Bukefalos 28 år!

Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

ser ju skillnad, hästen är mindre spänd, ser även ut som att du följer med bättre i rörelserna och slappnar av.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag har ju inte heller nån vettig häst att visa upp .men delar med mig ändå eftersom det kan vara lärorikt :)
Jag skulle vilja se film på din ändå..även nordsvenskar rör ju på sig ;)

Ibland rör han på sig :p Ibland är det som att rida in i en vägg. Andra gånger ska han bara bocka, för det är så trist på ridbanan. Men jag ska ge det ett försök!
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Kan bidra först och främst med gamle herren. Har tagit mig några år att bara lära mig att rida den här hästen med sin överrörliga kropp och aktiva rygg, fått snurr på bakbenen och mer stabil och stark i sin kropp. Bakbenen kan man få vänta några minuter på ibland känns det som :rofl:

Berättar i stort sätt bara vad som händer på filmerna, är inte kapabel att ingå i djupare diskutioner, har mina uppfattningar och anser mig själv inte så kunnig. Men jag lyssnar gärna på andras åsikter. Jag vet själv om min brister och självklart hästens brister.

Slutet av 2004, när jag just började träna med honom för instruktör i Centrerad ridning. Sega rörelser, överrörlig rygg, dålig bärighet.

http://www.youtube.com/watch?v=vBgkxSUtnJc

När vi tränade på som mest, för ganska exakt ett år sedan, det här är under en uppvärmning men tycker han rör sig elastiskt och ärligt framåt. Målet är alltid att få snurr på honom från början och sedan börja få bättre bärighet, svårt att rida honom annars.

http://www.youtube.com/watch?v=eEZqKyYYJao

För bara någon vecka sedan, hästen har knappt utövat ett "seriöst" dressyrpass på hela sommaren men är fullt igång, men lite ringrostig. Känslan av att sitta på hästen var mycket trevligt! Numera märks det oerhört väl när han eller jag blir låst nånstans i kroppen = resulterar i att nästan ramla av hästen, för då blir han tvärstum i kroppen.

http://www.youtube.com/watch?v=v3oIVNbZpCQ

mycket trevlig trav, blir ännu mer rörlig genom ryggen, måste rida lätt för att inte störa hans ryggarbete. Gångarterna skritt och trav är det överlag mycket rörlighet, galoppen är han fortfarande inte så stark i men har blivit mycket bättre än tidigare. Bättre bärighet men sämre ryggverksamhet, kanske inte så konstigt eftersom han är travare och jag har svårt att inverka på honom i galoppen då han bryter av, kompisen som är hoppryttare rår på honom i galoppen riktigt bra, för hon har stadiga ben att nypa om med :rofl: Hon orkar att rida honom i galoppet vilket jag inte riktigt gör. Han kräver oerhört mycket ridning av sin ryttare! Samtidigt som han är oerhört känslig för bäcken och vikt.
http://www.youtube.com/watch?v=lG9WDmuZzhY
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Glömde att skriva att valacken är överbyggd och svagare i höger bakben

andra hästen, väldigt spänd i hela kroppen och orörlig

maj 2008, ursäkta mitt mindre vackra garv :angel:
http://www.youtube.com/watch?v=mH8So0llLZ8

juni, spänd och rullig, här är det kompisen som rider henne för första gången, hon är väldigt orolig i munnen. Ryggen är stel.
http://www.youtube.com/watch?v=uS11qllojdw

lite mer avspänd, men fortfarande väldigt spänd
http://www.youtube.com/watch?v=GoM6w48OkHM

två veckor senare, nu är det jag som rider henne
fortfarande väldigt spänd pga nytt ställe och helt ensam men hon kändes mer rörlig i kroppen
http://www.youtube.com/watch?v=l0Sn7rWdmA8

rör sig bättre genom kroppen
http://www.youtube.com/watch?v=WATRA7-xCGc

en månad senare, 15 augusti, betydligt mer rörlig
http://www.youtube.com/watch?v=atroM8xxj1Q

har tyvärr inga bra filmer på traven, dessutom har jag för långa läder på den här men tycker hon rör sig bättre och mer avslappnat genom kroppen. Själv upplever jag det lite svårare att trava med henne, vi har kommit till något stadium där vi är obalanserade med varandra, blir förhoppningsvis bättre så småningom. Skulle ha haft någon som filmade när vi var ute på tur igår, då blev det verkligen en trevlig trav på vägen hem i balans
http://www.youtube.com/watch?v=PVfHJH85gzI
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det är ju en travare som är rätt lik Q:s häst i sina rörelser. Överrörligheten sitter ju inte i ryggen tycker jag utan i bäckenet precis som det gör på travare, därav deras problem.

Det som blir tydligt är att även på sista filmen från i år så har den kvar väldigt mycket av detta så det visar ju hur svårt projektet är:crazy: Den ser på samma sätt som Q:s häst oren ut bak, men jag tror även i detta fall att det handlar mer om problem att få rätt på sina bakben som vill arbeta på helt annat sätt.

Tycker det var jättebra att du la in filmen eftersom det visar vilka problem även ts sitter med:idea:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Vilka roliga övningar ni verkar ha fått göra på det lägret?Hur tyckte du själv att övningarna funkade för dig och din häst?

Det verkar vara en trevlig häst du har.Och ni har kommit en bit på vägen.trevligt att se så mjuk ridning oxå.Du beskriver precis samma problem som jag och knas har.Just obalansen som blir mellan häst och ryttare.Jag tror att detta är något som går att jobba bort så med tiden ju mer styrka och balans hästarna får.
Och just vi med travhästar så är ju hela sättet att bära helt nytt för dem.Det tar sin lilla tid.
Jag tycker efter din häst förutsättningar så svingar hon bitvis på riktigt bra genom kroppen.Och då menar jag på ett ärligt sätt efter vad hästen verkar ha för förutsättningar.
Kommer nog bli bra med mer styrka och mjukgörande övningar tror jag.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Tar mod till mig och lägger ut en film på mig o pålle :o

Har tyvärr ingen tidigare film som jämförelse, men tycker själv att hon börjat lossna i kroppen och äntligen börjar få till en avslappnad trav, även om hon bara orkar hålla formen sekundvis.

Traven har länge varit spänd och markbunden med inslag av passgång och galopp med frambenen. Hästen är travare, 12 år och började ridas in som 10-åring, men inridningen har skett under lång tid pga hennes besvärliga bakgrund.
Jag märker alltså en stor skillnad, men det kan vara spännande att höra vad en utomstående ser.

Så, fritt fram att kommentera :eek:;)
(iaf första halvan av filmen)

Ser ut att vara en snygg häst:idea:

Dessa filmer tror jag är bra ur diskussionsperspektiv när det gäller utbildning av ridtravare. Jag menar Q:s, din och zuzzis. Alla visar väldigt bra vilket som är travarens kanske största problem som ridhäst dvs att få ihop koordinationen och få in sin bakben som är gjorda för att, och vill, arbeta långt bakom hästen. De har stor rörlighet framåt o bakåtoch åt sidorna, jämförelsevis, vilket inte är en fördel i det här fallet, dvs som ridhäst. Bakbenen arbetar långt bakom hästen, även när den verkligen närmar sej bättre arbete så ligger benen kvar därbak och kommer inte in, vilket är en stor fara för bla bäcken och ländrygg. Hästen försöker i sin ambition att bära därbak, vilket blir mycket svårare än om den fick in benen mer under sig. Den kan inte heller i det läget "svinga med ryggen", det blir istället att den måste låsa sin rygg.

Jag tror man kan lära en del av hur de måste arbetas innan man kan gå vidare om man tittar på filmerna. Att visa dem var bakbenen måste försöka vara, och muskla så att det underlättas, och inte högre tempon öht där bakbenen inte hinner med.

Det är i alla fall vad jag tänker. Det blir bra illustrationsmaterial till diskussionerna om omskolning.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det där tycker jag var ett väldigt klokt inlägg.Och jag kan oxå tror att den här tråden kan ge mycket till de som sitter med ridtravare.Med tanke på denna ras förutsättningar som ridhäst så blir det ju lite speciellt och jag hoppas att denna tråden kanske kan ge en liten bild av hur svårt det faktiskt är.Och kanske kan tråden även öka förståelsen för problematiken kring just travarens sätt att röra sig som ridhäst.
Vore roligt om någon mer med vanlig ridhäst kan komma in i tråden och visa filmer på deras hästar så man kan göra en gämförelse just för att man ska förstå skillnaden i hur hästarna rör sig.
Och jag hoppas oxå att tråden kanske kan öka kunskapen hos någon.Om inte annat kanske väcka någon som tror att deras häst rör sig fullt ut men kanske inte gör det.Allt för många hästar går omkring i en oärlig form.Och denna tråden kanske kan belysa skillnaden och svårigheten av att komma till riktig ridning.

Tack för att du delar med dig av dina tankar och Idér.:)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Tack själv:D

Det slog mej faktiskt att det vore jättebra med just en sån tråd, som man kan lära av. På samma sätt skulle man kunna visa tex överbyggda hästar som också kan ha väldigt svårt för sej och hur de rör sej, för att lära hur man behöver tänka. De har ju bakbenen mer under kroppen (om de inte är överbyggda travare....) men till en viss gräns och med kanske mycket kort steg bak som följd. Om de inte klarar att vinkla i lederna blir benen mkt raka och ryggen även där spänd.

Men det var bara en parentes. Man ska kanske inte blanda utan hålla sig till en form av problematik i taget och diskussion runt det.

Jag har letat efter film på tex nån spansk häst som har lätt att samla men inte har påskjutet, för att se skillnaden tydligt, ang var de har bakbenen, men de rids så illa:o eller är så konstigt filmade att det inte var något att lägga in. Hinner inte leta mer nu, pga jobb....:angel: Kanske nån annan har?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

delvis kl

Jag kan bjuda på (mig själv och dåligt ridning:o ) film som är från förra våren. Jag har en häst som inte heller är avlad för ridning, utan en vagnshäst/showhäst. Löjligt lätt spänd i ryggen, spänner nacken i en alldeles för hög form och låst i länden.. I "körhästvarianten" av KWPN är saddlebred och Hackney tillåtet i avel för att få den rätta benföringen..

Men iaf - här börjar vi komma någon vart - det är mycket bättre idag än på filmen, men märker också att vi åker flera snäpp tillbaka i styrka och ork när han kommer igenom mer och mer - förmodligen jobbigt att börja använda kroppen "på riktigt" Vi är på intet sätt framme idag heller - men det går åt rätt håll och jag får vara glad för alla framsteg, stora som små.







pålles morfar: Det är såhär de ska röra sig..
Heineke12.jpg


Det är en utmaning i tålamod att ha en häst som inte har exeriören med sig
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

(Obs! Har inte läst igenom hela tråden, hinner inte på lunchen! :p )

Jag tycker inte det är så mycket en styrke-fråga det där med bakbenen som en teknikfråga. Saknas styrkan så "dör" motorn såklart efter ett tag, men då kan man börja fråga sig om man vill ha kvalitet eller kvantitet.
Det här är inte för att klanka ner på din ridning utan för att dela med mig av mina upplevelser av ungefär samma problem. Fram- och bakdel är inte riktigt i samma takt och bakbenen använder lite taskig teknik.

Det är svårt att lära om tekniken men det går! :)
Brukar tänka att man saktar ner framdelen (utan att låsa hästen) och försöker få bakbenen längre inunder med hjälp av t ex skolor.

Har tyvärr inga filmer att illustrera med (min kuse hade nog annars varit väldigt "lätt" att demonstrera med eftersom det kan variera mycket i ett och samma pass! :o ) men håller med om att det är bra om hästen jobbar genom hela kroppen.
Att rygglinjen är avspänd.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Vilka roliga övningar ni verkar ha fått göra på det lägret?Hur tyckte du själv att övningarna funkade för dig och din häst?

Vår tränare är super :)
De här övningarna, med serpentiner och volter, var en väldigt stor hjälp för att låta hästen samla ihop sig och dra ner tempot...det går helt enkelt inte att rusa på i full fart när man hela tiden måste förbereda en ny sväng åt motsatt håll.
En skiss om nån vill prova den:
ridovn.jpg


Det verkar vara en trevlig häst du har.Och ni har kommit en bit på vägen.trevligt att se så mjuk ridning oxå.Du beskriver precis samma problem som jag och knas har.Just obalansen som blir mellan häst och ryttare.Jag tror att detta är något som går att jobba bort så med tiden ju mer styrka och balans hästarna får.
Och just vi med travhästar så är ju hela sättet att bära helt nytt för dem.Det tar sin lilla tid.
Jag tycker efter din häst förutsättningar så svingar hon bitvis på riktigt bra genom kroppen.Och då menar jag på ett ärligt sätt efter vad hästen verkar ha för förutsättningar.
Kommer nog bli bra med mer styrka och mjukgörande övningar tror jag.

Tack, hon är en riktig arbetsmyra som kämpar på och alltid gör sitt bästa, trots sina begränsningar :love:
Ja, det är svårt med balansen med sådana hästar som vi har...jag ser ju också detsamma med dig och din Knas, trots att ni kommit betydligt längre än vi mot en stadig form. Ibland är det svårt att säga vem av häst och ryttare som sätter vem ur balans - det behövs ju så oerhört lite. Helt klart är iaf att det inte går att skynda på utvecklingen hos en sådan här häst, det måste få ta den tid det tar. Man kan och bör helt enkelt inte jämföra med en häst som är byggd för ridning.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ser ut att vara en snygg häst:idea:

Dessa filmer tror jag är bra ur diskussionsperspektiv när det gäller utbildning av ridtravare. Jag menar Q:s, din och zuzzis. Alla visar väldigt bra vilket som är travarens kanske största problem som ridhäst dvs att få ihop koordinationen och få in sin bakben som är gjorda för att, och vill, arbeta långt bakom hästen. De har stor rörlighet framåt o bakåtoch åt sidorna, jämförelsevis, vilket inte är en fördel i det här fallet, dvs som ridhäst. Bakbenen arbetar långt bakom hästen, även när den verkligen närmar sej bättre arbete så ligger benen kvar därbak och kommer inte in, vilket är en stor fara för bla bäcken och ländrygg. Hästen försöker i sin ambition att bära därbak, vilket blir mycket svårare än om den fick in benen mer under sig. Den kan inte heller i det läget "svinga med ryggen", det blir istället att den måste låsa sin rygg.

Jag tror man kan lära en del av hur de måste arbetas innan man kan gå vidare om man tittar på filmerna. Att visa dem var bakbenen måste försöka vara, och muskla så att det underlättas, och inte högre tempon öht där bakbenen inte hinner med.

Det är i alla fall vad jag tänker. Det blir bra illustrationsmaterial till diskussionerna om omskolning.

Japp, jag håller med dig!
Jag tror det är enormt viktigt med de här hästarna att bygga upp styrkan lite lite i taget och precis som du säger anpassa tempot efter vad de klarar.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ja det är svårt att hitta rätt sätt, men så viktigt.:bow:

Kul att se:idea: Det som skiljer din tänker jag är att den inte har utåt-benägenheten, dvs breddandet att brottas med. Annars förstår jag absolut problemen du jobbar med:bow: Han är fin!!!

Det jag känner igen själv från stoet är att takten gärna blir för hög, i hennes fall dels pga att även en galopphäst gärna skjuter på (iväg...) samt överbyggd och kombinationen gör att det är lättare att ila iväg framåt istället för att vinkla och vila på steget:cool:. Det är dock inte med konsekvent ridning :angel::o så väldigt svårt att få henne dit, inte fysiska svårigheter egentligen som det är om hästen vill arbeta längre bak med benen. Om nån förstår:confused:


Kosmotanten: Precis:idea: Ang träning håller jag med:

att bygga upp styrkan lite lite i taget och precis som du säger anpassa tempot efter vad de klarar.

Det gäller ju ALLA hästar men är extra viktigt, kanske bäst att lägga till innan någon annan påpekar att det gäller alla!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

haha, nä med konsekvent ridning - minutiös och 100% -ig konsekvent så går det mkt bättre. Tror det är det som är nyckeln till att det har gått framåt för oss så mkt senaste tiden. (måste återigen inflika att vi ändå bara är i början så ingen tror ngt annat)

Poletten trillade ned när jag började tumma på den konsekventa ridningen, hej å hå vilka steg bakåt det blev.

doh%21-45.gif


Well, hela livet är en stor lära

H_12SH%7E1.GIF


Tillägg: Jag ska nog försöka filma från ngn träning här framöver för samma tränare som på filmen för att kunna se om det är lika stor (för oss) skillnad "för ögat" som känslan säger. Filmerna ovan är ju iaf 1 1/2 år gamla
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Vilken otroligt grann häst du har :love:
Och vad roligt att du delar med dig.
Tycker det är jätte intressant att se olika hästar så här i rörelse och din verkar ju vara lite som min med nerverna utanpå.Som blir lätt spänd och har svårt att komma till jobb pga det oxå.Hur gammal är han?
 
Sv: Rörelse genom kroppen

haha, nä med konsekvent ridning - minutiös och 100% -ig konsekvent så går det mkt bättre. Tror det är det som är nyckeln till att det har gått framåt för oss så mkt senaste tiden. (måste återigen inflika att vi ändå bara är i början så ingen tror ngt annat)

Poletten trillade ned när jag började tumma på den konsekventa ridningen, hej å hå vilka steg bakåt det blev.

Ja, så är det. Man får gå tillbaka när man har slarvat:crazy: bara att bita i det sura äpplet. Fast rätt spännande också, vilken skillnad det gör.

Jag jobbar med att ställa större krav på takten, det är en stor del av skillnaden för oss. Mellan ponnytrav och riktigt ok steg:rofl:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det är ju en travare som är rätt lik Q:s häst i sina rörelser. Överrörligheten sitter ju inte i ryggen tycker jag utan i bäckenet precis som det gör på travare, därav deras problem.

Det som blir tydligt är att även på sista filmen från i år så har den kvar väldigt mycket av detta så det visar ju hur svårt projektet är:crazy: Den ser på samma sätt som Q:s häst oren ut bak, men jag tror även i detta fall att det handlar mer om problem att få rätt på sina bakben som vill arbeta på helt annat sätt.

Tycker det var jättebra att du la in filmen eftersom det visar vilka problem även ts sitter med:idea:

Måste fråga om du tycker samma sak om min andra häst? Fick uppfattningen om att det här svaret till valacken i första inlägget och visst stämmer det bra! Det jag är mest intresserad av är exteriöra skillnader på travarna, hur de rör sig och vilka exteriöra avvikelser de har från varandra. Hasvinklar, bäcken, bogvinkel osv.

Härstamningmässigt framförallt! Valacken är en rejäl breddgångare (eller har varit rättare sagt) och av långdistansmodellen.

över 1 år gammal bild
10297730.jpg


Märren vet jag inte riktigt vart jag ska placera henne. Kanske därför hon var värdelös på att trava fort? :rofl: Men tror hon säkerligen är en linjegångare om hon skulle kunna trava fort i riktigt tempo, finns inte en enda tendens i henne att bredda, i samtliga gångarter. Lite svårt att se hennes register än så länge när hon inte riktigt kan spänna av fortfarande.

ca 2,5 vecka gammal bild
22881923.jpg


Har ridigt många av ridskolans nyinköpta och ofta yngre hästar av olika modeller, upplever många av dom som mina travare från början men att de går vidare sedan eftersom de har lättsammare för sig såklart. Mitt problem som ryttare är väl att jag är oerhört dålig på att ställa krav på de hästar jag rider :o speciellt mina egna!

Är lite nyfiken på om Kosmotanten har någon exteriör bild på sin?
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Ja precis, det var valacken, som jag tänkte på!

Den andra ser ut att ha lättare för sej, precis som du säger, om man ser till hur den såg ut på de första filmerna och den senaste i trav.

Men man ser ju tydligt viljan att ha benen bakom även där, särskilt i skritten men "otakten" som kommer mellan fram o bak i traven bitvis. Men lättare absolut, än din andra..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

Tack för att du delar med dig.NU börjar verkligen tråden likna nått.:bow:

Jag återkommer med komentarer senare..*lite krassling*
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Hästanna
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 672
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 740
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp