Ridskoleryttare 2018

Jag fick lägga ner ridskolan med mitt 2 åriga barnbarn, hon klarade inte att rida så långa lektioner, fick ont i benen/ljumskar, men vi har turen att få sköta om en shettis 1-2 dagar i veckan, och det funkar toppen, rider en stund, går en stund, pysslar, leker och rider en stund till. Så det blir några timmar i stallet och ridningen anpassas till vad hon orkar.
 
Jag fick lägga ner ridskolan med mitt 2 åriga barnbarn, hon klarade inte att rida så långa lektioner, fick ont i benen/ljumskar, men vi har turen att få sköta om en shettis 1-2 dagar i veckan, och det funkar toppen, rider en stund, går en stund, pysslar, leker och rider en stund till. Så det blir några timmar i stallet och ridningen anpassas till vad hon orkar.

Finns det ens ridskolor som tar emot 2-åringar? Det låter inte riktigt seriöst faktiskt.
 
Finns det ens ridskolor som tar emot 2-åringar? Det låter inte riktigt seriöst faktiskt.

Där jag red förut har en knattegrupp från 2 år, 30 min ridning. Dom verkar hitta på det mesta, från att rida "dressyr" till att rida ut och voltige. Verkar fungera utmärkt, min lillasyster gick i den en termin men hon var för trött för att orka rida efter en hel dag på förskola
 
Där jag red förut har en knattegrupp från 2 år, 30 min ridning. Dom verkar hitta på det mesta, från att rida "dressyr" till att rida ut och voltige. Verkar fungera utmärkt, min lillasyster gick i den en termin men hon var för trött för att orka rida efter en hel dag på förskola

Precis det jag menar - de är för små för att orka/kunna fokusera på att rida organiserat. Bättre att vänta med gruppridning tills de är lite äldre, tror jag.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Spännande, hur skiljer sig den akademiska ridningen från den "vanliga"?
Jag borde nog skrivit "akademisk" för det är inte rent akademiskt men har influenser därifrån. Finns många bra sidor på nätet som beskriver akademisk ridning men min ridskola fokusera på att rida mycket med sitsen och släppa prestation. Så vi får avsiktligt rida "fult" ibland för att lära oss hur vi ska inverka och jobba med sitsen och rida väldigt fritt och inte använda handen (t.ex. titta på svansen när vi gör volter för att känna hur höfterna ska vinklas, rida med långa tyglar etc). Precis det jag behöver för att komma vidare i ridningen känner jag :).
 
Jag borde nog skrivit "akademisk" för det är inte rent akademiskt men har influenser därifrån. Finns många bra sidor på nätet som beskriver akademisk ridning men min ridskola fokusera på att rida mycket med sitsen och släppa prestation. Så vi får avsiktligt rida "fult" ibland för att lära oss hur vi ska inverka och jobba med sitsen och rida väldigt fritt och inte använda handen (t.ex. titta på svansen när vi gör volter för att känna hur höfterna ska vinklas, rida med långa tyglar etc). Precis det jag behöver för att komma vidare i ridningen känner jag :).
Sånt är så himla kul och nyttigt!
Jag fick göra mycket sånt när jag bytte ridskola, från att ridit på ett ställe där det var rätt mycket händer och motstånd, till att tvingas rida med bara halsring. Styra och reglera gångart och hastighet med ben och säte. Skitsvårt i början! Men så roligt när man får till det och fattar hur lite man egentligen behöver göra för att inverka, om man nu har hästen med sig :D
 
Precis det jag menar - de är för små för att orka/kunna fokusera på att rida organiserat. Bättre att vänta med gruppridning tills de är lite äldre, tror jag.
Ja då hänger jag med i ditt resonemang :) dom red dock bara med ledare, så det är mest åka häst (och 2st i gruppen)
 
Förra veckan red jag bara en dag, då hade jag en skimmelvalack som jag inte ridit innan. Jag har knappt sett honom ridas ens och han var inte riktigt vad jag förväntade mig. Det tog för lång tid för mig att komma underfund med honom, lektionen tog slut innan jag hittat knapparna helt. Jag tror att jag gärna rider honom någon mer gång för att se om jag kan hitta rätt snabbare (och kanske hitta en mindre passtaktig tölt).

Det är ganska stor skillnad på de två grupper och de instruktörer jag rider för, jag tycker om båda två men det kommer ta lite tid att vänja sig vid att rida i den nya gruppen då den inte rider lika självständigt som min 'vanliga' grupp.
 
I går red vi markarbete på lektionen, bland annat travbommar på böjt spår. En rolig övning, om än utmanande då "min" häst tycker att bommar är livsfarliga, men med lite övertalning gick hon till slut jättefint. :) Längs ena långsidan en "serpentin" med tre bågar och bommar i varje båge, på nästa långsida red vi in en båge mot mitten där vi fattade galopp på böjt spår, jätteroligt!
 
Hoppar in här. Har precis börjat ta lektioner igen efter ett lååååångt uppehåll (9 är sedan jag sålde sista hästen och antagligen närmare 25 är sedan jag red lektioner sist). Har under dessa år flyttat till Skottland, så det är där jag rider nu. Upptäckte för ett par veckor sedan att jag faktiskt har gångavstånd till en ridskola och kan se ridhuset från mitt sovrumsfönster :) Började förra veckan och har nu haft två privatlektioner på 30 min, vilket passar mig utmärkt då jag totalt tappat balansen och konditionen. Har ridit en underbart lugn häst och arbetar mycket självständigt under lektionen, men får tips och stöd av en lika underbar ridlärare. Mycket att få kroppen att komma ihåg och göra som hjärnan ber den om, samt ett helt nytt språk! Visst, basic terms är lätta, men namn på övningar och annat har jag inte lärt mig på engelska än, det kommer nog med tiden.
 
Nu har jag ridit min första lektion!

Väldigt blandade känslor här. Positivt:
  • Så kul att sitta i sadeln igen!
  • Så fint att få lukta på hästar!
  • Kul att få prata häst med trevliga människor!
Negativt:
  • Så oinspirerat att rida på en stel ridskolehäst. Hade glömt hur otroligt stela och beiga vissa kan kännas.
  • Så sorgligt att jag fick ont i häcken efter typ 30 minuter med tanke på att jag när jag hade egen häst(ar) utan problem red tre hästar om dagen. Känner mig inte som mig själv :(.
  • Trist att en person i gruppen beter sig som att man är total nybörjare för att man är ny på ridskolan? Kändes som typisk mean girl-stilen som småtjejerna höll på med när vi var typ 12 och red på ridskola?
Nästa vecka är också testlektion för mig, sen måste jag bestämma om jag vill gå hela terminen eller inte. Lutar åt att jag rider en termin och sen utvärderar, men ska fatta slutgiltigt beslut nästa vecka.
 
Hoppar in här. Har precis börjat ta lektioner igen efter ett lååååångt uppehåll (9 är sedan jag sålde sista hästen och antagligen närmare 25 är sedan jag red lektioner sist). Har under dessa år flyttat till Skottland, så det är där jag rider nu. Upptäckte för ett par veckor sedan att jag faktiskt har gångavstånd till en ridskola och kan se ridhuset från mitt sovrumsfönster :) Började förra veckan och har nu haft två privatlektioner på 30 min, vilket passar mig utmärkt då jag totalt tappat balansen och konditionen. Har ridit en underbart lugn häst och arbetar mycket självständigt under lektionen, men får tips och stöd av en lika underbar ridlärare. Mycket att få kroppen att komma ihåg och göra som hjärnan ber den om, samt ett helt nytt språk! Visst, basic terms är lätta, men namn på övningar och annat har jag inte lärt mig på engelska än, det kommer nog med tiden.

Kul! Jag har bott och ridit i England i tre år och lär mig fortfarande nya ord hela tiden, vem hade kunnat tro att det skulle finnas så mycket hästrelaterade ord :p

Hur är hästarna på din ridskola? Jag har fått intrycket att det åtminstone här i Londontrakterna mest är trötta cobbar på de flesta ridskolorna. Där jag rider är det rätt bra blandning på hästarna, men jag hade gärna sett någon lite mer välriden och utbildad.
 
Nu har jag ridit min första lektion!

Väldigt blandade känslor här. Positivt:
  • Så kul att sitta i sadeln igen!
  • Så fint att få lukta på hästar!
  • Kul att få prata häst med trevliga människor!
Negativt:
  • Så oinspirerat att rida på en stel ridskolehäst. Hade glömt hur otroligt stela och beiga vissa kan kännas.
  • Så sorgligt att jag fick ont i häcken efter typ 30 minuter med tanke på att jag när jag hade egen häst(ar) utan problem red tre hästar om dagen. Känner mig inte som mig själv :(.
  • Trist att en person i gruppen beter sig som att man är total nybörjare för att man är ny på ridskolan? Kändes som typisk mean girl-stilen som småtjejerna höll på med när vi var typ 12 och red på ridskola?
Nästa vecka är också testlektion för mig, sen måste jag bestämma om jag vill gå hela terminen eller inte. Lutar åt att jag rider en termin och sen utvärderar, men ska fatta slutgiltigt beslut nästa vecka.

Prata med instruktören vad du tyckte om hästen om du inte redan har gjort det. Min erfarenhet är att ridskolor brukar vara rätt duktiga på att försöka matcha hästar och ryttare för att alla ska vara nöjda. Även om de inte lär ha någon som är lika rolig för dig att rida som dina egna hästar var ;)
 
Hej! Hoppar in här, men kommer nog vara lite kass på att uppdatera skulle jag tro :banghead:
Ridit några lektioner denna termin på lite olika hästar ^^
Senaste passet var i måndags och då var det hoppning på schemat. Fick ett trevligt brunt sto som är en klippa i hoppningen vilket var super när man är som mig feg :rofl: missade en lektion för några veckor sen då jag låg hemma och var sjuk i influensan :( så blir en lektion ikväll onsdag istället helt enkelt :) woho!
 
Jag red lektion i söndags och det var första dagen som hästarna gick ordentligt efter att the beast from the east ( :p ) passerat. Jag hade räknat med att det skulle spraka under hovarna på fullblodsdamen efter en vecka av mestadels skritt, men hon kändes faktiskt rätt loj. Tror att de hade dragit ner rätt rejält på hennes kraftfoder. Lite tråkigt, jag föredrar överskottsenergi över att behöva jobba med framåtbjudningen större delen av lektionen. Instruktören var rätt nöjd med takten på slutet, men jag fick verkligen jobba för att komma dit.

Övningen för dagen var serpentinbågar och att rida dem "konsekvent" (känner att det nog inte är riktigt rätt ord), dvs planera vägen, håll takten genom hela övningen och korrekt böjning.
 
Prata med instruktören vad du tyckte om hästen om du inte redan har gjort det. Min erfarenhet är att ridskolor brukar vara rätt duktiga på att försöka matcha hästar och ryttare för att alla ska vara nöjda. Även om de inte lär ha någon som är lika rolig för dig att rida som dina egna hästar var ;)
Ja, kanske om jag måste rida hästen igen så gör jag det en gång och sen säger jag till efteråt. Tack för tipset!
 
Hur är hästarna på din ridskola? Jag har fått intrycket att det åtminstone här i Londontrakterna mest är trötta cobbar på de flesta ridskolorna. Där jag rider är det rätt bra blandning på hästarna, men jag hade gärna sett någon lite mer välriden och utbildad.

Jag har som sagt bara provat en än så länge, men ridläraren jag har sa att de flesta ridskolehästar är väldigt outbildade och mest vana vid folk som åker häst, inte rider ;) och så känns han. Ett lite rangligt staket men med hjärtat på rätta stället som försöker och jag märker faktiskt skillnad redan mellan förra gången och denna, det tog inte alls lika lång tid denna gången att få honom att faktiskt böja sig och försöka trampa på lite bakifrån och jag behövde inte rida honom i lika låg form. Tydligen hade kvinnan som red efter mig förra gången märkt en stor skillnad också. Läraren sa att det inte är lika vanligt här med profilerade ridskolor och välutbildade hästar.
 
Nu har jag ridit min första lektion!

Väldigt blandade känslor här. Positivt:
  • Så kul att sitta i sadeln igen!
  • Så fint att få lukta på hästar!
  • Kul att få prata häst med trevliga människor!
Negativt:
  • Så oinspirerat att rida på en stel ridskolehäst. Hade glömt hur otroligt stela och beiga vissa kan kännas.
  • Så sorgligt att jag fick ont i häcken efter typ 30 minuter med tanke på att jag när jag hade egen häst(ar) utan problem red tre hästar om dagen. Känner mig inte som mig själv :(.
  • Trist att en person i gruppen beter sig som att man är total nybörjare för att man är ny på ridskolan? Kändes som typisk mean girl-stilen som småtjejerna höll på med när vi var typ 12 och red på ridskola?
Nästa vecka är också testlektion för mig, sen måste jag bestämma om jag vill gå hela terminen eller inte. Lutar åt att jag rider en termin och sen utvärderar, men ska fatta slutgiltigt beslut nästa vecka.

Illa att skylla på hästen. Har man inställningen att ridskolehästar är "stela och beiga" kanske man inte ska rida på ridskola. Se till din egen ridning istället - det är ditt jobb att få hästen mjuk och positiv.
 
Illa att skylla på hästen. Har man inställningen att ridskolehästar är "stela och beiga" kanske man inte ska rida på ridskola. Se till din egen ridning istället - det är ditt jobb att få hästen mjuk och positiv.
Tyck vad du vill. Jag har ridit många hästar i mina dagar och vet mycket väl att det finns hästar som är stelare än andra. Kan man inte känna den skillnad är man knappast en särskilt skillad ryttare.

Givetvis är det mitt "jobb" att rida hästen mjuk. Men alla hästar har olika utgångslägen och nej jag måste inte uppskatta och tycka att det är roligt att rida en häst med så mycket emot sig. Instruktören tyckte att jag red hästen exceptionellt bra och att den såg jättefin ut - det betyder inte att den typen av ridning är rolig för mig. I slutänden är jag en betalande kund och givetvis står det mig fritt att välja om jag vill fortsätta betala för ridning på den typen av häst.

Slutligen: hacka på nån annan istället. Har noll tid och lust att sitta och diskutera med någon med din ton.
 
Tyck vad du vill. Jag har ridit många hästar i mina dagar och vet mycket väl att det finns hästar som är stelare än andra. Kan man inte känna den skillnad är man knappast en särskilt skillad ryttare.

Givetvis är det mitt "jobb" att rida hästen mjuk. Men alla hästar har olika utgångslägen och nej jag måste inte uppskatta och tycka att det är roligt att rida en häst med så mycket emot sig. Instruktören tyckte att jag red hästen exceptionellt bra och att den såg jättefin ut - det betyder inte att den typen av ridning är rolig för mig. I slutänden är jag en betalande kund och givetvis står det mig fritt att välja om jag vill fortsätta betala för ridning på den typen av häst.

Slutligen: hacka på nån annan istället. Har noll tid och lust att sitta och diskutera med någon med din ton.

Är ju inte så himla lätt att ''rida hästen mjuk'' på en lektion på vad 45 minuter, det kräver ju liksom att den alltid rids på ett sånt sätt. Hade inte heller velat ha en tråkig häst, speciellt inte om jag betalar för det.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 324
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 782
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 506
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp