Ridskoleryttare 2015

@GoLightly haha på den nivån alltså! Min mamma är sån med :D men det är ju stora djur ändå!

Jaa våga! Är också hopprädd, men dom lägsta terränghinderna på förra ridskolan vågade jag mig på efter att ridläraren övertalade (tvingade) mig, men det var med skräckblandad förtjusning såklart ;)
Kanske rädslan släpper lite ute i det fria?
 
@GoLightly haha på den nivån alltså! Min mamma är sån med :D men det är ju stora djur ändå!

Jaa våga! Är också hopprädd, men dom lägsta terränghinderna på förra ridskolan vågade jag mig på efter att ridläraren övertalade (tvingade) mig, men det var med skräckblandad förtjusning såklart ;)
Kanske rädslan släpper lite ute i det fria?

Hoppa små stockar i skogen brukar inte vara några problem så vi får se ;)
 
Nu har jag ridit lektion, vi var bara två idag igen, så det känns som att det var ett bra beslut att byta tid :)

Idag galopperade vi en massa, med en hel del bocksprång däremellan, men när hon väl galopperade har hon en väldigt trevlig galopp där det känns som att det finns massvis att plocka fram. I höger varv tyckte hon att jag var asdryg som inte lät henne gå vart hon ville och började bocka om jag använde ytterskänkeln eller la spöt mot bogen, samma sak i galoppen om jag råkade använda lite för mycket ytterhjälper i fattningen. Försökte rida så gott jag kunde på ett sätt som passade fröken, men utan att låta henne göra som hon ville. Känns lite lustigt att jag inte bryr mig nämnvärt om hästen bockar, men tycker att det känns läskigt med småhinder även om jag sitter på en häst jag litar på i hoppningen...

Måste jobba på att rappa upp min lättridning lite, tydligen sitter jag ner för länge i sadeln, själv tycker jag att det känns som att jag knappt nuddar sadeln innan jag reser mig igen, men tydligen inte.
 
Efter söndagens katastrofala personvärsta sedan ponnytiden så valde jag att byta ut min lektion mot en uteritt igen. Älskar att kunna mysa runt i min ensamhet med pållan, utan krav och bara njuta.

2015-06-02-0814_556d49e3ddf2b36b2cdcd7d7.jpg
 
Onsdagens lektion var så himla rolig! Vi gjorde allt det gamla vanliga, allt gick bra förutom farten, som vanligt. När jag red engelsk klagade ridläraren på att det oftast gick för långsamt i traven, och nu går det för fort istället :P Menmen, det löser sig väl det med!
Iaf, var funktionär på en tävling i lördags, och där tävlade tre tjejer i pole bending och barrel racing, har aldrig sett det live innan, men det såg riktigt roligt ut! Så jag frågade ridläraren om vi iaf kunde få galoppera sådär riktigt fort, jadå det fick vi! Så på ena långsidan skulle vi sätta av så fort vi kunde. Var skitkul haha! Hade lilla skäcken Honey igen, och hon verkade tycka det var jätteroligt hon med :D
 
Igår höll ridskolan en liten clinic eller vad man ska kalla det om dressyr och programridning. Så kul att se mina duktiga instruktörer rida och nu känner jag mig riktigt pepp för dagens lektion!
 
Aaargh!

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag måste bestämma mig till midsommar om huruvida jag ska rida kvar eller inte. Så svårt.... jag gillar verkligen hoppträningen på det här stället, resten inte fullt lika givande. Och svårt att få ihop det tidsmässigt med självständig ridning istället. Och så känner jag att jag hade kunnat göra så mycket mer med de pengarna jag lägger varje månad. Jag är ju ingen 110%-ig hästtjej liksom. Samtidigt som jag inte vet vad jag ska göra istället.

Alla dessa val här i livet......... :banghead:
 
Jag red en av mina favoriter i fredags och som jag inte har ridit på flera månader. Hon var även en av hästarna som reds på clinicen dagen innan så jag hade räknat med att få lite gratis men tycker nog att jag fick kämpa på som vanligt. Vi jobbade med bommar i trav och galopp och galoppen var så trevlig, reglerbar och balanserad att jag allvarligt funderar på att boka in en hopplektion om jag kan rida henne.

Pratade lite med instruktören efteråt och bad om lite feedback och vi pratade om min sits. Hon tycker att jag sitter fint men att jag brukar ha för korta läder för en bra dressyrsits. Jag förklarade att det beror på mina korta höftböjare men att det brukar bli bättre om jag rider utan stigbyglar, då kan jag släppa ner benen ordentligt men om jag bara länger lädren fokuserar jag för mycket på att trampa ner i stigbygeln vilket har ingen effekt alls. Hon sa att hon skulle komma ihåg detta så får se vad hon hittar på.
 
Hoppar in här i tråden efter att ha smygläst litegrann (och snart börjar väl ridskolorna igen?) :D

Jag behöver nämligen lite peppning då jag ska rida en prova-på lektion i slutet av veckan. Jag har inte ridit på ridskola på typ 9 år (är 20 nu) om man inte räknar enstaka lektioner på min förra skola. Har en egen ponny som tycker allt med ridbanor är sjukt tråkigt så vi har under dom åren jag haft honom myst i skogen utan krav på sånt som korrekt sits, ordentliga kläder osv. :angel: Men om några dagar ska det ske alltså, en ordentlig lektion, på storhäst dessutom :o Jag har längtat lite efter att utvecklas men inte vågat ta tag i det, men den senaste tiden har intresset för att rida svalnat lite och jag hoppas det här är vad jag behöver för att hitta gnistan! Planen är att börja rida i en grupp när terminen drar igång och hitta tillbaka till den "ordentliga" ridningen som jag saknat (även om mina turer i skogen på ponnyn är bland det mysigaste som finns). Så ge mig lite tips inför lektionen! Något jag ska tänka på? Ta med/på mig? Och hur var det för er andra som "börjat om" på ridskola? :)
 
Hoppar in här i tråden efter att ha smygläst litegrann (och snart börjar väl ridskolorna igen?) :D

Jag behöver nämligen lite peppning då jag ska rida en prova-på lektion i slutet av veckan. Jag har inte ridit på ridskola på typ 9 år (är 20 nu) om man inte räknar enstaka lektioner på min förra skola. Har en egen ponny som tycker allt med ridbanor är sjukt tråkigt så vi har under dom åren jag haft honom myst i skogen utan krav på sånt som korrekt sits, ordentliga kläder osv. :angel: Men om några dagar ska det ske alltså, en ordentlig lektion, på storhäst dessutom :o Jag har längtat lite efter att utvecklas men inte vågat ta tag i det, men den senaste tiden har intresset för att rida svalnat lite och jag hoppas det här är vad jag behöver för att hitta gnistan! Planen är att börja rida i en grupp när terminen drar igång och hitta tillbaka till den "ordentliga" ridningen som jag saknat (även om mina turer i skogen på ponnyn är bland det mysigaste som finns). Så ge mig lite tips inför lektionen! Något jag ska tänka på? Ta med/på mig? Och hur var det för er andra som "börjat om" på ridskola? :)

Din sits påminner om den jag varit i, red på ridskola i 5 år, slutade och red på sköthästar i skogen i 10 år varav dom sista 5 åren bara var sporadisk ridning, tog upp ridskoleridningen igen. Första lektionen var hemsk, eftersom jag hade ridit innan så hamnade jag i en grupp som redan kunde lite, men kanske skulle jag nog varit i en mer nybörjarvänliggrupp. Jag hade inte turen att få prova på innan.
Kort och gott kände jag mig som en nybörjare som inte kunde rida, vi skrittade och travade endast då och ridläraren var sträng, lektion nummer två skulle vi galoppera, får hästen jag red i galopp men det kändes så konstigt och jag trodde det var jag som inte kunde rida och med denne stränge ridläraren, jag var gråtfärdig.
Men, nu så här 3 år senare när jag tänker tillbaka på dom där lektionerna, så skrattar jag. Att galoppen på den hästen kändes konstig var för att den hästen har en 4-taktsgalopp och jag var van vid 3-taktsgalopp. Ridläraren som verkade sträng är inte alls sträng, det var bara att hon inte kände oss då och nu är hon toppen. Jag har utvecklats väldigt mycket på bara dessa 3 åren, mer än första gången jag red på ridskola.

Jag håller med @Blimblom att du ska ha kul, det är det viktigaste. På sistone har jag tyckt ridskoleridningen blivit tråkig och då valde jag att trappa ner på den för att det ska vara roligt. Du är där för din egen skull och då ska det vara kul, det är det viktigaste och att du trivs såklart. :up:
 
Hoppar in här i tråden efter att ha smygläst litegrann (och snart börjar väl ridskolorna igen?) :D

Jag behöver nämligen lite peppning då jag ska rida en prova-på lektion i slutet av veckan. Jag har inte ridit på ridskola på typ 9 år (är 20 nu) om man inte räknar enstaka lektioner på min förra skola. Har en egen ponny som tycker allt med ridbanor är sjukt tråkigt så vi har under dom åren jag haft honom myst i skogen utan krav på sånt som korrekt sits, ordentliga kläder osv. :angel: Men om några dagar ska det ske alltså, en ordentlig lektion, på storhäst dessutom :o Jag har längtat lite efter att utvecklas men inte vågat ta tag i det, men den senaste tiden har intresset för att rida svalnat lite och jag hoppas det här är vad jag behöver för att hitta gnistan! Planen är att börja rida i en grupp när terminen drar igång och hitta tillbaka till den "ordentliga" ridningen som jag saknat (även om mina turer i skogen på ponnyn är bland det mysigaste som finns). Så ge mig lite tips inför lektionen! Något jag ska tänka på? Ta med/på mig? Och hur var det för er andra som "börjat om" på ridskola? :)

Kul att du ska prova!

Jag tycker att det är skönt att vara i tid för hinna göra sig lite bekant med stället och hitta var allt är. Det man behöver brukar finnas att låna om man inte har med sig eget, men vill du rida i säkerhetsväst är det nog bra att ha med. Lyssna på instruktören och var inte rädd för att ställa frågor.

Och så klart det viktigaste, som @Blimblom sa, ha kul :)
 
@RedHyuuga Härligt att höra att det gått bra för dig :) Det är en väldigt liten ridskola det här och det känns bra att kunna testa lite och inte bara hoppa in i en grupp på en gång. Jag räknar med att första gången kommer att gå relativt dåligt men jag hoppas på att ridläraren är bra i alla fall :D Jag älskar ju att rida och vill verkligen lära mig mer men jag är redan nervös :nailbiting: Ska försöka följa ditt och @Blimblom s råd att ha kul ändå ;)

Mitt största bekymmer är vad jag ska ha på fötterna :angel: Har ett par hyfsat anständiga rid-/stallskor (MHs med stålhätta) men dom är en storlek stora och blir ganska klumpiga. Dom har jag använt dom senaste gångerna jag ridit på mer anständiga ställen men nu funderar jag på att ta mina Jacson gummiboots istället som är mycket skönare men dock utan "ordentlig" klack. Dom är inte helt platta men klacken är mer inbuktning än riktig klack, själva skorna är av jodphurmodell men av gummi. Hjälp mig med mitt I-landsproblem hära! :o
 
@RedHyuuga Härligt att höra att det gått bra för dig :) Det är en väldigt liten ridskola det här och det känns bra att kunna testa lite och inte bara hoppa in i en grupp på en gång. Jag räknar med att första gången kommer att gå relativt dåligt men jag hoppas på att ridläraren är bra i alla fall :D Jag älskar ju att rida och vill verkligen lära mig mer men jag är redan nervös :nailbiting: Ska försöka följa ditt och @Blimblom s råd att ha kul ändå ;)

Mitt största bekymmer är vad jag ska ha på fötterna :angel: Har ett par hyfsat anständiga rid-/stallskor (MHs med stålhätta) men dom är en storlek stora och blir ganska klumpiga. Dom har jag använt dom senaste gångerna jag ridit på mer anständiga ställen men nu funderar jag på att ta mina Jacson gummiboots istället som är mycket skönare men dock utan "ordentlig" klack. Dom är inte helt platta men klacken är mer inbuktning än riktig klack, själva skorna är av jodphurmodell men av gummi. Hjälp mig med mitt I-landsproblem hära! :o
Jag har bara ridit på "små" ridskolor och gillar stämningen som är i stallet, inget snobberi och man kan nästan klä sig hur som helst.
Första lektionen skulle jag nog ta dom där skorna med ordentlig klack, när jag började rida hade jag stora klumpiga stallskor med stålhätta och klack, nu har de blivit utbytta mot nätta ridskor.
Jag tyckte inte att de stora klumpiga skorna var i vägen, de får förstås inte vara så stora att de fastnar i stigbyglarna, men gör de inte det så är det lugnt. Är du osäker så ta med båda skorna och prova i stigbyglarna på sadeln innan lektionen så du snabbt kan byta skor om det skulle behövas. :)

Jag tycker stålhätta är bra i stallet så man inte blir trampad på tårna, dock tyckte jag det blev väldigt kallt om tårna på vintern, i-landsproblem. :rofl:
 
Själv har jag ridit nästan hela sommaren, även om det mest har varit lugna uteritter.

Ställde upp i en klubbdressyrtävling för någon vecka sen och är hur nöjd som helst även om jag kom på sjunde plats, första utanför placering. Red en häst jag ridit två gånger tidigare och sist bockade hon varje gång jag använde ytterskänkeln... Pressade henne inte särskilt hårt ifall hon skulle säga upp sig igen och lösgjordheten lämnade mycket att önska, men hade trots allt en bra känsla genom programmet.

@Frokennordberg Hur blev det, fortsätter du i höst?
 
@RedHyuuga Härligt att höra att det gått bra för dig :) Det är en väldigt liten ridskola det här och det känns bra att kunna testa lite och inte bara hoppa in i en grupp på en gång. Jag räknar med att första gången kommer att gå relativt dåligt men jag hoppas på att ridläraren är bra i alla fall :D Jag älskar ju att rida och vill verkligen lära mig mer men jag är redan nervös :nailbiting: Ska försöka följa ditt och @Blimblom s råd att ha kul ändå ;)

Mitt största bekymmer är vad jag ska ha på fötterna :angel: Har ett par hyfsat anständiga rid-/stallskor (MHs med stålhätta) men dom är en storlek stora och blir ganska klumpiga. Dom har jag använt dom senaste gångerna jag ridit på mer anständiga ställen men nu funderar jag på att ta mina Jacson gummiboots istället som är mycket skönare men dock utan "ordentlig" klack. Dom är inte helt platta men klacken är mer inbuktning än riktig klack, själva skorna är av jodphurmodell men av gummi. Hjälp mig med mitt I-landsproblem hära! :o

Jag hade tagit skorna med riktig klack, ridskolor brukar ha det som krav av säkerhetsskäl.
 
@GoLightly - ja, det blev så att jag fortsätter. Känner mig dock inte så pepp på det, tyvärr, men sagt är sagt och det är bara att köra på året ut. Har åtminstone bytt grupp i dressyren, så förhoppningsvis så slipper jag ännu ett halvår med skänkelvikningar ;)
Gruppen är lägre än min vanliga, men jag hoppas ändå på att det blir bra, då det är en annan instruktör. Alltid bra med annan input (och andra övningar, förhoppningsvis).

Imorgon är det terminsstart, bästa är att det är min hoppgrupp som kickar igång terminen, min favoritgrupp både på inriktning och folk :)
 
@Hurricane Förstår att det är nervöst! Började på ridskola för något år sedan, efter en massa års uppehåll utan någon ridning alls. Bläää! Var supernervös! Och dåligt gick det också haha :D
Började precis som @RedHyuuga tycka ridningen var tråkig för ett tag sedan, kom ingen vart alls och kände att jag inte ville heller, inte på det sättet man fick lära sig rida där, men i mitt fall hjälpte det att byta ridskola (och inriktning), så känns det inte bra, var inte rädd för att pröva något annat ställe eller grupp! Önskar att jag lyssnat på magkänslan och vågat byta mycket tidigare...

Hade nog också tagit skorna med ordentligare klack, och varit där i god tid så du inte behöver stressa :)

----

Här börjar ridskolan igen om två veckor, men kvällsridlägret drar igång nästa vecka. Ska bli riktigt roligt! Och en av hästarna i stallet som tidigare bara gått på "vanliga" lektioner och western ibland, med lite duktigare ryttare, ska nu få vara med på westernlektionerna fullt ut. Blir bra med lite fler hästar att välja på!
 
Tack för svaren hörni :bow:

Tar nog skorna med rejäl klack då, har ju funkat att rida i tidigare så det funkar nog den här gången också. Jag har beställt ett par bättre ridskor men tror inte de hinner komma, inte lätt att bo långt från närmaste hästaffär :meh:
Hoppas verkligen att det är en bra ridskola då det inte finns några andra här i närheten (eller ja, en till finns det som kan räknas till i närheten om man använder mina norrländska mått ;)). Har räknat med att det kommer gå dåligt första gången men är ändå väldigt förväntansfull! Har fått instruktioner av ridläraren om att vara där en halvtimme innan så ska vi göra i ordning hästen men jag som alltid är tidig till allt lär väl vara där en halvtimme för tidigt :D
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
476
· Visningar
53 870
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 343
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 171
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp