Ridskoleryttare 2015

Själv kör jag en liten uppdatering, ridskolan drar igång igen måndag v33 för mig. Enda skillnaden den här terminen är att jag valt att gå ner i tid och ska bara rida varannan vecka, så kommer rida ojämna måndagar. Tanken är att jämna veckor på helgen ska jag rida privatlektioner istället på min egna häst.
Vill dock inte sluta helt med ridskoleridningen, gruppen har go stämning och det är bra att rida andra hästar än sin egen.
Sen jämna veckor är hoppgrupperna på torsdagar och då är tanken att jag ska rida min egna häst.

Nu de två första ridskolelektionerna v33 och v35 kan jag ha med min egen häst eftersom jag har semester nu, sen när jag börjar jobba blir det ridskolehästar som gäller. Så det ska bli en spännande termin som kommer nu. :up:
 
@GoLightly - ja, det blev så att jag fortsätter. Känner mig dock inte så pepp på det, tyvärr, men sagt är sagt och det är bara att köra på året ut. Har åtminstone bytt grupp i dressyren, så förhoppningsvis så slipper jag ännu ett halvår med skänkelvikningar ;)
Gruppen är lägre än min vanliga, men jag hoppas ändå på att det blir bra, då det är en annan instruktör. Alltid bra med annan input (och andra övningar, förhoppningsvis).

Imorgon är det terminsstart, bästa är att det är min hoppgrupp som kickar igång terminen, min favoritgrupp både på inriktning och folk :)

Hoppas nya gruppen och instruktören blir den nystart du behöver :)
 
Åh vad skoj det var igår - min fuxflicka lika underbar som alltid! :heart

Kul att vi kör igång med riktig träning med en gång (vissa ställen är ju hästarna knappt igång så man inte gör något avancerat på flera veckor...) och även om vi mest jobbade på små skolhinder så hade vi två vanliga hinder med också, som låg på 90 vilket jag tyckte kändes ofantligt lågt igen, vilket kändes superbra :D

tg_150806_55c483ae9606ee116242527b.png

Avslutande övning där vi band ihop alla linjer
 
@RedHyuuga @Blimblom - haha, jo det är ju verkligen olika hur man uppfattar det :)

Ja precis, jag rider i en tävlingsgrupp i hoppningen, och så "vanlig" dressyr på det. Vår hopptränare är riktigt bra på att skapa roliga och utmanande övningar varje gång, hon är dessutom banbyggare så nyttigt att få ta del av bakgrundstänk när det kommer till rena banhoppningar och sånt!
 
@Frokennordberg va, finns det ovanlig dressyr också? :rofl:

I och för sig så tycker jag att banhoppningshinder som börjar gå över 80 cm är höga, men är det terränghinder så är 80 lågt. Vet inte riktigt varför. :angel:
Vad är det som är speciellt med en tävlingsgrupp, tränarna inför någon tävling eller hur är upplägget? Tänker mest på att jag rider i en hoppgrupp där vi tränar hoppning, så tänkte det borde skilja mot en tävlingsgrupp eller kan jag ha fel tro?
 
@Frokennordberg va, finns det ovanlig dressyr också? :rofl:

I och för sig så tycker jag att banhoppningshinder som börjar gå över 80 cm är höga, men är det terränghinder så är 80 lågt. Vet inte riktigt varför. :angel:
Vad är det som är speciellt med en tävlingsgrupp, tränarna inför någon tävling eller hur är upplägget? Tänker mest på att jag rider i en hoppgrupp där vi tränar hoppning, så tänkte det borde skilja mot en tävlingsgrupp eller kan jag ha fel tro?

Tja, tävlingsgruppen går ut på att vi är ute och tävlar med våra hästar regelbundet. Vi hoppar varje pass och har 90 minuter ridtid till förfogande (dvs inget hinderbygge under lektionstid). Man kan gå vanlig hoppning också men då är man inte ute och tävlar och lektionerna är kortare, samt att du inte alltid rider samma häst. Det är väl den stora skillnaden. Den gemensamma nämnaren är att oavsett om du bara lektionshoppar eller är med i tävlingsgrupp måste du rida ytterligare ett pass i veckan, och då dressyr eller privatlektion.

Och med "vanlig" dressyr menar jag här att det inte är inriktat på förberedelse och tävlingsprestation, finns tävlingsgrupp även där :)
 
Tja, tävlingsgruppen går ut på att vi är ute och tävlar med våra hästar regelbundet. Vi hoppar varje pass och har 90 minuter ridtid till förfogande (dvs inget hinderbygge under lektionstid). Man kan gå vanlig hoppning också men då är man inte ute och tävlar och lektionerna är kortare, samt att du inte alltid rider samma häst. Det är väl den stora skillnaden. Den gemensamma nämnaren är att oavsett om du bara lektionshoppar eller är med i tävlingsgrupp måste du rida ytterligare ett pass i veckan, och då dressyr eller privatlektion.

Och med "vanlig" dressyr menar jag här att det inte är inriktat på förberedelse och tävlingsprestation, finns tävlingsgrupp även där :)
Är tävlingsgruppen något på ridskolans hästar, då du skriver att om man rider i en hoppgrupp får man inte rida samma häst?
90 min ridtid, wow det är länge. I vår hoppgrupp så är det privathästar i första hand, några som inte har egna hästar som lånar ridskolehästar och lektionerna är ca 60 min långa. :)
 
Är tävlingsgruppen något på ridskolans hästar, då du skriver att om man rider i en hoppgrupp får man inte rida samma häst?
90 min ridtid, wow det är länge. I vår hoppgrupp så är det privathästar i första hand, några som inte har egna hästar som lånar ridskolehästar och lektionerna är ca 60 min långa. :)

Precis, det är en ridskola och tävlingsgruppernas upplägg är att man på både hoppningen och dressyren rider "sin" häst, dvs en av ridskolans hästar som man har blivit tilldelad/ihopmatchad med.

Ridskolan är liten och nischad, främst inriktad på vuxna (men finns viss ungdomsverksamhet också) och satsar mycket på kvalitet och vidareutveckling av ryttare, så det är inte den klassiska ridskoleverksamheten. Majoriteten av alla hästryttare rider på verksamhetens hästar.
 
Precis, det är en ridskola och tävlingsgruppernas upplägg är att man på både hoppningen och dressyren rider "sin" häst, dvs en av ridskolans hästar som man har blivit tilldelad/ihopmatchad med.

Ridskolan är liten och nischad, främst inriktad på vuxna (men finns viss ungdomsverksamhet också) och satsar mycket på kvalitet och vidareutveckling av ryttare, så det är inte den klassiska ridskoleverksamheten. Majoriteten av alla hästryttare rider på verksamhetens hästar.
Ah, coolt. :up:
Själv har jag bara ridit på små ridskolor, där det är vanlig ridskoleridning och de andra lektionerna riktar sig främst åt privatryttare men även de utan egen häst får vara med också. För mig duger den nivån tills vidare, har inga jätteambitioner för nuvarande, blir ändå svårt att tävla då jag inte har så mycket tid efter jobb, men det är klart pay & jump och pay & ride skulle va kul någon gång ibland. :)

Men först lite fler lektioner innan det ens blir aktuellt, hahaha.
 
Just det, måste ju bara visa upp min raring nu när jag äntligen fått bild "in action"! Det är från första klassen i terminens sista tävling, tycker hon är så söt här, min fina fuxfia, som lite lojt knappt lyfter på benen den här höjden :)
När du skriver "din raring" är det din egna häst eller är det den raringen du rider på tävlingsgrupperna? *nyfiken*
Snygg bild för övrigt, men hindret i bakgrunden ser högt ut för mig. :eek:
 
Åh vad skoj det var igår - min fuxflicka lika underbar som alltid! :heart

Kul att vi kör igång med riktig träning med en gång (vissa ställen är ju hästarna knappt igång så man inte gör något avancerat på flera veckor...) och även om vi mest jobbade på små skolhinder så hade vi två vanliga hinder med också, som låg på 90 vilket jag tyckte kändes ofantligt lågt igen, vilket kändes superbra :D

tg_150806_55c483ae9606ee116242527b.png

Avslutande övning där vi band ihop alla linjer

Att man "inte gör något avancerat på flera veckor" på vissa ställen beror på att hästarna på de ridskolorna får en lååång och välförtjänt semester under hela sommaren, d v s de går på bete. Då måste det självklart få ta tid att sätta igång dem sedan. Rider miljoner gånger hellre på en sådan ridskola, där hästarnas välmående går först.
 
Att man "inte gör något avancerat på flera veckor" på vissa ställen beror på att hästarna på de ridskolorna får en lååång och välförtjänt semester under hela sommaren, d v s de går på bete. Då måste det självklart få ta tid att sätta igång dem sedan. Rider miljoner gånger hellre på en sådan ridskola, där hästarnas välmående går först.
Det är likadant för oss, vet att vi ska göra mycket i skritt första lektionen och visst som betalande ryttare kanske det kan kännas att slänga pengar i sjön att bara skritta en lektion, men ser man till hästarnas hållbarhet så är det kanonbra. :)
 
@Sirap på min ridskola går hästarna på bete under sommaren, och sätts igång igen innan ridskoleverksamheten börjar :) Har varit likadant på dom andra ridskolorna jag ridit på. Kanske har vi tagit det lite lugnare första veckan, men inte alltid
 
Där jag har ridit har hästarna satts igång innan lektionsstart, men det har ändå varit långsam upptrappning med de mest fysiskt krävande lektionerna längre fram på terminen. Det är ju inte som att man som ryttare inte har något att öva på även om lektionerna mest innehåller skritt och trav ;)
 
Där jag har ridit har hästarna satts igång innan lektionsstart, men det har ändå varit långsam upptrappning med de mest fysiskt krävande lektionerna längre fram på terminen. Det är ju inte som att man som ryttare inte har något att öva på även om lektionerna mest innehåller skritt och trav ;)
Det är sant förvisso, men man hör ibland från vissa att det är så tråååååkigt med bara skritt/trav. :angel:
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 148
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 297
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 144
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp