Bukefalos 28 år!

SD om ridsport!

Sv: SD om ridsport!

Att du sedan får lägga en massa energi på att rykta, kratsa hovar o att möga efter kräken räknas inte. Det görs ju utav kärlek till djuren eller hur?
Så det går inte åt energi (joul) om man gör något av kärlek? Och det är bara skötsel och inte ridning som har något med kärlek till hästar att göra?
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Att rida ut en vanlig tur kräver väl ungefär lika mycket kraft o kondis som att köra samma sträcka med en crosscykel i lugnt tempo.

Och att delta i ett galopprace är väl motsvarande ett par varv på en crossbana på en motsvarande elitnivå.

Att du sedan får lägga en massa energi på att rykta, kratsa hovar o att möga efter kräken räknas inte. Det görs ju utav kärlek till djuren eller hur?

Jag tyckte att höskörden gav mycket mer träning än själva ridningen :). Fast det beror ju på hur mekaniserad man är. Att ha en hästgård är jobbigt oavsett om man rider eller inte. Bönder förr var ju vältränade men nu ser de ofta något mindre vältränade ut kan man ju säga. Så rent träningsmässigt har ju övergången från häst till traktor varit negativ.

Men jag förstår inte varför så många blir stötta av att man säger att ridning i de flesta fall inte är en konditionssport i första hand. Jag tror faktiskt inte att någon av våra elitryttare är i närheten av Hellner eller Northug när det gäller kondis. Det gör ju inte ridsporten mindre seriös på något sätt. Det finns olika sporter där olika färdigheter används helt enkelt.
 
Sv: SD om ridsport!

Jag tyckte att höskörden gav mycket mer träning än själva ridningen :). Fast det beror ju på hur mekaniserad man är. Att ha en hästgård är jobbigt oavsett om man rider eller inte. Bönder förr var ju vältränade men nu ser de ofta något mindre vältränade ut kan man ju säga. Så rent träningsmässigt har ju övergången från häst till traktor varit negativ.

Men jag förstår inte varför så många blir stötta av att man säger att ridning i de flesta fall inte är en konditionssport i första hand. Jag tror faktiskt inte att någon av våra elitryttare är i närheten av Hellner eller Northug när det gäller kondis. Det gör ju inte ridsporten mindre seriös på något sätt. Det finns olika sporter där olika färdigheter används helt enkelt.

Jo,det är en tanke som kan slå en där man sitter i en varm ombonad traktorhytt, med värme, ljudisolering o radio. 4 eller 5 skär på plogen bakom + att det går betydligt fortare än när gubbarna förr travade och gick bakom ett skär o parhästar. Två fåror, vila hästarna och så påt igen...
 
Sv: SD om ridsport!

Nej, ridning lär knappast vara den ultimata konditionsträningen men att påstå att det inte höjer pulsen är ju rätt missvisande. Men som all annan fysisk aktivitet beror ju resultatet på utövaren.

Enligt mina erfarenheter höjer du pulsen rätt bra av att lyfta skrot, i alla fall om du pressar dig själv och dina gränser. Men visst, står man bara och fisdrar i vikterna är det ju inte så ansträngande :)
 
Sv: SD om ridsport!

Nej, ridning lär knappast vara den ultimata konditionsträningen men att påstå att det inte höjer pulsen är ju rätt missvisande. Men som all annan fysisk aktivitet beror ju resultatet på utövaren.

Enligt mina erfarenheter höjer du pulsen rätt bra av att lyfta skrot, i alla fall om du pressar dig själv och dina gränser. Men visst, står man bara och fisdrar i vikterna är det ju inte så ansträngande :)

Pulsen hinner inte gå upp så mycket av styrketräning men allt beror ju på vad man jämför med. Så styrketräning ger styrka och större muskler och det är ju oftast målet. Högpulsträning är det inte och speciellt mycket kondition ger det inte heller.

Allt aktivitet höjer ju pulsen jämfört med att vara helt stilla. Men jag ser verkligen inte problemet. Olika träning bygger olika saker. Och jag tycker fortfarande att det är märkligt om ett vanligt ridpass ger samma puls som ett aerobicspass. Dags att kolla på vårdcentralen kanske?
 
Sv: SD om ridsport!

Nej, du får kanske inte speciellt mycket bättre kondition av styrketräning men nog höjer det pulsen rejält när du lastar på vikter och gör fem extra repetitioner trots att du inte orkar. Sånt genererar mjölksyra eftersom syret i musklerna inte räcker till. Kroppen får med andra ord ett underskott av syre som måste fyllas på igen. Underskott av syre kräver snabbare transport av dylikt ut till musklerna vilket gör att puls och andning ökar för att återställa balansen. Ju större muskler du har desto mer syre kräver de. Stort syrebehov ger hög puls. Med andra ord, lyfter du tungt får du rejäl puls fast hög puls vid fysisk aktivitet men är inte att likställa med konditionsträning.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Så det går inte åt energi (joul) om man gör något av kärlek? Och det är bara skötsel och inte ridning som har något med kärlek till hästar att göra?

Nej det räknas inte i det här fallet efter som diskussionen handlar om själva tidningen.
Det är väl ingen som förnekar att främst småflickorvuppvisar en ibland nästan manisk kärlek till hästar, ngt som majoriteten sedan växer ifrån.

Hästintresse är en givande hobby, som kräver både energi och andra resurser.

Sedan måste jag ställa mig undrande till din fråga, jag konstaterar ju att det går åt en massa energi, läste och framförallt, förstod du inte det?
 
Sv: SD om ridsport!

Varför då babbla om att det inte räknas för det handlar om kärlek? Skriv vad du menar istället så slipper du framstå som så patetisk.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Pulsen ökar ju av nervositet också. Är man rädd har man mycket högre puls. Att få hög puls av ridning låter mycket märkligt. På hästen ja men inte på ryttaren.

Kan de ha varit skräcklslagna helt enkelt? ;)

Haha, nej, och hästarna var samarbetsvilliga och entusiastiska. Hästpolo.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Varför då babbla om att det inte räknas för det handlar om kärlek? Skriv vad du menar istället så slipper du framstå som så patetisk.

Att du sedan får lägga en massa energi på att rykta, kratsa hovar o att möga efter kräkenskrev jag.
Du skrev:Så det går inte åt energi (joul) om man gör något av kärlek

man kan ju undra vem som babblar mög då?:D

om du sen hetsar upp dig på ordet kräk, så betyder det djur, används på landet med samma betydelse som kritter.
 
Sv: SD om ridsport!

Hehe, jag förstår att du praktiskt klippte av meningen och kortade av stycket och det trots att jag citerade för att det inte skulle blo missförstånd.
Så här skrev du:

Att du sedan får lägga en massa energi på att rykta, kratsa hovar o att möga efter kräken räknas inte. Det görs ju utav kärlek till djuren eller hur?

Och så patetsikt att försöka få det till att jag hetsar upp mig på ordet kräk som jag inte kommenterat. Jo du använde det säkerligen för att försöka få någon att nappa på det, men där misslyckades du kapitalt, så kapitalt att du var tvugen att tilldela någon åsikten i vanlig ordning. Skärpning, låt folk uttrycka vad de själv känner, om inte annat för att du är så erbarmligt dålig att pricka rätt.

Jag har ridit lektion på kräket idag, hon var så duktig, och efteråt släppte jag ut hästelendet i hagen. Jag jag har mindre vackra namn på min älskade häst, kärt barn har många namn vet du.
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Hehe, jag förstår att du praktiskt klippte av meningen och kortade av stycket och det trots att jag citerade för att det inte skulle blo missförstånd.
Så här skrev du:



Och så patetsikt att försöka få det till att jag hetsar upp mig på ordet kräk som jag inte kommenterat. Jo du använde det säkerligen för att försöka få någon att nappa på det, men där misslyckades du kapitalt, så kapitalt att du var tvugen att tilldela någon åsikten i vanlig ordning. Skärpning, låt folk uttrycka vad de själv känner, om inte annat för att du är så erbarmligt dålig att pricka rätt.

Jag har ridit lektion på kräket idag, hon var så duktig, och efteråt släppte jag ut hästelendet i hagen. Jag jag har mindre vackra namn på min älskade häst, kärt barn har många namn vet du.

:) men var hävdar jag att det inte går åt energi?

det diskuterades om ridning var en sport eller ej, jag har kristallklart deklarerat var jag står.
du har tydligen svårigheter att se skillnad på en fråga och ett påstående .
"om du sen hetsar upp dig på ordet kräk" är knappast ett påstående, mer en fråga eller hur?

Och visst om du räknar underhåll o förarbete så finns det ju betydligt mer energikrävande sporter än både cross o ridning. F1, som exempel....
 
Senast ändrad:
Sv: SD om ridsport!

Jag har ju citerat för att hjälpa dig. Ett tips, det är i den delen du avstod från att citera så praktiskt, men det handlar förståss om att energin inte räknas när man gör det av kärlek till djuren. Det är det jag kommenterat.
 
Sv: SD om ridsport!

Jag har ju citerat för att hjälpa dig. Ett tips, det är i den delen du avstod från att citera så praktiskt, men det handlar förståss om att energin inte räknas när man gör det av kärlek till djuren. Det är det jag kommenterat.

I o m att diskussionen handlade om hästsport så,nej mögandet kan inte räknas dit, speciellt som just hästsporten är pigg på att anlita underbetalda individer i låg ålder och av honkön till just dessa jobb.

Att jag älskar att jobba med skog påverkar inte mina beslut ekonomiskt. skulle aldrig jobba gratis bara för att få tillfälle att klappa en häst eller rida en runda. Men som sagt egenvärde är något man lär sig med åren.
 
Sv: SD om ridsport!

Tala om att försöka byta ämne...
Från diskussion om hästsport till"I o m att diskussionen handlade om hästsport så,nej mögandet kan inte räknas dit, speciellt som just hästsporten är pigg på att anlita underbetalda individer i låg ålder och av honkön till just dessa jobb.
:)
Det är alltså att byta ämne? fan trot som han sade och smilade och smålog en smula haha....
 
Sv: SD om ridsport!

Att du sedan får lägga en massa energi på att rykta, kratsa hovar o att möga efter kräkenskrev jag.
Du skrev:Så det går inte åt energi (joul) om man gör något av kärlek

man kan ju undra vem som babblar mög då?:D

om du sen hetsar upp dig på ordet kräk, så betyder det djur, används på landet med samma betydelse som kritter.

Räknas hästar som kräk? Där jag kommer från används kräk om korna.
 
Sv: SD om ridsport!

Nej, ridning lär knappast vara den ultimata konditionsträningen men att påstå att det inte höjer pulsen är ju rätt missvisande. Men som all annan fysisk aktivitet beror ju resultatet på utövaren.

Enligt mina erfarenheter höjer du pulsen rätt bra av att lyfta skrot, i alla fall om du pressar dig själv och dina gränser. Men visst, står man bara och fisdrar i vikterna är det ju inte så ansträngande :)

Fast när det gäller ridsport är ju målet att det inte ska vara jobbigt. I alla fall gällande hopp och dressyr. De gånger jag har fått hög puls av att rida är när jag ridit på helt odrägliga hästar.

Ridning verkar klart jobbigare för nybörjare. Vana ryttare följer hästen på ett helt annat sätt = mindre ansträngande.
 
Sv: SD om ridsport!

Men det var du som drog upp mögandet för att i nästa mening säga att det inte räknades för att det gjorde småflickor av kärlek. Jag menar att stallarbetet är en del av motionen när man håller på med hästar ( liksom det är motion att släpa ner en kanot och sjösätta den). Särskilt konditionskrävande är det förståss inte.

Och sedan tar du nästa steg i OT området och börjar att dilla om svart arbetskraft....
 

Liknande trådar

Äldre Har ni sett? http://www.interasistmen.se/dumheter/sd-politiker-ridning-ar-ingen-idrott-da-den-inte-kraver-en-fysisk-insats/...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 983
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Linjeavel PRE
  • Åkerfräken
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp