Ridskoleryttare 2015

Idag har jag ridit lektion i T-shirt :D Helt fantastisk väder med sol och värme. Red lille Louis, vanligtvis trött liten valack men han var på gott humör och pinnade på bäst han kunde. Han charmade sockarna av ett nyrikt par som kom ut från puben när vi stod och väntade på att de andra skulle bli klara (stallet ligger bredvid puben alltså, det handlade inte om någon drink and ride :p), men så är han väldigt söt också.

Vi red för en ny instruktör idag, hennes första lektion här så seniora instruktören var också med ut som hjälp. Började med att värma upp lite i trav på böjda spår och lite galopp innan vi gick på dagens övning. Vi skulle komma i trav på kvartslinjen och sedan skänkelvikning ut till spåret och där skulle vi fatta galopp och galoppera ett halvt varv och sedan börja om. Lilla hästen vart jättetaggad när de andra galopperade så vi fick kanske inte till de bästa skänkelvikningarna, men jag tycker att han skötte sig rätt bra ändå. Han blir lätt framtung, men kom då och då upp riktigt trevligt med framdelen, då känns han så himla fin att rida. Instruktören påminde mig då och då om mina underskänklar som inte var stilla nog och mina händer som blev lite höga emellanåt, annars tyckte båda instruktörerna på plats att jag red lilla hästen fint.
 
Denna vecka var det inte mindre än två hoppträningar, både torsdag och fredag!

Vi hoppade samma uppställning av hinder bägge dagarna, men med lite olika kombinationer av hinder och övningar. Nummermarkeringarna är en utav slutbanorna, alla hinder kunde hoppas separat även om de ser ut att så i räta linjer mot varandra på banskissen. De grå är upphöjda cavalettibockar och den grå streckade linjen är en hjälpbom vi hade fram vid en enstaka linje.

Hinder 1 red vi an mot ur snäva svängar och nummer 6 var placerat tight mot vägg.

Min fuxdam var väldigt fin båda dagarna. Lite problem stundtals med att få henne avslappnad och på rätt distans under torsdagen, var lite av och på för skänkeln. Bättre igår men fortfarande lite blandat tempo. I början väl på vilket innebar att vi kom kort på hinder då jag inte ville släppa iväg henne. Efter det svarade hon istället lite dåligt för skänkeln vilket resulterade i att jag vid en längre runda tryckte av henne framför nästan varje hinder. Efter det, däremot, så hittade vi mellanläget och kunde styra på allt i snärtigt tempo!

Som avslut hoppade vi oxer nr 4 med hjälpbom och vidare med 5 galoppsprång till nr 3 som vi höjde upp till 110 ca. Hon hoppade kanon! Allra bäst var nog sista gången, kom liiite off på oxern men hade henne så grymt avvaktande på hjälperna så jag tror vi red på 4 språng och klockade räcket perfekt. Sånt jädra fint språng!

Det var jättebra även första gången, men andra var liksom.. tja, ännu bättre :) Och nu börjar det komma lite galoppombyten också. Innan har vi fått göra snabba byten med travsteg eftersom det bara har gått framåt när jag försökt trycka om, sedan har vi börjat med sprattelbyten, igår fick vi till ett halvt byte och vips så hade vi ett riktigt byte någonstans i mitten med :D

Kommentar: Du rider henne jättebra, du tar väldigt bra beslut på hinder när det kärvar lite i anridningen

tg_150409_150410_5528cf8c2a6b22a6c330e1dd.png
 
Igår fick jag svart på vitt på hur mycket jag faktiskt använder ben och bål när jag rider.

För igår, med redigt trötta muskler var det banne mig inte lätt att rida! Svårt att hålla om, flytta in, flytta ut sitta stabilt. Komma upp och för att inte tala om att komma av, haha! Fick verkligen kämpa för att komma igenom passet men till slut så kom musklerna igång lite grann och damen hade taggat av, så vi kunde göra den sista övningen galant. Note to self - (eftersom jag tydligen glömt av det sen sist) kör inte Military Fitness före viktiga hopphändelser!

Nåväl, blev bra i slutet och nu taggar jag inför morgondagens lektionsmästerskap. Övningen i sig var mycket lydnad och snirkliga rundor, trav och galoppbommar och avslutade som vanligt med att binda ihop allt till en liten bana.

Som vanligt så har min fina fröken väldigt mycket energi till en början och taggar till, hon är spänd och har öronen som antenner riktade mot hindren och kör gärna sitt egna race. Hon lyssnar men det blir inte så mycket finlir (tänk er då när jag inte heller orkar använda magen, haha) men när vi sedan kommit igång så blir hon väldigt trevlig. Jobbade med att få upp den stampiga men vägvinnande galoppen, hade några bakåtlägen på hinder men tajmade in i slutet när hon, jag och musklerna synkade.
tg_150416_5530dee8e087c330b13d3ef2.png
 
@Frokennorlin Haha Military Fitness innan låter farligt :D



Senaste lektionen fick vi rida en stund utan tyglar igen, eller ja vi tog en av dom runt halsen istället! Det gick bättre förra gången, var svårare att få ner tempot på denna hästen, men styra och göra bakdelsvändning gick bra iaf! Sen skulle vi rygga genom några trailhinder... Vi provade lite, men tyglarna åkte på rätt snabbt igen :P Jag har riktigt svårt för att rygga och svänga åt rätt håll, hamnar lite varstans, men vi välte inga koner iaf :P
 
Igår fick jag svart på vitt på hur mycket jag faktiskt använder ben och bål när jag rider.

För igår, med redigt trötta muskler var det banne mig inte lätt att rida! Svårt att hålla om, flytta in, flytta ut sitta stabilt. Komma upp och för att inte tala om att komma av, haha! Fick verkligen kämpa för att komma igenom passet men till slut så kom musklerna igång lite grann och damen hade taggat av, så vi kunde göra den sista övningen galant. Note to self - (eftersom jag tydligen glömt av det sen sist) kör inte Military Fitness före viktiga hopphändelser!

Nåväl, blev bra i slutet och nu taggar jag inför morgondagens lektionsmästerskap. Övningen i sig var mycket lydnad och snirkliga rundor, trav och galoppbommar och avslutade som vanligt med att binda ihop allt till en liten bana.

Som vanligt så har min fina fröken väldigt mycket energi till en början och taggar till, hon är spänd och har öronen som antenner riktade mot hindren och kör gärna sitt egna race. Hon lyssnar men det blir inte så mycket finlir (tänk er då när jag inte heller orkar använda magen, haha) men när vi sedan kommit igång så blir hon väldigt trevlig. Jobbade med att få upp den stampiga men vägvinnande galoppen, hade några bakåtlägen på hinder men tajmade in i slutet när hon, jag och musklerna synkade.
tg_150416_5530dee8e087c330b13d3ef2.png

Haha, nej det låter som att man kanske skulle undvika det. Jag sprang långpass precis före en lektion en gång, kan säga att det inte heller är att rekommendera, sedan dess har jag undvikit att träna innan jag ska rida :D
 
Jag red Havanna igår, samma lilla sto som jag red för 2-3 veckor sedan. Lyckades inte få henne lika lösgjord och fin som det passet, däremot lyckades jag väcka upp henne och få en himla massa energi. Tog sedan större delen av passet att försöka förvalta det så att det inte skulle bli för spänt och med huvudet i vädret. Instruktören gillar hur jag rider henne så antar att jag gjorde något rätt.

Vi började att jobba lite i galoppen, jag fortsatte att försöka komma ner djupare i sadeln och det gick rätt bra även om min sits inte är lika bra som den brukade vara. Tidvis fick jag till en väldigt trevlig jämn galopp och hade henne fint mellan hjälperna. Sedan gick vi över till att träna lite förvänd galopp, vi var två stycken på lektionen och ingen av hästarna vi red är så välbalanserade så vi gjorde det lätt för dem. Fattade galopp på C volten och red sedan snett igenom och red en stor båge i den förvända för att hörnet inte skulle bli för skarpt och saktade sedan av till trav efter A. Hästen var lite tveksam först och frågade om hon inte skulle sakta av till trav när vi började närma oss slutet på diagonalen, men hon höll galoppen hela vägen när jag bad henne och kämpade på riktigt bra. På slutet hade vi lite tid över och tränade på att göra bra halter och korrigera frambenen om hästen inte hade dem rakt under sig och övergångar trav-halt-trav. Gick hur bra som helst första två gångerna, de andra två gav jag lite för kraftiga hjälper och hästen trodde att hon skulle göra framdelsvändningar istället och jag fick det inte att funka öht efter det. Inte så lätt med en känslig häst när man är lite klumpig själv :p
 
Dressyrtävling en förra veckan gick sådär, vi körde en egen variant. Hastighetsdressyr. Tjopp, tjopp så var vi klara.

Därför kändes det nådigt surt på tisdagen, vanlig lektion. Hoppning. Allroundsadel och hackamore.
Prinsessan har aldrig gått så bra som i tisdags.
Vi hoppade bana i normalt tempo. Fattar ni? Normalt tempo! Inte "fullt ös, medvetslös" utan jag kunde faktiskt ta en förhållningssätt innan hindret och hon svarade på den!
Älskade älskade prinsesshäst. :heart
 
Jaha... det där med att rida som satan blev det ju inte mycket med! För vi lyckades peta ner sista hindret i grunden, vi som väldigt sällan petar saker! Nåväl, inte mycket att göra åt. I övrigt var hon fin. Fick hyfsade poäng i stilen, trots den nya bedömningen. När jag räknade ut procent för att få något hum om likheten mellan förra gången och denna så var det 80% på båda, så det var ju bra.

Sedan var det CR på 100 men hade fått tillåtelse att rida även omhoppningshindren om vi ar felfria, men utom tävlan såklart. Den rundan märkte jag att hon var lite matt på hinder och fick en känsla på flera av dom att det var 50/50 om hon skulle hoppa. Men runt grunden kom vi, gjorde en kanonsväng från 1-2 på omhoppningen men blev dessvärre ett stopp. Vi var egentligen rätt på det, men iom att hon kändes lite matt och att jag eventuellt blev lite kvar i inner så stannade hon. Hade hon varit mer som i första rundan hade det nog varit enkelt över, även om jag skulle varit lite kvar.

Så med tanke hur hon kändes så red jag inte mina sista två snäva svängar som jag hade planerat utan red snälla vägar så vi kunde avsluta positivt. Hon var dock jättefin överlag, så kul var det även om vi inte placerade oss. Bra övningsdag.
 
Har fått förmånen att få rida gamle gentlemannen igen. Stallets äldsta häst men bättre ridskolehäst kan man knappast önska sig. Genomsnäll och lite sävlig på äldre dagar men får man bara igång honom så är han en riktig finlirs häst. Hade honom även förra veckan men då glömde jag helt bort att rida så den lektionen väljer jag att ignorera.

Idag gick det betydligt bättre. Vi fick hela ridhuset för oss själva då den andra gruppen var ute på ridbanan i vårsolen. Red fram helt självständigt i alla gångarter och jag lade fokus på att få fram och igång honom ordentligt. Galoppen är helt klart hans bästa gångart och jag lät honom rulla på ordentligt i båda varven. I dagens övning låg fokus på inramning. Vi skulle i korta sekvenser växla mellan skänkelvikningar och ökad trav. Det blev som en hackig diagonal från en bit in på långsidan och ut mot mitten av motsatta kortsidan. Hela tiden skulle hästen vara helt parallell med långsidan.

Nu när jag kom ihåg att rida så gick det mycket bättre. Han är så bra på det sättet, gentlemannen, rider man bara ordentligt så går han hur fint som helst. Idag fick jag påminna mig själv om att inte överjobba det hela då han flöt på så himla bra genom hela övningen. Blev dock lite besviken på mängden feedback från ridläraren. Hon brukar vara bra på att se alla men idag kom jag nog bort lite. Inte heller hann hon med att prata med alla i slutet av lektionen så jag fick ingen feedback där heller. Jag tyckte ju själv att det gick bra men det finns ju alltid någonting man kan jobba vidare med.
 
Igår red jag lektion på den store fuxen som kastade av mig rejält före jul. Kände mig lite nervös när jag satt upp, men det försvann snabbt när jag började rida, kände dock inte att jag vågade pressa honom så mycket ifall han skulle få tokspel igen. Vi började lektionen med att rida böjda spår i trav och hitta innersidan, trava över bommar på böjt spår och sedan på rakt spår på kvartslinjen med skänkelvikning ut till spåret. Vi avlsutade med att träna galoppfattningar från skritt. Stora lunsen skötte sig bra, men är svår då han hela tiden växlar mellan att bli stretig och dra eller krypa bakom hand och stänga av, alltid med bakbenen hemma i stallet. Instruktören tyckte att det var bra men att jag måste sätta mer energi i hästen, vilket jag kan hålla med om, skulle vara lätt att skylla på att jag inte känner mig helt bekväm med hästen, men trivs nog lite för bra med mellanmjölk även i vanliga fall.
 
Sitter och tänker tillbaka på min gamla ridskola och inser att det är en helt otippad häst som jag saknar därifrån, en ung liten irländare med (till en början) dålig balans och kass framåtbjudning. Jag red honom en hel del och tyckte att det var pest och pina att behöva jobba så mycket med bjudningen, men när man väl fick igång honom så var han riktigt häftig att rida. Tror att han med lite tid kommer att bli en väldigt trevlig häst. Dessutom är han en av få hästar som jag kände mig bekväm att hoppa med, det älskade han visserligen så inga problem med bjudningen när det stod hinder framme :D
 
Hade en jättebra träning i torsdags, men nu sitter jag här, dags för ridning ikväll, och har egentligen ingen lust. Jag tycker det är roligt att hoppa och det andra är ju förvisso bra och nyttigt det också men tilltalar mig inte lika mycket på något sätt. Finns chans till ridläger i sommar med två pass om dan och jag känner bara att "njee...".

Funderar lite på om jag ska fortsätta eller inte och om jag ska fortsätta, om jag kanske kan byta dressyren till självständig ridning. Frågan är bara hur jag får ihop det tidsmässigt, är nog fortfarande måndagar som gäller och då är det antingen efter sista lektionen eller direkt på morgonen. Sistnämnda hänger ju på om jobbet vill vara lite flexibelt... Hm. Åh, jag vet inte. Jag vill ju bara att det ska vara roligt liksom.
 
Hade en jättebra träning i torsdags, men nu sitter jag här, dags för ridning ikväll, och har egentligen ingen lust. Jag tycker det är roligt att hoppa och det andra är ju förvisso bra och nyttigt det också men tilltalar mig inte lika mycket på något sätt. Finns chans till ridläger i sommar med två pass om dan och jag känner bara att "njee...".

Funderar lite på om jag ska fortsätta eller inte och om jag ska fortsätta, om jag kanske kan byta dressyren till självständig ridning. Frågan är bara hur jag får ihop det tidsmässigt, är nog fortfarande måndagar som gäller och då är det antingen efter sista lektionen eller direkt på morgonen. Sistnämnda hänger ju på om jobbet vill vara lite flexibelt... Hm. Åh, jag vet inte. Jag vill ju bara att det ska vara roligt liksom.

Har du pratat med riskolan om hur du känner för dressyren? Om det inte går att påverka innehållet kanske du kan hitta något eget att fokusera på utöver dagens övning? Även om ni alltid rider skänkelvikningar så jobbar du på någon detalj du vill finslipa. Så brukar jag försöka tänka när jag känner mig oinspirerad av lektionen.

Annars hade jag nog funderat på medryttarhäst istället. Det finns ju många som helst bara rider dressyr och behöver en hoppilot.
 
Ja fy, förstår att du är trött på skänkelvikningar! Så hade vi en lång period på förra ridskolan, det var skänkelvikningar på långsidan vareviga lektion. Inte det minsta roligt
 
Ja fy, förstår att du är trött på skänkelvikningar! Så hade vi en lång period på förra ridskolan, det var skänkelvikningar på långsidan vareviga lektion. Inte det minsta roligt

+ @Frokennorlin

Och jag har också gått igenom samma sak. Vi red skänkelvikningar på halva diagonaler i ett halvår. Var apless och slutade i den gruppen efter det. Den lilla fördelen med plågan var väl att jag nu är en jävel på just skänkelvikningar men jag är inte helt hundra på om det verkigen var värt tråket.

Vad är det med fantasilösa ridlärare och skänkelvikningar? :cautious:
 
@GoLightly @Blimblom @Araminta

Ja, nu har vi ju förvisso kört mest öppna de senaste gångerna och även en övning jag hade önskat, så lite har jag sluppit skänkelvikningarna ;) Det är lite mer själva grejen med att rida på plan mark tror jag, både jag och pålle tycker att det behöver hända lite mer än bara en övning en hel lektion.

Jag har både haft medryttarhästar och foderhästar och jag är inte riktigt intresserad av att ta upp den biten igen heller tror jag. Så förhoppningsvis kan jag kanske lösa det med att rida henne själv på min andra dag. Kanske också ger sig automatiskt med det lilla sommaruppehållet, vem vet! Tror också att det blev lite så för att jag, trots att jag sa att jag inte skulle, trots allt blev involverad i den förbannade föreningen... Jag som skulle låta bli allt sånt! :banghead:
 
Gårdagens lektion gick sådär, hade samma häst som alltid med det kändes som att han hade huvudet någon annanstans :P Han hade vart sån hela veckan, sa ridläraren. Hoppas han är sitt vanliga jag nästa lektion :)
Tiden gick iaf fort och det var mest stopp och bakdelsvändningar vi tränade på.
Har börjat rida kallblodstravaren jag skrev om för ett tag sen, och ägaren var och tittade på idag, det var roligt! Han gav mig lite tips, och då blev bakdelsvändningarna genast bättre :D
 
Idag red jag Honey som jag vanligtvis gillar väldigt mycket, hon är väldigt trevlig och har mycket energi, men idag fick jag mest sitta och driva hela tiden, fanns ingen bjudning alls. Vi började med att rida trav på lite böjda spår och gick sedan över till en bomövning. Vi skulle vända upp på medellinjen och rida över 2x2 bommar, vända till höger och rida längs spåret ett halvt varv och sedan vända upp på kvartslinjen och rida över tre bommar till, sedan skänkelvikning ut till spåret och galoppfattning. Sedan gjorde vi likadant i andra varvet, fast spegelvänt. Övningen gick fint men galoppfattningarna var inte så roliga, de såg tydligen bra ut men tidigare har jag det räckt att jag tänker galopp på henne och nu fick jag göra övertydliga fattningar. Vi avslutade med att öva lite trav nedsittning, först på långsidorna och lättridning på kortsidan och sedan i serpentiner. Efter det tänkte jag att jäklar vad fint jag har henne mellan hjälperna nu, och bokstavligt sekunden efter säger instruktören att vi är klara för dagen :p

Överlag rätt kass känsla, instruktören sa att övergångarna var mjuka och fina och att galoppen var bra. Jag var mest nöjd med nedsittningen i trav för då kände jag att jag kom åt henne bättre och fick fram henne ordentligt.

Insåg att jag började rida för 22 år sedan, sedan har jag visserligen haft ett rätt långt uppehåll och började för tre år sedan igen, men det känns lite surt att inte kunna rida bättre än så här när jag har hållit på så länge.
 
Min fuxflicka hade långdag på tävling igår och var tydligen lite matt, så frågade om jag fick byta min lektion mot en uteritt istället. Och det fick jag, så nu längtar jag verkligen hem så jag kan åka ut och mysa med henne och få sträcka på benen utan krav! :love:
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 136
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 136
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp