Bukefalos 28 år!

"ridsport är ingen idrott då den inte kräver en fysisk insats"

ridsport är väl nr tre om man tittar på antalet utövare, registrerade och icke registrerade.

men ser man till antalet licensierade aktiva så är det väl en bråkdel av vad ex fotbollens dam o herrsektioner kan uppvisa.

att det är en fysisk idrott kan nog de flesta som provat skriva under. Det är nog mången förstagångsryttare som lider med träningsvärk i oupptäckta sätes o lårmuskler som kvider, efteråt...
Ridning är den näst största ungdomsidrotten, sett till antalet aktivitetstimmar som fått LOK-stöd. Den är alltså större än hockey...
Givetvis ska man kräva rejält med rbete och sen tvinga upp den troligen inte lika sturske gossen även dagen efter :devil:
Det räcker nog att tvinga upp den sturske gossen ur sängen...
 
Som någon skrev ovan så beror det på vad man gör. Det kan vara allt ifrån mindre ansträngande än en promenad till att kräva ordentlig kondition och styrka, men så länge man inte är en jockey så kan det inte mäta sig med idrotter som maraton och längdskidåkning utan snarare med spjutkastning, backhoppning eller fotboll. För att ridning ska vara ansträngande krävs det dock att man är nybörjare eller att man ägnar sig åt lite mer avancerade övningar än att lunka i skogen.
 
Ridning är den näst största ungdomsidrotten, sett till antalet aktivitetstimmar som fått LOK-stöd. Den är alltså större än hockey...

...

Det vet jag, men majoriteten av de som utövar ridning är inte licensierade.
Och när man diskuterar idrott anser i alla fall jag att det är de licensierade aktiva man sa diskutera.
Det andra är fritidsaktivitet som får stöd.

Det är väl knappast idrott att mocka som 3;e skötare i ett ridhus, det jämställer jag med att rensa ogräs i en kolonilott .. sysselsättning men knappast idrott.

Däremot så har hästhanteringen idag en stor betydelse för landsbygden. Foder, bete betyder att det generas pengar och jobb ut dit.
 
Jag håller inte med dig. Att man inte är licensierad - oavsett vilken idrott man sysslar med - innebär bara att man inte tävlar för stunden. Men idrottar gör man ändå.
 
Det vet jag, men majoriteten av de som utövar ridning är inte licensierade.
Och när man diskuterar idrott anser i alla fall jag att det är de licensierade aktiva man sa diskutera.
Det andra är fritidsaktivitet som får stöd.

Det är väl knappast idrott att mocka som 3;e skötare i ett ridhus, det jämställer jag med att rensa ogräs i en kolonilott .. sysselsättning men knappast idrott.

Däremot så har hästhanteringen idag en stor betydelse för landsbygden. Foder, bete betyder att det generas pengar och jobb ut dit.
Hur många licensierade det finns beror mycket på hur en idrott/sport bedrivs, här kommer förmodligen in att ridning främst bedrivs av tjejer/kvinnor och andelen tävlingsintresserade i stort är lägre än bland männen. Vill du blanda i licenser så kommer vi in på tävlingsidrott och nog måste du hålla med om att man kan vara aktiv inom idrott utan att tävla.
 
nog måste du hålla med om att man kan vara aktiv inom idrott utan att tävla.
jag kan bara dra parallellen till friidrott, som våra barn tränar
I vår förening finns en hel del medlemmar som är med och tränar, som inte tävlar. (sen vete katten om det ens finns några licenser för dem som tävlar, jag har inte koll för det sköter föreningen...)
 
jag kan bara dra parallellen till friidrott, som våra barn tränar
I vår förening finns en hel del medlemmar som är med och tränar, som inte tävlar. (sen vete katten om det ens finns några licenser för dem som tävlar, jag har inte koll för det sköter föreningen...)
Jag tränade Aikido tidigare, där finns det inte ens tävlingar och därmed inga licenser. Med Lbbs definition finns det altså inga aikidoutövare över vuvudtaget, de räknas inte.
 
Av ren nyfikenhet, hur definieras en idrott?
Wiki: "Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation. Ibland med tävlan enligt vissa regler."

Jag tycker hästsport är just en sport och inte en idrott. Det är ytterst få tillfällen då jag faktiskt känner att jag tränat när jag suttit på hästryggen, poängen med ridning är ju att få fram en kommunikation så att man ska slippa dra, sparka eller sitta och spänna sig. Visst har jag haft träningsvärk (främst i magen) ett par gånger, men det vete sjutton om jag tycker räcker..
 
Det är som att ridning inte ersätts som hälsovård på jobb.
Trist, men som det är just nu. Hoppas dock på en ändring i framtiden.

Det är inte för att det inte räknas som en idrott/sport. Det är för att ridning liksom segling och golf anses vara lyxsporter enligt skattereglerna. Så får man ersättning för ridning så är den skattepliktig, till skillnad mot ersättning för t.ex. gymkort.
 
Hur många licensierade det finns beror mycket på hur en idrott/sport bedrivs, här kommer förmodligen in att ridning främst bedrivs av tjejer/kvinnor och andelen tävlingsintresserade i stort är lägre än bland männen. Vill du blanda i licenser så kommer vi in på tävlingsidrott och nog måste du hålla med om att man kan vara aktiv inom idrott utan att tävla.
Bidragen är väl en slags aktivitetsstöd som utgår per individ och tid oavsett om personen tävlar eller ej.

jag är klart medveten om att sysselsättning med häst på, eller kring aktiverar nästan lika mycket som fotbollens licensierade spelare + deras ungdomsverksamheter.
 
Nja att man kan slå sig gör inte att något är en sport.
Jag skulle vilja sätt upp honom på en av ridskolehästarna. Den är stor, lång och ganska lat. Kan man rida är den jättekul kan man inte så hamnar man i mitten på volten. Givetvis ska man kräva rejält med rbete och sen tvinga upp den troligen inte lika sturske gossen även dagen efter :devil:

Och utan stigbyglar! :sneaky:
 
Bidragen är väl en slags aktivitetsstöd som utgår per individ och tid oavsett om personen tävlar eller ej.

jag är klart medveten om att sysselsättning med häst på, eller kring aktiverar nästan lika mycket som fotbollens licensierade spelare + deras ungdomsverksamheter.

Nu gällde ditt påstående nedan om att merparten av ridsporten inte räknas då de som utövar den inte har licens och så lite svammel om 3:e skötare som givetvis ingen anser vara varken sport eller idrott och som knappast räknas in. Det är bra du som drar in hästskötsel, man får inte ens aktivitetsstöd för det då det inte är någon organiserad verksamhet förutom då teorikurser.


Det vet jag, men majoriteten av de som utövar ridning är inte licensierade.
Och när man diskuterar idrott anser i alla fall jag att det är de licensierade aktiva man sa diskutera.
Det andra är fritidsaktivitet som får stöd.

Det är väl knappast idrott att mocka som 3;e skötare i ett ridhus, det jämställer jag med att rensa ogräs i en kolonilott .. sysselsättning men knappast idrott.

Det krävs sällan licens för att rida på ridklubbens lektioner och träningar, att träna och tävla på tävlingar ordnade för ridskolans elever medan det är snudd på obligatoriskt att ha licens i fotbollsklubbens aktiviteter och obligatoriskt om man ska spela match vilket man nästan inte kan undvika när man tränar en lagsport som fotboll. Även om vissa deltar som reserver i reservlagets reservlag.

Det är helt enkelt inte jämförbart och som sagt hur betraktar du Aikido där det aldrig förekommer tävlingar? Enligt din definition så finns inte sporten/idrotten, där finns inga licenser alls.
 
Senast ändrad:
Att den inställningen mot hästsport finns även hos politiker är ju inget nytt. Var inte många månader sedan vår eventuella blivande minister Magdalena Andersson från Socialdemokraterna jämförde ridning med att sjunga i kör.

Oavsett vilket finner jag attityden märklig, även om jag inte tycker att det är en svartvit fråga i fråga om just friskvårdsbidrag. Hästsporten överlag behöver dock få ett lyft inom politiken och ses med mer nyanserade ögon än idag.
 
Nu gällde ditt påstående nedan om att merparten av ridsporten inte räknas då de som utövar den inte har licens och så lite svammel om 3:e skötare som givetvis ingen anser vara varken sport eller idrott och som knappast räknas in. Det är bra du som drar in hästskötsel, man får inte ens aktivitetsstöd för det då det inte är någon organiserad verksamhet förutom då teorikurser.

Den absoluta majoritet av dem jag känner som pysslar med hästar gör det i oorganiserad form. Och de sprang på ridhusen förr utan att vara organiserade, köpte sig egen häst, hyrde stallplats o bete. Sysslar därför inte med hästsport!!
Jag sportfiskar ibland, med det betyder inte att jag sysslar med fiske sport..



Det krävs sällan licens för att rida på ridklubbens lektioner och träningar, att träna och tävla på tävlingar ordnade för ridskolans elever medan det är snudd på obligatoriskt att ha licens i fotbollsklubbens aktiviteter och obligatoriskt om man ska spela match vilket man nästan inte kan undvika när man tränar en lagsport som fotboll. Även om vissa deltar som reserver i reservlagets reservlag.

Det är helt enkelt inte jämförbart och som sagt hur betraktar du Aikido där det aldrig förekommer tävlingar? Enligt din definition så finns inte sporten/idrotten, där finns inga licenser alls.

Samma sak gäller väl vid yoga, den kan väl vara nog så jobbig, man tävlar inte i yoga och den ses inte som en tävlingssport.
 
Tja okunnig är han när det kommer till häst och tävling i alla fall, det finns ju lag tävlingar och i ridsporten.
 
Wiki: "Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation. Ibland med tävlan enligt vissa regler."

Jag tycker hästsport är just en sport och inte en idrott. Det är ytterst få tillfällen då jag faktiskt känner att jag tränat när jag suttit på hästryggen, poängen med ridning är ju att få fram en kommunikation så att man ska slippa dra, sparka eller sitta och spänna sig. Visst har jag haft träningsvärk (främst i magen) ett par gånger, men det vete sjutton om jag tycker räcker..

Tja jag blir sjöblöt och andfådd, men hästarna är varken lata eller "besvärliga" utan väldigt söta, snälla och lyhörda. 20 minuter rida lätt i galopp på två olika hästar i diverse övningar är helt klart motion för mig i alla fall.

Kan föreställa mig att distansryttarna har en del kondis till övers också, för att inte tala om fältritt.

Blir faktiskt ansträngd av ridskoleridningen också, där har jag heller aldrig "dumma, lata" hästar. Men det har funnits perioder i ridningen då jag knappt räknat en ridskolelektion som jämförbart med promenad. Nu kan jag jämföra med vissa friskispass, antar att det varierar lite.

Ju jutsu var inte så himla jobbigt, inte heller bågskytte, klättra är ganska jobbigt-plågsamt men inte så kondiskrävande. Enda gången jag testat Thaiboxning dog jag nästan, det är krävande. Det är väl de "idrotter" jag testat och jag tycker inte ridning ligger udda till där. Jogging, det beror lite på vad man gör när man rider, det kan väl mest vara som intervallpass isf. Fotboll är väl såklart lite rejälare antar jag.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det var väl bara en tidsfråga innan någon i det där partiet även skulle ge sig på ridsporten! Att man får vara så korkad som att...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 619
  • Artikel
Hästnyheter SD-politikern Mikael Rahms utspel om att ridsport inte är en riktig idrott har mött kritik från svenska hästsportsprofiler. En av de som...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp