Bukefalos 28 år!

SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Ja, nu tränar jag ju varken hoppning eller dressyr annat än när jag rider på banan då och då utan håller mig till mer åt distanshållet. Långa trav- och galoppsträckor, intervaller osv.

Det jag opponerar mig mot är att några kategoriskt påstår att ridning inte höjer pulsen. Jag menar att om ridning höjer pulsen eller inte beror helt på utövaren och vad man tränar. Ett 3-timmars skrittpass i skogen höjer inte pulsen nämnvärt men ligga flera mil i trav eller galopp gör det garanterat oavsett hur foglig och väluppfostrad hästen är.
 
Sv: SD om ridsport!

Fast har någon egentligen opponerat sig mot att pulsen höjs? Pulsen höjs bara man kliver ur sängen på morgonen ju. Och mellan "pulshöjning" och "hård fysisk ansträngning" är steget långt. Det krävs ingen hård fysisk ansträngning för att rida t.ex. ett dressyrpass, skulle det göra det så har man nog något att fundera över i sin ridning... Däremot krävs styrka och kroppskontroll för att kunna inverka så bra som möjligt när man rider. Och detta uppnår man genom annan form av träning. Inte genom att rida. Ridning ger heller ingen nämnvärd konditionshöjning, det får man också genom annan träning.

KL
Till er som envist hävdar att ridning visst är lika fysiskt ansträngande och krävande som många andra sporter, är det egentligen viktigt i sammanhanget? Ridning är sport, punkt slut. Oavsett fysiskt krävande eller ej. Precis som skytte mm mm. Graden av fysisk ansträngning kan aldrig vara avgörande för om det man utövar ska kallas sport eller ej. Och därmed behöver man inte heller hävda att ridningen är något den inte är.
 
Sv: SD om ridsport!

Snälla, måste du tjafsa emot lbb i varenda tråd? Kan inte denna tråd få handla om annat än gammalt groll, ämnen som avhandlats sida upp och sida ned in absurdum? Nu är det du och lulski som tar upp samma gamla trista trams. Man kan lätt få för sig att ni försöker trigga igång lbb?
 
Sv: SD om ridsport!

Ja, det finns det som tidigare i tråden hävdat att inte pulsen höjs av att rida vilket i mina ögon är ett delvis felaktigt påstående. Sen skulle jag aldrig påstå att det är samma konditionsträning som löpning eller skidåkning eller samma styrketräning som brottning.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

KL
Till er som envist hävdar att ridning visst är lika fysiskt ansträngande och krävande som många andra sporter, är det egentligen viktigt i sammanhanget? Ridning är sport, punkt slut. Oavsett fysiskt krävande eller ej. Precis som skytte mm mm. Graden av fysisk ansträngning kan aldrig vara avgörande för om det man utövar ska kallas sport eller ej. Och därmed behöver man inte heller hävda att ridningen är något den inte är.

De flesta är eniga om att det finns gott om sporter som är mer fysiskt ansträngande och en del som kräver mindre, hittar du någon som säger emot i tråden blir jag förvånad.

Enligt SD representanten och artiklen tråden behandlar så är just den fysisk ansträngningen det avgörande och grunden till tråden så att huvudtemat debatterats är äl inte så underligt, eller hur?
 
Sv: SD om ridsport!

Jo, jag tycker hela debatten blir märklig när somliga hävdar att ridning skulle vara fysiskt ansträngande och jämför med diverse andra sporter. Det är precis som om man då försöker bevisa att ridning visst är en sport eftersom det är så krävande. Det är hästen som ska anstränga sig, inte ryttaren. Om man behöver anstränga sig så som man låter påskina i denna tråd så rider man på fel sätt.

Jag tycker inte alls att det låter på många i denna tråd som att fysisk ansträngning inte skulle vara avgörande för om det ska kallas sport eller ej. För hade dessa personer inte tyckt det så hade något sådant heller inte behövt hävdas i debatten. Man kanske bör bemöta tokigheter från SD på ett annat sätt, istället för att envist hävda något som inte stämmer, vilket bara ger sken av någon sorts försvar istället för upplysning. Om man nu anser att SD är lönt att lägga energi på överhuvudtaget...
 
Sv: SD om ridsport!

Jag har nog inte gjort samma tolkning som du. Självklart höjs pulsen, det gör den vid rörelse, stress mm. Endast avlidna torde sakna pulshöjning...
Möjligen relaterar man pulshöjningen till den diskuterade fysiska ansträngningen och opponerar sig därigenom? Det finns ju olika grader av ökning av puls också.
 
Sv: SD om ridsport!

Läs om men med perspektiv att folk vill påvisa att det är fysisk aktivitet då ridsporten blivit anklagad för att inte ha fysisk aktivitet. Diskussionen utgår från det perspektivet, klart att det blir en del försvar. Ingen har påstått att jobbighetsgraden är som ett femmilslopp eller liknade. Vad är det för fel att hitta sporter som har liknade aktivitetsgrad? Det finns flera som är jämförbara.
 
Sv: SD om ridsport!

Nej, du har uppenbarligen inte gjort samma tolkning som mig. Givetvis höjs pulsen vid all form av rörelse om man jämför med total stillhet men det var ju inte det som diskuterades utan att om ridning sett som fysisk aktivitet, dvs sport, genererar en högre puls eller inte. Jag anser att den gör det, åtminstone vid vissa typer av ridning.
 
Sv: SD om ridsport!

Snälla, måste du tjafsa emot lbb i varenda tråd? Kan inte denna tråd få handla om annat än gammalt groll, ämnen som avhandlats sida upp och sida ned in absurdum? Nu är det du och lulski som tar upp samma gamla trista trams. Man kan lätt få för sig att ni försöker trigga igång lbb?

Hear, hear:D
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 975
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp