Ridskoleryttare 2015

@RedHyuuga Näe, är främst dressyr och hoppning, men så är vi 3 westerngrupper i veckan, har jag för mig iaf :p Jag rider i nybörjargruppen, alla utom en har dock ridit engelskt innan :)
Ridskolechefen/vår ridlärare är en riktig allroundgöbbe, och helt klart en av dom bästa ridlärarna jag haft, så det är jättekul! Fast tror han mest håller sig till western själv nu för tiden :)
 
@RedHyuuga Näe, är främst dressyr och hoppning, men så är vi 3 westerngrupper i veckan, har jag för mig iaf :p Jag rider i nybörjargruppen, alla utom en har dock ridit engelskt innan :)
Ridskolechefen/vår ridlärare är en riktig allroundgöbbe, och helt klart en av dom bästa ridlärarna jag haft, så det är jättekul! Fast tror han mest håller sig till western själv nu för tiden :)
Åh va roligt, jag har testat western en gång och jisses det är så svårt. Det blir så fel i hjärnan, i alla fall när man är van vid att rida engelskt. :rofl:
Måste va kul att variera och lära sig väl? Blir nästan lite avis, men bara nästan. ;)
 
Jag red lektion nu i morse, var uppsatt på en av "lyxhästarna" men så gjorde de lite ändringar i sista minuten och jag fick rida en av mina gamla favoriter i stället, men det var ett tag sedan vi hade ett bra pass tillsammans.

Vi övade på rakheten i övergångar idag. Vi började med övergångar skritt-halt-skritt på medellinjen och sedan trav-skritt-trav. Kändes fint, lite instabilt men bättre för varje gång vi gjorde det. Övergick sedan till att rida upp i trav på medellinjen, ett par steg skänkelvikning och sedan rakt fram igen, för att sedan lägga till galopp efter skänkelvikningen. Det går verkligen troll i mina galoppfattningar på den hästen, tyglarna blir alldeles för långa och jag drar upp benen och börjar klämma med knäna. Men de gånger jag gjorde rätt så gjorde hon det med :angel: Överlag ett helt ok pass, men jag vet att jag kan rida så mycket bättre än så. Måste bara komma ihåg att hålla mig till min plan och inte bli för passiv ;)
 
@GoLightly vad är en "lyxhäst" i ridskolesammanhang? :)
Låter som ni hade en bra lektion, jag börjar bli lite nervös här. Imorrn ska jag ha min första lektion och på måndag börjar ridskolan.
 
Att man "inte gör något avancerat på flera veckor" på vissa ställen beror på att hästarna på de ridskolorna får en lååång och välförtjänt semester under hela sommaren, d v s de går på bete. Då måste det självklart få ta tid att sätta igång dem sedan. Rider miljoner gånger hellre på en sådan ridskola, där hästarnas välmående går först.

För att hästarna börjar arbetas när verksamheten börjar, så innebär det inte automatiskt att inte deras välmående gått först.

Det finns väldigt många sätt att lägga upp en verksamhet på utan att tumma på hästarnas väl och ve, så det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tror och hoppas inte att någon medvetet skulle välja en ridskola där hästarna inte fick adekvat skötsel och omhändertagande, inklusive återhämtning.
 
Galopp är ju jättekul, men det är bra att kunna rida de andra gångarterna med :p
Vaaaaa? Måste man kunna det me? :p
Nä, skämt åsido. Det finns en del som bara vill galoppera. Själv föredrar jag väl mest skritt, då jag tycker det är enklast att hinna med och korrigera när man t ex ska göra skänkelvikningar osv. I trav (och för att inte tala om galoppen) så är det många hästar som försöker springa från arbetet, mycket svårare för dom att göra det i skritt, muhahaha. :devil:
 
@GoLightly vad är en "lyxhäst" i ridskolesammanhang? :)
Låter som ni hade en bra lektion, jag börjar bli lite nervös här. Imorrn ska jag ha min första lektion och på måndag börjar ridskolan.

Alla hästarna är visserligen privatägda där jag rider, men det är stor skillnad på hur välridna och "responsive" de är. En del av dem är faktiskt rätt fina hästar och väldigt roliga att rida. De flesta är mer som typiska ridskolehästar och har stängt av lite och är lite mindre positivt inställda till arbete.
 
@RedHyuuga haha ja!! Jag var jätteförvirrad i början, kunde knappt styra och kände mig så himla dålig :D men sen släppte det och nu är det jätteroligt! Klart jag gör en massa fel, men den där "blä detta går inte, jag är värdelös på detta" tröskeln har jag kommit över iaf! :D fast den lär la komma igen när det blir svårare... :p

Och för första gången någonsin känns själva ridningen kul, när jag ridit engelskt har det vart för att det är det som finns typ, och det är ju roligt att åka häst, men nu känns det som jag hittat inriktningen jag tycker är rolig :) Är så himla glad över det! Har till och med funderat på att tävla nån gång, haha :D
 
Alla hästarna är visserligen privatägda där jag rider, men det är stor skillnad på hur välridna och "responsive" de är. En del av dem är faktiskt rätt fina hästar och väldigt roliga att rida. De flesta är mer som typiska ridskolehästar och har stängt av lite och är lite mindre positivt inställda till arbete.
Va? En ridskola med privatägda hästar? :eek: LYX!
Måste va roligt att rida där. :up:
 
@RedHyuuga haha ja!! Jag var jätteförvirrad i början, kunde knappt styra och kände mig så himla dålig :D men sen släppte det och nu är det jätteroligt! Klart jag gör en massa fel, men den där "blä detta går inte, jag är värdelös på detta" tröskeln har jag kommit över iaf! :D fast den lär la komma igen när det blir svårare... :p

Och för första gången någonsin känns själva ridningen kul, när jag ridit engelskt har det vart för att det är det som finns typ, och det är ju roligt att åka häst, men nu känns det som jag hittat inriktningen jag tycker är rolig :) Är så himla glad över det! Har till och med funderat på att tävla nån gång, haha :D
Jag kan tänka mig detta. Jag hade jättesvårt att sitta rätt, man sitter på ett annat sätt i westernsadeln, ska ge det en chans till och prova. Sadlarna är ganska sköna ändå, nackdelen är att när jag sitter av har jag fått det där hornet i magen några gånger... klantigt. :D
 
Det är ett trevligt stall, men de flesta hästarna går så mycket lektioner med mindre duktiga ryttare att det inte är någon större skillnad mot "vanliga" ridskolor.
Jo, det är klart förstås. Det är lite synd. Minns jag fick rida ridlärarens häst på en lektion och det var så häftigt på hur han lyssnade på minsta lilla hjälp. Nu har ridläraren köpt ny häst, så den jag red då har gått in i ridskoleverksamheten på heltid mer eller mindre och är inte alls lika fin att rida längre. Han har lärt sig hur man gör för att slippa jobba. Så jag håller med dig om att det är skillnad på hästar och hästar. :)
 
Nu har jag ridit min första lektion :banana: Var väldigt nervös när jag körde dit men när jag väl fick träffa hästen och börja göra iordning så släppte det. Ridledaren var en trevlig tjej i min ålder (men väldigt mycket duktigare). Hästen jag fick rida var över 170 cm hög så det kändes väldigt stort och tungt och ganska trögt till en början men efter mycket trav och galopp på volter och tempoväxlingar så lossnade det lite och jag fick några stunder där det kändes riktigt bra ändå :) Blev hela tiden guidad genom alla övningar och min sits kritiserades typ hela tiden men det är sånt jag gillar, vill ju lära mig att rida ordentligt och inte bara åka häst :up: Så nu ska jag återhämta mig lite från det här (träningsvärken är inte nådig) och boka in en till privatlektion eller två och sen kan jag förhoppningsvis få plats i en grupp i början på september :bump:
 
Vad skoj att den här tråden har börjat komma till liv igen! :up:

För mig drar ridlektionerna igång igen imorgon. Känns jättetidigt men ska givetvis bli hur kul som helst. Hästarna är inte helt igång och det blir lite lugnare pass de första veckorna men det kan ju, som diskuterats, vara nog så givande ändå.

För egen del så har sommaren faktiskt inte varit helt hästlös. Så sent som i förra veckan så fick jag äran att prova på tölt ordentligt för första gången i mitt liv. På riktig Islandshäst på en ovalbana på Island och med en mamma som kan filma :banana: Så här kommer en kort liten snutt på mig och fantastiska lilla Eldur (fuxen i klippet) i ett försök till ökad tölt. Med betoning på försök, som synes är det mest pinnigt spring men skoj var det! :D

 
Vad skoj att den här tråden har börjat komma till liv igen! :up:

För mig drar ridlektionerna igång igen imorgon. Känns jättetidigt men ska givetvis bli hur kul som helst. Hästarna är inte helt igång och det blir lite lugnare pass de första veckorna men det kan ju, som diskuterats, vara nog så givande ändå.

För egen del så har sommaren faktiskt inte varit helt hästlös. Så sent som i förra veckan så fick jag äran att prova på tölt ordentligt för första gången i mitt liv. På riktig Islandshäst på en ovalbana på Island och med en mamma som kan filma :banana: Så här kommer en kort liten snutt på mig och fantastiska lilla Eldur (fuxen i klippet) i ett försök till ökad tölt. Med betoning på försök, som synes är det mest pinnigt spring men skoj var det! :D


Vad kul det låter med Island, hur länge var du där? Jag har en tanke om att åka dit och rida någon gång i framtiden. Landskapet ser så häftigt ut på bild att jag bara måste dit och uppleva det själv :D
 
Vad kul det låter med Island, hur länge var du där? Jag har en tanke om att åka dit och rida någon gång i framtiden. Landskapet ser så häftigt ut på bild att jag bara måste dit och uppleva det själv :D

Vi var där i en vecka och satan vilket otroligt land det är. Bokstavligen o-troligt. Det går liksom inte att föreställa sig innan man kommer dit för det är som att hamna på en annan planet. Och hästarna är givetvis fantastiska. Till och med min hästrädda nybörjare till mamma fick blodad tand och vill dit igen och "rida på riktigt" :d
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
53 156
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 297
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 144
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp