Bukefalos 28 år!

SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Vet faktiskt en grabb som tävlat motocross och som 19-åring provade på sin flickväns sport genom att anmäla sig till en nybörjargrupp på ridskola. Helsickes vilka skänklar grabben hade, hans muskulatur funkade perfekt för ridning och en o annan ridskoleponny (han var lätt så han fick rida ponny) fick sig en chock av att behöva gå i högre tempo än vanligt. Tack vare hans kondition och balans så red han otroligt väl.
Hans flickvän satt och muttrade på läktarn över hur lätt han hade för det. Han skippade snabbt nybörjarlektionerna och började rida tävlingshästar på privatlektioner istället.
Så ja motocross och ridning är jämförbart.
 
Sv: SD om ridsport!

Vet faktiskt en grabb som tävlat motocross och som 19-åring provade på sin flickväns sport genom att anmäla sig till en nybörjargrupp på ridskola. Helsickes vilka skänklar grabben hade, hans muskulatur funkade perfekt för ridning och en o annan ridskoleponny (han var lätt så han fick rida ponny) fick sig en chock av att behöva gå i högre tempo än vanligt. Tack vare hans kondition och balans så red han otroligt väl.
Hans flickvän satt och muttrade på läktarn över hur lätt han hade för det. Han skippade snabbt nybörjarlektionerna och började rida tävlingshästar på privatlektioner istället.
Så ja motocross och ridning är jämförbart.

Ja tom en blind tupp hittar ibland ett korn;)
Balans och fysik krävs + lite jävlar annama..Men vad vet jag, jag är ju totalt okunnig enligt somliga
 
Sv: SD om ridsport!

Ridningen i sig kräver inte det och alla är väl inte direkt supertränade. Däremot så tränar de flesta sig själva förutom att rida liksom jag gjorde när jag tävlade som mest. Då pratar vi ju elit men det är ju en helt annan sak.

Fäktning tror jag faktiskt är rätt ansträngande så det är kanske ett dåligt exempel.

Nej, det är ett bra exempel. Jag tränade fäktning några år, och det är rätt jämförbart med ridning. Man får fruktansvärd träningsvärk om man är ovan, men när man väl tränat upp rätt muskler så handlar det nästan bara om teknik och taktik.
 
Sv: SD om ridsport!

Och just det där med att sätta sporterna mot varandra, var i finns poängen? Ska den sporterna börja få bidrag efter antal brända kalorier?

Nej, jag ser ingen anledning till att man ska sätta sporterna mot varandra. Folk har olika intressen och saker de brinner för och jag tycker att det ska få förbli så, helst utan att man fäller nedlåtande kommentarer gentemot utövare av något annat än det man själv tycker är viktigast.
 
Sv: SD om ridsport!

Nej, jag ser ingen anledning till att man ska sätta sporterna mot varandra. Folk har olika intressen och saker de brinner för och jag tycker att det ska få förbli så, helst utan att man fäller nedlåtande kommentarer gentemot utövare av något annat än det man själv tycker är viktigast.

Och vem har fällt nedlåtande kommentarer?
Du!:mad::meh:
Inlägg 110
 
Sv: SD om ridsport!

Nej, endast din.
Hur kunde jag då i min okunskap frambringa en inlaga som du kopierade , skrev om och använde som din då? Ren bondtur?

Du är helt enkel löjligt larvig. Du såg min förhatliga signatur,läste inte vad jag skrivit och klämde till med ngt du ansåg dräpande:D
Fine det bjuder jag på. Behöver du inget annat för att tillfredsställa dina behov så....:sneaky:
 
Sv: SD om ridsport!

Ja, och så var du där igen. Som vanligt berättar du för andra vad de tänkte när de skrev ett inlägg. Vore det inte bättre om du höll dig till dina egna tankar och åsikter än att försöka tillskriva andra sådant som inte stämmer?
 
Sv: SD om ridsport!

Jag tänker inte bidra till att förstöra den här tråden med massa meningslöst dravlande med dig såvida du inte skriver ett inlägg som det är värt eller finns någon mening med att kommentera.
 
Sv: SD om ridsport!

Just fäktning vet jag inget om. Jag har testat en gång bara.

Men jag håller med om att man med rätt teknik inom ridning inte behöver göra så där särdeles mycket fysiskt på en häst utan större problembeteenden.
Däremot krävs rätt mycket bålstyrka tex för att sitta bra och man bör vara rätt stark för att bli snabb och precis i vissa rörelser.
Dvs man får inte nog med träning för att rida optimalt endast genom att rida.


Jag löptränar och gör vissa styrkeövningar och stretchar för att hålla igång kroppen.

Givetvis blir man bara av ridningen mer fit än någon som inte tränar mycket alls.
Men jämför man med en skidåkare har man sämre kondis och jämför man med en tyngdlyftare har man sämre styrka tex.

Men kollar jag tex på en nybörjarelev jag haft nyligen så blev ju den rätt vältränade killen SLUT av att rida lätt i olika varianter. Det just för att han inte hade teknik och balans nog i början. Så han spände sig och tog i mer än han eg behövde.
För en balanserad ryttare hade det där inte varit några problem. Och han blev betydligt mindre trött ju mer balans han fick.

Jag kan tillägga att jag också har kört cross förr. det är absolut fysiskt ansträngande och kräver god balans.
Jag tycker både crossförare, dansare och kampsportare brukar ha lättare för att börja rida än många andra.
 
Sv: SD om ridsport!

Och just det där med att sätta sporterna mot varandra, var i finns poängen? Ska den sporterna börja få bidrag efter antal brända kalorier?


Finns ingen poäng. Bara löjligt att minska resurserna/framkomligheten såsom SD vill göra. Tycker inte att det är nån vidare trevlig politik alls. Tanken på att se helheten verkar inte finnas? Hur bra en sport är har inget att göra med hur mycket kalorier som bränns. Människor mår bra av att röra sig och engagera sig i något, det borde räcka.
 
Sv: SD om ridsport!

Jag tänker inte bidra till att förstöra den här tråden med massa meningslöst dravlande med dig såvida du inte skriver ett inlägg som det är värt eller finns någon mening med att kommentera.
det förstår jag. Med den ståndpunkten du framhärdar och med möjligheten att läsa både dina och mina tidigare alster här i tråden så..:D:D:D
 
Sv: SD om ridsport!

Finns ingen poäng. Bara löjligt att minska resurserna/framkomligheten såsom SD vill göra. Tycker inte att det är nån vidare trevlig politik alls. Tanken på att se helheten verkar inte finnas? Hur bra en sport är har inget att göra med hur mycket kalorier som bränns. Människor mår bra av att röra sig och engagera sig i något, det borde räcka.

Det var förmodligen ett billigt oövertänkt försök att vinna poäng hos vissa av hans målgrupper. Kan bara konstatera att det var mycket roligt att det skottet gick bakåt istället.

Det mindre trevliga är väl att det fortfarande finns de som anser att tjejsport ska hanteras som värd. Hästaktiviteter Är ju en av de största ungdoms-aktiviteter som finns både räknat i antal ungdomar och antal aktivitetstimmar.
 
Sv: SD om ridsport!

Jag har ett par hyggligt vältränade manliga vänner som roat sig med att testa pulsmätare på aerobicspass och dylikt och jämfört med när de ridit. Ridningen slog totalt i taket i jämförelse med passen.
 
Sv: SD om ridsport!

Jag har ett par hyggligt vältränade manliga vänner som roat sig med att testa pulsmätare på aerobicspass och dylikt och jämfört med när de ridit. Ridningen slog totalt i taket i jämförelse med passen.

Pulsen ökar ju av nervositet också. Är man rädd har man mycket högre puls. Att få hög puls av ridning låter mycket märkligt. På hästen ja men inte på ryttaren.

Kan de ha varit skräcklslagna helt enkelt? ;)
 
Sv: SD om ridsport!

Vad är det som gör att du tycker det skulle vara märkligt om pulsen på ryttaren ökar vid ridning?
 
Sv: SD om ridsport!

Vad är det som gör att du tycker det skulle vara märkligt om pulsen på ryttaren ökar vid ridning?

Visst ökar pulsen säkert vid ridning. Jag har svårt att se att man skall få en puls som är i närheten av vad man har vid konditionsträning dock. Det är mer styrketräning än kondition att rida.

Jag har haft pulsband vid styrketräning på gymmet och pulsen är inte speciellt hög då heller. Vid intervallträning med löparklubben däremot, då är pulsen nära max.

Det är bara olika sorters träning och inget är bättre eller sämre. Jag funderar bara på hur man rider och hur bra kondition man har om ridning blir högpulsträning.

Sen kanske det behövs bra kondition för att orka rida på elitnivå men det är liksom en annan sak.
 
Sv: SD om ridsport!

Visst ökar pulsen säkert vid ridning. Jag har svårt att se att man skall få en puls som är i närheten av vad man har vid konditionsträning dock. Det är mer styrketräning än kondition att rida.

Jag har haft pulsband vid styrketräning på gymmet och pulsen är inte speciellt hög då heller. Vid intervallträning med löparklubben däremot, då är pulsen nära max.

Det är bara olika sorters träning och inget är bättre eller sämre. Jag funderar bara på hur man rider och hur bra kondition man har om ridning blir högpulsträning.

Sen kanske det behövs bra kondition för att orka rida på elitnivå men det är liksom en annan sak.

Att rida ut en vanlig tur kräver väl ungefär lika mycket kraft o kondis som att köra samma sträcka med en crosscykel i lugnt tempo.

Och att delta i ett galopprace är väl motsvarande ett par varv på en crossbana på en motsvarande elitnivå.

Att du sedan får lägga en massa energi på att rykta, kratsa hovar o att möga efter kräken räknas inte. Det görs ju utav kärlek till djuren eller hur?
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 975
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp