Ridskoleryttare 2015

Ja det var ju många nya ord att lära sig i början. Jag bokade en privatlektion som första lektion så att jag skulle kunna fråga ut instruktören ordentligt och lära mig sånt utan att det skulle behöva ta så mycket tid från en vanlig lektion. Nu har jag rätt bra koll på ridbiten, men när det kommer till utrustning och hästens kroppsdelar saknar jag fortfarande mycket ord. Skulle behöva köpa en bok eller något för att få lite bättre koll.
Jo, jag kan tänka mig det. Minns det som ställde till det lite för mig var "canter" och "galop" här i Sverige säger vi ju bara "galopp", funderar på om det är samma i England att canter är mer samlad galopp och galop fullt ös medvetslös typ?
 
Idag red jag min andra lektion :) Red samma häst som sist och blev longerad för att få hjälp med att hitta ett bra tempo och få öva på att göra ordentliga galoppfattningar. Det var... Skumpigt :crazy: Jag har jättesvårt för att komma ner i sadeln och släppa ner benen och hälarna, tappar ofta stigbyglarna och har typ ingen kontroll över mig själv. Det gick lite bättre när jag red helt själv och även om jag liksom hade svårt att hålla skänklarna där dom ska vara så blev hästen ganska fin i slutet :)

Någon som har/har haft samma problem? Hjälper det att träna core-styrka (är ju inte superstark direkt :angel:)? Stretcha? Hur ska jag tänka? Nån som vet? :D

Core hjälper absolut för stabiliteten i stort så att du orkar bära upp dig själv i kroppen. För just skänklarna behöver du nog göra någon form av stretch också, många gånger kommer man inte ner ordentligt om man tex är kort i höftböjarna. Googla "stretcha höftböjare" eller liknande så får du många bra tips! Kan också vara så att man kniper med låren/knäna, då får man lätt dinglande underskänklar :)

Sen kan man få se över sina stigbyglar också, slitna stigbygelplattor och väldigt smala plattor kan försvåra det, ibland är man dålig på att trampa inåt åt rätt håll och då kan snedställda stigbygelplattor hjälpa etc.
 
Gårdagens pass bjöd på mycket serpentiner och upptagningar av takt och steg över medellinjen. När damen väl kommit till lite ro och kunde fokusera på mig så blev det inte alls illa och min instruktör är väldigt nöjd över att jag sitter väldigt mjukt och balanserat i den nedsuttna traven och det är skönt att höra, eftersom fuxflickan har en rygg som måste hållas efter. Men, jag måste börja kräva mer.... Haha, alltid samma visa i dressyren!
Men jag har inte så stora mål med arbetet på marken, mer än att det ska fungera i hoppningen, så "det är bra om det blir bättre" är inte ett konkret mål som får mig att jobba hårdare och kräva mer, även om jag vet att det vore bra för oss båda. Men det kommer nog, min instruktör är bra på att tänja gränserna så det sker nog förr eller senare vare sig jag vill det eller inte! :)

@Rhinos - rider två dagar i veckan på en mindre ridskola med inriktning främst på vuxna och vidareutveckling, är med i en tävlingsgrupp så rider samma häst varje gång och vi är ute och tävlar ett antal gånger per termin
 
Jo, jag kan tänka mig det. Minns det som ställde till det lite för mig var "canter" och "galop" här i Sverige säger vi ju bara "galopp", funderar på om det är samma i England att canter är mer samlad galopp och galop fullt ös medvetslös typ?

Ja precis, canter är galopp och gallop är en snabbare galopp som är fyrtaktig. Minns från när jag var yngre att en del svenska böcker nämnde det som fyrsprång.
 
Ja precis, canter är galopp och gallop är en snabbare galopp som är fyrtaktig. Minns från när jag var yngre att en del svenska böcker nämnde det som fyrsprång.
Snabbare galopp som är fyrtaktig? Den va intressant. För på Irland förstod jag det som canter - lugn galopp, galop - ökad galopp. Kanske skiljer sig lite från länderna? Fast det borde det väl inte göra, eller så är de ja som fattat fel. :p
 
Snabbare galopp som är fyrtaktig? Den va intressant. För på Irland förstod jag det som canter - lugn galopp, galop - ökad galopp. Kanske skiljer sig lite från länderna? Fast det borde det väl inte göra, eller så är de ja som fattat fel. :p

Nej det är nog samma, vi säger gallop när vi gasar på, men inte som i ökad galopp i dressyren utan när man låter hästarna sträcka ut ute. Men "gångarten" gallop är fyrtaktig.
 
Nej det är nog samma, vi säger gallop när vi gasar på, men inte som i ökad galopp i dressyren utan när man låter hästarna sträcka ut ute. Men "gångarten" gallop är fyrtaktig.
Hm, jag blir nyfiken på hur den kan vara fyrtaktig när man ökar, om jag driver på de hästar som har tretakts galopp så behåller de takten men galopperar fortare.
Däremot har jag ridit på en häst som har fyrtaktsgalopp om man inte driver fram honom till tretakts galopp, red den hästen första gången efter mitt 5 årig uppehåll från ridningen, jag trodde inte jag kunde galoppera för det kändes så konstigt, hahaha. :p
 

"The canter and gallop are related gaits, as the rider simply asks the horse to gallop from the canter by allowing it to lengthen its stride until it is four-beat, rather than three-beat. When the stride is sufficiently lengthened, the diagonal pair of beat two breaks, resulting in the inside hind striking first, before the outside fore. The horse is able to easily move in and out of the gallop using the canter.

Although the walk, trot, and canter can be collected to very short, engaged strides, the gallop, should it be collected as far as possible, will turn into a canter stride. In the same sense, if the canter stride is lengthened to the extreme, it will invariably turn into the gallop. This doesn't mean that the rider cannot achieve an extended canter, but care must be taken to maintain the purity of the gaits." från wiki :D
 
Jaa gårdagens lektion gick la helt ok, fick favoriten O'Brian och nu hade vi inga direkta svårigheter att få till joggen, vilket var kul! Sen måste jag bli mer bestämd och tydlig, är lite sävlig. Vi tränade även på stopp från galopp och jog, galoppen gick inte alls och joggen sådär.
Men jag har bokat en privatlektion ihop med en till tjej i gruppen, ska bli kul!
 

"The canter and gallop are related gaits, as the rider simply asks the horse to gallop from the canter by allowing it to lengthen its stride until it is four-beat, rather than three-beat. When the stride is sufficiently lengthened, the diagonal pair of beat two breaks, resulting in the inside hind striking first, before the outside fore. The horse is able to easily move in and out of the gallop using the canter.

Although the walk, trot, and canter can be collected to very short, engaged strides, the gallop, should it be collected as far as possible, will turn into a canter stride. In the same sense, if the canter stride is lengthened to the extreme, it will invariably turn into the gallop. This doesn't mean that the rider cannot achieve an extended canter, but care must be taken to maintain the purity of the gaits." från wiki :D
Ok, men även om den blir 4-taktig vid ökat, så varför känns det inte ungefär likadant som dom hästar som har 4-takts galopp även i långsamt format eller kan det tänkas bli skillnad när hästen ökar farten att det inte märks då?
 
Efter ett riduppehåll pga ägde oinriden unghäst och sen var gravid och har fött barn ska jag sitta upp på en häst för första gången på ca 2 år idag. Har tidigare ridit "vanligt" och western, nu ville jag testa något nytt och ska börja på en islandshästridskola. Jag fick plats i en grupp med ganska vana ryttare av vad jag har förstått och är så jäkla nervös :o Är dels extremt ringrostig men även ovan vid islandshästar. Men detta vet ridskolan om så jag hoppas det inte är allt för höga krav första lektionen... Vill nästan strunta i det för jag är så nervös :nailbiting:
 
Efter ett riduppehåll pga ägde oinriden unghäst och sen var gravid och har fött barn ska jag sitta upp på en häst för första gången på ca 2 år idag. Har tidigare ridit "vanligt" och western, nu ville jag testa något nytt och ska börja på en islandshästridskola. Jag fick plats i en grupp med ganska vana ryttare av vad jag har förstått och är så jäkla nervös :o Är dels extremt ringrostig men även ovan vid islandshästar. Men detta vet ridskolan om så jag hoppas det inte är allt för höga krav första lektionen... Vill nästan strunta i det för jag är så nervös :nailbiting:
Det kommer säkert gå jättebra, lyssna på instruktören så ska du se att det blir bra. Spännande med islandshästridning, du får berätta mer efter lektionen, är nyfiken här. Det låter väldigt spännande. Lycka till. :up:
 
Första hopplektionen avklarad.
Framridningen var katastrofal eller tja, den var okej tills vi skulle börja galoppera och hoppa fram. Efter måndagens katastrofala lektion i galoppen, tog jag det säkra och red på det enda bettlösa jag har (hackamore), fick ändå en häst som rusade i galoppen och inte lyssnade på förhållningar.
Framhoppningen bestod av en stor volt med två räcken på böjd linje, och mitt emellan hindren så skulle man lägga en volt och sedan hoppa det andra hindret, och på den andra delen av det stora volten skulle man rida lite bog in.
Hoppade inte så mycket då det inte var så kul med en häst som mest bara ville rusa, sen kom vi dock till den "riktiga" hoppningen, vilken skillnad. Fick en lugn och sansad galopp med en häst som lyssnade på minsta förhållning. Vi hoppade lite olika linjer med 4 galoppsprång mellan hindren. Först ut var en "dog-leg", jag fick förvisso ett stopp på det andra hindret första gången jag red an på den linjen, mest för att hästen blev överraskad att "oj det kommer fler hinder" och vi kom fel på det. Gick bättre när vi kom på det igen och jag verkligen red.
Andra linjen var rak med först ett räcke och sen 4 galoppsprång en oxer, som även byggdes på efter oxern typ av "dog-leg" till ett annat räcke även där 4 galoppsprång. Jag var lite nervös när vi red an mot oxer (gillar inte riktigt dom än, blivit rädd sen en häst stannat mycket och jag nästan åkt av), tänkte på att inte titta och då gick det bra, sen när linjen byggdes på var jag så inställd att bara komma till det räcket efter och inte missa det, så jag missade helt den tilltänkta vägen, vi genade och fick till 3 galoppsprång, whoops.
Sista linjen var rak med först ett räcke, fyra galoppsprång och sen ett räcke, ett galoppsprång, ett räcke. Nästa gång skulle vi sätta ihop linjerna till en bana. Var nöjd efter den avslutade passet, nu siktar vi in oss på nästa pass och hoppas det blir bra. :)
 
Första lektionen avklarad! Red en valack vid namn Frodi, en känslig och pigg men väldigt trygg kille. Mjukstartade lite med att känna på gångarterna och lite grundridning den här lektionen. Min sits var inte riktigt vad den varit och det kändes som att hans sadel satte mig i stolsits så det fick jag kämpa med. Hade också svårt med att göra flera saker samtidigt som att sitta rätt, hålla rätt gångart och styra... :o Men ja, helt okej under förutsättningarna!
 
Första lektionen avklarad! Red en valack vid namn Frodi, en känslig och pigg men väldigt trygg kille. Mjukstartade lite med att känna på gångarterna och lite grundridning den här lektionen. Min sits var inte riktigt vad den varit och det kändes som att hans sadel satte mig i stolsits så det fick jag kämpa med. Hade också svårt med att göra flera saker samtidigt som att sitta rätt, hålla rätt gångart och styra... :o Men ja, helt okej under förutsättningarna!
Låter lite som för mig då, men hästarna jag rider har ju bara tre gångarter :angel: Men kul är det ju även om man är ringrostig :D
 
Core hjälper absolut för stabiliteten i stort så att du orkar bära upp dig själv i kroppen. För just skänklarna behöver du nog göra någon form av stretch också, många gånger kommer man inte ner ordentligt om man tex är kort i höftböjarna. Googla "stretcha höftböjare" eller liknande så får du många bra tips! Kan också vara så att man kniper med låren/knäna, då får man lätt dinglande underskänklar :)

Sen kan man få se över sina stigbyglar också, slitna stigbygelplattor och väldigt smala plattor kan försvåra det, ibland är man dålig på att trampa inåt åt rätt håll och då kan snedställda stigbygelplattor hjälpa etc.
Tack för tipsen :bow: Tror definitivt att jag är både lite för svag och lite för osmidig så det blir väl bara att stretcha och köra lite corestyrka och hoppas att det kan hjälpa litegrann i alla fall. Har du några tips på hur man slutar knipa med lår/knän? Känner ju ibland att mina knän liksom hamnat högre upp än vad dom ska för att jag försöker hålla mig kvar i sadeln (och det får ju helt motsatt effekt).

Angående stigbyglarna så hade det säkert kunnat hjälpa, men känner inte för att köpa nya stigbyglar för att ta med till ridskolan typ en gång i veckan. Här hemma på min lilla ponny har jag inga såna här problem men det beror väl på att han har världens mjukaste gångarter, till skillnad från halvbloden på ridskolan :D
 
Idag red jag Elamo, en väldigt trevlig häst. Har ridit ut på honom förut men idag var första gången på banan. Han är känslig, har en massa energi och en väldigt trevlig galopp. Vi red mycket övergångar och övergångarna uppåt kändes fina, däremot så var övergångarna neråt väldigt stretiga så jag fick verkligen vara noga med att rida honom rund och avslappnad. Vi avslutade lektionen med att vända snett igenom i galopp, bryta av till trav vid X och sedan fatta ny galopp. Vi hade lite problem att hålla galoppen genom svängen, balansen var inte så bra som jag trodde att den skulle vara. På vägen tillbaka red vi förbi ett plastband som fladdrade i vinden och som alla hästarna tyckte var livsfarligt. Efter lite övertalning tog Elamo mod till sig och gjorde ett sött litet skutt förbi det läskiga. Överlag en väldigt trevlig lektion och häst, och jag hoppas att jag får rida honom snart igen.
 
Vilken rolig blandning av ridskolor det finns i denna tråd. Kul! Själv rider jag på en vanlig traditionell ridskola, men har funderat på att börja på en western så småningom. Än så länge trivs jag bra och hästarna är välridna och välskötta :).

@1887 Vad kul att du börjat på ridskola! Kände mig också helt kass i sitsen första lektionen efter förlossningen, men andra lektionen gick mycket bättre :).

@Hurricane Har också en förmåga att spänna låren och komma upp ur sadeln. Har tyvärr inget tips men ofta tycker jag det hjälper att andas djupare och på så sätt slappna av lite i kroppen. Kanske värt att testa och se om det funkar för dig? :)

Har ni förresten några bra tips på uppvärmningsövningar? Vi brukar värma upp självständigt och har mest kört lite övergångar, tempoväxlingar och volter i skritt och trav. Något mer jag kan använda som uppvärmning?
 
Har ni förresten några bra tips på uppvärmningsövningar? Vi brukar värma upp självständigt och har mest kört lite övergångar, tempoväxlingar och volter i skritt och trav. Något mer jag kan använda som uppvärmning?

Jag brukar rulla igång i galopp relativt fort de gånger vi har helt fri uppvärmning. Tycker oftast att jag kommer åt hästarna bättre där och har lättare för att få igång motorn. Brukar försöka länga några språng varje långsida och sen ta tillbaka genom hörn och kortsidor. Därefter går jag ner i skritt och trav med volter och gärna lite sidvärts.

Det är rätt sällan vi har helt fri värmning då det lätt blir lite trångt (åtta stora hästar på 20x40 m). Oftast har vi dock rätt fria övningar där man rida rätt självständigt "inom övningen" så att säga.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 082
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 135
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp