning:
1. Colosseum
2. Forum Romanum
3. Äta glass
4. Pantheon
5. Spanska trappan

Jag vet att det finns mycket mer att göra och se (Rom liksom!) men jag vill inte hetsa runt och trängas alltför mycket bara för att. Men, vad borde jag lägga till? Helst kulturellt, folkligt eller udda, jag studsar inte av iver för Vatikanen.

Har du varit där än? :D
Min lista ser ungefär ut som din så undrar om det blev en bra planering ;)

Hittat förköpsbiljetter där man får gå in på Colosseum, Forum och palatinen - och även åka med en hop on/off buss under 48h. Tror det kan vara värt det??
Vi kommer ägna en hel dag till sightseeing, ev lite andra dagen, men då är det även fotboll på agendan ;)
Så tänkte de tre större attraktionerna som ingår i biljetten, sen mest promenera runt och ta dagen som den kommer övriga tiden....

Funderar också på att förboka transerbuss till och från flygplatsen, eller är det lätt att hitta en buss på plats? Gillar planering och enkelhet hehe.
 
Jag bokade precis en 4 veckorsresa till Panama och Costa Rica i sommar! Jag ska ta spanskalektioner, åka på utflykter och träffa nya människor har jag tänkt :) ska bli kul! Någon här inne som varit där?

Utöver det har jag en weekend på Mallorca här i mars och en vecka på Azorerna i juni - tar igen för senaste årens (för mig) fattiga resande :D

Jag har varit i Costa Rica! Älskade det. Var först i Santa Teresa och körde strand och surf. Var första gången jag surfade. Köpte en lektion på en surfshop och så körde vi. Sjukt kul och jag kom upp på första försökte så det gjorde ju kanske att det blev extra roligt. Red även på stranden i solnedgången i full galopp. Magi! Var en holländare som flyttat dit och hästarna var fina och i bra skick.
Finns massor av bra restauranger i Santa Teresa, man åt sjukt bra varje kväll. Vi hade vrålapor i träden utanför hotellrummet också :D
Sen var vi i Monteverde 2 nätter. Tyvärr var det regn så vi kunde inte riktigt uppleva regnskogen men hade tur att ha fint väder när vi zip lineade högt över trätopparna!
Vi avslutade i Arenal och resan dit var verkligen en upplevelse. Trodde jag skulle dö ett flertal gånger på de supersmala vägarna från Monteverde ner till Arenalsjön. Taxin lämnar oss typ på en äng vid sjön och ba: yes boat is coming.... vi kolla på varandra och funderade på hur fan en båt skulle kunna hämta oss utan brygga men det gick fint för det var en katamaran :p
Den tog oss över Arenalsjön med sjukt bra vy över vulkanen. Vi bodde på en resort som var askass MEN de hade varma källor OCH vi såg en vild sengångare där så värt det ändå! Red även en bit upp på vulkanen och det var coolt. Såg tyvärr inga tucaner vilket jag verkligen hade velat gjort men men.

Alla är sjukt trevliga i Costa Rica så du kommer inte bli besviken och supermiljömedvetna vilket är kul! Om du ska på egna utflykter så tänk att allt tar sjukt lång tid för de har typ inga vägar, och nu är jag allvarlig. 2 mil kunde ta strax över 1 timme. Mellan San José och Arenal var de okej men tog ändå 2.5 tim typ

Glöm inte solskyddsfaktor :p Så sjukt stark sol och vi var där i November.
Just ja KAFFET!!! Magiskt gott.
 
Har du varit där än? :D
Min lista ser ungefär ut som din så undrar om det blev en bra planering ;)

Hittat förköpsbiljetter där man får gå in på Colosseum, Forum och palatinen - och även åka med en hop on/off buss under 48h. Tror det kan vara värt det??
Vi kommer ägna en hel dag till sightseeing, ev lite andra dagen, men då är det även fotboll på agendan ;)
Så tänkte de tre större attraktionerna som ingår i biljetten, sen mest promenera runt och ta dagen som den kommer övriga tiden....

Funderar också på att förboka transerbuss till och från flygplatsen, eller är det lätt att hitta en buss på plats? Gillar planering och enkelhet hehe.
Transferbuss tycker jag alltid är så värt det. Det är så smidigt att inte behöva börja lokalisera sig förrän man landat på hotellet och har fått packat upp och kommit iordning. Det är bara om det är väldigt kort avstånd mellan flygplats och hotell som jag tycker det är smidigare med taxi.
 
Ar vadret bra sa kanske Southbank racker? Typ en esplanad som gar langs med floden och borde ga forbi ganska nara hotellet om ni ar vid borough market. Trevlig miljo att ga i, med utsikt over staden pa andra sidan floden, en del att titta pa (gammalt militarskepp ligger ankrat, tower bridge etc), och eftersom ni gar vasterut sa kommer ni till Southbank centre dar det finns massa barnvanliga restauranger och ofta utstallningar och aktiviteter. Runt pa baksidan finns ocksa en matmarknad dar du kan kopa mat om 3 aringen inte ar sa sugen pa sitta still inomhus.
Gar du vidare kommer du upp tilll London Eye och akvariet, som kanske ocksa ar nagot en trearing kan uppskatta?

Allt ar dock vaderberoende! Ar vadret lite trakigt att det ett sakert kort att aka till nagot av museumena i South Ken, bade NHM och Science Museum har barnvanliga miljoer

På måndag bär det iväg :) tack för tipsen !
 
Transferbuss tycker jag alltid är så värt det. Det är så smidigt att inte behöva börja lokalisera sig förrän man landat på hotellet och har fått packat upp och kommit iordning. Det är bara om det är väldigt kort avstånd mellan flygplats och hotell som jag tycker det är smidigare med taxi.

Jo buss tar vi, men tänkte mest om man tjänar på att förboka :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 322
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 463
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 599
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 974
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad läser du just nu?
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp