Ridskoleryttare 2018

I torsdags red vi ut. Inte så mycket att orda om. Hade en häst som jag behövde tjata på en hel del för att han skulle röra sig framåt så det hade kunnat vara roligare.

Igår red jag samma häst som de senaste gångerna och det gick ännu bättre än förra gången. Han är en liten surgubbe men igår var han på riktigt trevligt humör redan när jag hämtade och gjorde iordning honom och sen gick det genom hela lektionen bra. Vi jobbade mot sluta, började med att flytta in bakdelen från spåret osv och i slutet hade vi en del riktigt trevliga steg i sluta på volten. Tydligen hade det varit livat i hagen under dagen så han kanske var lite mer uppvärmd än vad han brukar vara :)

Jag tror jag hoppas på hästbyte de kommande lektionerna. Jag har haft samma häst 3 gånger på måndagslektionerna och en annan 4 gånger på torsdagar. Får jag önska så vill jag ha något med lite mer vilja framåt än vad jag haft nu det senaste. Vi får se hur det blir.
 
Precis avsutten efter dagens lektion. Förra tisdagen var katastrof, det blåste och de lastade av hösilage alldeles utanför ridhuset, så det var jättesvårt att få honom att koncentrera sig på mig. Idag gick det mycket bättre, han var lugn och samarbetsvillig. Det märks tydligt att han börjar bli mjukare i vänster varv än han var i början (och då är det ändå bara jag som rider honom riktigt tydligen, de andra eleverna som har honom åker mest häst). Han reagerar också mycket snabbare för finare hjälper och jag fick beröm av läraren (som var helt ny för mig) för mina mjuka händer och för att jag fick honom att jobba rätt. Det är inte det lättaste när han inte är direkt utbildad och jag verkar vara (enligt alla ridlärare jag haft) den enda som fokuserar mer på att han lär sig jobba rätt än att rida snabbt. Vi tränade mycket tempoväxlingar, böjning och fick till och med till ett par skänkelvikningar! (Det hade han aldrig gjort när jag började rida honom)
 
Två veckor sen senaste lektionen, har varit borta med jobbet, det var ingen lektion på valborg osv.

Igår red jag samma gubbe som jag haft ett tag på måndagar nu så inget hästbyte än. Samtidigt som jag gärna vill prova någon ny så skulle jag vara helt ok med att ha honom resten av terminen. Det går bra. Hade han varit 10 år yngre med lite mer framåt i sig hade jag nog kunnat tänka mig köpa honom :D

Gårdagens lektion var övergångar. Inte så mycket att säga om det. Skritt - halt - skritt, tölt - halt - tölt, tölt - trav och några galoppfattningar. Jag tror att vi två hade fått bättre fattningar ur tölten igår än i traven då jag inte riktigt hade honom lika balanserad i trav som i tölt.
 
Jag har också gått och blivit ridskoleryttare efter 20 år som hästägare. :p Två år helt utan hästar ger ganska stor abstinens... Anmälde mig och mannen till en provapå-lektion och sedan valde vi att fortsätta. Vi rider i en lite enklare grupp med många nybörjare, dels för att vi var lite nervösa att börja rida okända hästar och dels för att det var den bästa lektionstiden. Jag har fått frågan om jag ville byta till en grupp som ridit lite längre, men vill inte lämna sambon så jag jobbar min häst lite extra när jag kan, tex med skolor och skäkelvikning istället för bara följa fyrkantsspåret. Just nu spelar inte nivån så stor roll, jag är bara glad över att rida igen.:D
 
Måndagslektion och hästbyte. Till hästen jag haft på torsdagar. Som inte är det roligaste jag suttit på.

Vi red på ovalbanan och jobbade på att rama in hästarna utan stöd av staket/vägg. Gassande sol, nästan 30 grader varmt och hästar som inte fällt klart hel ännu. Vi var alla rätt blöta efteråt.

Helt ok lektion men jag skulle vilja ha en häst med lite mer framåttänk i sig någon gång.
 
I söndags red jag ut. Händer väldigt sällan, främst när marken i ridbanan är för dålig för att rida på, men nu hade de råkat boka in "min häst" med osäkra ryttare på eftermiddagen som inte skulle klara av att rida ut på henne. Vi hade en mysig tur även om det kändes lite synd för jag var väldigt inspirerad att rida lektion. Hon blev lite mindre glad när hon blev tvungen att bryta av till trav i en galoppbacke när vi fick möte, men vi tog igen det med att dra på lite extra på sista galoppsträckan. Fina hästen.
 
Jag red extra igår, i en grupp som kommit lite längre. Pratade med en av tjejerna i gruppen före lektionen och hon berättade att de fått nosa på flygande galoppombyte,vilket fick mig lite nervös. Men det var markarbeten och vi övade på att galoppera över bommar och räkna galoppsprång mellan bommarna. Jag fick rida en lite långsammare häst, hon gör det man ber om men har inte direkt nån energi. Jag vill gärna hjälpa hästen framåt genom att sträcka fram mina händer och bli rak i armarna, vilket jag inte alltid tänker på själv men ridläraren kommenterade friskt. Blev även filmad en stund och hjälp så hemskt det ser ut..! Det blir till att tänka extra på händer och armbågar i fortsättningen!
 
Här har det mest vart uteritter några veckor pga. blött underlag när all snö töat, men nu är det torrt och fint i paddocken och det känns att dessa veckor med kravlösa turer i skogen verkligen varit bra för "min" unghäst. Allt vi tränat på har fått tid att landa. Nu fattar hon höger galopp klockrent varje gång, till och med med barn :love:

I helgen blir det extrakurs, för en b-tränare i dressyr, nervöst!
 
Red torsdagslektion igår. Jag hade en skimmelvalack jag haft några gånger tidigare. Ingen större favorit hos mig. Han är snäll, lugn och lite seg men känslig. Ibland känns det som att det är omöjligt att rida fram honom ordentligt utan spö men tar man ett spö så blir han stressad. Då han är snäll går han ofta med nybörjare med så han tenderar att vara lite stel och han lurvar gärna på utan att behöva göra för mycket.

Vi arbetade framförallt med tempoväxlingar i tölt. Hålla takt och form och göra tydliga ändringar i tempo. Det var jobbigt :)
 
Jag red extra igår, i en grupp som kommit lite längre. Pratade med en av tjejerna i gruppen före lektionen och hon berättade att de fått nosa på flygande galoppombyte,vilket fick mig lite nervös. Men det var markarbeten och vi övade på att galoppera över bommar och räkna galoppsprång mellan bommarna. Jag fick rida en lite långsammare häst, hon gör det man ber om men har inte direkt nån energi. Jag vill gärna hjälpa hästen framåt genom att sträcka fram mina händer och bli rak i armarna, vilket jag inte alltid tänker på själv men ridläraren kommenterade friskt. Blev även filmad en stund och hjälp så hemskt det ser ut..! Det blir till att tänka extra på händer och armbågar i fortsättningen!

Lite OT men vad impad jag blir att vi har ridskolor med hastar och ryttare som fixar flygande galoppombyte!
 
Lite OT men vad impad jag blir att vi har ridskolor med hastar och ryttare som fixar flygande galoppombyte!

Ja, jag blev själv lite imponerad och undrade hur jag skulle klara mig i den gruppen. Ingen av hästarna jag ridit hittills har visat några sådana talanger. Men det finns en och annan stjärna även på ridskolor. Jag har dock bara dansat fram i skänkelvikning, öppna och sluta,men det var häftigt det också.
 
Flygande ar nog ett "vanligt" byte - alltsa att du byter direkt fran en galopp till den andra, utan en overgang till skritt/trav emellan
 
Och det gick så bra på min träning i lördags. Tränaren lyckades peta på precis rätt ställen och hästen har aldrig gått så bra någonsin. Fick även mycket beröm för att jag har så bra koll på min kropp och kan rida denna känsliga häst så bra.

Men ändå känner jag mig dålig och att jag inte räcker till, förvaltar och tränar hästen på bästa möjliga sätt. Någon mer som brottas med ett fruktansvärt dåligt självförtroende och tro på sig själv och sin egna förmåga? Hur gör ni för att inte gräva ner i ett mentalt svart hål?
 
I måndags red jag samma fux som förra veckan och kanske har släppt. Det var mer energi framåt och även om han dök ner på bogarna (och la typ hela sin vikt i mina händer) i några av de första halterna så fick jag överlag mycket bättre ridning. Bättre balans, mjukare, mindre framtung, längre steg och längre häst överlag. Han sträckte ut sig istället för att krulla ihop sig.

Men hjälp vad jag får arbeta med magmusklerna på den hästen.
 
Vad är flygande galoppombyte? :o Har bara gjort "vanliga" och aldrig hört detta begrepp tidigare

Ber om ursäkt för förvirringen, men det var "vanliga" galoppombyten som avsågs, alltså byte i varje steg. Det var tjejen jag pratade med som använde begreppet flygande byte, därför skrev jag samma utan att tänka mig för. Jag har aldrig gjort ett galoppombyten, så jag kände mig lite ute på hal is där.
 
Ber om ursäkt för förvirringen, men det var "vanliga" galoppombyten som avsågs, alltså byte i varje steg. Det var tjejen jag pratade med som använde begreppet flygande byte, därför skrev jag samma utan att tänka mig för. Jag har aldrig gjort ett galoppombyten, så jag kände mig lite ute på hal is där.
Gjorde ni byten i varje steg? :eek:

Det är väl typ grand prix nivå?

Annars brukar man prata om vanliga byten (dvs byten i språnget) och enkla byten, det är när man saktar av till skritt ett par steg och sen fattar den nya galoppen från skritt.
 
Gjorde ni byten i varje steg? :eek:

Det är väl typ grand prix nivå?

Annars brukar man prata om vanliga byten (dvs byten i språnget) och enkla byten, det är när man saktar av till skritt ett par steg och sen fattar den nya galoppen från skritt.

Jag ska nog inte ge mig in på några förklaringar, jag har aldrig gjort några byten över huvud taget... "Vanliga byten", kan man inte göra det både i varannat eller i varje språng eller är jag helt ute och cyklar...?
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
Senast: Linda_A
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 923
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 518
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp