Bukefalos 28 år!

Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har någon varit på Brac i Kroatien? Vi älskar grekiska öar och bestämde oss för att ta en vecka i Kroatien och en i Grekland istället för två i Grekland som vi gjort de senaste 10 åren.

Hur är den lokala maten i Kroatien överlag? Kommer den ens i närheten av det underbara grekiska eller italienska köket?

Jag hatade maten i Kroatien, livnärde mig mest på slappa pizzor.. men då är jag extremt kräsen också.
 
@Dahlianna

Jag tror maten i Kroatien beror mycket på vart i landet man är. Jag jobbade ett tag i Porec i Istrien, och där fanns fantastisk mat! Mycket färsk fisk och skaldjur, god pasta, god pizza, gott bröd, supergod olivolja! Och massor med tryffel om man gillar det. God glass! Väldigt Italien-inspirerat och hyfsat billigt.
 
@voltis - var ska ni bo? Vad som är bra färdsätt beror lite på det.

Om ni förbokar biljetter, se till att ni har sådana som ni får gå före i kön med på Colosseum. Det är galna köer. Palatinen och Forum Romanum är lugnt.
 
Har någon varit på Brac i Kroatien? Vi älskar grekiska öar och bestämde oss för att ta en vecka i Kroatien och en i Grekland istället för två i Grekland som vi gjort de senaste 10 åren.

Hur är den lokala maten i Kroatien överlag? Kommer den ens i närheten av det underbara grekiska eller italienska köket?

Vi var där i september, i Milna :) Jättemysig liten ort med fin hamn. När vi var där var det mesta av säsongen över, så det var extremt lugnt.
Maten var helt okej, gott men inget fantastiskt.
 
@voltis - var ska ni bo? Vad som är bra färdsätt beror lite på det.

Om ni förbokar biljetter, se till att ni har sådana som ni får gå före i kön med på Colosseum. Det är galna köer. Palatinen och Forum Romanum är lugnt.
Hittat ett paket med inträde på de tre du nämner plus hop on off buss så det kör vi nog på.
Vi ska bo ca 15 min promenad fr termini, mot colosseumhållet.
 
Hörni, apropå Rom ... Jag ska också till Rom inom kort och jag har läst de tips för Rom som finns här ett par sidor bakåt i tråden, men alltså MATEN! Det är ingen som råkar sitta inne på något särskilt restaurang- och/eller cafétips? :)

Matvandring läste jag om - det låter jätteintressant! Men någon annan liten pärla sådär som kan vara värt ett besök? Det behöver absolut inte vara något fancy. Men mitt resesällskap är matnördar av rang så för deras del smäller sådana tips nog högre än något annat (vadå en stad med sjutusen sevärdheter) så det hade varit kul att ha något att komma med (enda gången jag har chans att briljera lite i ämnet :meh::p).
 
Jag och en kompis åker till Gran Canaria en vecka 4 juni, sen åker jag, mamma och sonen till Bulgarien 15 juli. Så blir väll 5 veckor hemma i Sverige mellan resorna.

GC med kompisen är det sol, bad, och lite alkohol. Bulgarien blir det bara sol och bad. Hoppas på att få en finfin solbränna i år! :up:
 
Hörni, apropå Rom ... Jag ska också till Rom inom kort och jag har läst de tips för Rom som finns här ett par sidor bakåt i tråden, men alltså MATEN! Det är ingen som råkar sitta inne på något särskilt restaurang- och/eller cafétips? :)

Matvandring läste jag om - det låter jätteintressant! Men någon annan liten pärla sådär som kan vara värt ett besök? Det behöver absolut inte vara något fancy. Men mitt resesällskap är matnördar av rang så för deras del smäller sådana tips nog högre än något annat (vadå en stad med sjutusen sevärdheter) så det hade varit kul att ha något att komma med (enda gången jag har chans att briljera lite i ämnet :meh::p).
Hostaria da Nerone, Via delle Terme di Tito 96. Men gå ända upp i backen, gå inte in på det turistanpassade stället som ligger precis före.

Varför det är bra? För att det är en genuin, italiensk familjerestaurang. De har traditionella rätter. Ingen pizza (för det är inte en pizzeria), men allt jag någonsin har ätit där är gott. Normal prisnivå. Var där för en vecka sen. Vi delade 2 pers på en tallrik blandad antipasto och åt sen varsin Spaghetti vongole. Delade en halv liter vitt husvin och drack kaffe. Det blev totalt €42.

De talar inte så mycket engelska. Jag kan beställa på italienska, men om man inte kand det har de numera en meny på engelska så det går bra att peka.

Sen vet jag en väldigt bra kina-restaurang vid Vatikanen men det är kanske inte vad ni söker?
 
Hittat ett paket med inträde på de tre du nämner plus hop on off buss så det kör vi nog på.
Vi ska bo ca 15 min promenad fr termini, mot colosseumhållet.
Kolla bara så ni får gå före i kön på Colosseum. Det är fullständigt galna köer!

Nu senast åkte jag buss från flygplatsen. Kostade €6 enkel resa och stannar vid Termini. Tyckte det var jättebra, så det ska jag göra från och med nu. Åker hem på torsdag och måste ta mig härifrån vid 5-tiden och ta bussen vid 6 från Vatikanen. Ångrar lite att jag snålade och inte tog ett senare flyg.
 
Kolla bara så ni får gå före i kön på Colosseum. Det är fullständigt galna köer!

Nu senast åkte jag buss från flygplatsen. Kostade €6 enkel resa och stannar vid Termini. Tyckte det var jättebra, så det ska jag göra från och med nu. Åker hem på torsdag och måste ta mig härifrån vid 5-tiden och ta bussen vid 6 från Vatikanen. Ångrar lite att jag snålade och inte tog ett senare flyg.
Jadå "skip the line" står det.
Utan guide men tror vi hellre kollar själva :)

Jo bussar finns det vet jag, tänkte mest om man tjänar på att förboka online. Då är man iof mer låst till ett visst bolag, men samtidigt garanterad plats bara gå på?
 
Jadå "skip the line" står det.
Utan guide men tror vi hellre kollar själva :)

Jo bussar finns det vet jag, tänkte mest om man tjänar på att förboka online. Då är man iof mer låst till ett visst bolag, men samtidigt garanterad plats bara gå på?
Det går ju även smidiga tåg från LdV-flygplatsen till Termini. Det åkte halva min familj i somras. Vi skulle åkt det men missade avgången och en taxi kostade samma eftersom vi var 6 pers så det blev taxi.
 
Hörni, apropå Rom ... Jag ska också till Rom inom kort och jag har läst de tips för Rom som finns här ett par sidor bakåt i tråden, men alltså MATEN! Det är ingen som råkar sitta inne på något särskilt restaurang- och/eller cafétips? :)

Matvandring läste jag om - det låter jätteintressant! Men någon annan liten pärla sådär som kan vara värt ett besök? Det behöver absolut inte vara något fancy. Men mitt resesällskap är matnördar av rang så för deras del smäller sådana tips nog högre än något annat (vadå en stad med sjutusen sevärdheter) så det hade varit kul att ha något att komma med (enda gången jag har chans att briljera lite i ämnet :meh::p).
Hakar på din matfråga då ;)
Men vi vill gärna hitta BRA men enkla hak, så man kan glida in i typ shorts, avslappnat...
Pasta, pizza.... Typ ;)
Vi äger inga finkläder :D
 
Det går ju även smidiga tåg från LdV-flygplatsen till Termini. Det åkte halva min familj i somras. Vi skulle åkt det men missade avgången och en taxi kostade samma eftersom vi var 6 pers så det blev taxi.
Fast tåget måste bli mycket dyrare än buss. Och jag tycker faktiskt bussen var mer bekväm. Man fick hjälp med biljett, väskorna lades i bagageutrymmet mm. På tåget måste man sköta allt sånt själv.

@voltis - jag skulle inte förbokat buss. Det var väldigt smidigt med hela hanteringen.
 
Hostaria da Nerone, Via delle Terme di Tito 96. Men gå ända upp i backen, gå inte in på det turistanpassade stället som ligger precis före.

Varför det är bra? För att det är en genuin, italiensk familjerestaurang. De har traditionella rätter. Ingen pizza (för det är inte en pizzeria), men allt jag någonsin har ätit där är gott. Normal prisnivå. Var där för en vecka sen. Vi delade 2 pers på en tallrik blandad antipasto och åt sen varsin Spaghetti vongole. Delade en halv liter vitt husvin och drack kaffe. Det blev totalt €42.

De talar inte så mycket engelska. Jag kan beställa på italienska, men om man inte kand det har de numera en meny på engelska så det går bra att peka.

Sen vet jag en väldigt bra kina-restaurang vid Vatikanen men det är kanske inte vad ni söker?

Tack för tipset! Jag tänker nog i första hand lite mer åt det "genuint italienska" stuket men allt är av intresse. :) Vad är det för Kina-resturang?

Hakar på din matfråga då ;)
Men vi vill gärna hitta BRA men enkla hak, så man kan glida in i typ shorts, avslappnat...
Pasta, pizza.... Typ ;)
Vi äger inga finkläder :D

Ja gärna sådana tips också!

Jag var med om det värsta stället i Barcelona för ett tag sedan (jag lät mig i och för sig mycket motvilligt övertalas - vilket jag fortfarande inte slutat påpeka för berörda :angel:) så lite förhandstips är bra!
 
Fast tåget måste bli mycket dyrare än buss. Och jag tycker faktiskt bussen var mer bekväm. Man fick hjälp med biljett, väskorna lades i bagageutrymmet mm. På tåget måste man sköta allt sånt själv.

@voltis - jag skulle inte förbokat buss. Det var väldigt smidigt med hela hanteringen.
Jag vet faktiskt inte varför buss inte övervägdes i vårt fall, men det låter ju onekligen smidigt.
 
Fast tåget måste bli mycket dyrare än buss. Och jag tycker faktiskt bussen var mer bekväm. Man fick hjälp med biljett, väskorna lades i bagageutrymmet mm. På tåget måste man sköta allt sånt själv.

@voltis - jag skulle inte förbokat buss. Det var väldigt smidigt med hela hanteringen.

Betalar man ombord? :) Haha ja jag är kontrollfreak!! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 309
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 439
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 301
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 964
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp