Ridskoleryttare 2018

Är ju inte så himla lätt att ''rida hästen mjuk'' på en lektion på vad 45 minuter, det kräver ju liksom att den alltid rids på ett sånt sätt. Hade inte heller velat ha en tråkig häst, speciellt inte om jag betalar för det.
Precis så.

För mig är det lugnt om det var den specifika hästen som var så och man bara åker på att rida den nån gång ibland. Men varenda vecka - nej tack. Inte för 18000 kr/år.
 
Kul! Jag har bott och ridit i England i tre år och lär mig fortfarande nya ord hela tiden, vem hade kunnat tro att det skulle finnas så mycket hästrelaterade ord :p

Hur är hästarna på din ridskola? Jag har fått intrycket att det åtminstone här i Londontrakterna mest är trötta cobbar på de flesta ridskolorna. Där jag rider är det rätt bra blandning på hästarna, men jag hade gärna sett någon lite mer välriden och utbildad.

Jag volontarar pa en londonridskola och vi foredrar de stabila cobbarna, eftersom de har ratt temperament for barn och stadsmiljon. Inte lika ridbara alltid som varmbloden, men de racker for majoriteten av vara ryttare! Kanner dock till en ridskola med valdigt gott rykte och valskolade hastar inom korbar distans fran London - men det ar min erfarenhet att du maste ut mot M25 om du vill ha hogre hastkvalitee.
 
Här är hela familjen involverad i ridskola/ridskoleliknande verksamhet!

1) Jag rider just nu lektion en gång i veckan och just nu känns det som att det går från klarhet till klarhet! Den här terminen har jag verkligen börjat få till en ordentlig ram, vilket förstås gör allting lättare. Min förhoppning är att kunna gå upp till två lektioner i höst, när ekonomin bör tillåta det. Mitt mål är lite luddigt att utvecklas till en bättre ryttare.

2) Barnet (4 år) är medryttare på en liten shettis (i ett hyrstall, typ). Han rider henne en gång i veckan, blandat uteritt och i paddocken (med undertecknad som coach :angel:). Nu senast blev det både skritt och trav utan ledare, mycket stolthet för den lilla ryttaren! Utöver det rider han oftast en gång i veckan på stallets ponnyridning, mest eftersom han tycker att det är väldigt roligt att rida med sällskap. Då är det alltid en uteritt (runt 30 minuter, mestadels skritt) på schemat. Han håller på att växa ur sin medryttarponny, så målet för honom är väl att hitta en ny kompis i stallet. När underlaget är bättre ska vi nog träna mer på lättridning också. Och lite bommar. Förra sommaren var det ("hoppning") en stor hit. :D

3) Vad det gäller maken har vi haft lite problem att hitta ett bra ställe där han kan rida (han är nybörjare och i mitt stall finns det typ inga nybörjargrupper). Men nu är han i alla fall inbokad på två privatlektioner i mitt stall. Just nu är tanken att han får ta privatlektioner till dess att han kan ta plats i "nästan-nybörjargruppen". Det lär ju kosta sin lilla summa men det får det vara värt. :)
 
Precis så.

För mig är det lugnt om det var den specifika hästen som var så och man bara åker på att rida den nån gång ibland. Men varenda vecka - nej tack. Inte för 18000 kr/år.

:eek: Nog för att jag hört om Stockholmspriser osv, men vad betalar du för en lektion?

(Jag rider på en av de dyrare ridskolorna i Göteborg. Berättigar priset för mig själv med bra hästmaterial och bra undervisning. Men jag betalar bara runt 12000/år.)

Edit: Kan inte räkna. Betalar tydligen 4500:-/betalningsperiod, och har tre stycken varje år. Men det är iofs 60 minuterslektioner också.
 
Senast ändrad:
Jag volontarar pa en londonridskola och vi foredrar de stabila cobbarna, eftersom de har ratt temperament for barn och stadsmiljon. Inte lika ridbara alltid som varmbloden, men de racker for majoriteten av vara ryttare! Kanner dock till en ridskola med valdigt gott rykte och valskolade hastar inom korbar distans fran London - men det ar min erfarenhet att du maste ut mot M25 om du vill ha hogre hastkvalitee.

Ja, jag kan förstå varför de är uppskattade hos ridskolorna och som sagt räcker det till de flesta. Vi har ett par hästar med lite mer ridbarhet, men tyvärr verkar de bytas ut mot lite mer sävliga hästar allt eftersom. Lite tråkigt tycker jag för vi har dels duktiga elever och dels duktiga instruktörer, så det finns absolut utrymme för fler typer av hästar.

Jag har blivit rekommenderad en ridskola en bit utanför London med välskolade hästar, en del upp till svår klass i dressyr, men dels har jag inte bil så tror att det blir svårt att åka dit och dels sparar jag till egen häst, så jag håller mig till min ridskola just nu :)
 
:eek: Nog för att jag hört om Stockholmspriser osv, men vad betalar du för en lektion?

(Jag rider på en av de dyrare ridskolorna i Göteborg. Berättigar priset för mig själv med bra hästmaterial och bra undervisning. Men jag betalar bara runt 12000/år.)

Edit: Kan inte räkna. Betalar tydligen 4500:-/betalningsperiod, och har tre stycken varje år. Men det är iofs 60 minuterslektioner också.

Jag betalar runt 2500 kronor i månaden för en timme ridning i veckan :D
 
Här är hela familjen involverad i ridskola/ridskoleliknande verksamhet!

1) Jag rider just nu lektion en gång i veckan och just nu känns det som att det går från klarhet till klarhet! Den här terminen har jag verkligen börjat få till en ordentlig ram, vilket förstås gör allting lättare. Min förhoppning är att kunna gå upp till två lektioner i höst, när ekonomin bör tillåta det. Mitt mål är lite luddigt att utvecklas till en bättre ryttare.

2) Barnet (4 år) är medryttare på en liten shettis (i ett hyrstall, typ). Han rider henne en gång i veckan, blandat uteritt och i paddocken (med undertecknad som coach :angel:). Nu senast blev det både skritt och trav utan ledare, mycket stolthet för den lilla ryttaren! Utöver det rider han oftast en gång i veckan på stallets ponnyridning, mest eftersom han tycker att det är väldigt roligt att rida med sällskap. Då är det alltid en uteritt (runt 30 minuter, mestadels skritt) på schemat. Han håller på att växa ur sin medryttarponny, så målet för honom är väl att hitta en ny kompis i stallet. När underlaget är bättre ska vi nog träna mer på lättridning också. Och lite bommar. Förra sommaren var det ("hoppning") en stor hit. :D

3) Vad det gäller maken har vi haft lite problem att hitta ett bra ställe där han kan rida (han är nybörjare och i mitt stall finns det typ inga nybörjargrupper). Men nu är han i alla fall inbokad på två privatlektioner i mitt stall. Just nu är tanken att han får ta privatlektioner till dess att han kan ta plats i "nästan-nybörjargruppen". Det lär ju kosta sin lilla summa men det får det vara värt. :)

Roligt att hela familjen delar intresset. Min make sträcker sig just nu till att klappa hästen på halsen om jag håller i den ;)
 
Roligt att hela familjen delar intresset. Min make sträcker sig just nu till att klappa hästen på halsen om jag håller i den ;)
Maken här blev mer sugen efter att sonen fick sin medryttarponny. Kanske för att sonen peppar honom med "Att rida är jättenkelt pappa, det är bara kuuuuul!".

Jag gör mitt bästa för att vara stillsamt stödjande, så att jag inte ska skrämma bort honom innan han har förstått att ridning är den roligaste och bästa sporten i hela världen :angel:
(Han har hållit på med hästarna från marken i några år. Men vill nu lära sig rida "på riktigt".)
 
Ja, kanske om jag måste rida hästen igen så gör jag det en gång och sen säger jag till efteråt. Tack för tipset!

Gör så! Säger du inget så vet de ju inte vad du tycker ;) Ofta brukar instruktörerna ha en plan med hästtilldelningen, men särskilt de första gångerna innan de lär känna dig måste det ju vara svårt att få till det.
 
Jag misstänker att prisläget där är rätt annorlunda mot vårt generellt :D En egen häst i de trakterna, vad kostar sådant?

Boende är dyrt, annars är det rätt ok tycker jag, förutom ridningen då ;) När jag bodde i Stockholm så red jag två gånger i veckan för ungefär samma pris.
Stallplatserna i mitt område ligger på runt £650 i månaden för fullservice med grovfoder, kraftfoder och strö. Jag räknar med att det kommer att sluta på runt £1000 i månaden för allt inklusive lektioner.
 
Stallplatserna i mitt område ligger på runt £650 i månaden för fullservice med grovfoder, kraftfoder och strö
Det är ju inte farligt alls, typ som här.

Skulle jag köpa häst idag skulle den stå i ett stall med fullservice där hyran startar på 8000/mån.
 
Vi har ett lektionspris på 370 kr per lektion. 1 timmes lektioner och då på en av Stockholms största ridskolor. Så denna terminsavgift gick på 8100 kr.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 324
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 760
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp