Bukefalos 28 år!

Rörelse genom kroppen

Sv: Rörelse genom kroppen

Kan även tillägga att igentligen är inte min häst ett bra exempel i den här tråden med tanke på vilken historia han har bakom sig.Men han gör så gott han kan efter de förutsättningar han har.
Ni andra får jätte gärna bidra med bättre filmer.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Har du ingen film själv att bidra med? så som du tycker det ska se ut?
Eller så kan du väl utveckla ditt svar så det går att disskutera.:D


Tyvärr har jag inte nån egen film. Har aldrig nån som kan filma, eller en häst vettig nog att visa upp. :p
Skulle kanske kunna försöka mig på ett kort pass på banan med min nordsvensk, så kan ni få en studie i hur det INTE ska se ut...
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Jag har ju inte heller nån vettig häst att visa upp .men delar med mig ändå eftersom det kan vara lärorikt :)
Jag skulle vilja se film på din ändå..även nordsvenskar rör ju på sig ;)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Hade det varit en annan häst och framförallt en annan ras, så hade den helt klart varit oren. Men den har väldigt svårt för sej när det gäller kraven som ridhäst och det kan vara det som syns helt enkelt.
Här tror jag att du är nått på spåren. För hur mycket jag än vill kommer jag nog aldrig få honom att röra sig fullt ut just pga den rasen han är av.Och som du redan vet så har han ju inte lätt med nått här i livet öht.Hans rörelser är ju igentligen bara en liten del av hela honom om man säger så.
Sen får man nog tänka sig för när man tittar på min häst och vad man gämför honom med.Har man bra hästar med kanon gång som har lättför sig runt sig dagligen är det ju ofta dessa man har som förebild.Och som en sådan kommer min häst aldrig bli.Och han bör inte jämföras med sådanna hästar .Man får vara lite realistisk när man gör sina gämförelser.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Ok!
Nu vet jag inte vad din tränare hade för mål i denna stund, men förr red du för fort o nu för sakta.

visst ska han hitta en takt. klättring o miljarrrrder övergångar.

Kan du inte rida utan stigbyglar för att komma ner lite bättre i sadeln:confused:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Nu ska vi se om jag kan förklara ..är inte så säker på det.
Hästen har ju varit tokspringig tidigare.Så fort man ändrade lite i ridningen så sprang han.Jag kunde inte rida över hela ridbanan tex utan att han hävde sig i väg. Nu går det hyggligt tacka och lov.
Tanken med passet var mest ämnat åt mig som ryttare.Sen att hästen enligt tränaren överträffade sig själv är som ett plus i kanten.Han brukar faktiskt ha det betydligt kämpigare än så här.Anledningen till att det går lågsamt är för att hästen själv ska hinna med så att han på nått sätt är medveten om vad han gör.Sen är han faktiskt inte stark nog att rida mer framåt.Vi pratade om det sist jag och tränaren och framöver ska han fram mer.Men just för dagen är det här ungefär vad han klarar av.Min tränare förespråkar inte att nöta och nöta.Men hon säger samtidigt att på den här hästen gör det nytta .Eftersom nötandet gör honom mer trygg och stadig.Han behöver rulla runt runt på ridbanan i trav för att finna trygghet och rutin.Sen är det oxå skillnad på långsamhet och långsamhet. Enligt min tränare ska jag inte vara rädd att rida just den här hästen lite långsamt för vi anser att han just nu behöver det.Men samtidigt är det alltså inget som ska pågå för all framtid.När han är redo ska han mer framåt.

Först säger du åt mig att korta stiglädren.. och nu ska jag rida utan.. hur ska du ha det? :D ;)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

hej
Att rida en gammal travare är inte lätt! inte om man verkligen vill rida och du kämpar på bra med en häst som inte har lätta förutsättningar.

Det första som slår mej är har du ont någonstans?
ta inte detta som kritik mot din ridning, utan mer som välmenta tankar.
Du ser inte ut att sitta skönt och du ser ut att ha balansproblem.
då jag själv åker rullstol så vet jag hur svårt det är att kunna följa hästens rörelser, få stabilitet i bål och skänklar.

För mej kan 2 sadlar betyda skilnaden mellan att kunna rida 2 varv, eller att kunna jobba en halvtimme nersutten. det finns vissa sadlar jag ramlar åt sidan i skritt o vissa som jag är som jag hällts ner i sadeln som en hink vatten, dvs jag blir ett med sadel o häst. det visar sig väldigt tydligt på min häst dessutom, meden annan sadel än min jagga kan han inte balansera mej helt, blir otakts mässig o tappar sin överlinje. han har ju fullt sjå att balansera klumpen där uppe, medan om jag sitter i min ögonsten, kan han svinga ryggen, o tom trampa i takt. och jag kan inte röra min kropp mer eller minder oavsett sadeln. men hästen uppfattar mej annorlunda.
Jag provade säkert i 40-50 sadelar innan jag hittade den som jag är balanserad i, och därmed hittade jag mer takt och verksamhet i min häst.
Kan en lösning för dej helt enkelt vara en annan sadel, för jag tror du skulle kunna prestera så mycket mera i en sadel som visuellt passar dej bättre.

Att rida känsliga hästar är aldrig lätt och som jag läser in att han inte helt tillåter din inverkan , kan det vara så att han tycker det är svårt att både jobba o dessutom balansera dej??

Bara ett par tankar i förbifarten
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Du har så rätt. Jag är under läkarutredning ,Har eventuellt MS.
Jag har svårt med balansen och jag har ont.Menstadels i övre delen av ryggen.Domnar bort i armarna ben och förlorar känsel lite då och då.Kordinationen är inte den bästa heller .Hjärnan kopplar lixom inte riktigt. Min tränare kan säga ställ vänster å så ställer jag höger i stället. Min sits till häst har dock blivit bättre sen jag började träna för den tränaren jag har nu.Innan var det katastrof verkligen då jag hadde hittat på nått förundligt sätt att kompesera upp för både mig och hästen som inte var sunt för någon av oss.

Under passet på film nr två fick vi faktiskt lov att ta en paus mitt i alltihop för mitt huvud hängde verkligen inte med.Jag kunde inte påverka min kropp.Efter en stund skritt gick det dock bättre.Inte bra ..men bättre.

Sadelbyte? tja kanske.. kan dock säga att när min kropp väl fungerar trivs jag väldigt bra i den sadeln jag har.

Jag kanske inte skulle startat den här tråden.Men det är bara det att jag även om både jag och hästen inte är stjärnor på nått vis så brinner jag för hästar och ridning och vill så gärna dela med mig i all välmening av den lilla kunskap som kanske jag besitter och även disskutera det med andra som sitter på betydligt mer kunskap än jag själv .och kanske på så vis lära mer själv och även andra kanske lär sig nått.
MVH/Q

Övrigt
Lämnar över tråden till folk med hästar som är nått att hänga i julgranen och till ryttare som kan prestera mer och visa hur det ska se ut. Eftersom vi uppenbarligen är ett exempel på det motsatta.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Hoppas verkligen inte du tog mitt inlägg som ett påhopp. det var inte min avsikt! utan snarare ett försök till lösning.

Du ska inte tycka att du gjort fel. Det är din häst o dinresa, du e den ende som kan alla backar o törnen på vägen. jag kollade en gammal tråd om er o er utveckling är klart synbar!

Sist men inte minst, jag önskar dej lycka till med din läkar utredning, att du får svar o att man kanske hittar en lindring på din smärta. för mej är min häst den bästa meducinen!! och jag tror att din knas är en bra medicin för dej...

än en gång förlåt om jag sårade dej,
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det var inte ditt inlägg. Jag har funderat hela dagen.Saken är väl igentligen den att jag försöker gömma undan mina kroppsliga problem så gott det går för mig själv.Blundar stenhårt och vägrar inse.Varge gång jag lägger en tråd på buke blir det dock väldigt uppenbart och jag blir påmind om det jag ständigt försöker skyffla undan.
Jag så tog inte alls ditt inlägg som ett påhopp.Utan jag är dig snarare tacksam :)
Den sista slutklämmen i inlägget var inte till dig eller någon specefik .Jag blir bara så uppgiven då jag verkligen lägger ner min själ i den här hästen då han är mitt allt och får mig att kliva upp på morgonen.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Övrigt
Lämnar över tråden till folk med hästar som är nått att hänga i julgranen och till ryttare som kan prestera mer och visa hur det ska se ut. Eftersom vi uppenbarligen är ett exempel på det motsatta.

Det tycker jag inte du ska göra. Du sitter bättre än många som lägger in filmer här, sen har vi väl alla något som är svaga punkter och måste rättas till.

Hästen har ju de svårigheter den har och det har blivit stor skillnad på lugnet tycker jag, och det är åt rätt håll med hur han jobbar, öht.
Men man ser hur svårt han har att få ordning på sina bakben bla. Jag gissar att han inte är så skön att sitta på:confused:

Ligger han på mycket framåt, blir tung för dej? Det ser ut så, och jag tänker på din värk också? Hur mycket beror på hästen, just nacken/ryggen? I och med att bakbenen vill arbeta så mycket breda och påskjutande så borde det ha frestat på dej o din kropp rejält?

En tjej jag känner red en häst som var enormt sned och hon fick ont i armen och trodde det var något fel:crazy: Men när hästen behandlats och kunde arbeta bättre så blev hon bra i armen! Hon insåg hur mycket hästen hängt på henne i den sidan........:crazy:

Jag menar inte att det förklarar din smärta och de andra symtomen men hur mycket förvärrar det?


Frågan blir ju snarast om du orkar kämpa med så mycket emot er, och hur fort man ens kan gå fram, han måste ju ändra så mycket i hur han rör sej naturligt att man nog måste tänka väldigt mycket på vad man gör. Tror jag, men jag är ingen expert på omskolning av travare, men man ser ju hur svårt han har och hur han kämpar:bow::bow: Men det vet du nog och din tränare också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rörelse genom kroppen

Först säger du åt mig att korta stiglädren.. och nu ska jag rida utan.. hur ska du ha det? :D ;)
Det var när du red lätt i för långa läder. det blev ju bättre sen.
Nu sitter du ner o då blir det annat:grin:

Tycker på det stora hela att det verkar som om ni nu kan samarbeta betydligt mkt bättre:bow:
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Tar mod till mig och lägger ut en film på mig o pålle :o

Har tyvärr ingen tidigare film som jämförelse, men tycker själv att hon börjat lossna i kroppen och äntligen börjar få till en avslappnad trav, även om hon bara orkar hålla formen sekundvis.

Traven har länge varit spänd och markbunden med inslag av passgång och galopp med frambenen. Hästen är travare, 12 år och började ridas in som 10-åring, men inridningen har skett under lång tid pga hennes besvärliga bakgrund.
Jag märker alltså en stor skillnad, men det kan vara spännande att höra vad en utomstående ser.

Så, fritt fram att kommentera :eek:;)
(iaf första halvan av filmen)
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Det ser ju riktigt bra ut, hur blir hon om du skulle rida lätt? Blir det mer obalans då eller? För jag får lite känslan av att det blir lite mycket för henne att både jobba igenom med ryggen och samtidigt balansera dig ovanpå. Inte för att du sitter dåligt för det gör du inte, du sitter väldigt bra. Men just det att ha en ryttare blir ju ett helt annat sätt att balansera upp kroppen på, samtidigt så kan ju även lättridning skapa obalans om det skulle störa hästen mer.

Vad jag kan se så är det när du hamnar i obalans/otakt som hon tappar formen och slår upp huvudet, för att få tillbaka balans.
Jag skulle vilja se mer tempoväxlingar och övergångar för att stärka henne. Att bara trava runt i samma tempo hela tiden ger inte så mkt. (Ska väl inte säga så mkt där, jag hamnar gärna där själv... :angel: )
 
Sv: Rörelse genom kroppen

vad var det för roliga övningar ni gjorde ibörjan av filmen? såg rolga ut (övningen alltså)

TS uräskta trådkapningen.
 
Sv: Rörelse genom kroppen

Hej,
det stämmer nog bra att hon tappar takten när jag gör det.
På filmen, liksom oftast annars vid dressyr, rider jag barbacka med pad...jag upplever att hjälperna går igenom mycket bättre då plus att hon rör sig mer avslappnat, ffa i ryggen. Nackdelen är naturligtvis att balansen blir lidande, jag vinglar till ibland och då tappar hon.
Vid lättridning (när vi rider med sadel) blir hon gärna stark och springig...hon är het som en spis lilla tanten (syns i hoppsekvensen på slutet om inte annat ;) )

Tempoväxlingar, övergångar o halter jobbar vi massor med och det är väl det som äntligen börjar ge lite resultat.
Tack för konstruktiv kritik :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rörelse genom kroppen

Känner mig manad att svara på detta.

Hästen har ju de svårigheter den har och det har blivit stor skillnad på lugnet tycker jag, och det är åt rätt håll med hur han jobbar, öht.
Men man ser hur svårt han har att få ordning på sina bakben bla. Jag gissar att han inte är så skön att sitta på
Han är rätt ok att sitta på när min kropp fungerar och han jobbar rätt.När han är spänd och trippig och mest flamsig är det jätte svårt och allt annat än bekvämt.Jag flaxar hit och dit och det är väldigt stötigt.Sen skjuter han mig ut sadeln vid minsta otakt.
Ligger han på mycket framåt, blir tung för dej? Det ser ut så, och jag tänker på din värk också? Hur mycket beror på hästen, just nacken/ryggen? I och med att bakbenen vill arbeta så mycket breda och påskjutande så borde det ha frestat på dej o din kropp rejält?
Han rycker till i mig då och då.Han är alltså inte en häst som ligger på i handen.Men när han blir spänd ligger han på och när han är trött.Blir några meter åt gången.Här blir mitt problem snarare att jag inte orkar hålla mig kvar i sadeln utan följer med honom fram.Att han breddar bak sätter sig något i kroppen på mig .När han blir tung följer jag ju med så det påverkar ju inte kroppen så mycket på gott och ont.Jag ska ju sitta kvar är det meningen.Om jag bara blir kvickare i hjälpgivningen så tror jag att jag kan lösa ovanstående problem.Jag måste förekomma honom när han rasslar i väg .detta är ju en träningsak.Men det var ju det där med motoriken och kopplingen mellan hjärna och kropp som tyvärr inte alltid infinner sig som jag önskar.Det är otroligt frustrerade.
En tjej jag känner red en häst som var enormt sned och hon fick ont i armen och trodde det var något fel Men när hästen behandlats och kunde arbeta bättre så blev hon bra i armen! Hon insåg hur mycket hästen hängt på henne i den sidan........
Han har en svagare sida.Han flyttar över mig på vänster hela tiden och behöver mer hjälp av höger skänkel.Detta är nått jag kan få ont av.Han har dock blivit betydligt bättre så jag tror att nog ska vi komma till rätt med det så småning om.Han är lite intressant oxå just när det gäller hans olika sidor.I början av ett pass innan han börjar bli lösgjord gör han sig bäst i vänster varv.Och har riktigt tufft i höger.Men sedan ju längre passet fortskrider blir det tvärt om.Han sladdar gärna till en början i högervar ut med bakdelen till vänster och tippar bäckenet något till höger.När han väl kommit någonsånär genom kroppen spårar han dock på ganska bra.Blir lite sladdrig i bland när orken tar slut.Tränaren säger att han nästan blir bättre i högervarv än i vänster i slutet av passen.
Frågan blir ju snarast om du orkar kämpa med så mycket emot er, och hur fort man ens kan gå fram, han måste ju ändra så mycket i hur han rör sej naturligt att man nog måste tänka väldigt mycket på vad man gör. Tror jag, men jag är ingen expert på omskolning av travare, men man ser ju hur svårt han har och hur han kämpar Men det vet du nog och din tränare också.
Det beror helt och hållet vilken dagsform både jag och hästen är i om det är slitsamt och smärtsamt eller inte.Har jag en bra dag är det inga som helst problem med värk.Jag har faktiskt haft en relativt smärtfri sommar .Fort kommer det inte gå med den här herrn för precis som du säger har han så otroligt mycket att kämpa med.Och med tanke på hans huvud så får det helt enkelt ta tid.Dock är han otroligt positiv till arbete han kämpa på för kung och fosterland trots sina brister han vill verkligen göra rätt för sig och gnistrar alltid till lite extra vid beröm och kan tom ta i desto mer bara för att är stolt över att han är duktig.Detta gör trotts allt att han är väldigt rolig att jobba med.Han är så positivt inställd till allt jag och tränaren lägger in i arbetet som är nytt och svårt.
Jag vet inte alls hur framtiden ser ut för oss.det beror helt och hållet på om han får vara frisk och jag i tillräcklig kondition att rid honom.
Jag tror dock med hjälp av tränaren som jag har i dag kan komma så mycket längre än vi redan gjort på så kort tid.För det går ju frammåt.
Och jag tror oxå att ju mer stadig han blir dessto lättare blir det för mig som ryttare trotts min kropp.Han är väldigt lyhörd och känslig.Just nu är det lite jobbigt eftersom jag inte har koll på min kropp.Men jag tror att även om jag blir sämmre senare så hoppas jag på att hästen blivit mer stadig och då kan jag dra nytta av hans känslighet i stället.

För hur det än är så ger han mig så otroligt mycket.Även om vi kanske inte blir strålande stjärnor ridmässigt så är han min stöttepelare i vardagen.Jag är inte ute efter att tävla.Jag tycker det är roligt att träna och försöka plocka fram det bästa ur varje häst.Jag gillar jamaica trotts att han inte är den lättaste hästen och har i stort sätt allt i mot sig.Men samtidigt vi är så lika han och jag..och på nått sätt så tror jag att just därför så ger jag inte upp.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 682
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Hästanna
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp