Bukefalos 28 år!

"Ryttareliten"

Händelsen i sig (att markera, säga ifrån) tycker jag inte är fel. Det bör man göra om man är missnöjd med något.

Men sättet det gjordes på kändes väldigt barnsligt och omoget. Personligen hade jag hellre valt att lugnt säga något i stil med "jag tror att jag härmed bevisat min kompetens och plats i laget". ,

Men självfallet reagerar man utifrån hur man är som person, hur man vill framstå och i vissa fall på impuls. Själv försöker jag alltid extrapolera läget när adrenalinet rusar, det är lätt att göra skit för sig själv genom att handla i hetta.
Du sammanfattar bra min åsikt om det hela. Att man reagerar är en sak, hur man gör det en helt annan. Jag tyckte att sättet AZ betedde sig på var fruktansvärt pinsamt att se, oavsett hur goda grunder han hade för att vara upprörd.
 
Du sammanfattar bra min åsikt om det hela. Att man reagerar är en sak, hur man gör det en helt annan. Jag tyckte att sättet AZ betedde sig på var fruktansvärt pinsamt att se, oavsett hur goda grunder han hade för att vara upprörd.

ja kanske som sagt, det kan man tycka vad man vill om. Men som sagt tidigare, sånt pågår dagligen dags i väldigt många sammanhang och det finns uppenbarligen mkt känsla bakom, vilket även det är vardagsmat i alla olika situationer jobb eller annat i livet, med skillnad att allt inte råkar hamna på kamera till folks bevittnelse, dömande eller evaluering.
 
ja kanske som sagt, det kan man tycka vad man vill om. Men som sagt tidigare, sånt pågår dagligen dags i väldigt många sammanhang och det finns uppenbarligen mkt känsla bakom, vilket även det är vardagsmat i alla olika situationer jobb eller annat i livet, med skillnad att allt inte råkar hamna på kamera till folks bevittnelse, dömande eller evaluering.

Jag kan inte låta bli att undra vad du varit på för arbetsplatser och hur miljön varit där? Jag har aldrig stött på någon som betett sig sådär på mina arbetsplatser..
 
Jag undrar hur det kommer sig att så många verkar tycka att AZs ålder spelar in huruvida det var förståeligt/ok för honom att agera så där.
Tycker flera nämnt att "han är ju bara 23"... i min värld är man vuxen vid 23 års ålder och bör iaf veta att så som han gjorde där och då är inte ok. Jag hade aldrig gjort så där under tonåren ens.
Sen som sagt, visst att man säger till, det är inte det det handlar om, utan sättet. Annars är det ju starkt av honom att våga stå upp och förklara när han tycker att saker inte är som de borde, men är man vuxen bör man kunna göra det på ett betydligt vettigare sätt.
 
Här talar man om team känsla och kvalar en ryttare in i teamet så är det väl självklart en bedrift som kräver en respons, allt annat är befängt.

Denna klassen var ju en kvalklass dvs viktig och den ryttare som vann fick rida de internationella med förbundskaptenen som ledare då är det väl självklart att denne borde vara framme och gratta direkt

Men kvalade han in i teamet och inte bara in i för att få delta? Det är ju viss skillnad, även om det ena, eller andra inte innebär att han inte kunde fått en gratulation såklart. Jag vet inte hur de funkar så det är en uppriktig fråga.
 
Och ändå verkade Alex tveksam om resultaten skulle räcka. Om du är så säker kan du väl presentera vem/vilka som kom med istället och vilka skillnaden i resultaten. Jag vet inte utan har gått på Alex utsago.

Nej jag tänker verkligen inte hänga ut vilka som borde eller rättare sagt inte borde.

Dock är det så att eftersom han tävlat i USA så hade han inga svenska poäng men dock en drös placeringar och vinster däröver och med tanke på att vi har ett annat gäng ryttare som både är över där (Tinne tex) och på andra platser i världen så borde ledningen kunnat räkna om hans poäng liksom de gör med de andras
 
Men kvalade han in i teamet och inte bara in i för att få delta? Det är ju viss skillnad, även om det ena, eller andra inte innebär att han inte kunde fått en gratulation såklart. Jag vet inte hur de funkar så det är en uppriktig fråga.


Nej teamet har aldrig varit bara de som rider i själva laget utan det är alla som deltager i själva tävlingen. Det står ju tom team Sweden tex på vilka de svenska lagledarna anmält till tävlingen.
 
Jag undrar hur det kommer sig att så många verkar tycka att AZs ålder spelar in huruvida det var förståeligt/ok för honom att agera så där.
Tycker flera nämnt att "han är ju bara 23"... i min värld är man vuxen vid 23 års ålder och bör iaf veta att så som han gjorde där och då är inte ok. Jag hade aldrig gjort så där under tonåren ens.
Sen som sagt, visst att man säger till, det är inte det det handlar om, utan sättet. Annars är det ju starkt av honom att våga stå upp och förklara när han tycker att saker inte är som de borde, men är man vuxen bör man kunna göra det på ett betydligt vettigare sätt.


Man är långt ifrån vuxen som 23. Jag vet och det ser man så tydligt när man är lite äldre både i arbetslivet och i tävlingslivet, liksom det är stor skillnad på 40 och 60år.

Bara för att man räknas som vuxen enl svensk lag så är man långt ifrån vuxen vid de åldrarna. Javisst det finns säker de som är det och även ännu tidigare liksom det finns de som aldrig blir det.
 
Men om man vill RÄKNAS som vuxen (nog att tävla för landslaget t ex) kanske man måste inse att man ska handla därefter? Det känns lite som någon vill dra kortet "orättvist behandlad" i det här fallet. Men inte tusan vinner man sympatier och fördelar, eller ens framstår som en hyvens prick genom att vara osympatisk och otrevlig? Göra utfall mot ledningen och möjligen försöka hävda sin rätt?

Är det inte lite fel väg att gå? Jämför gärna med en annan arbetsplats, inte tusan blir man befordrad om man inte visar att man kan samarbeta på ett bra sätt. Och det har ju inget med att göra att man framför kritik, däremot vet jag många som på ett bra sätt framfört kritik och därigenom blivit befordrade.
 
@rubytoo Jag köper tyvärr inte ditt resonemang om åldern. ABSOLUT, är det så att inte alla över 18 beter sig vuxet, MEN jag tycker absolut att man eg ska kunna förvänta sig det av en 23 åring! Ffa om denna 23åring vill bli behandlad med respekt. Respekt är enligt mig något man förtjänar och jag tycker inte att AZs agerande vid just det tillfället förtjänade det.
Det är klart att man får fler erfarenheter genom åren i arbetslivet eller rent av i livet, men i min värld bör man absolut ha fått tillräckligt med erfarenhet genom livet vid 23 års ålder, för att veta vad som är ok och inte ok i sådana lägen. Sen är det klart att inte alla beter sig vettigt för det, men det har nog snarare att göra med att de inte är riktigt kloka, än att de är unga.
 
Jag kan inte låta bli att undra vad du varit på för arbetsplatser och hur miljön varit där? Jag har aldrig stött på någon som betett sig sådär på mina arbetsplatser..

Jag har väldigt svårt att förstå varför folk väljer att haka upp sig på ordet JOBB när det strax efter står "eller annat i livet". Med andra ord Helge, - ett exempel för att väldigt brett generalisera den händelse folk dragit stora växlar på pga tv rutan ;)
Alexander och Sylve kan nog bedömas ha varit på jobbet i denna situation. De hade ett meningsutbyte där stämningen inte var god dem emellan. Jag har som sagt jättesvårt att se att ingen vill kännas vid att "sånt händer" utan börjar undra över att det skulle vara ngn konstig miljö på en specifik arbetsplats, bland annat min osv. Jag har öht inte jämfört med ngn specifik arbetsplats, än minst min egen.
 
Fast hur stora friheter kan man egentligen ta sig på sin arbetsplats, och räkna med att ha jobbet kvar? Själv hade jag nog rykt från de flesta ställen om jag uttryckt mig så respektlöst mot chefen. Särskilt om jag agerade som fristående konsult, och inte som direkt anställd i berörd organisation.

Jag vill återigen trycka på att jag tycker det är bra och högst lämpligt att framföra kritik, men att - om man vill bli tagen på allvar och få till stånd förändringar - bör tänka på HUR man framför kritiken. Hamnar poängen hos mig, som framför kritiken, eller hos mottagaren, för att jag framför den på ett sätt som är svårt/omöjligt att respektera och ta på allvar?
 
@Lovisaleonora : jag tror faktiskt inte Alex var ute efter att öht vinna något med den kommentaren. Han kör redan sitt eget race, och det stämmer säkert ypperligt det SS även ifrågasatte, om Alex faktiskt skulle VILJA rida i laget, eller ha förmågan att göra det på ett lagandemässigt sätt pga att hans intressen kanske inte ligger just där.
Jag tror Alex bara ville få sagt det han nu sa, på det sätt han sa det... ;) Varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nej jag tänker verkligen inte hänga ut vilka som borde eller rättare sagt inte borde.

Dock är det så att eftersom han tävlat i USA så hade han inga svenska poäng men dock en drös placeringar och vinster däröver och med tanke på att vi har ett annat gäng ryttare som både är över där (Tinne tex) och på andra platser i världen så borde ledningen kunnat räkna om hans poäng liksom de gör med de andras
Om du inte vill lyfta fram siffror och resultat och visa på att han borde varit med så framstår det mest som tomma ord från din sida. Det är himla lätt att kritisera uttagningar och när någon vill syna korten så är det praktiskt att hänvisa till diskretion.

Kritik mot uttagningar förekommer i alla sporter där det finns sådana, kritiken är allt mellan grundlös och starkt befogad. Ju sämre grund för den dess mindre villighet att komma till bevis. Val av deltagare i ett lag är oftast inte bara krassa siffror utan att men ska kunna bidra med annat såsom laganda och att helt enkelt vara närvarande.
 
Händelsen i sig (att markera, säga ifrån) tycker jag inte är fel. Det bör man göra om man är missnöjd med något.

Men sättet det gjordes på kändes väldigt barnsligt och omoget. Personligen hade jag hellre valt att lugnt säga något i stil med "jag tror att jag härmed bevisat min kompetens och plats i laget". ,

Om man redan har påpekat det ett antal ggr så förstår jag man lackar ur till slut. Barnsligt och omoget är det när en ledare för ett landslag väljer att frysa ut personer och eftersom det är fler än Zettermans som blivit drabbade så har jag full förståelse för Alex beteende. Det får man ju förstå att detta utspel inte enbart handlar om en enda händelse utan detta har ju pågått under en längre tid och drabbat flera personer.
 
Jag har väldigt svårt att förstå varför folk väljer att haka upp sig på ordet JOBB när det strax efter står "eller annat i livet". Med andra ord Helge, - ett exempel för att väldigt brett generalisera den händelse folk dragit stora växlar på pga tv rutan ;)
Alexander och Sylve kan nog bedömas ha varit på jobbet i denna situation. De hade ett meningsutbyte där stämningen inte var god dem emellan. Jag har som sagt jättesvårt att se att ingen vill kännas vid att "sånt händer" utan börjar undra över att det skulle vara ngn konstig miljö på en specifik arbetsplats, bland annat min osv. Jag har öht inte jämfört med ngn specifik arbetsplats, än minst min egen.

Arbetsplats eller livet, ett sådant beteende förväntar jag mig av en kärlekskrank 16-åring eller ett barn, knappast av en 23-åring som vill avancera i sin karriär, oavsett vad den karriären går ut på.
 
Om man redan har påpekat det ett antal ggr så förstår jag man lackar ur till slut. Barnsligt och omoget är det när en ledare för ett landslag väljer att frysa ut personer och eftersom det är fler än Zettermans som blivit drabbade så har jag full förståelse för Alex beteende. Det får man ju förstå att detta utspel inte enbart handlar om en enda händelse utan detta har ju pågått under en längre tid och drabbat flera personer.
Och har man sagt A får man säga B, vilka är drabbade och när?
 
@mackan kanske för att detta har med just deras jobb och göra, men jag kan faktiskt inte kännas vid att folk brukar bete sig sådär. Tyvärr, jag känner inte alls igen det.
Det är väl inte heller jätte konstigt att man tror att det har med ditt jobb att göra eftersom det verkar vara en egen erfarenhet? Vilka andra arbetsplatser än din egen har du så god insyn i att du kan veta att sånt händer då och då? I vilka situationer i livet, med vilka människor upplever du annars att det händer, utöver jobbet? Som sagt, jag kan inte minnas att jag varit med om det öht, och ffa inte på jobbet där man förväntas sköta sig mer proffsigt än privat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 621
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 334
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 936
Senast: skiesabove
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
863
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp