Bukefalos 28 år!

Rida i form & hästens biomekanik

Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.

Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?

Det ser ut som helt vanlig dressyrridning för mig, det är så mina ridlärare jobbar. Kanske det är ovanligare i USA där de inte har vårt utbildningssystem för europeisk ridning på samma sätt? Ungefär som att plocka blåbär skulle kunna vara något exotiskt och speciellt i USA.

Det enda jag reagerade på var de breda händerna när hästen sänker huvudet, som jag har lärt mig så ska man alltid sträva efter att rida med korrekt handställning och sits, så breddningen skulle jag få bakläxa på. Men att hästen ska stretcha på det sätt de visar, och jobba med ryggen, det har man ju med varje ridpass?
 
Det ser ut som helt vanlig dressyrridning för mig, det är så mina ridlärare jobbar. Kanske det är ovanligare i USA där de inte har vårt utbildningssystem för europeisk ridning på samma sätt? Ungefär som att plocka blåbär skulle kunna vara något exotiskt och speciellt i USA.

Det enda jag reagerade på var de breda händerna när hästen sänker huvudet, som jag har lärt mig så ska man alltid sträva efter att rida med korrekt handställning och sits, så breddningen skulle jag få bakläxa på. Men att hästen ska stretcha på det sätt de visar, och jobba med ryggen, det har man ju med varje ridpass?
Håller med, det var därför jag tänkte att det är möjligt att fundera lite över det i förhållande till ren statistik på hästryggar hos veterinären.

Om onda hästryggar minskat markant pga trenden så är det väl sannolikt bra, om det ökat eller är neutralt är det väl kanske varken bättre eller sämre.

Dessutom kan det inte vara nytt i USA heller, att få ned huvudet har väl blivit alltmer viktigt att markera i Westernridningen också, så det verkar vara mer av en allmän trend över de senaste flera åren eller så. Men den trenden kanske precis tagit sig till dressyrridning i USA.

(https://www.hastfocus.se/ryggproblem-okar-hos-ridhastar/)
 
Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.

Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?
Distansryttare rider sina hästar mil efter mil i "skadlig" form och ändå håller hästarna samtidigt som andra rider korta pass i sk. korrekt form på optimerat ridbaneunderlag och har problem med skador. Det är något att fundera över.

Jämför man på humansidan gjordes samma misstag när det gäller löpning med olika teorier om fotisättning, stötdämpning, pronation osv., teorier som inte höll måttet.
 
Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.

Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?


För mig är det här gammal ridlära som förpackats om för att säljas. Kolla i typ Ridhandboken (som i grunden är en gammal tysk bok) så står det samma sak där. Ryggen upp och sedan kan man höja fram och sänka rumpan. Jag håller med om allt de säger och tycker det är jättebra att det får spridning. Men nytt är det ju inte.
Angående diskussionen "lång och låg"s vara eller icke vara så tar de ju faktiskt upp det också, dvs att hästen bara sänker nacken är inte samma sak som att den svingar över ryggen, och detta är alltså inte korrekt "lång och låg".
 
Distansryttare rider sina hästar mil efter mil i "skadlig" form och ändå håller hästarna samtidigt som andra rider korta pass i sk. korrekt form på optimerat ridbaneunderlag och har problem med skador. Det är något att fundera över.

Jämför man på humansidan gjordes samma misstag när det gäller löpning med olika teorier om fotisättning, stötdämpning, pronation osv., teorier som inte höll måttet.


Precis! Distanshästar går ju inte i "skadlig form". Bara en annorlunda form. När jag rider långpass behöver min häst inte gå i perfekt "dressyrform", men han ska bära sig själv i balans och jobba över ryggen. Dessutom får han i skogen användning för de muskler och den balans vi tränar i dressyren. Och vice versa.
En distanshäst som tränas fel får lika mycket skador som en dressyrhäst som tränas fel (fast kanske inte samma skador).
 
Det ser ut som helt vanlig dressyrridning för mig, det är så mina ridlärare jobbar. Kanske det är ovanligare i USA där de inte har vårt utbildningssystem för europeisk ridning på samma sätt? Ungefär som att plocka blåbär skulle kunna vara något exotiskt och speciellt i USA.

Det enda jag reagerade på var de breda händerna när hästen sänker huvudet, som jag har lärt mig så ska man alltid sträva efter att rida med korrekt handställning och sits, så breddningen skulle jag få bakläxa på. Men att hästen ska stretcha på det sätt de visar, och jobba med ryggen, det har man ju med varje ridpass?

Att bredda händerna är bara ett sätt att enklare bibehålla kontakten med hästen tills att den har lärt sig och blivit så pass stark att den kan hålla huvudet mer stabilt. Det går helt enkelt fortare att bredda händerna än att korta tygeln så nej målet är inte att rida med breda händer.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Är medryttare på en häst som jag rider en gång i veckan. Hästen har ytterligare en medryttare som rider några fler dagar i...
Svar
6
· Visningar
1 782
Senast: DizAngel
·
Hästmänniskan Hoppas att tråden ligger rätt, får gärna flytta på den annars! Iaf så var jag och tittade på en häst i början på veckan...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 289
Senast: Highcat
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 504
Senast: emlem
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 951
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp