Ridskoleryttare 2015

img_1231_5547ce4be087c37801c1a380.jpg

Sötnöten. Vår första ensamritt och hon var precis så cool som hon alltid är :heart

Spetsade hästöron och mjuka grusvägar - bättre utsikt kan man inte ha :love:
 
I morse var jag uppe tidigt för att rida lektion, trots det värmde solen, den här årstiden är bara för härlig. :) Red ett litet tittigt skimmelsto som jag har ridit en gång tidigare och som då var supertrevlig. Idag däremot hade hon noll bjudning till en början så fick kämpa på för att få henne framåt. Dagens första övning var att rida bågar längs långsidan i trav och sedan fatta galopp när vi kom ut till spåret, galopp tre språng och sedan bryta av. Det gick lite långsamt med fattningarna till en början men efter ett tag blev vi lite rappare.

Dagens andra övning var tre serpentinbågar där vi skulle överdriva ställningen något. Sista gången gjorde vi det i galopp med ett kort avbrott till trav över medellinjen. Det blev ingen ordentlig galopp på mittenbågen men annars gick det helt ok för oss. En av de andra tjejerna åkte dock av när hennes häst började bocka, och när hon var på väg ner hördes ett skitskumt ljud som min häst blev skraj för. Visade sig att tjejen hade en air bag väst som hade utlöst sig.

På vägen hem var hon cool i trafiken fram till det att vi svängde in mot stallet och en lastbil dundrar förbi. Jag satt inte löst egentligen men för en stund funderade jag ändå på om jag skulle åka ner i asfalten.

Överlag hade jag inte så himla bra känsla, men jag tog mig igenom passet helt ok iaf. Min sits var rätt kass, jag hamnade för mycket bakåtlutad men tror att det nog berodde en del på sadeln som låg alldeles för mycket i bakvikt. Tycker att jag ser så mycket illa tillpassade sadlar och då är det ändå privatägda hästar som sköts av personal.
 
Igår red vi ute för första gången! Försökte ta ett kort, men kameran ville inte, blev bara svart. Typiskt :P

Gick iaf bättre än förra gången, även om han var lite "pigg" och jag hade svårt att få ner tempot till en bra jog och galopp. Det ska ju gå lite saktare inom western, iaf det sättet vi lär oss, vi pysslar inte direkt med barrel racing på ridskolan :P

Iaf! Vi tränade på samma som sist, styra utan att använda tyglarna för mycket, få till bra stopp och sådär. Sen fick vi testa lite ranch trail, eller ja, ett hinder bara, som egentligen är till terränghoppning :P Skritta uppför en trappa, bakdelsvändning, och sen skritta ner igen, lugnt och sansat. Låter inte mycket för världen, men det var roligt! :)
 
Det blev en helt ny bekantskap idag. Trodde att jag skulle få rida gamla gentlemannen igen men nej då. Hade egentligen hoppats på en enkel, "åka häst" lektion då jag inte var det minsta upplagd för att åka iväg egentligen, skånskt höstväder ute och en gnagande huvudvärk. Den nya bekantskapen visade sig vara en stor (måste vara närmare 175cm i manken) skimmel som visst inte tillät att man gjorde i ordning honom i boxen. Uppställd på gången var lite grinig men långt ifrån de surpellar jag träffat på andra ridskolor. Måste säga att jag tycker att den här ridskolan generellt har fantastiskt trevliga hästar :bow:

Väl uppe på ryggen så kändes han... stor. Det var mycket häst både framför och bakom mig och jag kände mig till en början allmänt vilsen där uppe. Vi ska rida program nästa vecka och fokus idag låg på analys och problemlösning. Vi fick rida helt självständigt hela lektionen, i båda varv och alla gångarter. Efter uppvärmningen fick alla säga vad som kändes bra, vad som kändes mindre bra och hur de tänkte sig lägga upp resten av timman. Jag sa precis som det kändes, stort, kontaktlöst och allmänt oinspirerat. Fick tipset om att rida mycket mer framåt, skita i tyglarna och bara mata på med massor av ben.

Sagt och gjort: jag låste fast händerna i rätt position, tryckte på allt jag kunde med benen och red kors och tvärs i trav och galopp där vi fick plats. Det är trångt när åtta stora hästar ska samsas på 20x40 meter. Ridläraren placerade sig mitt i ena volten och fångade in oss en åt gången för tre-fyra minuters intensivundervisning.

Och så plötsligt sa det bara poff.

Efter en halvtimmas mer eller mindre planlöst irrande så hade jag plötsligt kontakt i handen. Mitt i en galoppvolt fick jag plötsligt svar på mina försök till ställning och böjning. Efter lite drillande med ridläraren med motställning och hjälp med tempot (vi hade börjat överkompensera åt andra hållet) så hade vi en fantastiskt trevlig form och kontakt. Det gick så himla lätt när det väl föll på plats att jag fortfarande har svårt att tänka att det var jag som red oss till det. Jag gjorde ju ingenting! :confused::p

Nu är bara utmaningen att försöka korta ner den halvtimman av trav och galoppjobb på 20x40 meter till max en kvart på inte mer än hälften av ytan. Det är i såna här lägen man önskar att man fick ta med sig hästen ut och rida lite galoppintervaller innan man gick i på ridbanan - det skulle passat herrn perfekt! :D
 
Jaha, ordinarie tävling blev inställd så vi åkte på P&J istället och det gick sådär för egen del. Fastnade i en frivillig coachingroll för de övriga och glömde av att ställa om till mig själv när det var dags för oss, så vi fick till två rätt kassa rundor. En rosett hem i alla fall, och det är alltid något. En eloge till min fina fux som ändå gör sitt bästa trots att piloten inte gör sitt jobb!

Och vi hade i alla fall tur med vädret :)

img_1405_55571f2addf2b342394fafa3.jpg

Vi kör en look-a-like ;)
 
Men åh! Var så taggad inför att rida program på den store skimmeln idag. Har glott på YT-videor för att lära mig programmet, försökt lägga upp en plan för framridningen och verkligen velat göra en bra runda. Så loggar jag in på ridskolans datasystem och ser att jag står uppskriven på C :( Jag har haft honom massor av gånger, på privatlektioner och på programridningen förra terminen - men vi kommer bara inte överens!

Blä, tappade helt suget att rida nu...
 
Men åh! Var så taggad inför att rida program på den store skimmeln idag. Har glott på YT-videor för att lära mig programmet, försökt lägga upp en plan för framridningen och verkligen velat göra en bra runda. Så loggar jag in på ridskolans datasystem och ser att jag står uppskriven på C :( Jag har haft honom massor av gånger, på privatlektioner och på programridningen förra terminen - men vi kommer bara inte överens!

Blä, tappade helt suget att rida nu...

Hoppas det kändes bra ändå!
 
Jag red ut i helgen, jag, instruktör och två unga tjejer som kände varandra så jag och instruktören pratade hela vägen och jag fick en massa bra tips och någon aha-upplevelse. Jag har inte träffat den här instruktören tidigare, men hon har tidigare tävlat svår klass i dressyr. Det är bland det bästa här, instruktörerna är själva väldigt duktiga ryttare, det och den fantastiska naturen. Instruktören sa att jag "seemed like a strong rider" och även om det inte betyder så mycket kändes det kul att få höra från någon duktig nu när jag känner att jag har haft en liten svacka.
 
Inte kul när att rida någon man inte funkar med :/ @Araminta



Dagens lektion gick sådär, vi har fått byta hästar :D glömde skriva förra veckan, men då hade jag en fux som heter Rosa, hon är nog den mest välutbildade westernhästen på ridskolan, har jag fått för mig iaf. Hon är långsam av sig, en bra pleasure häst :p
Idag fick jag Honey istället, en liten skäck som inte alls ville vara långsam och jogga fint :p Har så svårt att våga ta i tyglarna för att bromsa när hon inte lyssnar på annat, men mot slutet blev det lite bättre, la även in lite volter.

Dagens övning bestod, bland annat, av trav och galoppbommar. Först tre trav, sen tre galopp, och så tre trav igen, utmed ena långsidan. I lugnt tempo utan att slå i någon bom.
Är visst inte bara hopprädd längre, utan även galoppbomsrädd, men jag kom över iaf! Haha :D även om det gick lite fort här och var, slog i bommar hit och dit gjorde vi också.
Nu ska jag lära mig att vara lite mer bestämd redan från början, så det inte tar hela lektionen för mig att komma dit.

Och nästa gång är sista för denna terminen, tråkigt :/
 
Jag red lektion igår, och vilken lektion det var! Vi var bara två stycken som red och det kändes som att vi låg på samma nivå både kunskapsmässigt och ambitionsmässigt. Jag red en pigg lite häst som passade mig väldigt väl och temat för lektionen var övergångar och kvaliteten i dem. Vi skulle se till att hela tiden hålla hästarna framme för skänkeln och uppmärksamma och red mycket övergångar både mellan och i gångarterna och på böjt och rakt spår. På slutet red vi självständigt övergångar på medellinjen, tre stycken skulle vi få in. Hästen brydde sig inte alls om vad den andra hästen gjorde utan lyssnade fint på mig och vi lyckades till och med få in galoppövergångar på den korta sträckan.

Jag är fantastiskt nöjd med mig själv för att jag faktiskt red hela lektionen, från början till slut, och inte bara åkte häst, och satt sedan med ett stort leende hela vägen tillbaka till stallet.

Blev så inspirerad att jag bytte grupp och kommer att fortsätta att rida på fredagar nu istället. :p
 
@GoLightly gött att bara vara två, och vad roligt att det kändes så bra att du bytte grupp! : D Är det samma instruktör?

Det se jätteskönt! Men ännu mer att vi var på samma nivå. En av kvinnorna jag red med förut tyckte att mycket var läskigt så då hölls vi andra tillbaka lite.

Allt är lite mer flytande här. Man behöver inte rida på någon specifik tid utan kan hoppa in när som helst så länge det finns plats, jag betalar exempelvis en medlemsavgift i klubben som ger mig rätt till en lektion/uteritt i veckan. Men jag tycker att det är skönt att ha en fast tid för att slippa besväret med att boka in en tid varje vecka. Instruktörerna byts av lite då och då, men vi har några som instruerar oftare än de andra. Den här instruktören har jag inte ridit för så mycket tidigare, men jag gillar hennes lektioner och som jag förstod det så instruerar hon rätt ofta på min nya ridtid.
 
@GoLightly Aah okej, det låter ju väldigt smidigt!
Skönt att kunna byta lite om något annat kommer upp, utan att behöva krångla med igenridningar. Här finns ingen plats i westergrupperna att rida igen på iofs, vi har två veckor nu efter terminen är slut där vi får rida igen..
 
Jahopp... nu börjar det närma sig. På söndag är det dags för mig och fuxflickan att åka ut på tävling helt själva.

Jag kände att jag tabbade bort mig så mycket på förra p&j:en med distanser och det ena med det andra så lite nervös är jag, särskilt nu när vi går ut med 100 som första klass och sedan kör 105. Men jag vet ju att vi KAN detta. Så det är bara att köra och lita på henne och mig själv. Fördelen är att det är på samma plats som sist. Och den stora fördelen är nog att vi åker iväg som ensamt ekipage, jag kan i lugn och ro fokusera på bara vår prestation och ha en bra dag tillsammans.

Fick rundorna filmade och jag ser ju åtminstone vad jag gör för fel och förhoppningsvis kan jag låta bli att göra dom på söndag :)
 
Igår fick jag O'Brian igen, han jag nästan alltid ridit på sistone, och min sambo var med och filmade :D Har tyckt att jag visst gjort halt så som ridläraren säger att jag ska göra, men såg på filmerna att så, självklart inte var fallet :P Får öva på att flänga fram benen snabbare

Annars tränade vi på sidepass och framdelsvändningar runt koner. Och det vi alltid gör, mycket självständig ridning med stopp, bakdelsvändningar och backa, få till bra tempo och form, mot slutet gick det bra. Glömde som vanligt bort att rida ordentligt i början, får väl gå in här och läsa inför nästa lektion, så jag kommer ihåg det! :)
Och sambon tyckte det var jättekul, vill följa med nästa gång också :D
 
Igår fick jag O'Brian igen, han jag nästan alltid ridit på sistone, och min sambo var med och filmade :D Har tyckt att jag visst gjort halt så som ridläraren säger att jag ska göra, men såg på filmerna att så, självklart inte var fallet :P Får öva på att flänga fram benen snabbare

Annars tränade vi på sidepass och framdelsvändningar runt koner. Och det vi alltid gör, mycket självständig ridning med stopp, bakdelsvändningar och backa, få till bra tempo och form, mot slutet gick det bra. Glömde som vanligt bort att rida ordentligt i början, får väl gå in här och läsa inför nästa lektion, så jag kommer ihåg det! :)
Och sambon tyckte det var jättekul, vill följa med nästa gång också :D

Nyttigt att bli filmad!
Haha min sambo följer med till stallet ibland, men han tycker att det är rätt tråkigt när jag rider och sen är han rätt rädd för hästarna också..
 
Jag har hittat en annan ridskola som jag funderar på att besöka. Inte för att byta, den ligger en bit bort, men kanske ta någon lektion på ibland om den verkar bra. De verkar ha lite bättre träningsmöjligheter än där jag rider för tillfället, plus en terrängbana :nailbiting:
 
@GoLightly Visst är det!
Jaa, ridläraren pratade en hel del med sambon min, annars hade han nog också blivit uttråkad. Men han har testat att rida några gånger och tyckt det vart riktigt roligt, så han är nog lite intresserad av det hela ändå :D
Han var lite rädd i början, men det släppte fort. Vi åkte till och med till medryttarhästen efteråt, sa att vi bara skulle hälsa på henne i hagen, men han ville ta in och rykta henne med haha :D

Kul med terrängbana på den andra ridskolan! Hoppas allt annat också känns bra där : D
 
@GoLightly Visst är det!
Jaa, ridläraren pratade en hel del med sambon min, annars hade han nog också blivit uttråkad. Men han har testat att rida några gånger och tyckt det vart riktigt roligt, så han är nog lite intresserad av det hela ändå :D
Han var lite rädd i början, men det släppte fort. Vi åkte till och med till medryttarhästen efteråt, sa att vi bara skulle hälsa på henne i hagen, men han ville ta in och rykta henne med haha :D

Kul med terrängbana på den andra ridskolan! Hoppas allt annat också känns bra där : D

Min sambo vågar klappa hästarna på halsen om jag håller i, tror att han tycker de är rätt häftiga ändå men föredrar att titta på lite avstånd ;)

Haha, jag vet inte om jag kommer att våga hoppa på den dock, är rätt hopprädd men tycker att det ser så kul ut att jag hoppas att jag vågar prova på :)
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 082
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 135
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp