Bukefalos 28 år!

"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Tack, det var det jag funderade på.

Tott: sammanhanget jag svarade i var att hans tårar tolkades som uttryck för hans känslor för hästen. Vi vet inte om det är så, betydde mitt svar.

Men det tror väl sjutton han har känslor för sin häst, jag tror inte någon kan hålla på så i den sporten utan att ha känslor för sina djur! Sen kanske man inte utvecklar känslor för sina försäljningshästar, då hade det ju blivit alldeles för jobbigt att ha ett sådant arbete. Glory Days var ju ingen försäljningshäst men eftersom pappa Royne inte längre är kvar i verksamheten hade han ju inget val än att sälja då den hästen inbringar flera flera miljoner till verksamheten .. Sen är det väl självklart så att man blir ledsen för att man inte längre har en häst på den nivån, det är ju där man syns och skapar kontakter och sponsorer vilket är en förutsättning för arbetet som ryttare, men det ena utesluter inte det andra. Man blir ett team när man har en häst från början och utvecklar den till svår klass, man kommer extremt nära varandra.. tror den känslan är svår att förstå om man inte själv upplevt det.

Jag kan bara relatera till fälttävlan, men som man lär känna sin hästs egenskaper är svårt att förklara, hästarna plockar fram så mkt mer av sig själva än till vardags och det är en riktigt häftig känsla!
 
Senast ändrad:
Sv: "Ryttareliten"

åandra sidan träffar de nog sina föräldrar mer än de flesta. Dessa föräldrar är hemma och har sin hobby som sitt jobb. de lägger inte tid på att resa varje dag och hinna med fritid utöver jobb och familj.
 
Sv: "Ryttareliten"

det var också hans stora chans som han fick sälja. Sorgligt på så många sätt. Tycker ofta man hör proffsen prata om "hästen med stort H". Glory var säkert den för DZ.
 
Sv: "Ryttareliten"

åandra sidan träffar de nog sina föräldrar mer än de flesta. Dessa föräldrar är hemma och har sin hobby som sitt jobb. de lägger inte tid på att resa varje dag och hinna med fritid utöver jobb och familj.

Och jag vill även lägga till att jag älskar föräldrar som faktiskt tar med barnen på såna saker och inte bara ser hinder i det, utan gör det till en familjegrej istället för att lämna barnen hemma med en barnvakt som parkerar dem i soffan framför en film, t.ex...

Att det inte syns när de umgås med barnen är väl inte så konstigt, det är ju inte de som är i fokus och jag hade personligen inte velat ha barnen en massa i rutan i ett sånt läge. Som sagt är programmen bara en timme, vi ser ytterst lite av det som faktiskt pågår. Dessutom var det ju nån som körde barnen i hölass där de skrattade och "busade" men de fick tillsägelse när de blev för högljudda för hästarnas skull. En perfekt balans mellan lek och ansvarstagande, om man frågar mig.
 
Sv: "Ryttareliten"

Precis, och det kan ju vara så att ryttarna har bett att få minimera hur mycket barnen exponeras i rutan.
 
Sv: "Ryttareliten"

Barnen syns inte, går bakom föräldrarna, hörs inte, och värst av allt, Charlotte använder (i mina ögon) ett av barnen att trösta sig på när det har gått dåligt på tävlingen.

Jag har tolkat det som att barnen hålls utanför TV-inspelningen, de kanske inte vill ha lika mycket rampljus som mamma;) Däremot håller jag helt med om scenen där hon klänger på sin dotter. Så gör man bara inte:crazy:
 
Sv: "Ryttareliten"

åandra sidan träffar de nog sina föräldrar mer än de flesta. Dessa föräldrar är hemma och har sin hobby som sitt jobb. de lägger inte tid på att resa varje dag och hinna med fritid utöver jobb och familj.

Tror du? Ryttarna i hoppeliten har väl 5 resdagar i veckan, i genomsnitt, de åker på onsdag morgon senast, och kommer hem tidigast söndag kväll, sådär en 40 veckor om året eller mer. Och de två dagar de är hemma jobbar de minst vanlig heltid. Ingen dag i veckan är de hemma och lediga, nånsin.

Man hoppas ju verkligen inte att det (dvs två kvällar och tre morgnar i veckan, max) är mer än de flesta träffar sina föräldrar.

Sen är det ju inte med nödvändighet samma sak att vara hemma och att jobba hemma. Om föräldern sitter till häst och trimmar, t ex, hur närvarande är man som förälder just då? De flesta arbeten kräver ju nån form av fokus, vilket gör att de flesta människor blir ganska tråkiga att umgås med privat samtidigt som de jobbar (såvida inte jobbet inte kräver mer än att man kan prata om annat samtidigt).

Att elitryttarna inte lägger tid på intressen handlar väl helt enkelt om att de inte har tid? Inte att de är hemma och umgås med barnen under den tid då andra föräldrar ägnar sig åt sina intressen, utan att de helt enkelt jobbar så mycket att de inte hinner med några intressen att tala om (begripligt, om man jobbar 7 dagar i veckan, 8-10 timmar per dag). Att de inte hinner med fritid är en effekt av arbetstiderna, inte av föräldraengagemang.

Likadant restiderna - visst, de kanske inte reser till jobbet varje dag om de bor på gården där de har hästarna - å andra sidan skulle jag tro att arbetsdagarna är så långa (resor inkluderat) att det med råge väger upp den tid man sparar på kortare resor. Snarare verkar det ju vara så att man jobbar så mycket och så länge, att enda sättet att hinna med det, och hinna äta och sova, är att man har fem minuter till jobbet. Skulle man ha en timmes resa dessutom skulle man inte hinna med det, i princip.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag har tolkat det som att barnen hålls utanför TV-inspelningen, de kanske inte vill ha lika mycket rampljus som mamma;) Däremot håller jag helt med om scenen där hon klänger på sin dotter. Så gör man bara inte:crazy:

?

Så att gosa med sitt barn av andra anledningar är OK. Men att gosa med barnet för att man längtar efter närhet och gos i ett tufft ägonblick är inte det?

Var är skillnaden för barnet?

Jag har då massor av gånger gosat med mitt lilla barn för att jag längtat efter gos. Men då har jag alltså varit en dålig mor?
 
Sv: "Ryttareliten"

jag tror inte de har fem resdagar i snitt. Lisen har tex minskat sitt tävlande nu för att vara med barnen, eftersom peder tävlar mycket. Allihopa, som jag läst om försöker hålla korta dagar hemma för att kompensera från frånvaron + att de flyger till/från tävlingar där familjen inte är med för att spara tid.

det finns en hel del föräldrar som har 1 timmes resväg och där barnen är på dagis 9-10timmar varje dag. Ska mna ha häst utöver det så blir det 2-3timmar max varje dag man träffar sitt barn.
 
Sv: "Ryttareliten"

det finns en hel del föräldrar som har 1 timmes resväg och där barnen är på dagis 9-10timmar varje dag. Ska mna ha häst utöver det så blir det 2-3timmar max varje dag man träffar sitt barn.

Ja, det finns föräldrar som inte träffar sina barn öht, och det finns föräldrar som slår sina barn. Jämfört med det skulle jag alla gånger hålla med om att det bättre att hänga i stallet när mamma och pappa tävlar eller trimmar sina hästar. Det beror ju på vad man jämför med.

Men tio timmar på dagis, följt av att mamma och pappa åker till stallet, är nog knappast normen. De flesta barn lever inte så, till att börja med har de flesta föräldrar ingen häst, och väldigt många jobbar deltid, så barnen tillbringar absolut inte 10 timmar om dagen på dagis annat än i undantagsfall.
 
Sv: "Ryttareliten"

Ja, vem har gjort det? Det var inte jag som tog upp tårarna. När de togs upp, som ett tecken på personligt förhållandet, skrev jag däremot att vi inte vet varför han gråter.

Jag har inte reagerat särskilt på att de inte pratar om kärlek i intervjuerna. Det jag reagerat på när de filmats med hästarna är att jag inte sett ett enda tecken på en personlig relation.

Vad gäller att prata om det är det ju faktiskt en som gjort det. PF, precis som Undret påpekar. Och han talar säkert helt sant.

Jag visar heller inte kärlek på ett gullande sätt med mina hästar. Jag visar kärlek genom att vara lugn och trygg för dem. Att klappa och fjolla kan ju snarare stressa en känslig häst...
 
Sv: "Ryttareliten"

Fast man kan ju inte dra några slutsatser på hur relationen till barnen är av ett tv program?

Självklart inte. Men det gäller ju allting. Jag tror nog att jag startade med sådana reservationer. Men av vad som visas, är det där mitt intryck.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag har faktiskt också reagerat på synen på djur. Jag var nog naiv men hästarna verkar bara vara redskap, inte individer. Jag har inte sett något som verkar vara ett personligt förhållande mellan ryttare och häst. En av dem pratade också hela tiden om en av sina hästar som "den", inte som han eller hon.
(...)

Fast att man talar om hästen som "den" säger ju ingenting om vilket förhållande man har till hästen. Jag vet inte varför, men i de kretsar jag rört mig i är det jättevanligt och jag säger själv det ibland (eller sa, på den tiden jag hade hästar).
 
Sv: "Ryttareliten"

?

Så att gosa med sitt barn av andra anledningar är OK. Men att gosa med barnet för att man längtar efter närhet och gos i ett tufft ägonblick är inte det?

Var är skillnaden för barnet?

Jag har då massor av gånger gosat med mitt lilla barn för att jag längtat efter gos. Men då har jag alltså varit en dålig mor?

Skillnaden för barnet kan vara att goset blir på förälderns villkor, barnet får alltså kärlek när mamma eller pappa vill och behöver, inte tvärtom. Är det också så att föräldern använder barnet för att trösta sig så ställs barnet i ett läge där det ska agera känsloreglerande för sin förälder för att föräldern inte klarar av det själv, vilket är just ett av föräldraskapets viktigaste uppgifter, att lära sina barn och definitivt inte med omvända roller.

Det var alltså generellt. Inte sett programmet eller vet hur du gjort med ditt lilla barn. "Dålig mor" är också ett ganska kraftfullt epitet och få som uppfyller.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag har då massor av gånger gosat med mitt lilla barn för att jag längtat efter gos. Men då har jag alltså varit en dålig mor?

Det är lite konstigt att man knappt kan säga någonting om föräldraskap, innan någon säger sådant som dålig mor eller dålig förälder.

Jag uppfattade vid det aktuella tillfället som att mamman närmade sig barnet med sina egna behov, sin egen besvikelse och på sina egna villkor. Jag tror inte att sådana tillfällen är höjdpunkter för ömsesidigheten i mor-dotter-relationen, men det har ingenting med "dålig mor" att göra. Barnet var absolut stort nog att känna skillnad mellan olika motiv för kroppskontakt och kramar.
 
Sv: "Ryttareliten"

Jag reagerade också på Charlottes relation till dottern utan att kunna dra slutsatsen att hon är en dålig mor. Visserligen påverkar klippningen av programmet men av vad man såg var det en stor skillnad mot hur Lisen och Peder bemötte och bekräftade sina barn. Man ser hur framför allt Lisen hela tiden relaterar till barnen när de är i närheten. Charlotte var visserligen upprörd i slutet av andra programmet men hon såg inte dottern alls. När föräldrarna står och pratar ser man hur flickan kommer fram tyst och ställer sig emellan föräldrarna. Men ingen säger något till henne.
 
Sv: "Ryttareliten"

Varför ska alla dissa på Charlotte, hon är bortskämd, vacker, rider bra och är känslosam. Get over it! Jag älskar när människor inte motsvarar hur andra tycker att man ska bete sig.
 
Sv: "Ryttareliten"

Tycker att det var rysligt när hon kramade på ungen som om någon hade dött. Snuttefilt för en misslyckad ritt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 493
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 276
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 899
Senast: skiesabove
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
830
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp