Bukefalos 28 år!

Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

Har du ingen film själv att bidra med? så som du tycker det ska se ut?
Eller så kan du väl utveckla ditt svar så det går att disskutera.:D

Min häst är svag i sin bakdel än så länge därav ser han marktrång ut och i bland skrittar han nästan bak när orken tar slut.

Sen är det oxå en väldig skillnad på att orka bära rätt och springa runt utan ärlig ryggrörelse.Röra sig korekt genom kroppen är jätte jobbigt för vilken häst som helst som inte kommit så långt .
Till en början kan det få se lite knaggligt och bökigt ut och det kanske inte heller flyter på hela tiden utan det blir lite segt lite stötigt och det är här man som ryttare får vara med och hjälpa hästen .Vilket jag tyvärr är lite för långsam med.Hadde jag varit kvickare och hjälpt hästen mer när det behövdes kanske resultatet varit mycket bättre.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Kul tråd!
Jag ska försöka få ut min gubbe när jag rider.
Just nu har jag bara en film när jag har ryggskott och trodde att det skulle bli bättre om jag red :o då var han tvungen att komma med för att ev. lyfta av mig om jag satt fast. (Det var bra att han kom med.)

Vad jag tycker du ska göra mer är faktiskt att studsa på litet mer när hästen tolererar det så att den inte blir strypt i sina rörelser. Det ser ut som om du låser din länd/korsrygg har du kanske också ont? Eller är det för att du vill sitta still? Hästar tål ofta att man studsar en del bara man inte klämmer sig fast. :D

Ni ser jättetrevliga ut! Det där med bakben känner jag till. Har min varit avställd blir det mycket värre.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Vore jätte roligt om du kunde fixa film.:)Vore så roligt om fler kunde medverka i tråden överlag.

skulle tex verkligen vilja ha in en film på en riktigt stadig och lösgjord dressyrhäst vore jätte kul att se.

Jag tror att det är lite som du säger att jag hämmar hästens rörelse faktiskt med min sist.Mitt största problem just nu är att jag faller fram med överlivet och hela jag faller i sär då.hästen lika så haha..Men jag SKA fixa det.Just nu fixar han inte att jag studsar precis som du säger.Han får spel på mig då.Men jag tror att han den dagen han gör det faktiskt kommer bli friare i sina rörelser för jag tror jag har mycket mer rörelse att hämta i den här hästen. sen om jag kan få fram det är en annan femma.:p
det får framtiden utvisa.

Ryggskott och ridning är ingen vidare kombination.. jag har oxå provat :angel::o
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Rörelse genom kroppen är ju något man känner. Det innebär för mej att hästen sitter ihop från mun till bakhovar, hela linjen så att säga.
För det krävs att hästen är i balans, taktmässig och lösgjord. Taktmässigheten innebär en vila på steget och att hästen släpper igenom rörelsen liksom. Den har släppt i nacken och stretar inte utan man har ett mjukt lätt sug i handen. Varje liten minimal förhållning känns ända ner i bakhoven.

Så är det sällan eller aldrig ett helt ridpass, eller ens varje ridpass om hästen är spänd tex sitter den inte ihop i kroppen.

Hästen behöver också vara någotsånär rak när den arbetar, lika mycket med båda bak. Om inte allt detta finns så kommer inte rörelsen igenom överlinjen hela vägen och när det gör det så känner man det i ur hela hästen rör sig:idea: Den får svikt och stuns i steget
och man känner ryggen arbeta under sadeln och man känner hur hela hästen hänger ihop.
Har ingen film och har inte orkat titta på alla nu, men det man kan se är om det här nödvändiga grunderna finns, annars sitter inte hästen ihop hela vägen och arbetar inte igenom kroppen så som den idealt ska göra.

Att hästar inte alltid ser ut att arbeta så beror på att det är svårt att få hästen dit helt enkelt. För egen del har jag tex på stoet problemet med att hon kan bli överilad och tappa taktmässigheten och då är det kört. Hon vill också ha huvudet högt och ha kolla vilket gör spänd nacke och inte arbete genom kroppen.

Det krävs mycket tålamod och grundarbete, i början av varje pass för att få rätt på takten, lösgjordheten och få alla delar på plats.
Sen om och när hästen arbetar genom kroppen känns det på ett helt annat sätt att sitta på den än när den inte gör det.
Det är så jag bäst kan beskriva det såhär sent när jag är trött:o. Hästen bildar som en båge, blir rund. Sen från det kan man kräva mer av arbete, samling osv. Då gäller det att inte tappa. Rida är svååårt:cool:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det var en jättebra beskrivning! :bow:

Men en häst kan ju vara mer eller mindre där, allt är väl inte svart eller vitt?

Min häst till exempel är väldigt sällan spänd, men han är väl mer eller mindre avslappnad. (Nån som hängde med?) Jag tror att det hänt mindre än tio ggr under de 13 år som jag haft honom som han har "låst" ryggen faktiskt.
Sen att jag har svårt att få honom mer på bakdelen och komma upp fram har med stor sannolikhet att göra med att jag ger för mkt hjälper.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag kan tyvärr inte se dina filmer nu, men har sett dig tidigare.

det jag slås av är att du liksom bara åker med honom- dålig inverkan.- som på en unghäst.
För att han ska kunna röra sig bättre måste du ha mer bålstabilitet o jobba mkt mer med övergångar o sitta till ibland-så att han väntar på dig.
för det krävs det tyvärr en massa traggel- tills det sitter o sen inte fullt så mkt:grin:
Menar inte alls att du ska dra. Tyskridningen du hänvisar till är nog mer svensk ridskoleridning:crazy:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

vill gärna att du tittar på den senaste filmen .Nr 2 i den här tråden. filmen är från förra veckan.

Jag kan i dagsläget tyvärr inte påverka mer med min kropp eftersom den vägrar fungera som jag vill.Och hästen tillåter det inte heller ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Ok, men jag tror att han är van att gå på ett visst sätt o då blir nyheter jobbiga.

sorry. ska kolla imorgon.
Kul om han åtminstone sköter sig. tror dock att han kommer att bli bättre när du ger honom mer att bita i:devil:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

självklart är det så.Jag var ju ute på väldigt tun is med honom tidigare.Det är ju alltid lättare att sprattla med benen och vara bekväm än att röra sig genom hela kroppen.
Och han har skött sig i över förväntan hela sommaren :D

eller ja i dag när jag tömkörde var han inte allt för rolig men det hör inte hit.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det var en jättebra beskrivning! :bow:

Men en häst kan ju vara mer eller mindre där, allt är väl inte svart eller vitt?

Min häst till exempel är väldigt sällan spänd, men han är väl mer eller mindre avslappnad. (Nån som hängde med?) Jag tror att det hänt mindre än tio ggr under de 13 år som jag haft honom som han har "låst" ryggen faktiskt.
Sen att jag har svårt att få honom mer på bakdelen och komma upp fram har med stor sannolikhet att göra med att jag ger för mkt hjälper.

Nja antingen går rörelsen igenom hela överlinjen eller inte, men man kan vara närmare det eller längre ifrån, bättre eller sämre. Tänker jag. Precis som man ser på Q:s häst.

I Q:s andra film (såg den nu, har inte hunnit titta på de andra än) där är han närmare än på den första, några steg ser han ut att hänga ihop bättre, men det mesta är han ännu inte där fast närmare än på tidigare filmer. Men det saknas en bit, bland annat måste bakbenen med ännu mer, samt jag skulle vilja sänka nacken lite mer.

(Jag vet att det är en travare med stora svårigheter och det är stor skillnad mot andra filmer. )

Men som sagt, några steg där en bit in i filmen så är han riktigt bra ihop! Det är en bra början! Men han har stora problem att få ordning på sina bakben och det försvårar ju en hel del.
Har tyvärr inte hunnit titta på dina, får återkomma:laugh:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Du rider inte alls som en kråka, du har väldigt goda grundförutsättningar att kunna få en god position, men denna hästens rörelser passar dig inte så väl, tycker du gör så gott du kan!

(Gott kan dock bli bättre :) )

Din häst markerar höger bak, både lågt och högt, på båda filmerna, en gissning utifrån filmerna är att han sitter fast i vänster bog, vilket skulle kunna vara att han har en låsning lågt cervicalt vänster.

(Typ C6 eller C7 )

Han har karakteristiskt rörelsemönster för en sådan problematik, det betyder dock inte att det måste vara så- såklart, men det ser så ut när jag lite snabbt ögnar igenom filmerna.

Du själv behöver bålstabilitet och sluta spänna dig mellan skuldrorna :)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag kan väl prova med min pålle. :D
Vet inte hur bra man ser med tanke på kvalitet på filmerna, men, men.

http://s80.photobucket.com/albums/j180/HannaPannas/?action=view&current=Uppvrmning2.flv

http://s80.photobucket.com/albums/j180/HannaPannas/?action=view&current=P1010183.flv

Vet inte om det syns så bra, men hans ryggaktivitet är rätt så stor. De som inte brukar känna av magen när de rider gör det på Kraten. :angel:

Nu har jag sett dina filmer också:idea:

Jag tycker hästen är lite "loj" i sina rörelser, den är inte riktigt rak och arbetar inte ärligt genom kroppen men den är heller inte spänd så det är inte vad som hindrar. Mer att den slinker undan från dej om du förstår hur jag menar. Den skulle kunna arbeta mer ärligt men det skulle bli jobbigare:cool:
Din häst ser ut som en sån man vill få kvickare i bakbenen och början till det är att få den mer i balans, tänker jag (andra kan ju se helt annat, jag säger ju bara vad jag ser) Många halvhalter och övergångar för att få upp den från framdelen där den går och latar sej, och mer in med bak och då få med ryggen i hela rörelsen. Jag tror absolut den rör ryggen men det beror på att den är ganska taktmässig i sig själv och rör sig mycket, men den sitter inte ihop hela vägen utan slinker undan. Den måste komma i balans först. Balansen är det allra första, takten kommer ur den. den ärliga takten.
Om du förstår hur jag menar:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

Den ser inte helt fräsch ut.

Du har dämpat tempot, men blir kvar där- den blir "gåendes" o markbunden.

Hitta ett mellanting o variera, men kolla honom först.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag tänker ang rörelserna att det är en travare med extremt svårt för sej, när den tvingas arbeta annorlunda mot vad den vill så blir det inte rent och taktmässigt, om det beror på att den har problem (kan absolut köpa C_L:s "diganos" ) eller att den faktiskt inte får ihop sin kropp öht kan inte jag uttala mej om i alla fall. Hade det varit en annan häst och framförallt en annan ras, så hade den helt klart varit oren. Men den har väldigt svårt för sej när det gäller kraven som ridhäst och det kan vara det som syns helt enkelt. Eller både och:confused:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag är helt med på vad du menar, och ja vad ska jag säga... Jag har en otroligt lat häst. :cool:
Nej, men jag tror att det till viss del beror på alla mina omedvetna hjälper som jag tydligen ger. :crazy: För att han inte ska bli helt förvirrad stackarn så stänger han av lite. Alla svar från honom på mina medvetna hjälper är alltid fördröjda.

Kvickare bakben ja, det har jag jobbat på i över 10 år. :angel: Men nu lyfter han iaf på dom, tidigare har han släppat dom efter sig.

Vi börjar iaf komma en liten bit på väg med att få honom ärligt genom hela kroppen, det märks tydligast när jag vill få lite längning i trav. Tidigare har jag då tappat ut honom helt, han har ramlat fram och breddat bak och bara "skyfflat" på. Nu trycker han på bättre även om han fortfarande faller lite framåt, men utan att bredda bak.

Här ska det föreställa mellantrav: Mellantrav
Jag fick bedömingen 6 och kommentaren passa baken. Men jag ser inte riktigt vad som menas med det? Någon annan som är "opartisk" kanske ser det. För det enda jag ser är att jag inte tappar ut honom på samma sätt som jag gjort tidigare. :confused:
(Det är synd att jag inte har en film från tidigare så att ni själva kan se vad jag menar.)

Alla tre filmerna i denna tråd är från samma program för övrigt.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Men om jag inte kommer ihåg fel från Q's tidigare trådar så har han väl haft väldiga problem och varit låst och sned i både rygg och bäcken? Och att det är det som fortfarande spökar?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Kl.(svarar alla)
Hästen fick sin årliga genomgång av vet för ett par dagar sedan och gick därifrån UA.Jag har dessutom slagit plåtar på alla ben tidigare och det ben som ev skulle kunna ställa till problem är VB där han har ett överben som han haft sen han var 2.5 år och i den kotan har han även en liten lös benbit på mindre än 2 mm.Inga av dessa blesyrer ska åstakomma honom någon form av hinder enligt vet.Jag har konulterat med vet ang dessa skavanker och benbiten är så liten att den inte gör honom illa och sitter dessutom på "rätt ställe" och överbenet är ok så länge han inte slår på sig där och aktiverar det.Jag har även frågat vet om vi ska operera bort båda.Detta är inte lönt eftersom hästen i dag är 11 år gammal och det blir som att ersätta en gammal skada med en ny vilket är onödigt.
Han har varit låst framför bäckenet(dubbelsidig) detta är borta enligt ET.Nått i nacken har aldrig hittats?Bäcken problemet har funnit i många år inna jag hadde honom.Och nu när detta släppt är det inte helt lätt för honom att kordinera sig med sin "nya kropp" Han är dessutom väldigt svag eftersom han i sitt liv aldrig fått bära på detta sätt.Filmen är tagen i slutet av passet där mjölksyran börjar komma .Han är riktigt trött.
Vi är lite udda han och jag.Ni får titta noga som tusan varge liten grej jag gör där upp på ryggen påverkar honom så enormt mycket på både gott och ont.Dagen innan gick vi bara en ynka promenad vilket jag vet är dumt eftersom han behöver röra på sig mer innan ett dressyr pass för även om han är UA har han gått ett hårt liv som travhäst.och behöver hållas igång mer för att kroppen ska fungera optimalt.
Den det är mest kroppsliga fel på just nu är faktiskt den bakom spakarna inte hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Hästanna
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 320
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp