Bukefalos 28 år!

"ridsport är ingen idrott då den inte kräver en fysisk insats"

lady_vip

Trådstartare
Har ni sett?

http://www.interasistmen.se/dumhete...n-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes...idsport-far-hard-kritik-ar-helt-dum-i-huvudet

http://www.expressen.se/sport/profilens-svar-pa-sd--utspelet-okunnigt/

Kort resumé: SD-politiker blir upprörd över att en MP-politiker ifrågasätter idrottstödet fördelat mellan ishockey och ridsport. SD-politikern menar att det inte går att jämföra då ridsport inte är en idrott...

Man vet inte om man vill skratta eller gråta.

Men skadeglad som jag är, hade jag allra helst sett att man slänger upp såna här personer på en gigantisk häst som toppas med att de ska hoppa ett hinder på över en meter i alla fall..tvinga personen till att sätta av i galopp och hoppa hindret..samtidigt som man säger "vi syns på akuten senare" så kan vi diskutera vad för slags fysisk träning du tror krävs för att klara detta.

Eftersom att åskådare tror att allt med ridning och häst är så lätt.. :)

Fotboll är gulligt..
 
Det är så trist.

Jag gick en typ av specialidrott i gymnasiet, lite mer inriktad på bollsport och lite tuffare fysik. Det var 30 killar och sen var vi 4 tjejer, där 3 av oss red och hade egen häst.
Under vårterminen, efter otaliga fotbolls/lacrosse/basket/bandy-timmar så åkte vi och alla killarna till en ridskola där gladeligen alla killar betalade en 100-lapp ur egen ficka för att få testa på vår sport. Av dem var det 3 som vågade galoppera, resten var ganska spaka, men tyckte det var kul och lärorikt.
Jag tror inte att någon av dem uttalar sig om att ridsport inte är någon sport, för jag tror alla hade träningsverk efteråt, trots kanske 10 minuter på hästryggen.
 
Ja det var ju väldigt stort rabalder när det publicerades för ett år sedan.
Men attans... En FB-vän till mig som publicerade, jag kollade bara "källorna", inte datum.

Fast egentligen, med lite eftertanke, kan det vara väldigt bra att det kommer upp igen. De lär ju inte ha ändrat åsikt.
 
Fast jag kan på sätt och vis förstå åsikten, tittar man på tex Edward Gal så ser det ju inte ansträngande ut direkt:

http://www.horseandcountry.tv/episode/edward-gal-moorlands-totilas-record-breaking-wdm-kur

Är man inte insatt så är det nog svårt att förstå hur mycket jobb som ligger bakom.

Fast för vilket proffs på hög nivå oavsett sport ser det svårt ut egentligen?

Det är för mig ganska konstigt argument att ha rätt att kritisera utan att själv ha testat ligga i träning i en sport före man uttalar sig hurvida fysiskt krävande en sport är för att ha rätt att kalla sig för just sport/idrott..
 
Fast ar det inte skillnad pa sport och idrott?

(darmed inte sagt att pengarna inte ar snedfordelande anda)

Den största "skillnaden", om man egentligen kan säga att det är skillnad är väl att sport i regel ska innebära tävlan mot andra och att det ofta ingår redskap samt fysiskt krävande.

Medans det också i flera sammanhang blir tokigt..eftersom att i friIDROTT så tävlar man och använder redskap, likaså är schack en sport (knappast en fysiskt sådan).
Man brukar syfta på att idrott är fysiskt men inte alltid innebär tävlan mot andra.
 
Fast för vilket proffs på hög nivå oavsett sport ser det svårt ut egentligen?

Det är för mig ganska konstigt argument att ha rätt att kritisera utan att själv ha testat ligga i träning i en sport före man uttalar sig hurvida fysiskt krävande en sport är för att ha rätt att kalla sig för just sport/idrott..
Ja men det är väl ett klassiskt misstag som många gör. Det man inte har erfarenhet av själv är plättlätt.
 
Har inte läst länkarna men jag håller med om att ridsport inte är en idrott. Sport ja, men inte idrott.

För mig beror det på sammanhang och jag kan tycka att ridning är både och..på min nivå som enbart hobbyrider så kan det likväl vara idrottande (det ger mig fysisk aktivitet och rekreation) som för de som tränar mycket samt tävlar är det sport (mer fysiskt krävande och tävlan)
 
Det är som att ridning inte ersätts som hälsovård på jobb.
Trist, men som det är just nu. Hoppas dock på en ändring i framtiden.
 
Tror inte att denna diskussion ens hade kommit upp om det var 90% män som utövade ridning, nu är det sk "tjejsport" och det är inte lika fint. Bara se hur damfotboll inte anses vara lika mkt värd som herrfotboll. Alla som ridit vet att det är fysiskt krävande men det ser ju lätt ut om man inte vet. Det är oftast killar som kritiserar ridsport och det är få killar som faktiskt har ridit och därmed inte vet vad de uttalar sig om. Men SD kan gott få fortsätta med liknande uttalanden för min del, ju fler som retar upp sig på dem och inser att de inte är värda ngn röst ju bättre. Nu har de retat upp "hästmaffian" och de är inte att leka med :devil:
 
Sedan kan man ju fundera på om kommuner bara ska stöda sport/idrott eller om tex ungdomar som håller på med musik och teater också ska få ekonomiskt stöd...
 
Man vet inte om man vill skratta eller gråta.

Men skadeglad som jag är, hade jag allra helst sett att man slänger upp såna här personer på en gigantisk häst som toppas med att de ska hoppa ett hinder på över en meter i alla fall..tvinga personen till att sätta av i galopp och hoppa hindret..samtidigt som man säger "vi syns på akuten senare" så kan vi diskutera vad för slags fysisk träning du tror krävs för att klara detta.

Eftersom att åskådare tror att allt med ridning och häst är så lätt.. :)

Fotboll är gulligt..
Nja att man kan slå sig gör inte att något är en sport.
Jag skulle vilja sätt upp honom på en av ridskolehästarna. Den är stor, lång och ganska lat. Kan man rida är den jättekul kan man inte så hamnar man i mitten på volten. Givetvis ska man kräva rejält med rbete och sen tvinga upp den troligen inte lika sturske gossen även dagen efter :devil:
 
ridsport är väl nr tre om man tittar på antalet utövare, registrerade och icke registrerade.

men ser man till antalet licensierade aktiva så är det väl en bråkdel av vad ex fotbollens dam o herrsektioner kan uppvisa.

att det är en fysisk idrott kan nog de flesta som provat skriva under. Det är nog mången förstagångsryttare som lider med träningsvärk i oupptäckta sätes o lårmuskler som kvider, efteråt...
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det var väl bara en tidsfråga innan någon i det där partiet även skulle ge sig på ridsporten! Att man får vara så korkad som att...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 619
  • Artikel
Hästnyheter SD-politikern Mikael Rahms utspel om att ridsport inte är en riktig idrott har mött kritik från svenska hästsportsprofiler. En av de som...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp