Rida i form & hästens biomekanik

Aionee

Trådstartare
Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.

Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?

 
Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.

Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?

Intressant video! Jag tyckte att de sa en massa bra saker, men håller inte med om allt. Jag har läst studier som visar att rida hästen "lång och låg" inte alls är bra då hästen lägger mer vikt på sina framben och på så sätt nöter på dem. Hästen stretchar inte ryggmusklerna på det sätt som man kanske kan tro. Måste leta reda på artiklarna igen då jag inte kommer ihåg allt ordagrant.

I övrigt mycket bra ideer som jag också försöker jobba med i min egen ridning :)
 
Jag delar denna uppfattning som de i videon. "Kraften" ska komma ifrån bakbenen, upp genom bäckenet, genom hela ryggen, höja manken, fram till bettet.
Jag önskar bara att det skulle vara lätt att göra det ;)
 
...så vitt jag vet har ingen forskning bevisat att hästen faktiskt lägger mer vikt på bakbenen vid högre samling. Ska finnas någon relativt ny holländsk studie.

Får se filmen när jag är hemma, har lite svårt för uttrycket bara :p

(ja, jag har nästan fått stryk en gång för att jag sa "fast det är vetenskapligt bevisat" som slutkläm när jag försvarade min ståndpunkt i en diskussion... :grin: :angel: )
 
Tycker det var en jätteintressant video och för mig väldigt logisk. Gillar att de faktiskt utgår från hur hästen är skapt och att det inte får förekomma tvång och för tidig press på hästen. Som hon säger, hästen är ju inte gjord för ridning öht och då gäller det att vara ödmjuk inför det faktumet och rida på så sätt att du får en glad, avspänd och samarbetsvillig häst som VILL ridas och finner det komfortabelt att bli riden.
 
Inga konstigheter, bara självklarheter imho.
Geometrin kring ryggrad och spinalutskott är oerhört grundläggande, och det mesta som beskrivs i videon stämmer väldigt väl överens med mina egna uppfattningar.
 
Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.

Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?


Jag har sett de där filmerna förut. Det är mkt självklara saker de pratar om.
Jag är dock inte direkt impad av det egna utförandet. De är för dåliga och får inte till det riktigt.

Men visst tror jag det behövs folk som vågar fokusera på annat än flashighet.
Synd bara att de inte kunde visa lite bättre eget jobb och på så sätt lyckas få fler att lyssna för att få dem att börja tänka lite annorlunda. Inte nödvändigtvis just som skaparna av filmen.
 
...så vitt jag vet har ingen forskning bevisat att hästen faktiskt lägger mer vikt på bakbenen vid högre samling. Ska finnas någon relativt ny holländsk studie.

Får se filmen när jag är hemma, har lite svårt för uttrycket bara :p

(ja, jag har nästan fått stryk en gång för att jag sa "fast det är vetenskapligt bevisat" som slutkläm när jag försvarade min ståndpunkt i en diskussion... :grin: :angel: )

Det där tror jag och många med mig som jobbat med x antal individer till rejäl samling inte tror ett skit på.
Jag vill se exakt vem som rider och hur innan jag tror på en sån undersökning.

Det hår att göra viktförskjutningar redan i halt bara hästen är utbildad till signalsystem där man kan ge signaler så den förstår hur man vill lägga vikten.

Vad är piaff, skolhalt, levad etc annars?
Och har man ridit såna övningar vet man att det går att påverka vikten nästan lika mkt i rörelse.
Alltså säger jag bullshit!
 
Blev impad allmänt av Art2ride o tanken om att hästen bli rak/liksidig av att den sträcker ut den korta sidan lika mkt (som jag fattade poängen, har även sett en typ tränare förkasta Straightness training o dylika system just pga att det är detta som är den enda rätta vägen som funkar).

Sen gick jag med i Facebookgruppen och ser att man ska longera med chambon som steg 1 typ och att hästen nuddar backen m nosen beskrivs som något av ett delmål "touchdown" (i trav). Då fick jag direkt kalla fötter o sen har jag inte kollat mer på det faktiskt.
 
Blev impad allmänt av Art2ride o tanken om att hästen bli rak/liksidig av att den sträcker ut den korta sidan lika mkt (som jag fattade poängen, har även sett en typ tränare förkasta Straightness training o dylika system just pga att det är detta som är den enda rätta vägen som funkar).

Sen gick jag med i Facebookgruppen och ser att man ska longera med chambon som steg 1 typ och att hästen nuddar backen m nosen beskrivs som något av ett delmål "touchdown" (i trav). Då fick jag direkt kalla fötter o sen har jag inte kollat mer på det faktiskt.
Det jag förstått det som är den enda inspänningstygel han rekommenderat vanliga inspänningstyglar och då så lösa att hästen ska kunna hålla huvudet normalt utan att bli dragen i. De ska bara ge stöd nedåt och påminna hästen om att sträcka ner. Han har påpekat det många, många gånger i hans youtube videor att de inte ska spänna in hästen utan bara ha de där (utan att de är för lösa såklart).

Vet dock inte vad det är för facebook grupp, men jag har kört den här metoden på min unghäst nästan ett år nu och han klarar nu av att arbeta ordentligt och har musklat sig jättefint. Kan t.om arbeta utan inspänningstyglarna. Fast jag har honom bettlöst och lös, longeringslinan är bara i vägen och hästen drar ifrån den då och då. Han går på volten om han blir inkallad, men jag är inte ett fan av att nöta på en volt då jag tror att det också är skadligt i längden. :)
 
Det jag förstått det som är den enda inspänningstygel han rekommenderat vanliga inspänningstyglar och då så lösa att hästen ska kunna hålla huvudet normalt utan att bli dragen i. De ska bara ge stöd nedåt och påminna hästen om att sträcka ner. Han har påpekat det många, många gånger i hans youtube videor att de inte ska spänna in hästen utan bara ha de där (utan att de är för lösa såklart).

Vet dock inte vad det är för facebook grupp, men jag har kört den här metoden på min unghäst nästan ett år nu och han klarar nu av att arbeta ordentligt och har musklat sig jättefint. Kan t.om arbeta utan inspänningstyglarna. Fast jag har honom bettlöst och lös, longeringslinan är bara i vägen och hästen drar ifrån den då och då. Han går på volten om han blir inkallad, men jag är inte ett fan av att nöta på en volt då jag tror att det också är skadligt i längden. :)

Kan man klassisk dressyr och förstått de gamla lärorna kan man formge hästar på något/några pass i longering utan inspänning.
Ska man kasta skit så på andra så får man också leverera mer själv.
Just IOM det tycker jag det är pinsamt att man inte ens kan formge utan inspänning, vilken typ det än är och hur löst etc.
Den har ingen del i utbildningen.
Det är som att lära någon æ när man ska skriva bara på svenska. Bokstäverna i vårt alfabet kan vi sen göra ord av. De är en del i utbildningen och leder vidare.

Det är jättefint med æ. Och säkert bra att kunna. Men det har inte med svenska ord att göra.
Inspänningar har inget med dressyr/skolning att göra. Det är säkert jättefint om man inte vill förmedla att man sysslar med svårklass dressyr och är världsbäst på det.
Hade Lisa som rider LA eller hoppar kört det som tips hade jag skitit i vilket. Men ska man utnämna sig till dressyrmästare bör man iaf kunna steg ett, inlongering.

Utöver det är böjda spår inte skadligt i sig. Det är obalans i sidled som sliter. Risken för det ökar på böjda spår IOM centrifugalkraften.
Men kan man formge i longering så lär man sig redan där att flytta balansen i manken utåt och avlasta inner fram. Då ger longering inget slitage.
Man ska vara jävligt medveten om vad det är som sliter och att det faktiskt gå att göra något åt det. Så inte folk tror att böjda spår är farliga. Tvärtom kan de, rätt använda, hjälpa hästen börja bära bak.
Tyvärr kan endast någon handfull folk det här med formgivning i longering i Sverige.
 
Det jag förstått det som är den enda inspänningstygel han rekommenderat vanliga inspänningstyglar och då så lösa att hästen ska kunna hålla huvudet normalt utan att bli dragen i. De ska bara ge stöd nedåt och påminna hästen om att sträcka ner. Han har påpekat det många, många gånger i hans youtube videor att de inte ska spänna in hästen utan bara ha de där (utan att de är för lösa såklart).

Vet dock inte vad det är för facebook grupp, men jag har kört den här metoden på min unghäst nästan ett år nu och han klarar nu av att arbeta ordentligt och har musklat sig jättefint. Kan t.om arbeta utan inspänningstyglarna. Fast jag har honom bettlöst och lös, longeringslinan är bara i vägen och hästen drar ifrån den då och då. Han går på volten om han blir inkallad, men jag är inte ett fan av att nöta på en volt då jag tror att det också är skadligt i längden. :)

Kan man klassisk dressyr och förstått de gamla lärorna kan man formge hästar på något/några pass i longering utan inspänning.
Ska man kasta skit så på andra så får man också leverera mer själv.
Just IOM det tycker jag det är pinsamt att man inte ens kan formge utan inspänning, vilken typ det än är och hur löst etc.
Den har ingen del i utbildningen.
Det är som att lära någon æ när man ska skriva bara på svenska. Bokstäverna i vårt alfabet kan vi sen göra ord av. De är en del i utbildningen och leder vidare.

Det är jättefint med æ. Och säkert bra att kunna. Men det har inte med svenska ord att göra.
Inspänningar har inget med dressyr/skolning att göra. Det är säkert jättefint om man inte vill förmedla att man sysslar med svårklass dressyr och är världsbäst på det.
Hade Lisa som rider LA eller hoppar kört det som tips hade jag skitit i vilket. Men ska man utnämna sig till dressyrmästare bör man iaf kunna steg ett, inlongering.

Utöver det är böjda spår inte skadligt i sig. Det är obalans i sidled som sliter. Risken för det ökar på böjda spår IOM centrifugalkraften.
Men kan man formge i longering så lär man sig redan där att flytta balansen i manken utåt och avlasta inner fram. Då ger longering inget slitage.
Man ska vara jävligt medveten om vad det är som sliter och att det faktiskt gå att göra något åt det. Så inte folk tror att böjda spår är farliga. Tvärtom kan de, rätt använda, hjälpa hästen börja bära bak.
Tyvärr kan endast någon handfull folk det här med formgivning i longering i Sverige.
 
Du behöver absolut inte använda insänningstyglar inom art2ride. Många är dock så pass nya i träningen och de flesta tränar på egen hand och då kan chambonen vara ett hjälpmedel innan man själv har fått till tekniken. Chambonen är väldigt lös och inverkar bara om hästen lyfter huvudet väldigt högt en chambon hindrar inte heller hästen från att föra mulen framåt vilket är väldigt viktigt inom art2ride. Men som jag sa i början finns det absolut inget krav på inspänningstyglar utan snarare tvärt om. Man betonar istället att arbeta hästen mycket vid hand.

Kärnan i art2ride är att få hästen att lyfta ryggen det Will kallar jobba över ryggen. Vissa hästar kan jobba och bygga sin överlinje utan att stretcha ut hela vägen med nosen nästan i marken men de flesta måste stratcha hela vägen för att komma åt hela kroppen. Stretchen är steg ett och sen arbetar man sig uppåt från det. Inom art2ride höjer vi inte upp hästen i en högre form förrän den klarar av att arbeta i en högre form med bibehållen rygg. Jag lägger till en film där ni kan se vad jag menar.

Art2ride handlar om att träna grunden. När du har lagt grunden rätt blir resten enkelt men grundträning tar tid. Ställ gärna frågor om ni undrar något mer eller gå med i vår FB-grupp (art2ride sverige) och ställ era frågor där.

Mvh Emmeli Associate trainer för art2ride
 
Förlåt om man inte får diskutera YouTube videor, men såg den här videon och fann den väldigt intressant eftersom jag varit intresserad av Art2Ride ett par år nu och deras filosofi. De menar alltså att man bör lära hästen hitta formen och aktivera bakben och rygg genom en lång och låg form, och så pratar de om skador mm som kommer från felaktig ridning.

Men precis som med allt annat på internet så ska man inte tro på allt blint, så jag frågar er andra hästmänniskor; Vad tycker ni om det de säger? Har de rätt?

Nej jag tror nog inte det. Dvs jag tror inte det skadar hästen att hm rida för att balansera hästen till att lägga tyngd på bakbenen men inte lägga så mycket fokus på att huvudet ska vara långt och lågt, eller kanske på huvudet/halsen alls.

Baserat bara på ren spekulation om att det verkar inte som att det är ovanligt lite ryggproblem på hästar idag jämfört med "igår" väl? (har läst artiklar om motsatsen snarare). Det kan ju bero på rapporteringsgrad och allt möjligt men ändå. Samtidigt som lång och låg är väl ganska populärt sedan några år tillbaka.

För att förtydliga, jag skriver inte att jag tror det är dåligt, har ingen åsikt. Enda skillnaden är i "bör" och "kan" dvs man "kan" säkert lära hästen hitta bakbenen på det viset (många verkar anse det). Men jag är osäker på om det är "bör" dvs att ryggen obevekligen går sönder annars.
 
...så vitt jag vet har ingen forskning bevisat att hästen faktiskt lägger mer vikt på bakbenen vid högre samling. Ska finnas någon relativt ny holländsk studie.

Får se filmen när jag är hemma, har lite svårt för uttrycket bara :p

(ja, jag har nästan fått stryk en gång för att jag sa "fast det är vetenskapligt bevisat" som slutkläm när jag försvarade min ståndpunkt i en diskussion... :grin: :angel: )
Läste en studie för ett par år sedan där. Fast jag blev inte helt övertygad eftersom en av hästarna tydligen la större tyngt på bakbenen ändå. Så jag är jättesugen på att läsa fler studier.
 
Det där tror jag och många med mig som jobbat med x antal individer till rejäl samling inte tror ett skit på.
Jag vill se exakt vem som rider och hur innan jag tror på en sån undersökning.

Det hår att göra viktförskjutningar redan i halt bara hästen är utbildad till signalsystem där man kan ge signaler så den förstår hur man vill lägga vikten.

Vad är piaff, skolhalt, levad etc annars?
Och har man ridit såna övningar vet man att det går att påverka vikten nästan lika mkt i rörelse.
Alltså säger jag bullshit!
Tror det var bland annat Grand Prix hästar i piaff på tyngdplatta. Men en av dem (inte Grand Prix häst iofs) försköt tyngt bakåt dock (och mina källor är osäkra) så jag tycker inte den studien ger slutordet om det hela alls. (Jag menar i levad lär de ju göra det allra minst ;) ) Dvs håller med dig och är jättenyfiken på fler studier.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Är medryttare på en häst som jag rider en gång i veckan. Hästen har ytterligare en medryttare som rider några fler dagar i...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: DizAngel
·
Hästmänniskan Hoppas att tråden ligger rätt, får gärna flytta på den annars! Iaf så var jag och tittade på en häst i början på veckan...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 278
Senast: Highcat
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 469
Senast: emlem
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp