Bukefalos 28 år!

"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Jag fattar att man inte kan säga så mycket om en relation utifrån vad man ser på tv. Mer sansat är resultatet alltså att jag tänker på det ungefär som ett slags kulturskillnader, där jag snarare är trygg med Bratt-Fredriksson-kulturen, än med Haid-Bondergaard-kulturen (samtliga namn säkert felstavade jag orkar inte kolla).

Ah, jo, lite tvärtom här faktiskt.
 
Sv: "Ryttareliten"

Då skulle du vara livrädd för mig. Jag brukade kalla min häst för 'mammas lilla hjärta'.

Gud vad jag älskade den hästen :(
 
Sv: "Ryttareliten"

Fast man kan ju inte dra några slutsatser på hur relationen till barnen är av ett tv program?

Det man ser av båda parens barn tycker jag är att de bara får hänga med, utan att verka få ut något av det. De verkar uttråkade. Men jag hoppas att det bara råkar vara olyckliga ögonblick.
 
Sv: "Ryttareliten"

En fråga: fys/konditionstränar inte ryttare på den här nivån? Alltså sig själva, inte hästen.

Jag trodde att de gjorde det men man har inte sett något sådant.
 
Sv: "Ryttareliten"

Det är nog oerhört olika hur mycket ryttare fystränar. Men det är ju väldigt mycket som inte visats i tv, så man kan nog inte dra några slutsatser efter två program eller ens hela serien.
 
Sv: "Ryttareliten"

Barnen syns inte, går bakom föräldrarna, hörs inte, och värst av allt, Charlotte använder (i mina ögon) ett av barnen att trösta sig på när det har gått dåligt på tävlingen.

Fast man kan ju också se det som att hon påminner sig själv om att det var bara en tävling, det är egentligen inte så viktigt. Det viktiga egentligen är hennes familj, barnen. Dvs använder barnen för att ge sig själv lite perspektiv på tillvaron. Det vet jag inte om jag tycker är så hemskt, det man förmedlar till barnen är ju då egentligen "Jobbet är inte allt, när det kommer till kritan är det inte jobbet som är det riktigt viktiga i livet, utan du". Det beror ju på omständigheterna, om barnet används som snuttefilt/tröstobjekt är det ju inte så trevligt kanske.

Sen får man hoppas att barnen följer med för att de vill, inte för att föräldrarna inte har någon barnomsorg utan måste ta med dem när de jobbar. För det vore ju onekligen rätt hemskt. Men visst är tävlingsryttarlivet inte jätteförenligt med gott föräldraskap, helt enkelt för att det kräver att man jobbar så mycket, och reser hemifrån så mycket. Vilket ger barnen det tveksamma valet mellan att tillbringa en massa tid med att hänga på föräldrarnas jobb, och att inte träffa sina föräldrar alls.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag fattade det som att han inte bara väntade på henne, utan på att det skulle bli dags att sitta upp. Men att han hade tyckt det var trevligt ifall hon var där och väntade med honom, gick igenom programmet igen, osv. Tyckte det var rätt talande när hon frågar "Är du nervös?" och han bara "Nej!", och så ger hon honom en lång blick, typ "Jag ser att du är jättespänd, men ok, jag säger inget".:cautious: Sen verkar han ha mycket bättre självbehärskning än henne, men det måste ju vara viktigt för honom också, han ska visa upp sin nya tävlingshäst ordentligt för första gången, alla vet att den är asfin och rimligen var snuskdyr, nu måste han upp till bevis, och visa att han kommer kunna förvalta den, och att de är ett ekipage att hålla ögonen på.

Så det var väl rätt rart ändå, för när hon väl kommer, så är ju allt hennes fokus på att ge honom så bra förutsättningar hon kan att prestera, typ tömma ryttargången, se till att de inte går in under applåderna för att hästen inte ska bli för spänd, etc.

Ja jag förstod också att han väntade lika mkt på att det var dags som att han väntade på henne. Men det var ju klippt så att man verkligen skulle tro att han stod där ensam i stallet i evigheter medans hon roade sig på annat håll ;)
 
Sv: "Ryttareliten"

KL

Jag såg de två första avsnitten igår och tycker serien är jättebra!
Håller med den som skrev om att de verkligen kommit nära ryttarna, mycket personligt som kommer fram och visas!

Jag håller dock inte med om att det inte verkar finnas några relationer mellan hästar och ryttare, tycker mig ha sett övergripande att de verkligen bryr sig om hästarna och att de verkar ha ett varmt förhållande till dem.

Min erfarenhet är att många älskar hästarna mer än ryttarna själva vågar erkänna. Hästarna har ju inget behov (de flesta) av att kela med människor, de har främst ett socialt behov av andra hästar.
 
Sv: "Ryttareliten"

Då skulle du vara livrädd för mig. Jag brukade kalla min häst för 'mammas lilla hjärta'.

Gud vad jag älskade den hästen

Om jag kände dig skulle jag säkert tycka att du var trevlig men använde annat språkbruk än jag gör. (Men har känt en tjej som kallade sin häst liknande och hon skötte hästarna jättebra, men hon var så väldigt mjukdjurig med dem i hanteringen också så jag hade svårt att relatera. Lilla hästen p älskar lilla hästen A och se nu pussar de varandra (hålla i grimmorna och slå ihop mularna) å pussas igen. Ok självklart kan folk göra så men det var hela tiden och berättelser om hur de kände som om de vore My Little ponies.)
 
Senast ändrad:
Sv: "Ryttareliten"

om han sörjer individen eller sina förlorade framtida chanser med den.

Måste det vara antingen eller? Svart eller vitt?
Hästen är hans arbetsredskap/arbetspartner och det är klart att det är ledsamt (på många olika plan!) att mista den.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag har faktiskt också reagerat på synen på djur. Jag var nog naiv men hästarna verkar bara vara redskap, inte individer. Jag har inte sett något som verkar vara ett personligt förhållande mellan ryttare och häst. En av dem pratade också hela tiden om en av sina hästar som "den", inte som han eller hon.

Man jag tycker att serien är verkligt intressant. Jag var nog naiv där också men jag hade inte förstått vilket slitigt liv de lever. Och det gör lite ont att se hur lite deras barn verkar få ut av världen de verkar släpas runt i. Men på den punkten hoppas jag att verkligheten är bättre än filmen, man ser ju inte allt där.

I ponnyakuten säger de också den hela tiden om hästarna.

I förhandsglutten verkar iaf Daniel Z stå och gråta när han ska sälja sin häst. Men det är kanske prispengarna han gråter över. Vad vet jag.

Om inte ryttarna verkar gilla hästarna så tror jag skötarna gör det och de verkar ju vara med hästarna mest hela tiden.
 
Sv: "Ryttareliten"

Det är nog oerhört olika hur mycket ryttare fystränar. Men det är ju väldigt mycket som inte visats i tv, så man kan nog inte dra några slutsatser efter två program eller ens hela serien.

Jag drog inga slutsatser, det var en fråga till er som vet eftersom jag själv inte vet.
 
Sv: "Ryttareliten"

Det man ser av båda parens barn tycker jag är att de bara får hänga med, utan att verka få ut något av det. De verkar uttråkade. Men jag hoppas att det bara råkar vara olyckliga ögonblick.

Barnen har väl bara visats i några minuter i tv-rutan ? Tycker inte att man kan dra några slutsatser på det. Och speciellt inte sånna stora grejer som relationen tills sitt barn.
 
Sv: "Ryttareliten"

Ni har väl ändå inte missat "Ryttareliten: Stallet" när ni diskuterar deras relationer till hästarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 546
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 321
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 913
Senast: skiesabove
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
849
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp