Bukefalos 28 år!

"ridsport är ingen idrott då den inte kräver en fysisk insats"

Att den inställningen mot hästsport finns även hos politiker är ju inget nytt. Var inte många månader sedan vår eventuella blivande minister Magdalena Andersson från Socialdemokraterna jämförde ridning med att sjunga i kör.

Oavsett vilket finner jag attityden märklig, även om jag inte tycker att det är en svartvit fråga i fråga om just friskvårdsbidrag. Hästsporten överlag behöver dock få ett lyft inom politiken och ses med mer nyanserade ögon än idag.
Men du får friskvårdsbidrag för yoga. Som exempel.
men yoga betraktas inte som rikemanssport. hästarna får samsas med golfklubbor och smarriga segelbåtar ... Och får bli självfinansierad lyx ;)

Och, jag försvarar inte påståendet att ridning inte är idrott. Vad jag säger att majoriteten av sveriges hästintresserade inte tävlar. Vad det gäller skattemyndigheternas bedömning så är det samma sak med segling, de flesta jag känner som äger segelbåt är normala inkomsttagare som för att ha råd gör allt jobb med själva. Precis som hästägarna. Men stämpelhållarna hos skattemyndigheten ser tävlingshästar eller segelbåtar för tiotals miljoner framför sig.
 
Senast ändrad:
Att påstå att rida inte är fysiskt krävande bevisligen ett felaktigt påstående.
Att använda sig utav definitioner (sport, idrott, hobby, o.s.v) på olika intressen för att legitimera ekonomiskt stöd är banalt.
Ett stöd till hästsporten för nog betydligt större genomslag för folkhälsan, ekonomin samt en levande landsbygd än stöd till ishockey.
Diskussionen angående om ridning är en idrott eller inte, så måste jag säga nej att rida är inte att idrotta.
En häst är ett fordon och jag kan inte komma på någon idrott där man använder sig utav fordon. Formel 1 är en utav världens mest fysiskt krävande och jag har aldrig hört att man kallar det motoridrott.
 
Att påstå att rida inte är fysiskt krävande bevisligen ett felaktigt påstående.
Att använda sig utav definitioner (sport, idrott, hobby, o.s.v) på olika intressen för att legitimera ekonomiskt stöd är banalt.
Ett stöd till hästsporten för nog betydligt större genomslag för folkhälsan, ekonomin samt en levande landsbygd än stöd till ishockey.
Diskussionen angående om ridning är en idrott eller inte, så måste jag säga nej att rida är inte att idrotta.
En häst är ett fordon och jag kan inte komma på någon idrott där man använder sig utav fordon. Formel 1 är en utav världens mest fysiskt krävande och jag har aldrig hört att man kallar det motoridrott.
Ett stöd de hästintresserade skulle förutom hobbyn gynna jordbruket i regionen så :)
 
Sedan kan man ju fundera på om kommuner bara ska stöda sport/idrott eller om tex ungdomar som håller på med musik och teater också ska få ekonomiskt stöd...

Där jag växte upp "sponsrades" vi med musikskola från lågstadiet. Lokala teatern hade också ganska mycket sponsring från kommunen så där kostade det inte heller mycket att gå...
 
Jag tycker hästsport är just en sport och inte en idrott. Det är ytterst få tillfällen då jag faktiskt känner att jag tränat när jag suttit på hästryggen, poängen med ridning är ju att få fram en kommunikation så att man ska slippa dra, sparka eller sitta och spänna sig. Visst har jag haft träningsvärk (främst i magen) ett par gånger, men det vete sjutton om jag tycker räcker..
Fast skälet till att du inte "känner att du har tränat" är att du har tränat upp din kropp så att den NU orkar med ridningen utan större ansträngning.

Jag, som numera rider sporadiskt och främst för sjukgymnastikens (och mitt höga nöjes) skull, har en väldigt otränad kropp. O jag inte har ridit på ett par månader så har jag träningsvärk runt hela bålen av att ha SKRITTAT en runda på 20 minuter... (på min promenadkamel med stor och rörlig skritt) Och jag orkar trava ett par hundra meter, sen säger kondisen ifrån och jag måste skritta en stund innan vi galopperar ungefär lika långt...
I min kropps känns det VÄLDIGT väl att det är träning.
 
Där jag växte upp "sponsrades" vi med musikskola från lågstadiet. Lokala teatern hade också ganska mycket sponsring från kommunen så där kostade det inte heller mycket att gå...
Den kommunala musikskolan har generat miljarder i form av export av musik.
Redan de gamla abbamedlemmar à deklarerade vikten av den.
Så det stödet Herøy visat sig positivt nationalekonomiskt
 
Fast skälet till att du inte "känner att du har tränat" är att du har tränat upp din kropp så att den NU orkar med ridningen utan större ansträngning.

Jag, som numera rider sporadiskt och främst för sjukgymnastikens (och mitt höga nöjes) skull, har en väldigt otränad kropp. O jag inte har ridit på ett par månader så har jag träningsvärk runt hela bålen av att ha SKRITTAT en runda på 20 minuter... (på min promenadkamel med stor och rörlig skritt) Och jag orkar trava ett par hundra meter, sen säger kondisen ifrån och jag måste skritta en stund innan vi galopperar ungefär lika långt...
I min kropps känns det VÄLDIGT väl att det är träning.

Här håller jag med.
Givetvis är det för de flesta som kan rida och inte är helt otränade inte så jättetufft att skritta en runda eller kanske faktiskt åka runt lite i alla gångarter ut i skogen.

Men att försöka sitta ner på en gångartshäst i trav tex och samtidigt jobba med dressyrövningar etc kan nog kännas.
Att hoppa bana, rida fälttävlan, vara jockey etc kan nog kännas rejält.

Jag har i långa perioder bara ridit(ett gäng hästar/dag), minimalt med stalljobb(min egen eller två hästar att sköta vissa dagar) och jobbat lite hästar för hand.
När jag sen ska börja träna efter något år har jag inga problem att tex springa 6-7 km offroad till stor del i backar.

Visst ger en del andra idrotter betydligt mer träning. Man bör ju helst komplettera ridningen med annan träning just därför.
Men jag har svårt att jämföra det med schack tex.

Jag har ju många vanliga kontorsmänniskor som elever. Flera av dem kan absolut få träningsvärk i början av ridperioder.

Utöver det så anser jag att balansen, hållningen och core-styrkan är otroligt viktiga för människans välmående och speciellt så som många idag lever.
Att många med rygg/nack-problem avhjälps kraftigt ser jag också som ngt som inte skett om det inte funnits någon form av rörelse och träning med i sammanhanget.
Även om hästens rörelse är en del i det hela.

Däremot håller jag inte med om att man kan likna hästar vid F1. Fordon är det om man bara transporterar sig från punkt a till b. Då kan man likna dem vid dragåsnor eller moppar.
Men när man börjar utbilda dem, träna sig och häst tycker iaf jag man frångår fordonsstadiet.
 
Att jämföra häst med fordon, sett till hur mycket motion det ger, funkar ju om man sysslar med körning. Det är ju inte särskilt mycket fysisk ansträngning... (finns säkerligen undantag, men)
Men ridning anstränger kroppen mer än man tror, det märker man om man håller uppe en längre tid (och kanske är rätt otränad i största allmänhet).
 
Enligt svensk lag räknas en häst som ett fordon. Om det är så att det är upp till var och en att fritt definiera saker och ting då blir det ganska problematiskt att diskutera.


Edit: D.v.s om man använder hästen som transportmedel.
 
Enligt svensk lag räknas en häst som ett fordon. Om det är så att det är upp till var och en att fritt definiera saker och ting då blir det ganska problematiskt att diskutera.


Edit: D.v.s om man använder hästen som transportmedel.

En bil har inte riktigt samma skydd av djurskyddlagar etc? Varför?

ÄR de olika? :O

Öht så kan man ju räkna ut med sina mindre ädla delar att det skiljer sig en del i fysisk ansträngning att sitta tillbakalutad och fastspänd i en stol som rör sig jämnare rakt fram än att sitta och försöka hålla balansen upprätt i mer stående position på något som rör sig utan dämpning och dessutom inte rullar fram på hjul.

Eller?
 
Wiki: "Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation. Ibland med tävlan enligt vissa regler."

Jag tycker hästsport är just en sport och inte en idrott. Det är ytterst få tillfällen då jag faktiskt känner att jag tränat när jag suttit på hästryggen, poängen med ridning är ju att få fram en kommunikation så att man ska slippa dra, sparka eller sitta och spänna sig. Visst har jag haft träningsvärk (främst i magen) ett par gånger, men det vete sjutton om jag tycker räcker..

Nog var det fysiskt ansträngande att rida när jag höll på och jag var inte i dålig form. Svett och träningsvärk var inte ovanligt. Jag tävlade även i längdskidåkning med pallplaceringar i princip varje tävling så som sagt, dålig form går inte att skylla bort träningsvärken på.

Men man ligger ju på olika nivåer (jag tävlade dock aldrig med hästar utan gjorde det för skoj) varpå en sport då kan definieras som idrott för X men inte för Y. Morsan fick väl aldrig träningsvärk av att skritta runt på en islänning, enda värken det gav var avkastningsvärk.:D
 
Enligt svensk lag räknas en häst som ett fordon. Om det är så att det är upp till var och en att fritt definiera saker och ting då blir det ganska problematiskt att diskutera.
Edit: D.v.s om man använder hästen som transportmedel.

Cykel är väl också ett fordon. Tror nog de flesta anser att cykling är fysiskt ansträngande.

Jag blir både svettig och andfådd när jag rider, det borde väl räcka för att visa att det är en fysiskt ansträngande sport? Allt handlar ju om hur man utför det. Jag kan gå till gymmet och promenera i lugn takt på motionsband utan att bli vare sig svettig eller andfådd också.
 
Jag har aldrig påstått att en häst är lika med en bil. Mitt skäl att hänvisa till fordon var för att skilja på sport och idrott.

Om du hänvisar till trafikbilism så är det knapp någon ansträngning att tala om, motorsport är dock något helt annat.

"
Många människor är inte medvetna om vilka mentala och fysiska krav det ställs på en formel 1-förare. I verkligheten skiljer det sig från alla andra idrotter och en förare måste vara mycket vältränad. I själva verket krävs mycket bättre kondition än de flesta är medvetna om.


En förare har en medelpuls på över 160-170, vilket är mycket ovanligt inom andra idrotter. Denna hjärtfrekvens är förvånande och kräver imponerande aerobisk kondition. Därför omfattar träningen allt som förbättrar den aeroba kapaciteten, t.ex. löpning och cykling.

Under senare år har förares medelpuls ökat med 5-10 slag jämfört med tidigare och de svettas också mer vilket betyder att förarna är mer involverade i racet än tidigare. Detta kan man se mer som en mental faktor än en fysisk aspekt av racing.

Formel 1-förare måste också ha en stark nacke eftersom belastningen på nackarna i svängarna är extrem.

Visual capacity is improved with the help of specially designed computer software, with an aim to improve peripheral vision. Visuell kapacitet förbättras med hjälp av ett specialdesignat datorprogram med syftet att förbättra den perifera synförmågan. Undersökningar visar att F1-förare som använt detta datorprogram för att förbättra sin perifera synförmåga presterar lika mycket som icke-förare men skillnaden är att det kräver mindre hjärnaktivitet av F1-förarna. Detta betyder att de inte behöver anstränga sig så mycket mentalt, vilket skapar förbättrade koncentrationsperioder så att föraren kan hålla på längre än de som inte kör F1.<0}

Det är förvånansvärt svårt att andas i den aerodynamiska förarkabinen och användningen av balaklava och störthjälm gör det inte lättare. Fyra lager brandsäkra kläder, handskar, stövlar och en hjälm ger ett utmärkt skydd mot brand men gör också att det blir mycket varmt. En förares puls är extremt hög och andningen blir mycket mer ansträngande.

Sist men inte minst – g-kraft! En F1-bil kan komma upp i 5 g i kurvor och vid inbromsningar, vilket är ca 5 gånger tyngdkraften. När du kommer upp i de nivåerna kräver det en enorm styrka att bara hålla kvar armarna framför dig. Därför är det väsentligt med en stark överkropp. Att röra huvudet från sida till sida kräver också en häpnadsväckande energi och det kan t.o.m. vara svårt att prata. G-krafterna tömmer dig på kraft och energi, påverkar andningsförmågan och kan även påverka synförmågan. Detta är förklaringen till att förare måste sitta så tajt i sina bilar. De ska kunna röra sig så lite som möjligt ochbilarna är lika skräddarsydda för dem som en affärskostym."
 
Att påstå att rida inte är fysiskt krävande bevisligen ett felaktigt påstående.
Att använda sig utav definitioner (sport, idrott, hobby, o.s.v) på olika intressen för att legitimera ekonomiskt stöd är banalt.
Ett stöd till hästsporten för nog betydligt större genomslag för folkhälsan, ekonomin samt en levande landsbygd än stöd till ishockey.
Diskussionen angående om ridning är en idrott eller inte, så måste jag säga nej att rida är inte att idrotta.
En häst är ett fordon och jag kan inte komma på någon idrott där man använder sig utav fordon. Formel 1 är en utav världens mest fysiskt krävande och jag har aldrig hört att man kallar det motoridrott.

Så de som cyklar idrottar inte heller? Jag vet inte jag men varför skulle downhill cycling vara mindre idrott än fotboll?

En inom idrottsrörelsen fastlagd definition är "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat". Till skillnad från gymnastiken bygger idrotten (i snävare bemärkelse) övervägande på naturliga förflyttningar – dels enbart med kroppen, dels med hjälpmedel... (NE)
 
Haha, "inte fysiskt ansträngande" :D. Senast jag red kunde jag fan inte gå dagarna efter, hade sån jävla träningsvärk i ben, mage och rumpa. Fy fan alltså! Detta efter ett längre riduppehåll och så två timmars dressyrträning på det. Jag är normalviktig och har grundkondition. Men det hjälpte ju knappast i och med att jag uppenbart inte använder de muskler som får jobba mest vid ridning.

Även när jag red regelbundet fick jag träningsvärk efter våra träningsrundor vi körde på helgerna (distanshästar, så vi körde rätt mycket långa rundor).
 
En inom idrottsrörelsen fastlagd definition är "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat". Till skillnad från gymnastiken bygger idrotten (i snävare bemärkelse) övervägande på naturliga förflyttningar – dels enbart med kroppen, dels med hjälpmedel... (NE)

Jag hävdar inte att min definition är rätt. Ser man till detta citat så är cykel, motor, häst, segel, vatten och golf idrotter, då undrar man varför man säger motorsport, hästsport. Kanske inte är någon skillnad och då har ju idrottsförbundet en felaktig definition.
 
En inom idrottsrörelsen fastlagd definition är "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat". Till skillnad från gymnastiken bygger idrotten (i snävare bemärkelse) övervägande på naturliga förflyttningar – dels enbart med kroppen, dels med hjälpmedel... (NE)

Jag hävdar inte att min definition är rätt. Ser man till detta citat så är cykel, motor, häst, segel, vatten och golf idrotter, då undrar man varför man säger motorsport, hästsport. Kanske inte är någon skillnad och då har ju idrottsförbundet en felaktig definition.

Det kanske helt enkelt låter bättre med ridsport istället för rididrott eller motorsport istället för motoridrott?

Svensk idrott definierar i sin stadgar att idrott är
fysisk aktivitet som vi utför för att kunna ha roligt, må bra och prestera mera.
 
Och, jag försvarar inte påståendet att ridning inte är idrott. Vad jag säger att majoriteten av sveriges hästintresserade inte tävlar.

Vilket är totalt ointressant för om något räknas som sport och /eller idrott, inget dera har något krav i definitionen att det måste vara tävling.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det var väl bara en tidsfråga innan någon i det där partiet även skulle ge sig på ridsporten! Att man får vara så korkad som att...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 619
  • Artikel
Hästnyheter SD-politikern Mikael Rahms utspel om att ridsport inte är en riktig idrott har mött kritik från svenska hästsportsprofiler. En av de som...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp