Ridskoleryttare 2015

Jag red lektion i fredags och var väldigt nöjd. Jag red Louis, en liten, sävlig och lite knepigt byggd häst som jag ändå är rätt förtjust i. Han har en härlig personlighet och han får mig att rida ordentligt. Tydligen tycker många att han är lite läskig och han är därför rätt van vid att kunna göra lite som han vill, men så länge man är tydlig så tycker jag att han brukar bli rätt fin.

Fokus för dagen var mjukhet och att behålla den i och mellan gångarterna och sedan avslutade vi lektionen med att rida självständigt och jobba med det vi ville. Louis var verkligen riktigt trevlig och kom upp fint i fronten trots att han är rätt framtung och vi gjorde riktigt bra övergångar skritt-galopp och halter. Instruktören sade att jag fick honom att jobba på toppen av hans förmåga, vilket såklart var kul att höra, men jag tyckte nog allt att det fanns både en och två växlar till som jag hade kunnat ta fram om jag red lite bättre.
 
Igår gick det mycket bättre än förra veckan! Puh.. Hade Rosa igen, hästen jag fick byta till sist. Var lite besviken först, men det gick bra! Var nog allt annat som gick skit sist, som gjorde att det blev tråkigt att få henne då.
Vi red en hel del på volten, fick flytta ut och in bog och bakdel. Sen lite jog och galopp på fyrkanten, vi fick alla skäll för våra kassa hörnpasseringar, så det fick vi träna några varv extra på. Jag ska tänka på att rida mer, som vanligt, särskilt i galoppen då jag gärna vill åka med lite för mycket.
 
Äntligen har ridningen på ridskolan börjat komma.igång ordentligt :) här kmr ett litet o kort klipp från igår iaf.

https://instagram.com/p/7Vpk6rsfm_/
11 årig valack på ridskolan e.saigon ue. Briar märks dock att man är lite ringrostig efter sommaruppehållet :o

Imorgon fredag väntar iaf en extra lektion och sen på lördag ska jag vara med på träningstävlings dressyr på ridskolan på min favorit (blir vår "tävlings debut" hon har ju gått program o så massvis av gånger :p bara jag som inte ridit program på henne förut ) så får se hur de går ^^
 
Red fjärde lektionen igår. Hittills har vi gått igenom "de fyra bashjälperna"; start, stopp, linjen och sidförande innerskänkel. Igår jobbade vi med bjudning vilket min ridlärare beskriver som start+linje. Låter lite flummigt när jag skriver det såhär men hon är jätteduktig på att verkligen sätta ett sammanhang på det man gör. Jag kände mig lite obalanserad igår men är väl inte så konstigt att musklerna och balansen fortfarande är lite sisådär efter 2 års riduppehåll och en graviditet. Min ridlärare tyckte i alla fall att jag fått kläm på tölten väldigt bra på dessa fyra lektioner så det var roligt att höra!
 
Red fjärde lektionen igår. Hittills har vi gått igenom "de fyra bashjälperna"; start, stopp, linjen och sidförande innerskänkel. Igår jobbade vi med bjudning vilket min ridlärare beskriver som start+linje. Låter lite flummigt när jag skriver det såhär men hon är jätteduktig på att verkligen sätta ett sammanhang på det man gör. Jag kände mig lite obalanserad igår men är väl inte så konstigt att musklerna och balansen fortfarande är lite sisådär efter 2 års riduppehåll och en graviditet. Min ridlärare tyckte i alla fall att jag fått kläm på tölten väldigt bra på dessa fyra lektioner så det var roligt att höra!

Av ren nyfikenhet: vart rider du och vem rider du för? Känner igen start-stop-systemet nämligen och tycker det är väldans bra!
 
Igår red jag och en tjej från min grupp igen. Det var riktigt roligt och hon vi red med hade också kul, var bara en annan med den här gången så det blev en riktigt bra lektion! Vi värmde upp självständigt som vanligt, och sen jobbade vi på att komma till ridning och hitta formen direkt, tempoväxlingar och bra böjning på volten.

Vår ridlärare red ett tag och förklarade och visade. Jag hade såklart missuppfattat en del saker, som han rätade ut åt mig. Och så jobbade han hästen på lite kortare tyglar och när hon själv bar sig i form fick hon hellånga tyglar. Vi pratade en del om det där, att det blir vanligare och vanligare att man drar hästen i munnen, drar ihop den i form (eller så var det förra lektionen hmm... ja i western iallafall, han lär ut dressyr och hoppning också så det är absolut inget hat på engelskryttare!) och att dessa ryttare vinner och tävlar på hög nivå. Det känns skönt att både han och min tränare är emot det ridsättet.

Iallafall! Efter det fick vi rida snake trail, har jag för mig det hette. Vi skulle tvära hästen några steg först med baken åt vänster sen snabbt räta ut och direkt tvära med baken åt höger. Typ :p Var en rolig övning!
Nu längtar jag till onsdag, vill rida mer! :D
 
Igår red jag hästen jag åkte av rejält i vintras, jag har ridit honom ett par gånger efter det men har inte riktigt kunnat slappna av. Men igår släppte det och jag kunde rida som vanligt.

Han är stor och det är mycket häst att rida ihop, men det kändes rätt bra. Vi jobbade mycket i galopp och med fattningarna. Jag hade honom inte tillräckligt framme för skänkeln så det blev lite taktande i fattningarna från skritt. I galoppen fick jag mest jobba på att ge mer eftergift med innerhanden eftersom hästen gärna hänger i den och som vanligt mer innerskänkel mot yttertygel.
 
Fick rida en liiten ponny igår, jag har långa ben och det kändes väldigt ovant, men hon lyssnade jättebra på vikthjälper, behövde bara titta åt hållet vi skulle kändes det som. Däremot kändes det lite svårare att få till en bra böjning på volten, hon ökade mest när jag la emot skänkeln, fast ridläraren sa inget om det så jag antar att det gick bra ändå.
Sen skulle vi rida lite snake trail igen! Det gick jättebra, hon är tydligen rätt svår att flytta så, men jag kände inte av det svåra alls och ridläraren berömde mig jättemycket. Och jag fick ett "Du vet inte hur duktig du faktiskt är" :o Har alltid tyckt att jag är rätt dålig på att verkligen rida, åka häst kan jag, men aa... Ja det var en bra lektion iaf!
 
Fick rida en liiten ponny igår, jag har långa ben och det kändes väldigt ovant, men hon lyssnade jättebra på vikthjälper, behövde bara titta åt hållet vi skulle kändes det som. Däremot kändes det lite svårare att få till en bra böjning på volten, hon ökade mest när jag la emot skänkeln, fast ridläraren sa inget om det så jag antar att det gick bra ändå.
Sen skulle vi rida lite snake trail igen! Det gick jättebra, hon är tydligen rätt svår att flytta så, men jag kände inte av det svåra alls och ridläraren berömde mig jättemycket. Och jag fick ett "Du vet inte hur duktig du faktiskt är" :o Har alltid tyckt att jag är rätt dålig på att verkligen rida, åka häst kan jag, men aa... Ja det var en bra lektion iaf!
Så avundsjuk på dig, jag vill också rida westernlektioner :love: Var för ett par tre år sen medryttare på en ridtravare som var omskolad till western och fick några lektioner av ägaren. Fastnade för ridstilen och det är egentligen det jag vill fortsätta med men det finns ingen westernridskola här.
 
@1887 Ååå visst är det roligt! Var nyfiken på western länge innan jag flyttade och hamnade närmare denna ridskolan :D Tråkigt att du inte har någon nära :/ Men verkar kul med islandshästar också! : D
 
Efter torsdagens ridlektion känns det väl som att jag inte kan rida, alls :p fick ny häst, en liten skäckdam vid namn Freya. Hon är femgångare så jag fick testa på ytterligare en gångart vilket i och för sig var kul men jag hade ca noll koll på vad jag höll på med och galoppen kunde jag se mig i stjärnorna efter. Nåväl, går förhoppningsvis bättre nästa gång.
 
Ridskolelektion idag och jag fick rida en ridskolehäst, som var stel som en planka och typ skänkeldöv, då han inte svarade så bra för skänklarna. Jag fick beröm för att jag tänkte rätt men det blev inte så bra när hästen inte lyssande. Jag tappade själv motivationen att rida när hästen inte gör som jag vill och ber den om...

Övningen bestod av en stor volt, och sen lite små volter i volten och ut från volten, samt skänkelvikning från kortsida till långsida. Så övningen var riktigt bra, men blev lite omotiverande för mig att rida. Nästa gång hoppas jag att jag kan ha med min egen tant, för då kommer det bli roligare.
 
Ridskolelektion idag och jag fick rida en ridskolehäst, som var stel som en planka och typ skänkeldöv, då han inte svarade så bra för skänklarna. Jag fick beröm för att jag tänkte rätt men det blev inte så bra när hästen inte lyssande. Jag tappade själv motivationen att rida när hästen inte gör som jag vill och ber den om...

Övningen bestod av en stor volt, och sen lite små volter i volten och ut från volten, samt skänkelvikning från kortsida till långsida. Så övningen var riktigt bra, men blev lite omotiverande för mig att rida. Nästa gång hoppas jag att jag kan ha med min egen tant, för då kommer det bli roligare.

Det är ju just det som är utmaningen med att rida olika hästar. Att man får öva på "olika typer" av ridning. Jag har aldrig sett det som att hästen är "stel som en planka" eller "skänkeldöv". Jag har istället alltid sett det som att den i så fall är det p g a att jag inte kan få fram den eller lösgöra den tillräckligt. Och i så fall behöver jag träna mer på den typen av häst, för att bli en riktigt duktig ryttare. Även de hästar som i normala fall går och släpar sig runt med mediokra ryttare kan ju bli hur fina som helst med en riktigt duktig ryttare på ryggen och det är väl det man strävar efter? Sedan kan man självklart tycka att vissa hästar är roligare att rida än andra, men det är ju i regel de "svårare" man lär sig mest på. :)
 
Har nu ridit två lektioner på en lite äldre herre som kan alla knep för att slippa jobba. Hans specialitet är att gena i hörn och volter, samt att han gärna lunkar på i sitt eget tempo. Därför ställer det stora krav på ryttaren att få honom att svara på hjälper, locka fram framåtbjudningen och rida fram honom till handen. Första lektionen var jag för slö och lyckades inte driva på tillräckligt förrän i slutet av lektionen. Igår gick det dock mycket bättre. Nu började jag väcka honom ordentligt på framridningen och försökte hålla uppe den andan resten av lektionen. Jag hade en bra känslan nästan hela lektionen igenom och lyckades hitta fin trav och galopp.
 
Det är ju just det som är utmaningen med att rida olika hästar. Att man får öva på "olika typer" av ridning. Jag har aldrig sett det som att hästen är "stel som en planka" eller "skänkeldöv". Jag har istället alltid sett det som att den i så fall är det p g a att jag inte kan få fram den eller lösgöra den tillräckligt. Och i så fall behöver jag träna mer på den typen av häst, för att bli en riktigt duktig ryttare. Även de hästar som i normala fall går och släpar sig runt med mediokra ryttare kan ju bli hur fina som helst med en riktigt duktig ryttare på ryggen och det är väl det man strävar efter? Sedan kan man självklart tycka att vissa hästar är roligare att rida än andra, men det är ju i regel de "svårare" man lär sig mest på. :)

Jag tycker tvärtom att de "enklaste" är de man lär sig mest på, för det är på dem man kan öva upp sin känsla, få nån idé om hur det ska kännas, vad man ska sträva mot - och det är ju nyckeln till att lära sig rida öht. Det är när man sitter på en "enkel" häst, som man kan ta sin ridning till nästa nivå, ta nästa steg i utvecklingen. Och ofta har man igen det när man hamnar på svårare hästar, då känner man bättre var skon klämmer på dem, och vad det är man behöver försöka hjälpa dem med för att de ska gå bra. Har man aldrig fått känna hur det ska vara, så är det jättesvårt att veta vad man ska göra, då får man liksom rida lite i blindo.

Hjälpdöva, stela hästar kanske är en rolig utmaning för den som tycker ridning är alldeles för enkelt, men för oss vanliga dödliga, som tycker ridning är rätt svårt och tar lång tid att lära sig, så tycker jag nog de är måttligt roliga. Känns hästen alldeles hopplös brukar jag ägna den lektionen åt egen sitsträning istället, så får hästen gå med näsan i vädret - hellre än att börja bråka med den.

Sen ska man ju absolut tänka positivt om hästarna - en häst som är stel som en planka och hjälpdöv kan ju å andra sidan vara rätt bussig och stabil, alla hästar har sina fördelar. Börjar man tänka att hästen är hopplös och dum, så märks det i ridningen, man blir negativ i sin attityd till hästen, och sånt brukar få hästar att gå ännu sämre.

Riktigt duktiga ryttare har ofta fått rida många fina hästar, och fått öva upp sin känsla på riktigt bra läromästare, som kan visa en hur det ska vara.
 
Äntligen har ridningen på ridskolan börjat komma.igång ordentligt :) här kmr ett litet o kort klipp från igår iaf.

https://instagram.com/p/7Vpk6rsfm_/
11 årig valack på ridskolan e.saigon ue. Briar märks dock att man är lite ringrostig efter sommaruppehållet :o

Imorgon fredag väntar iaf en extra lektion och sen på lördag ska jag vara med på träningstävlings dressyr på ridskolan på min favorit (blir vår "tävlings debut" hon har ju gått program o så massvis av gånger :p bara jag som inte ridit program på henne förut ) så får se hur de går ^^

Väldigt trevlig häst, kul att ha så välstammade hästar på en ridskola! Svårt att se riktigt, men skulle det gå att rida med mer stilla händer och mer tempoväxlingar för att få fram nosen lite mer?
 
Det är ju just det som är utmaningen med att rida olika hästar. Att man får öva på "olika typer" av ridning. Jag har aldrig sett det som att hästen är "stel som en planka" eller "skänkeldöv". Jag har istället alltid sett det som att den i så fall är det p g a att jag inte kan få fram den eller lösgöra den tillräckligt. Och i så fall behöver jag träna mer på den typen av häst, för att bli en riktigt duktig ryttare. Även de hästar som i normala fall går och släpar sig runt med mediokra ryttare kan ju bli hur fina som helst med en riktigt duktig ryttare på ryggen och det är väl det man strävar efter? Sedan kan man självklart tycka att vissa hästar är roligare att rida än andra, men det är ju i regel de "svårare" man lär sig mest på. :)
@Mabuse är inne på något som jag tänker också, det är inte roligt när det inte händer någonting när man lägger an skänklarna. Det ska givetsvis inte vara för lätt, men det får åtminstone hända något när man gör det.
Nu är den här hästen en klippa i hoppningen, men tråkig i dressyren kan man säga. Förvisso blev han lite lösgjord på slutet av lektionen, men det gjorde inte att han lyssnade bättre på skänkeln för det... :/

Jag tycker tvärtom att de "enklaste" är de man lär sig mest på, för det är på dem man kan öva upp sin känsla, få nån idé om hur det ska kännas, vad man ska sträva mot - och det är ju nyckeln till att lära sig rida öht. Det är när man sitter på en "enkel" häst, som man kan ta sin ridning till nästa nivå, ta nästa steg i utvecklingen. Och ofta har man igen det när man hamnar på svårare hästar, då känner man bättre var skon klämmer på dem, och vad det är man behöver försöka hjälpa dem med för att de ska gå bra. Har man aldrig fått känna hur det ska vara, så är det jättesvårt att veta vad man ska göra, då får man liksom rida lite i blindo.

Hjälpdöva, stela hästar kanske är en rolig utmaning för den som tycker ridning är alldeles för enkelt, men för oss vanliga dödliga, som tycker ridning är rätt svårt och tar lång tid att lära sig, så tycker jag nog de är måttligt roliga. Känns hästen alldeles hopplös brukar jag ägna den lektionen åt egen sitsträning istället, så får hästen gå med näsan i vädret - hellre än att börja bråka med den.

Sen ska man ju absolut tänka positivt om hästarna - en häst som är stel som en planka och hjälpdöv kan ju å andra sidan vara rätt bussig och stabil, alla hästar har sina fördelar. Börjar man tänka att hästen är hopplös och dum, så märks det i ridningen, man blir negativ i sin attityd till hästen, och sånt brukar få hästar att gå ännu sämre.

Riktigt duktiga ryttare har ofta fått rida många fina hästar, och fått öva upp sin känsla på riktigt bra läromästare, som kan visa en hur det ska vara.
Kan inte annat än att hålla med, den fördelen hästen jag red har är att han är stabil i hoppningen har bra egen balans, men inte rolig att rida på volter, när han inte vill forma sig och hellre välter innåt och går på en fyrkant än en volt.

Sen att jag inte red så bra just på den lektionen, kan dels ha berott på att jag precis innan lektionen tog ett hårt dressyrpass på min egen häst, så orken var redan slut och mina muskler är inte oändliga, så blev trött och fick ont fort. Kan ha varit en bidragande orsak, men tror inte lektionen hade gått så mycket annorlunda förstås, men men. Får se hur det blir nästa gång. :)
Hade varit kul att rida en av dom jag tyckt vart roliga att rida innan igen och se vad jag tycker om dom nu.
 
Fick den lilla igår igen, gick nog bättre förra gången, men helt okej ändå! Ridläraren var sjuk så vi hade en tjej som inte håller på med western egentligen. Men hon var bra! Blev mycket tempoväxlingar och övergångar, en hel del galopp, slalom mellan koner så nära konen som möjligt, i alla gångarter men med lite olika avstånd. Tänkte att nu jävlar äre pole bending vi tränar inför! Så blev det roligare :D
Gillar hästen, men det är synd att hon är så liten, jag känner mig så lång på henne och mina fötter hänger en bra bit under magen (känns det som iaf), men det är la en vanesak det med.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
52 404
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 289
Senast: Viva
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 142
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp