Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörni, apropå Rom ... Jag ska också till Rom inom kort och jag har läst de tips för Rom som finns här ett par sidor bakåt i tråden, men alltså MATEN! Det är ingen som råkar sitta inne på något särskilt restaurang- och/eller cafétips? :)

Matvandring läste jag om - det låter jätteintressant! Men någon annan liten pärla sådär som kan vara värt ett besök? Det behöver absolut inte vara något fancy. Men mitt resesällskap är matnördar av rang så för deras del smäller sådana tips nog högre än något annat (vadå en stad med sjutusen sevärdheter) så det hade varit kul att ha något att komma med (enda gången jag har chans att briljera lite i ämnet :meh::p).
Jag gillar L'Eau Vive på Via Monterone. En väldigt vacker restaurang som drivs av nunnor och serverar mycket god mat - förvisso fransk, men ändå. Man behöver dock boka bord rätt långt i förväg!
 
Har någon varit på Brac i Kroatien? Vi älskar grekiska öar och bestämde oss för att ta en vecka i Kroatien och en i Grekland istället för två i Grekland som vi gjort de senaste 10 åren.

Hur är den lokala maten i Kroatien överlag? Kommer den ens i närheten av det underbara grekiska eller italienska köket?

Vi var på Brac i fyra dagar i somras. Bodde först tre nätter i Trogir, 2 nätter i Sibenik och sen till sist Brac. Måste säga att jag gillade både Trogitr och sibenik mer än Brac. Vi bodde i Bol eftersom vi ville ha nära till Zlatni rat. Boendet var mycket dyrare och sämre på Brac än på de övriga ställena. Finns en hel del att se där så som utsiktspunkten Vidova gora som tar ca 30 min att åka till men som ger en häpnadsväckande vy över bl.a just Zlatni rat. Finns en hel massa vin och olivgårdar också. Jag rekommenderar att man har bil och att man kollar recensionerna på sitt boende noga innan man bokar så man slipper otrevliga överraskningar.

Lokala maten i Kroatien är inte så mycket att hurra över måste jag säga. Tycker att det grekiska köket är mycket bättre. Däremot var Kroatien i övrigt ett vackert och fantastiskt land och vi kommer garanterat åka tillbaka. Har ni möjlighet så besök Sibenik. Den staden var hel underbar! Dessutom nära till nationalparken Krka som man inte får missa.
 
Har du varit där än? :D
Min lista ser ungefär ut som din så undrar om det blev en bra planering ;)

Hittat förköpsbiljetter där man får gå in på Colosseum, Forum och palatinen - och även åka med en hop on/off buss under 48h. Tror det kan vara värt det??
Vi kommer ägna en hel dag till sightseeing, ev lite andra dagen, men då är det även fotboll på agendan ;)
Så tänkte de tre större attraktionerna som ingår i biljetten, sen mest promenera runt och ta dagen som den kommer övriga tiden....

Funderar också på att förboka transerbuss till och från flygplatsen, eller är det lätt att hitta en buss på plats? Gillar planering och enkelhet hehe.

Ja, jag var där förra helgen - helt fantastiskt!
Colosseum: lät värt med skip the line och sen bara strosa runt där och klappa på väggarna, haha. Jag hade kunnat stanna hela dagen.
Vad gäller mat så var all mat god (även om pizzan i Neapel var bättre). Vi tog en sån guidad tur med mat som jag fick tips om tidigare. Sjukt mycket mat och den bästa varianten på hummus jag nånsin ätit på restaurangen Origano. (Jag är vegetarian så fick lite special)

Annars bara promenera runt och kolla på folk och hus och ruiner.
 
Ja, jag var där förra helgen - helt fantastiskt!
Colosseum: lät värt med skip the line och sen bara strosa runt där och klappa på väggarna, haha. Jag hade kunnat stanna hela dagen.
Vad gäller mat så var all mat god (även om pizzan i Neapel var bättre). Vi tog en sån guidad tur med mat som jag fick tips om tidigare. Sjukt mycket mat och den bästa varianten på hummus jag nånsin ätit på restaurangen Origano. (Jag är vegetarian så fick lite special)

Annars bara promenera runt och kolla på folk och hus och ruiner.
Låter toppen! Jag älskar ruiner! :love:
 
Ber om ursäkt om jag tränger mig på. Men jag skulle önska lite tips att se/göra/bo på Irland under en vecka, Tyvärr ingen ridning då sällskapet inte är intresserade av det. Cliffs of moher har vi planerat in sen är det väldigt öppet. Vi hyr bil. :grin:
 
Cinque Terre med omnejd - var ska man bo? Det verkar finnas en väldig massa fina små städer/byar att välja på! Vi är ute efter något (helst lägenhet/hus, ej hotell) där man kan bo med gångavstånd till någon slags strand (och förstår att ingen av de fem är särskilt bra för detta - därav "med omnejd"), och där det finns ett hyfsat utbud av restauranger och barer att välja på under kvällarna. Vi kommer att vara där i mitten av september, så det får helst inte vara jättesömnigt bara för att det inte är högsäsong liksom. Och så vill min sambo gärna dyka lite när vi är där, så är det någon som vet något om detta får ni gärna hojta till! :)
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt om jag tränger mig på. Men jag skulle önska lite tips att se/göra/bo på Irland under en vecka, Tyvärr ingen ridning då sällskapet inte är intresserade av det. Cliffs of moher har vi planerat in sen är det väldigt öppet. Vi hyr bil. :grin:
Är ni på västkusten så fortsätt med ett besök på nån av Aranöarna.
I Dublin så är hop o hop off bussarna ett bra sätt att se mycket. Utanför Dublin i Kildare har ni National Stud och The Japanese gardens.
 
  • Gilla
Reactions: vix
Cinque Terre med omnejd - var ska man bo? Det verkar finnas en väldig massa fina små städer/byar att välja på! Vi är ute efter något (helst lägenhet/hus, ej hotell) där man kan bo med gångavstånd till någon slags strand (och förstår att ingen av de fem är särskilt bra för detta - därav "med omnejd"), och där det finns ett hyfsat utbud av restauranger och barer att välja på under kvällarna. Vi kommer att vara där i mitten av september, så det får helst inte vara jättesömnigt bara för att det inte är högsäsong liksom. Och så vill min sambo gärna dyka lite när vi är där, så är det någon som vet något om detta får ni gärna hojta till! :)

Jag var i CT för två år sedan. Då bodde vi i Riomaggiore som väl är den största byn. Om vi skulle åka igen skulle jag definitivt satsa på att bo i nån av byarna/ städerna runt omkring och göra dagsturer till de fem byarna. Tåget går typ jämt. Gillade CT, men väldigt mycket turister.

Två av dagarna gjorde vi dagsutflykter till Portovenere (söderut) respektive Levanto (norrut) där hyrde vi cyklar och cyklade genom det gamla tågspåret- kan rekommenderas. Vad gäller bra stränder har jag inte så mycket tips. Det var överlag rätt mycket klippbad där vi var.
 
Jag var i CT för två år sedan. Då bodde vi i Riomaggiore som väl är den största byn. Om vi skulle åka igen skulle jag definitivt satsa på att bo i nån av byarna/ städerna runt omkring och göra dagsturer till de fem byarna. Tåget går typ jämt. Gillade CT, men väldigt mycket turister.

Två av dagarna gjorde vi dagsutflykter till Portovenere (söderut) respektive Levanto (norrut) där hyrde vi cyklar och cyklade genom det gamla tågspåret- kan rekommenderas. Vad gäller bra stränder har jag inte så mycket tips. Det var överlag rätt mycket klippbad där vi var.

Glömde säga att jag gärna skulle kolla på boende i ngn av orterna ovan!
 
Har någon varit på Brac i Kroatien? Vi älskar grekiska öar och bestämde oss för att ta en vecka i Kroatien och en i Grekland istället för två i Grekland som vi gjort de senaste 10 åren.

Hur är den lokala maten i Kroatien överlag? Kommer den ens i närheten av det underbara grekiska eller italienska köket?

Har inte varit på Brac, men var ca en vecka strax utanför Split i höstas med min sambo. Verkligen vackert landskap, vi åkte bla en dagsutflykt till Nationalparken Krka och tittade på massa fina vattenfall (och badade nedanför ett vattenfall också :love:). Maten tyckte vi var sådär överlag, de hade rätt bra pizza på ett ställe nära vårt hotell, men annars så var den ok. Vi var på fastlandet på Grekland året innan, då åt vi mycket bättre mat.
 
Secret escapes - är det liksom något att ha? Är det så bra erbjudanden som reklamen säger eller mest bara skit?

Jag har ingen aning om hur det är generellt, men min man brukar övernatta i snitt sex nätter per månad på ett visst hotell och hotellet fanns en gång på Secret escapes och då var rumspriset ca. 400 kr billigare än han annars betalar som stamkund.
 
Cinque Terre med omnejd - var ska man bo? Det verkar finnas en väldig massa fina små städer/byar att välja på! Vi är ute efter något (helst lägenhet/hus, ej hotell) där man kan bo med gångavstånd till någon slags strand (och förstår att ingen av de fem är särskilt bra för detta - därav "med omnejd"), och där det finns ett hyfsat utbud av restauranger och barer att välja på under kvällarna. Vi kommer att vara där i mitten av september, så det får helst inte vara jättesömnigt bara för att det inte är högsäsong liksom. Och så vill min sambo gärna dyka lite när vi är där, så är det någon som vet något om detta får ni gärna hojta till! :)
Jag har varit där och bodde i Levanto, vilket funkade bra. Antingen tåg in till CT (tar några minuter till första byn) eller så kunde man vandra, leden genom CT fortsatte till Levanto. Finns sandstrand i Levanto men förvånansvärt svårt att hitta lämpligt ställe att hyra solstolar, i alla fall i juli. Delar av stranden var privata strandklubbar och om man ändå fick hyra utan att vara medlem kostade det cirka 500 kr/dag om jag minns rätt. Men hittade så småning om en del av stranden öppen för allmänheten och som i alla fall var billigare. Juli var lite varmt för att vandra, gick upp tidigt några dagar och vandrade under förmiddagen. September säkert lite behagligare!
 
Jag var i CT för två år sedan. Då bodde vi i Riomaggiore som väl är den största byn. Om vi skulle åka igen skulle jag definitivt satsa på att bo i nån av byarna/ städerna runt omkring och göra dagsturer till de fem byarna. Tåget går typ jämt. Gillade CT, men väldigt mycket turister.

Två av dagarna gjorde vi dagsutflykter till Portovenere (söderut) respektive Levanto (norrut) där hyrde vi cyklar och cyklade genom det gamla tågspåret- kan rekommenderas. Vad gäller bra stränder har jag inte så mycket tips. Det var överlag rätt mycket klippbad där vi var.

Jag har varit där och bodde i Levanto, vilket funkade bra. Antingen tåg in till CT (tar några minuter till första byn) eller så kunde man vandra, leden genom CT fortsatte till Levanto. Finns sandstrand i Levanto men förvånansvärt svårt att hitta lämpligt ställe att hyra solstolar, i alla fall i juli. Delar av stranden var privata strandklubbar och om man ändå fick hyra utan att vara medlem kostade det cirka 500 kr/dag om jag minns rätt. Men hittade så småning om en del av stranden öppen för allmänheten och som i alla fall var billigare. Juli var lite varmt för att vandra, gick upp tidigt några dagar och vandrade under förmiddagen. September säkert lite behagligare!
Tack för tipsen! Just Levanto har vi kikat på, men funderade på om det inte är lite för litet (och därmed sömnigt under lågsäsong)? Nåja, vi ska fortsätta titta runt lite och se hur det känns! Lite vandring är vi helt inriktade på, men även hyrning av cyklar lät ju skoj! :)
 
Jag sitter och tycker synd om mig själv :(. Är jag den enda här som vill resa mer än jag kan? Jag sparar för närvarande till en resa till USA, som jag ska överraska och bjuda min man på. Därför lever jag just nu så tajt jag kan, allt jag kan lägga undan går till den resan.

Men - jag har sån afrikalängtan att jag blir tokig snart :(. Jag är van att åka varje år till ett afrikanskt land och nu har jag inte åkt på länge och det är som att jag kan känna det i hela kroppen.

Nån mer som vill resa men bara inte får ihop det just nu?
 
Jag sitter och tycker synd om mig själv :(. Är jag den enda här som vill resa mer än jag kan? Jag sparar för närvarande till en resa till USA, som jag ska överraska och bjuda min man på. Därför lever jag just nu så tajt jag kan, allt jag kan lägga undan går till den resan.

Men - jag har sån afrikalängtan att jag blir tokig snart :(. Jag är van att åka varje år till ett afrikanskt land och nu har jag inte åkt på länge och det är som att jag kan känna det i hela kroppen.

Nån mer som vill resa men bara inte får ihop det just nu?
Du är absolut inte ensam! Jag vill resa jämt helst, i princip. :D Men nu är det dåligt med både pengar och tid, så det får vänta.
 
Du är absolut inte ensam! Jag vill resa jämt helst, i princip. :D Men nu är det dåligt med både pengar och tid, så det får vänta.
Men stackars oss!! Jag vill ju dessutom plugga from i höst (på 50% CSN) så jag måste verkligen spara till det, jag kan inte bränna hur mycket som helst på resor.

Men jag vill :arghh::arghh::arghh::arghh:.

Hur hanterar du din reselängtan? Jag blir galen snart.
 
Jag sitter och tycker synd om mig själv :(. Är jag den enda här som vill resa mer än jag kan? Jag sparar för närvarande till en resa till USA, som jag ska överraska och bjuda min man på. Därför lever jag just nu så tajt jag kan, allt jag kan lägga undan går till den resan.

Men - jag har sån afrikalängtan att jag blir tokig snart :(. Jag är van att åka varje år till ett afrikanskt land och nu har jag inte åkt på länge och det är som att jag kan känna det i hela kroppen.

Nån mer som vill resa men bara inte får ihop det just nu?

Jaaa, jag vill alltid resa!!! Den där resan till NZ i höstas kostade så jäkla mycket att det nog inte blir mycket resande i år :p
En vecka i Spanien i maj blir det iaf :love:
 
Jaaa, jag vill alltid resa!!! Den där resan till NZ i höstas kostade så jäkla mycket att det nog inte blir mycket resande i år :p
En vecka i Spanien i maj blir det iaf :love:
Härligt med Spanien! Jag ska också dit några veckor i år och ser SÅ mycket fram emot det. Jag saknar att bo där.

Och jag saknar Afrika så jag blir tokig :arghh:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 248
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 351
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 980
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 825
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp